علت روشن شدن چراغ چک چیست؟ مهم ترین دلایل به همراه روش رفع آنها

علت روشن شدن چراغ چک چیست؟ این سوالی است که قطعاً یک بار به ذهن همه ما آمده و دنبال دلیل روشن شدن چراغ چک بوده ایم. در این یادداشت به مهم ترین دلایل روشن شدن چراغ چک پرداخته ایم. با خودروبرتر همراه باشید.

چراغ چک خودرو چیست؟

چراغ کوچکی بر روی صفحه نمایشگر خودروی شما وجود دارد که نقش بسیار عمده و مهمی را در اطلاع شما از وضعیت خودروی شما ایفا میکند که همگی انرا با عنوان چراغ چک میشناسیم و روشن شدن چراغ چک این نکته را به ما متذکر میشود که موتور خودرویمان ایراد جدی دارد و رفع نکردن این مشکل میتواند عواقب بدی برای ماشین ما با صرف هزینه های سنگین داشته باشد. به طور مثال روشن شدن چراغ چک پژو 206 در گوشه سمت راست صفحه قرار دارد و  رنگ این چراغ معمولاً زرد است که نشان‌دهنده وضعیت نه چندان بحرانی خودرو است.

چراغ های دیگری که بر روی صفحه نمایش خودرو ما وجود دارد چراغ یادآور بالا بودن ترمز دستی است که عدم توجه میتوان به بهای از بین رفتن سیستم ترمز بیانجامد و چراغ چک روغن است که البته نباید بگذاریم که هیچ وقت روشن شود ولی در این میان روشن شدن چراغ چک مهمترین فاکتوری است که باید به آن توجه شود. 

علت روشن شدن چراغ چک سمندef7

بعد از روشن شدن چراغ چک ماشین چه باید کرد؟

 خودروسازان توصیه می‌کنند به محض روشن شدن این چراغ در سریع‌ترین زمان ممکن به نمایندگی مجاز مراجعه کرده و در این مدت از فشار آوردن به موتور خودرو اجتناب کنید در حالی که در مورد چراغ STOP راننده باید بلافاصله بعد از روشن شدن چراغ خودرو را متوقف کند.

این چراغ مستقیماً به واحد کنترل الکترونیکی خودرو متصل است که از تمامی پارامترها آگاه بوده و وجود هر نوع عیبی را تشخیص می‌دهد. پس ECU با روشن کردن این چراغ شما را از وجود عیب در سیستم مطلع می‌سازد.

برای اطلاع از وضعیت موتور خودرو و دلیل روشن شدن چراغ چک باید ECU خودرو را به دستگاه دیاگ متصل کنید تا خطای داده شده دیده شود. خطا‌ها به دو صورت. موقت یا ماندگار هستند. خطاهای ماندگار حاکی از خرابی قطعه بوده که با پاک کردن آنها از حافظه ECU باز هم این خطا با کار کردن موتور ظاهر شده و چراغ چک شما دوباره روشن می‌شود.

اما تعداد زیادی از خطاها موقت بوده که با پاک کردن از حافظه ECU در صورت نبود مشکل در سیستم پاک شده و دوباره دیده نمی‌شوند. این‌گونه خطاها گاهی این قدر زیاد می‌شوند که در روند کاری ECU مشکل ایجاد کرده و سبب روشن شدن چراغ چک می‌شوند. اما خطاهای ماندگاری که دلیل روشن شدن چراغ چک هستند دلایل زیادی داشته که به چند نمونه از آنها می‌پردازیم

البته روشن شدن چراغ چک دارای دلایل ریز و درشتی است که بسته بنودن کامل درب باک بنزین خودرو و یا خراب شدن کاتالیست از جمله این موارد است که البته روشن شدن چراغ چک با فن نیز میتواند یکی دیگر از دلائل باشد.

مهمترین دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو

بسته نبودن درب باک خودرو

با توجه به فناوری خودرو شما نبودن درب باک و یا بسته نشدن درب ان سبب روشن شدن چراغ چک خواهد شد که البته باید درب باک تعویش شود که البته دارای فراوانی بالایی نیز نیست.

معیوب بودن سنسور اکسیژن خودرو

کارکرد این سنسور اندازه گیری میزان اکسیژن سوخته نشده در اگزوز خودرو است که اطلاعات را به رایانه خودرو میفرستد تا تناسب سوخت و هوا وارد سیلندر شود که البته میتواند یک سنسور معیوب باعث خراب شدن کاتالیست و شمع ها شود هر چند این قطعه نیز عمری دارد و و باید در زمان خود تعویض شود.

خراب شدن مبدل کاتالیست

این مبدل وظیفه دارد که کربن مونواکسید تولید شده در موتور را به کربن دی اکسید تبدیل کند. البته این قطعه پیچیدگی خاصی ندارد و در اگزوز قرار دارد و  همچنین می‌توان به راحتی از خراب شدن سریع آن پیشگیری کرد.

