نیروی هوایی آمریکا عظیم‌ترین ماشین جنگی جهان + ویدئو

خودروبرتر– نیروی هوایی آمریکا در سال ۱۹۴۷ تاسیس شد و در حال حاضر بزرگترین نیروی هوایی جهان است. در این نیرو ۳۰۸ هزار نفر خدمت می‌کنند. در عین حال ۱۸۰ هزار و ۸۴ نفر کارمند غیر نظامی، ۷۱ هزار و ۴۰۰ نفر نیروی ذخیره و همچنین ۱۰۶ هزار نفر در گارد نیروی هوایی خدمت می‌کنند.

نیروی هوایی آمریکا دارای ۱۰ مرکز فرماندهی است. این نیرو در مجموع ۵ هزار و ۱۳۷ هواپیما و بالگرد در اختیار دارد که عمر متوسط آن‌ها ۲۹ سال است. این نیرو همچنین ۶۳ ماهواره در مدار کره زمین در اختیار دارد. علاوه بر این نیروی هوایی آمریکا برای عملیات‌های ویژه تعدادی هواپیمای آنتونوف ۲۶، میگ ۲۳، سوخو ۲۷ و غیره نیز دراختیار دارد.

“نورثروپ گرومن بی-۲ اسپیریت” بمب‌افکن رادار گریز است که توانایی پرتاب جنگ‌افزارهای هسته‌ای و متعارف را دارد. این هواپیما قابلیت حمل هشتاد بمب هوشمند ۲۳۰ کیلوگرمی JDAM با سیستم جی‌پی‌اس یا ۱۶ بمب هسته‌ای ۱۱۰۰ کیلوگرمی کلاس دی ۸۳ را دارد. بی-۲ با سوخت‌گیری اولیه بیش از ۱۱ هزار کیلومتر پرواز می‌کند و اگر سوخت‌گیری هوایی کند می‌تواند به هر نقطه‌ای در جهان حمله کند.

“لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲” پیشرفته‌ترین هواپیمای جنگنده در حال حاضر در جهان است. اف۳۵ سه مدل اصلی دارد: اف-۳۵ ای با توان فرود و برخاست متعارف، اف-۳۵ بی با توان برخاست کوتاه و فرود عمودی و اف-۳۵ سی با توان ناونشینی. این جنگنده پنهانکار است و کلاه خلبان آن برای نخستین‌بار از یک نمایشگر بهره می‌برد.

لاکهید مارتین اف-۲۲ رپتور، جنگنده‌ای رادار گریز است که برای برتری هوایی ساخته شده است. این جنگنده اما هم‌چنین دارای قابلیت‌های هواگرد تهاجمی، جنگ الکترونیک و شنود الکترونیک است.

“بی-۱ لنسر” یک بمب افکن راهبردی و چهار موتوره مافوق صوت نیروی هوایی آمریکا است که از بال متحرک بهره می‌برد. با پایان یافتن جنگ سرد نقش لنسر به عنوان بمب افکن اتمی نیز پایان یافت ولی با تعمیر و بازگشت مجدد به نیروی هوایی، نقش بسزایی در جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ ایفا کرد.

” جنرال داینامیکس اف-۱۶ فایتینگ فالکن ۶” به‌عنوان یک جنگنده شکاری سبک و ساده و ارزان برای نیروی هوایی آمریکا طراحی شده است. آمریکا با شمار زیادی از این هواپیما قادر به تامین برتری هوایی خود است. تا امروز بیش از ۴۵۸۸ فروند از این هواپیما تولید و فروخته شده است.

مک‌دانل داگلاس اف-۱۵ ایگل، جنگنده‌ای است که برای تامین برتری هوایی ساخته شده است. به‌کارگیری آخرین نوع رادار برد متوسط و استفاده از موشک‌های هوا به هوای اسپارو و کوتاه برد حرارت یاب سایدوایندر و مجهز شدن این جنگنده به توپ سرعت بالا، از آن یک عقاب با سرعت ۲ و نیم ماخ ساخته‌ است.

” فیرچایلد ریپابلیک ای-۱۰ تاندربولت ۲” (Fairchild-Republic A-10) برای مقابله با اهداف زمینی مانند تانک، زره‌پوش‌های مسلح و دیگر اهداف نظامی به‌کار می‌رود.

