دینام خودرو برای چه می‌سوزد ؟

870101806

خودروبرتر –  به طور یقین بسیاری از ما دوست داریم تا دلایل سوختن دینام ماشین را بدانیم که از مهمترین دلایل آن میتوان به گرمی هوا اشاره کرد که باعث بالا رفتن درجه حرارت موتور وبه مدار آمدن دور فن ثانویه با حداکثر دورمی گردد و ازطرفی استفاده از کولر خودرو و قرار دادن دورفن کولر در دور حداکثر و ترافیک سنگین شهرها باعث کاهش سرعت خودرو وبه طبع آن باعث کاهش دور موتور شده که نتیجه ان پایین امدن قدرت تولید برق دینام می گردد.

دلایل سوختن دینام ماشین

وسایل برقی که  با حداکثر ظرفیت خود کار می‌کنند باعث مصرف ذخیره برق باطری ماشین میشوند که این کمبود برق باید توسط دینام جبران شود و در ادامه به دلیل پایین امدن دور موتور، دینام دیگر توانی برای شارژ مداوم باتری نداشته و برق دیگر توسط دینام تامین میشود که در نتیجه  باعث فشار مضاعف بر دینام شده که اگر این مدت زمان طولانی باشد باعث سوختن دینام خواهد شد.

مراقبت از خودرو؛ چرا چراغ چک خودرو من روشن شده است ؟

نشانه‌های سوختن دینام ماشین ازسوی رانندگان

خوردگی و پوسیدگی تسمه‌ها میتواند نشانه بروز مشکل در آینده باشد و یا اینکه سفتی و یا شل بودن تسمه نیز میتواند دینام را در آینده دچار مشکل کند.

بیشتر رانندگان قبل از اینکه دینام دچار مشکل شود صدای شبیه جیغ جیغ و غرغر را تجربه کرده ، زیرا دینام به وسیله تسمه به حرکت درمیآید که به فولی سر میل لنگ متصل شده و بدین ترتیب دو یا 3 برابر سریع تر از میل لنگ به چرخش در می آید تا بدین ترتیب در زمانی که دور موتور پایین است و یا ماشین در حال درجا کار کردن است نیروی لازم برای دینام را تامین کند که البته تراز نبودن فولی دینام با تسمه و یافرسوده بودن بوش ها و یاتاقان ها نیز میتواند این صدا را تولیدکند.

در ضمن بوی سیم و یا لاستیک سوخته نیز میتواند مربوط به مشکل در داخل دینام باشد و تراز نبودن فولی دینام میتواند اصظکاک بیشتری برای تسمه ایجاد کرده تا بوی لاستیک سوخته به مشام برسد و در ضمن بد نیست بدانید که دینام داغ ولتاژ بیشتری را به سوی موتور خودرو میفرستد.

رایج ترین موارد خرابی دینام موردی همچون از بین رفتن ذغال دینام ، خراب شدن افتامات دینام که تنظیم کننده برق دینام بوده و سوختن سیم پیچ داخلی دینام است که البته باید کل دینام تعویض شود.

 

 

دلایل سوختن دینام ماشین

چندین راه کار اساسی برای جلوگیری از سوختن دینام موتور

1-از باطری که دارای ظرفیت بیشتر(امپر ساعت حداقل 65امپر) است استفاده گردد.

2-در صورتیکه مدت زمان توقف طولانی است بافشار دادان پدال گاز دور موتور را تا حدود2000دور در دقیفه به صورت متناوب بالا ببرید.

3-دور فن کولر را حدالامکان در پایین ترین درجه آن قرار دهید.

4-شل بودن تسمه دینام مرتبابازدید گردد.

5-از روشن کردن چراغها در زمانهای غیرضرورخوداری نماید

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.