مهمترین نشانه خرابی سنسور دریچه گاز و دلیل خرابی آن

یکی از عواملی که باعث کاهش بازدهی خودرو و عملکرد آن میشود تنظیم مقدار گازدهی خودرو است و البته شناخت مهمترین نشانه خرابی سنسور دریچه گاز و رفع مشکل آن میتواند کارکرد خودرو را به صورت موثری افزایش دهد.

سنسور درچه گاز یا همان پتانسیومتر اطلاعات بازوبسته بودن دریچه گاز را با هر بار فشردن پدال توسط راننده بهECU بر حسب درجه گزارش میدهد.

کامپیوتر مرکزی خودرو یا همان ECU هم این اطلاعات را به جهت اندازه گیری مقدارهوای ورودی به موتور و اینکه چه میزان بار روی موتور وارد میشود مورد پردازش قرار میدهد.

محل قرارگیری: این سنسور بر ابعاد جانبی دریچه گاز نصب شده و شفت پولک دریچه گاز در مرکز این سنسور قرار میگرد تا با تغییرات پولک ، سنسور اطلاعات را گزارش دهد.

وظیفه سنسور دریچه گاز چیست؟

وظیفه عملکرد سنسور دریچه گاز نظارت بر موقعیت دریچه گاز خودرو و به این ترتیب است که به محض فشار پای شما بر روی پدال گاز و باز شدن پولکی دریچه گاز، میزان سوخت انژکتورها توسط دریچه سنسور گاز تنظیم می شود.

مهمترین دلیل خرابی سنسور دریچه گاز (پتانسیومتر)

سنسورهای دریچه گاز EF7 معمولا نسبت به سنسور های دیگر عمر بالاتری دارند و به طور کلی سنسورها نیازی به سرویس تمیز کاری و یا روغن کاری ندارند.

مهمترین عاملی که باعث ایجاد مشکل در سنسور دریچه گاز میشود ، شستشوی موتور ماشین است؛ البته ایراد در سیمکشی یا کامپیوتر خودرو علاوه بر برق دزدی خودرو ، میتواند باعث خرابی این حسگر شود که در نهایت خرابی خود دریچه گاز نیز میتواند دلیلی برای تعویض سنسور باشد.

مهمترین نشانه خرابی سنسور دریچه گاز

 موتور بسختی گاز میخورد و دور موتور با تاخیر بالا یا پایین می اید و در مواردی دور موتور در یک دور ثابت مثلا ۳۰۰۰ میماند. مصرف سوخت بشدت بالا رفته و در دورهای بالا موتور با ریپ شدید و لحظه ای مواجه خواهد شد.

بد کار کردن و خوب گاز نخوردن موتور

بالا ماندن دور موتور در دور آرام

گاز خوردن با تأخیر ماشین (پدال گاز با دریچه و پشت آمپر یکسان نیست)

زود کات اف کردن موتور (به زمانی گفته می شود که سوپاپ ورودی موتور بسته و برای چند لحظه ورود هوا یا سوخت به داخل پیستون قطع می‌شود)

خاموش شدن موتور با گاز دادن

خودرو بین دور موتور ۲۵۰۰rpm تا ۳۰۰۰rpm حالت گرفتگی پیدا می کند.

نوسان در دورهای بالا بخاطر کثیفی و آب خوردگی

دود کردن موتور، گاهی اوقات هم با گاز دادن، میزان دود کم یا زیاد می شود .

گاز هرز خوردن خودرو

کپ کردن خودرو

البته به کمک دستگاه دیاگ، پارامترهای مربوط به سنسور دریچه گاز قابل بررسی است ولی تا قبل مراجعه اگر یکی از نشانه های بالا را در ماشین عزیزتان مشاهده کردید، ایراد بدون شک مربوط به دریچه گاز و خرابی سنسور دریچه گاز است.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.