چگونه زنجیر چرخ را بر روی لاستیک نصب کنیم؟

به خوبی میدانیم که رانندگی در شرایط برفی و یخبندان با لاستیک ­های معمولی بسیار خطرناک بوده و در چنین شرایطی استفاده از زنجیر چرخ برای ایمنی شما و دیگر رانندگان بسیار مفید خواهد بود.

زنجیر چرخ به زنجیری گفته می‌شود که به دور تایر خودروها کشیده می‌شود تا از لیز خوردن آنها بر روی برف و یخ جلوگیری کند. زنجیر چرخ درزمستان یکی از وسایل ضروری است که بایستی به هنگام بارش برف روی لاستیکهای عقب سوار کنند تا از لیز خوردن چرخ‌ها یا به اصطلاح رانندگان بکسوات جلوگیری کنند.

به هنگام یخ‌بندان زنجیر چرخ هم چندان مؤثر نبوده و دقت راننده و راندن بسیار آهسته را می‌طلبد. در واقع زنجیر چرخ برای خودرو همان کاری را می‌کند که یخ شکنها برای پیادگان می‌کنند. زنجیرها به صورت جفتی به چرخهایی که خودرو را به حرکت درمی‌آورند بسته می‌شوند تا در شرایط نامساعد یخ، برف یا گل در جاده خودرو حرکت کند.

الزامات استفاده از زنجیر چرخ

استفاده از زنجیر چرخ در جاده ­های شیبدار و مناطق کوهستانی الزامی است و در جاده های معمولی پوشیده از برف و یخ زدگی نیز برای داشتن ایمنی بیشتر می­توانید از آنها استفاده کنید.

به نظر می ­رسد بستن زنجیر کمی دشوار باشد، اما اینطور نیست، انجام این کار بسیار ساده است. می­توان گفت نصب آنها در شرایط بد آب و هوایی کمی سخت است، پس پیش از وارد شدن به جاده برفی و یخ ­زده، زنجیر چرخ­ ها را ببندید. در اینجا نکاتی درباره انتخاب و چگونگی استفاده از آن آورده شده است که باهم مورد بررسی قرار می ­دهیم.

زنجیر چرخ­ ها را متناسب با سایز لاستیک خود خریداری کنید. برای پیدا کردن سایز لاستیک به روی دیواره جانبی تایر یا دفترچه راهنمای خودرو نگاهی بیاندازید. به این دلیل که هنگام خرید زنجیر چرخ به این اطلاعات نیاز خواهید داشت. عدد اول عرض تایر، عدد دوم نسبت منظر تایر (نسبت ارتفاع دیوار جانبی به عرض تایر) و عدد سوم قطر لاستیک را نشان می ­دهد، که معمولاً با اینچ مشخص می ­شود. در اینجا می­توانید اطلاعات بیشتری درمورد سایز لاستیک دریافت کنید.

انواع زنجیر چرخ


زنجیر چرخ نانو پلیمر:
نسل جدیدی از زنجیر چرخ ها می باشد که در اروپا و آمریکا با توجه به شرایط آب و هوایی سرد و برف و یخبندان های طولانی مدت ، خودرو ها از آن استفاده می کنند.
زنجیر چرخ پارچه ای یا ابریشمی:
جنس و همچنین نوع بافت این پارچه کاملاً خاص بوده و برای همین هدف ساخته شده است. این نوع پارچه به کمک اصطکاک زیادی که با سطح برف ایجاد می کند باعث جلوگیری از سر خوردن خودرو بر روی سطوح برفی و یخی می گردد
زنجیر بر روی چرخی بسته می شود که نیروی محرک خودرو به آن منتقل می شود. اکثر خودروهای تولید داخل، دیفرانسیل جلوهستند. زنجیر چرخ بر روی خودروهای پراید، ۲۰۶، تندر ۹۰ (L۹۰ )، سمند که دیفرانسیل جلو هستند بر روی چرخ جلو بسته می شود اما در پیکان، آردی، مزدا۲۰۰۰ ، لامبورگینی، فراری زنجیر چرخ بر روی چرخ عقب بسته می شود.
بعد از خرید برای نصب، زنجیرها را از بسته ­بندی جدا کرده و هرگونه پیچ و تاب یا گره را باز کنید، تا زنجیرها به شکل توری در بیایند. انجام این کار ممکن است کمی زمان ببرد، بنابراین بهتر است قبل از اینکه به شدت به آن نیاز پیدا کنید، آنها را آماده کرده باشید.
توجه داشته باشید که اگر خودرو شما دیفرانسیل جلو است، زنجیرها را روی لاستیک های جلو و اگر دیفرانسیل عقب است، زنجیر چرخ را روی لاستیک های عقب قرار دهید. برای خودروهای چهار دیفرانسیل ، بهتر است زنجیر چرخ ­ها را روی هر چهار لاستیک­ نصب کنید تا قدرت فرمان­پذیری بیشتری در شرایط بد آب و هوایی داشته باشید.
پیش از بستن زنجیر چرخ ­ها، به کنار جاده بروید و در مکان امنی خودرو را پارک کنید، فقط توجه داشته باشید که هنگام پارک خودرو چرخ­ ها صاف باشند. ترمز دستی را بکشید و حتماً لباس گرم و دستکش همراه خود داشته باشید چون ممکن است بستن آنها کمی زمان ببرد.
برای بستن زنجیر، آنها را روی زمین و در امتداد تایر­ها پهن کنید به طوریکه قسمت صاف آن با تایر و قسمت خاردار آن با سطح زمین در تماس باشد. به آرامی خودرو را به حرکت درآورده و بر روی زنجیر چرخ قرار بگیرید. زنجیر را از دو طرف بر روی سطح تایر آورده و دو لبه قلاب را به هم متصل کنید. اطمینان حاصل کنید که قلاب را از داخل و خارج در یک راستا به هم وصل کرده اید. بست هایی در زنجیر چرخ وجود دارد که با چرخاندن آنها توسط آچار مخصوص، زنجیر چرخ محکم­تر بر روی تایر نصب می شود.
بعد از اطمینان از محکم شدن زنجیر چرخ ­ها، پشت فرمان نشسته و کمی به سمت جلو حرکت کنید تا زنجیر چرخ کاملاً بر روی تایرها چفت شوند. بعد از مطمئن شدن از انجام کار با ایمنی کامل به رانندگی خود در شرایط برفی و یخبندان ادامه دهید. فقط توجه داشته باشید بعد از طی کردن هر چند کیلومتر، از محکم بودن و شل نشدن آنها اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.