چرا ماشین روشن نمی‌شود؟ هل دادن تنها راه‌حل نیست!

روشن نشدن ماشین شما الزاماً به دلیل بروز مشکلات پیچیده و فنی نیست. گاه ممکن است با یک بررسی ساده و رفع یک مشکل کوچک، بتوانید دوباره ماشینتان را روشن کنید و به راهتان ادامه دهید. خیلی از همین مسائل را شخصاً می‌توانید برطرف کنید و نیازی هم به نیروهای امدادخودرو نخواهید داشت. در این یادداشت علل اصلی روشن نشدن ماشین را بررسی کرده و راه‌حل هرکدام را شرح خواهیم داد.

ماشین استارت می‌خورد ولی روشن نمی‌شود

ممکن است این اتفاق چند باری برای شما افتاده باشد. اینکه پشت رل ماشین می‌نشینید، سوئیچ را می‌چرخانید و می‌بینید جریان برق پشت آمپر و چراغ‌ها آمده اما استارت که می‌زنید ماشین روشن نمی‌شود.

وقتی چنین حالتی برایتان پیش آمد باید احتمال بدهید که سرباتری‌هایتان اصطلاحاً سولفاته کرده یا شل شده است. در این شرایط کافی است نگاهی به باتری بیندازید و از محکم و سالم بودن سرباتری مطمئن شوید. احتمال دیگر این است که باتری شما فاسد و خراب شده باشد.

اگر خودروی پژو ۲۰۶ دارید و می‌بینید برق پشت آمپر و فرمان شما می‌آید اما استارت نمی‌خورد احتمال ریست شدن رایانه خودروی‌تان زیاد است. برای ریست کردن کافی است ابتدا سوئیچ را کاملاً از محفظه خودرو دربیاورید و چند دقیقه‌ای صبر کنید تا مشکل برطرف شود یا اینکه سراغ باتری بروید و سرباتری سمت مثبت را از محلش خارج کنید. چند دقیقه بعد سرباتری را محکم سرجایش ببندید و دوباره استارت بزنید.

وقتی‌که اتومبیل اصلاً برق ندارد

گاهی اوقات وقتی سوئیچ را برای روشن کردن می‌چرخانید متوجه می‌شوید هیچ جریان برقی پشت آمپر شما نمی‌آید و به همین دلیل هم ماشین روشن نمی‌شود. اگر با این مشکل روبه‌رو می‌شوید باید اول احتمال بدهید که سیم فیوزتان سوخته است. یک‌وقت‌هایی ممکن است این سیم‌های سه‌گانه نیم دایره‌ای از جای خودشان خارج‌شده باشند یا قطع شوند.

این 3 سیم هر یک برای چراغ، انژکتور و باتری است. اگر سیم‌های نیم دایره‌ای که در سمت راننده و راست موتور قرار دارند مشکلی نداشته باشند باید احتمال خراب شدن باتری را بدهید. وقوع چنین مشکلی در برخی از خودروها مثل ۲۰۶ به‌احتمال فراوان تنها یک علت دارد و آن هم فاسد شدن باتری است. اگر خودروی‌تان اصلاً برق ندارد، از باتری کمکی کمک بگیرید.

برق پشت آمپر هست ولی ماشین روشن نمی‌شود

حالا ممکن است ماشینتان چند روزی توی پارکینگ مانده و اصلاً مورداستفاده قرار نگرفته باشد. بعد از چند روز سراغ ماشینتان می‌روید و می‌بینید برق پشت آمپر می‌آید اما ماشین روشن نمی‌شود. حتی ممکن است باتری‌تان هم کاملاً نو باشد اما با این مشکل مواجه شوید. در این شرایط بهترین کار استفاده از روش باتری به باتری است تا خودرو روشن شود.