لاکهید ای‌سی-۱۳۰ مدل ای‌سی-۱۳۰ اسپکتر مجهز به دو توپ ۲۰ میلی‌متری ام۶۱ ولکان، یک توپ اتوماتیک ۴۰ م‌م بوفورس و یک توپ هویتزر ۱۰۵ میلی‌متری ام۱۰۱ است. مدل اسپوکی نیز به جای توپ‌های ولکان از یک توپ ۲۵ م‌م جی‌ای‌یو-اکوالایزر استفاده می‌کند و مجهز به سیستم کنترل آتش پیشرفته‌ و فضای بیشتری برای حمل مهمات است.

بوئینگ بی-۵۲ استراتوفورترس جت بمب‌افکن راهبردی با سرعت زیرصوت است. از بی-۵۲ در جنگ‌های متعارف برای مأموریت‌های تهاجمی استراتژیک، پشتیبانی نزدیک هوایی، و عملیات دریایی استفاده می‌شود. این هواپیما می‌تواند در طول دو ساعت ۳۶۴ هزار کیلومتر مربع از سطح دریا را دیده‌بانی کند. ۴۰ درصد بمب‌های جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ از این هواپیما‌ها پرتاب شدند.

نیروی هوایی آمریکا در مجموع از یازده نوع هواپیمای باری استفاده می‌کند. از هواپیماهای سی ۵ گالاکسی گرفته تا سی ۱۳۰ هرکولس. سی -۱۳۰ مدت‌هاست که هواپیمای ترابری- تاکتیکی اصلی برای بسیاری از نیروهای نظامی در سراسر جهان است و بیش از ۴۰ مدل در انواع مختلف از سی- ۱۳۰ هرکولس در بیش از ۶۰ کشور جهان خدمت می‌کنند.

دو نوع هواپیمای سوخت‌رسان در خدمت نیروی هوایی آمریکا قرار دارد. “مک‌دانل داگلاس کی‌سی-۱۰ اکستندر” و “بوئینگ کی‌سی-۱۳۵ استراتوتانکر”. سری آ این هواپیما در مجموع دارای ۸ مخزن است که گنجایش ۱۱۳ هزار و ۵۶۰ لیتر سوخت دارند.

نیروی هوایی آمریکا از شش نوع هواپیمای شناسایی بهره می‌برد. “بوئینگ ئی-۳ سنتری” (آواکس)، “ئی-۸ جوینت استارز”، هواپیماهای کوتاه برد “بمباردیه دش-۸”، “لاکهید سی-۱۳۰ هرکولس”، “بوئینگ سی-۱۳۵ استراتولیفتر” و بالاخره “لاکهید یو-۲” (عکس) که دوربرد و بلندپرواز است.

بل بوئینگ وی-۲۲ آسپری هم توانایی برخاستن و فرود عمودی مانند هلی‌کوپتر و هم امکان برخاستن و فرود کوتاه به سبک هواپیماها را دارد و به گونه‌ای طراحی شده که همزمان ویژگی‌های یک هلی‌کوپتر و قابلیت پرواز سریع و دوربرد یک هواپیمای توربوپراپ را داشته باشد.

نیروی هوایی آمریکا سه نوع پهپاد در اختیار دارد: “ام کیو-۱ پرداتور” مجهز به دوربین و انواع حسگرها بوده و قابلیت حمل موشک را داراست و در عملیات شناسایی و رزم به‌طور گسترده در کشورهای عراق، پاکستان و لیبی بکار گرفته شده است. “نورثروپ گرومن آر کیو-۴ گلوبال هاوک” برای شناسایی بکار برده می‌شود. “ام کیو-۹ جنرال اتومیک” (عکس) با قابلیت حمل موشک‌های ۵۰۰ پوندی.

نیروی هوایی آمریکا از سال ۲۰۰۳ به این سو به بمب‌های ” GBU-43/B” مجهز شده است. این بمب با ۸ هزار کیلوگرم مواد منفجره، بزرگترین بمب غیراتمی نیروی هوایی آمریکا است. این نیرو همچنین ۴۵۰ موشک بالستیک قاره‌پیما با کلاهک هسته‌ای “LGM-30 Minuteman” نیز در اختیار دارد.

هلی‌کوپتر‌های “بل یواچ-۱ ایروکوای” که اولین هلی‌کوپتر‌های دارای موتور توربوشفت نیروی هوایی بودند و همچنین هلی‌کوپتر‌های حمل و نقل سنگین ” سیکورسکی سی‌اچ-۵۳ سی استالیون” و هلی‌کوپترهای ” سیکورسکی یواچ-۶۰ بلک هاوک” (عکس) چند منظوره در خدمت نیروی هوایی آمریکا هستند.

منبع دویچه له
بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه
  1. کامی می گوید

    عالی بود

نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.