تعویض به موقع روغن موتور بهترین عامل جهت جلوگیری از خراب‌شدن مبدل کاتالیستی است و البته نباید مبدل کاتالیستی مسدود شود و هر صدای مشکوکی که از اگزوز به گوش میرسد حساس بوده و به دود غیر عادی نیز مشکوک شوید.

معیوب بودن وایر شمع

با خرابی وایر شمع دیگر فرایند جرقه زنی در موتور روی نخواهد داد و بدین ترتیب باعث روشن شدن چراغ چک خودرو خواهد شد که البته از نشانه های اولیه آن میتوان به لرزش خودرو در هنگام درجا کارکردن و اقت قابل توجه قدرت موتور اشاره کرد.

خرابی کوئل و یا شمع‌ها

وظیفه کوئل این است که الکتریسیته با ولتاژ بالای موردنیاز برای فرآیند جرقه‌زنی در شمع‌ها را تامین کند.که در خودروهای قدیمی یک کوئل برای تمام سیلندرها درنظر گرفته شده است ولی در خودروهای جدید به ازای هر سیلندر یک کوئل تعبیه شده استکه به عنوان مثال بوگاتی شیرون ۱۶ کوئل دارد. که البته مهم نیست که خودرو شما چند کوئیل دارد زیرا اگر یکی از کوئل‌ها به درستی کارنکند  منجر به روشن شدن چراغ چک ماشین نازنینتان خواهد شد.

علت روشن شدن چراغ چک پراید 131

خرابی سیستم دزدگیر

عدم نصب درست سیستم دزدگیر سبب خالی شدن باتری، روشن شدن چراغ چک و حتی جلوگیری از روشن شدن خودرو خواهد شد که اگر چنین احساسی به شما دست دارد بهتر است به یک تعمیرکار خبره مراجعه کنید تا حتی کل سیستم دزدگیرتان را تعویض کند که البته علی رغم هزینه دار بودن دیگر اسیر روشن شدن سیستم دزدگیر در نیمه شب به صورت اتفاقی نخواهید شد.

مشکل در نشتی خلاء

به صورت کلی هر خودرویی چند سیستم مختلف خلا دارد که کارهای مختلفی را انجام میدهد به عنوان مثال در بوستر ترمز این سیستم اهمیت فراوانی دارد و اگر این سیستم معیوب باشد در هنگام کارکردن خودرو سبب درجا زدن ان شده و دور موتور بالا باقی میماند و البته اگر شلنگ خلا نیز خشک و شکننده باشد ترک های ریزی در آن به وجود میاید که ممکن است باعث نشتی شود و البته چک کردن محل اتصالات نیز نباید فراموش شود.

ایراد در باتری

همانطور که به خوبی میدانیم باتری خودرو همانطور که ساده به نظر میرسد عضوی حیاتی در خودرو نیز هست و  بدون این عضو  ماشین استارت نمی‌خورد و درواقع هیچ عملکردی نخواهد داشت و  در یمحصولات جدید خودرویی چراغ چک برای خراب شدن باتری نیز علاوه بر چراغ وضعیت دینام وجود دارد و چراغ چک خودرو روشن میشود.

خرابی سنسور هوای ورودی خودرو 

سنسور هوای ورودی این وظیفه را دارد که میزان هوایی وارد شده به موتور را بررسی کرده  و اطلاعات لازم را برای رایانه خودرو ارسال کند و مشکلاتی از قبیل لرزش درجا، مشکل در استارت زدن و تغییر ناگهانی در موقعیت پدال گاز می‌توانند نشان‌دهنده خراب شدن این سنسور باشد و البته اگر موتور خفه می‌کند یا مصرف سوخت بالاتر باشد میتواند مشکل از سنسور هوای ورودی باشد.

سیستم EGR

این سیستم که وظیفه چرخش گاز اگزوز را برعهده دارد و با کاهش دما میزان گاز نیتروژن مونو اکسید خروجی را از اگزوز کاهش می‌دهد و  موجب بازدهی موتور میشود که البته در صورت معیوب بودن شیر این سیستم گرفته میشود و یا به صورت کلی از کار میافتد در این صورت باید این شیر را بازکرده تا دیگر شاهد این مشکل نباشیم.

بررسی دلیل روشن شدن چراغ چک با دستگاه OBD II

در هرصورت ساده‌ترین کار مراجعه به نمایندگی محسوب می‌شود که البته هزینه کمی نخواهد داشت ولی اگر میخواهید خودتان دلیل مشکل را پیدا کنید  می‌توانید یک دستگاه اسکنر OBD II را با قیمت نه چندان زیادی تهیه کنیدکه به پورت OBD II خودرو که معمولا در سمت راننده قرار دارد متصل شده و ارورها رابه گوشی همراه شما می‌فرستد که پس از آن با سرچ در اینترنت می‌توانید نسبت به معنای انان دست پیدا کنید که به طور یقین باید قبل از حخرید از هماهنگ بودن ان با مدل خودروی عزیزتان اطمینان حاصل کنید.