البته ازآنجایی‌که احتمال برق‌دزدی در خودروی شما در این شرایط وجود دارد باید پس از شارژ شدن باتری، خودرو را خاموش‌کنید و سرباتری‌ها را دربیاورید. اگر بعد از یک روز دوباره سراغ ماشین بیایید و ببینید که خودروی‌تان روشن نمی‌شود، احتمال برق‌دزدی در خودروی شما وجود دارد.

پس از تصادف یا دست‌انداز ماشین روشن نمی‌شود

شاید این اتفاق هم برای شما هم افتاده باشد اینکه پس از یک تصادف نه‌چندان جدی یا رد شدن از یک دست‌انداز موتور خودروی‌تان خاموش شود و دیگر روشن نشود. خیلی‌ها در چنین شرایطی سریع به امدادخودرو زنگ می‌زنند تا خودشان را به یک تعمیرگاه برسانند و دست‌آخر کلی هزینه برای خودشان می‌تراشند.

تنها کافی است نگاهی به سوئیچ ثقلی که به آن اصطلاحاً سوئیچ «قطع کن» هم می‌گویند بیندازید. جای این سوئیچ که دکمه‌ای سیاه‌رنگ با سری سرخ است معمولاً در کنار موتور قرار دارد و روی بدنه خودرو نصب می‌شود. سوئیچ ثقلی برای این طراحی‌شده تا سیستم برق و بنزین خودرو هنگام تصادف کاملاً قطع شده و مانع بروز خطرهایی مثل آتش‌سوزی شود. دوباره سوئیچ ثقلی را روشن کنید.

وقتی ماشین خفه می‌کند باید چه کار کرد؟

این هم از مشکلاتی است که گاه ممکن است گریبان شما را بگیرد. البته ماشین‌هایی که سیستم انژکتوری دارند کمتر با این مسئله مواجه می‌شوند. بعضی وقت‌ها می‌بینید که ماشین دور بالایی هم دارد اما درست حرکت نمی‌کند و خوب گاز نمی‌خورد. حتی ممکن است درنهایت باعث خاموش شدن موتور شود که در این شرایط به آن اصطلاحاً خفه کردن ماشین می‌گویند.

چنین مشکلی بیشتر هنگامی رخ می‌دهد که شما سوخت کافی در باک نداشته باشید. وقتی سوخت کم شود، پمپ‌بنزین که وسیله‌ای برقی است و با همان بنزین داخل باک خنک می‌شود داغ می‌کند و از کار می‌افتد.

اگر پس از روشن شدن ماشین یک‌دفعه دیدید دور ماشینتان کاهش پیدا کرد و نهایتاً خاموش شد باید به عقربه بنزین توجه کنید. در چنین شرایطی کافی است ۱۵ دقیقه‌ای موتور خودرو را خاموش‌کنید تا پمپ برقی بنزین خنک شود. حالا تا خاموش شدن بعدی حدود ۲۰ دقیقه‌ای فرصت دارید تا خودتان را به پمپ‌بنزین برسانید و سوختتان را تأمین کنید.

چیکار کنیم ماشین خاموش نشود؟

برای اینکه همیشه از سلامت خودروی‌تان مطمئن باشید و هیچ‌گاه توی راه نمانید کافی است یک سری دستورات مربوط به‌خودرو را همواره به‌خاطر داشته باشید. رعایت این اصول علاوه بر سلامت موتور خودرو، روشن شدن آن را تضمین می‌کند.

باتری سالم

همیشه مطمئن باشید که از یک باتری سالم برای تأمین برق خودروی‌تان استفاده می‌کنید چراکه بخش قابل‌توجهی از مشکلات مربوط به روشن نشدن موتور به تأمین برق برمی‌گردد. اگر از سالم بودن باتری‌تان اطمینان ندارید، پیش از رفتن به سفر می‌توانید با استفاده از دستگاه دیاگ از صحت آن مطمئن شوید. باتری سالم باید ولتاژی بین ۱۲ تا ۱۵ داشته باشد.

