سیستم keyless یا همان روشن کردن خودرو بدون سوئیچ چیست؟

این سیستم با نام هایی مانند استارت بدون کلید، استارت دکمه ای بدون کلید و کلید هوشمند نیز شناخته می شود. هر اسمی که باشد، این ویژگی به شما این امکان را می دهد که موتور خودروی خود را بدون اینکه در جیب یا کیف خود در جستجوی کلید باشید، آن را روشن کنید. این سیستم پیشرفته به کمک یک کلید یا کارت هوشمند عمل می‌کند و راننده تنها باید سوییچ را در دست جیب یا کیف خود به همراه داشته باشد. 

کیلس در واقع از ترکیب دو واژه key به معنای کلید و less به معنای حذف شده تشکیل می‌شود که به راننده این امکان را می‌دهد تا خودروی خود را بدون نیاز به کلید ؛روشن و خاموش کند و همچنین درب آن را باز و بسته نماید.

به همین دلیل این سیستم در برخی منابع با عنوان سیستم ورود و خروج بدون کلید و روشن و خاموش بدون کلید نیز شناخته می‌شود. البته به این سیستم کلید هوشمند نیز گفته می‌شود.

سیستم keyless استارت چگونه کار می‌کند؟

همه چیز در این سیستم وابسته به یک ریموت کنترل است. این ریموت کنترل شامل یک فرستنده با برد کوتاه می‌شود. همزمان در خودرو حسگرهای مخصوص وجود دارد، به‌منظور دریافت و شناسایی امواج رادیویی برد کوتاهی که این ریموت ارسال می‌کند. با نزدیک شدن سوئیچ، کارت یا ریموت این سیستم به خودرو، حسگرها امواج را دریافت کرده و قفل‌ها باز می‌شوند.

همچنین با دور شدن از خودرو و فاصله گرفتن امواج، قفل‌ها مجددا فعال خواهند شد. البته در نمونه‌های قدیمی‌تر، برای قفل شدن درها نیاز به فشردن یک دکمه روی درها و یا ریموت کنترل بود. برای روشن کردن خودروی مجهز به کیلس تنها کافی است پدال ترمز را فشرده و دکمه استارت را فشار دهید. خودرو شروع به کار خواهد کرد.

البته در نمونه‌های قدیمی‌تر نیاز است ریموت یا همان سوئیچ را در محل مخصوص خود قرار دهید. فاصله‌ای که نیاز است تا امواج توسط حسگرها دریافت شوند معمولا یک متر محاسبه می‌شود. اما در سیستم‌های جدید کیلس برای انجام برخی کارها این فاصله افزایش می‌یابد. برای مثال شما می‌توانید از دفتر کار خود که در طبقات بالایی یک ساختمان بلند قرار دارد با فشردن یک دکمه، درب خودروی خود را باز کنید یا شیشه‌های آن را بالا و پایین بکشید.

معایب

بزرگترین عیب سیستم keyless ، باگ امنیتی آن است. اگر از مقوله گم شدن ریموت که خود یک خطر جدی است بگذریم، باید به این حقیقت اشاره کرد که در صورت هک شدن سیستم و دست‌یابی سارقان به امواج قابل پردازش حسگرهای خودرو، باز کردن درب آن و حتی روشن کردنش بی‌نیاز به ریموت سیستم خواهد شد. این معضل البته در مورد سیستم کیلس فابریک کارخانه کمتر احساس می‌شود اما درخصوص سیستم‌های اضافه شده بسیار جدی است.

فراموش نکنیم با این سیستم، ریموت خودرو همیشه باید با شارژ کافی همراه راننده باشد. بدون ریموت خودرو عملا هیچ قابلیتی ندارد.

هزینه تعمیرات سیستم کیلس بالاست و البته هر تکنسینی قادر به تعمیر این سیستم نیست. در نظر داشته باشید با خرابی این سیستم بسیاری از دسترسی‌های خودرو معیوب می‌شود.

مزایا

با وجود باگ‌های امنیتی ذکر شده، سیستم کیلس در صورتی که نصب‌شده از سوی کارخانه باشد، از نظر امنیتی در سطح بالاتری نسبت به سیستم‌های دزدگیر قدیمی قرار می‌گیرد.

تأمین رفاه و آسایش هرچه بیشتر راننده و سرنشینان از اهداف این سیستم بوده که به‌خوبی به آن دست یافته است.

در فصول گرم یا سرد سال، می‌توان به کمک سیستم‌های پیشرفته کیلس، پیش از ورود به خودرو دمای آن را با کمک این سیستم تنظیم کرد و کولر یا بخاری را روشن کرد.

در نهایت باید اضافه کرد اگر قصد اضافه کردن سیستم کیلس استارت به خودروی صفر خود را دارید حتما پیش از این کار با تکنسین‌ها و متخصصان مشورت کنید. ممکن است استفاده از این سیستم بر بخش‌های دیگری از تنظیمات خودروی شما تأثیر منفی داشته باشد.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.