تسمه تایم

مهم‌ترین چیزی که باید پیش از سفر یا در دیگر شرایط به آن توجه داشته باشید سالم بودن تسمه تایم است. خودروی شما اگر هر مشکلی داشته باشد می‌توانید با رفع عیب خودتان را به جایی برسانید اما با تسمه تایم خراب یک متر هم نمی‌توانید جلو بروید. بهترین حالت این است که تسمه‌تایم را در هر ۶۰ هزار کیلومتر عوض کنید تا خیالتان از این بابت راحت شود.

تسمه دینام

اگر تسمه دینامتان پاره شود، می‌توانید با شارژ باتری به روش‌های مختلف خودتان را به جایی برسانید و مشکل را حل کنید. در خودروهایی مثل پراید پس از پاره شدن تسمه دینام تا چند ساعت می‌توان بدون نیاز به آن هم روی روشن ماندن موتور حساب کرد. اما تا به نخستین مکانیکی رسیدید این مشکل را رفع کنید چراکه پس‌ازآن و برای روشن کردن مجدد خودرو دوباره به مشکل برمی‌خورید.

صافی بنزین و شمع‌ها

یادتان باشد خودروی‌تان را هر ۳۰ هزار کیلومتر یک‌بار به یک مکانیک مجرب نشان دهید تا سرویس‌های دوره‌ای روی آن انجام شود. این سرویس‌ها می‌تواند شامل تعویض شمع‌ها و صافی بنزین باشد تا ماشینتان با خطر خاموش شدن مواجه نشود. البته شمع‌ها می‌توانند تا ۱۰۰ هزار کیلومتر موتورتان را همراهی کنند.

روشن کردن ماشین با هل دادن و معایب آن

خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که خودروی شما به دلیل کاهش ولتاژ باتری روشن نمی‌شود. یعنی برق پشت آمپر می‌آید اما باتری قدرت لازم را برای روشن کردن موتور خودرو ندارد. در این شرایط بهترین کار باتری به باتری کردن و امداد گرفتن از باتری کمکی است اما خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای این کار ماشین را هل بدهند تا روشن شود.

این روش برای روشن کردن خودروهای فرانسوی مثل پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ می‌تواند صدماتی را به همراه داشته باشد. اگر شما به هر دلیلی مجبور شدید از روش هل دادن خودرو برای روشن کردن آن بهره ببرید حتماً خودرو را روی دنده ۲ بگذارید. روشن کردن خودرو به‌واسطه دنده‌عقب فشار زیادتری را به موتور وارد می‌کند و می‌تواند مضر هم باشد.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 دیدگاه
  1. سعید می گوید

    آقا ی‌ دلیل خیلی مهم که براخودم پیش اومد وماشین روشن نشد واصلا توهیچ سایتی هم من ندیدم کسی گفته باشه شل شدن سوکت امولاتور گاز بود که باعث شد همه چی امتحان کنم ولی ماشین روشن نمیشد چون اکثر ماشینها دوگانه سوزه گفتم شاید این ی گره ازکار ی بنده خدا بازکنه من زود متوجه شدم ماشینم درست شد گفتم ممکنه نظرم بدرد کسی بخوره

  2. پارسیان می گوید

    اگر در سیستم برق ، انژکتور و ایسیو خودرو مشکل داشتید و خودروتون روشن نمیشد پیشنهاد میکنم به مجموعه پارسیان صنعت خودرو مراجعه کنید . >>> http://www.pskecu.com

  3. بنیامین می گوید

    ماشینم ۲۰۶ و استارتم میخوره . بنزینم میاد و کوئل و شمعا هم برق دارن ولی متور روشن نمیشه انگار متور برق نداره و با هل دادنم روشن نمیشه چیکارش کنم ؟

    1. امید می گوید

      منم همین مشکلو دارم درست شد واست

  4. حسین می گوید

    عالی بود

    1. رضا می گوید

      حتما” اتومات استارت مشکل داره که نمی تونه با فلایویل درگیر بشه.

نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.