روشن شدن چراغ چک به خاطر سنسور اکسیژن و شمع ها

اگر شمع ها در خودرو خراب شوند منجر به ایراداتی در خودرو خواهند شد که از جمله این ایرادات سوختن ناقص و یا عدم انفجار آنان در فرایند شتاب گیری است و حتی ممکن است خودرو در حین حرکت خاموش شود که برای کوئل معیوب نیز چنین فرایندی قابل تصور است.

یکی از دلایل عمده و بسیار شایع، خرابی سنسور اکسیژن بوده که معمولاً این خطا را مکانیک‌ها با تعویض سنسور برطرف می‌کنند در حالی که این خطا شامل دو بخش است. نخست خود سنسور اکسیژن و دوم گرمکن سنسور اکسیژن که بسیار شایع است. برای درست کار کردن سنسور اکسیژن، این سنسور باید تا دمای خاصی گرم شود تا اطلاعات موردنیاز ECU را بفرستد. برای تحقق این امر در این سنسور یک گرمکن قرار داده شده که با ولتاژ خاصی گرم می‌شود. سپس سنسور کار خود را انجام می‌دهد. اما گاهی این گرمکن نمی‌تواند سنسور را به دمای موردنظر برساند. به همین خاطر در حافظه ECU خطای سنسور اکسیژن داده می‌شود.

تعمیرکار هم با تعویض سنسور سعی در برطرف کردن خطا می‌کند در صورتی که این عیب ممکن است از گرمکن سنسور اکسیژن باشد. برای رفع این عیب باید سیم‌کشی سنسور مورد بررسی قرار گیرد تا عیب برطرف شود. گاهی جریان موردنیاز برای گرمکن به درستی به آن نرسیده که این مشکل در اثر اتصالی یا قطعی سیم موردنظر به وجود می‌آید. سنسور خراب خود را تحویل بگیرید و آن را روی خودروی دیگری چک کنید. اگر آنجا هم خراب بود یقین کنید سنسور شما خراب است. اما اگر روی خودروی دیگری به درستی کار کرد بدانید عیب در سیم‌کشی یا جای دیگری بوده که تعمیرکار تشخیص نداده است.

تاثیر فن بر روی روشن شدن چراغ چک پراید

گاهی روشن نشدن فن و بالا رفتن دمای آب سبب روشن شدن چراغ چک می‌شود. برای رفع این مشکل هم باید سوکت‌های فن کنترل شده و سیستم بازرسی شود. کمبود آب در سیستم در بسیاری مواقع این عیب را ایجاد می‌کند. برای رفع این مشکل آب سیستم را فول کرده دوباره با قرار گرفتن دمای موتور در حد نرمال چراغ چک را نگاه کنید. گاهی نشتی آب در سیستم سبب کم شدن آب موجود در موتور می‌شود که این عیب نیز هزینه زیادی در پی ندارد. پس آب کم کردن خودرو چندان نگرانی برایتان به وجود نمی‌آورد و سعی در پیدا کردن دلیل کم کردن آب خودرو کنید.

علت روشن شدن چراغ چک پراید 131

وقتی رله فن پراید خراب میشود در زمان روشن شدن فن، چراغ چک پراید نیز روشن شده و روشن باقی میماند  که برای برطرف کردن آن شما نیاز به شما نیاز به یک انبردست و یک چهار‌سو دارید که باید با آنها رله فن را باز کنید.  هنگامی که در کاپوت را باز می‌کنید اول برق ماشین را از باتری جدا کنید یک فن بزرگ جلوی رادیاتور می‌بینید که در پایین سمت راست داخل بدنه فن یک قطعه پلاستیکی بوده که دو فیش به آن متصل است و با دو عدد پیچ کوچک نگه داشته می‌شود. آن دو پیچ  را باز کرده و قطعه را بیرون بیاورید

در رله فن یک قطعه استوانه‌ای شکل رویش شبیه سیم پیچ قرار دارد.که در اکثر پرایدها سر دو فیش داخل محل تماس با کانکتورهای این قطعه می‌سوزد. آنها را باز کرده و کاملاً تمیز کنید سپس دو عدد فیش را به قطعه وصل کرده و با انبردست روی قطعه محکم کنید. در نهایت قطعه را در جای خودش گذاشته و انرا با پیچ هایش ببندید ، بعد از وصل کردن باتری و روشن کردن پراید صبر کنید تا فن آن روشن شود که دیگر چراغ چک پراید روشن نخواهد شد که هر چند تعویض کامل ان نیز هزینه چندانی در پی نخواهد داشت.

روشن شدن چراغ چک به دلیل کثیف بودن انژکتور

یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ چک  مکن است کثیف بودن انژکتورها باشد که درست سوخت را پاشش نکرده و ممکن است دلایلی همچون کثیف بودن صافی بنزین، عدم کیفیت بنزین داشته باشد  پس زدن بنزین سوپر دو باک در میان را فراموش نکنید و  شستشوی انژکتورها نیز در بسیاری از مواقع عیب را برطرف می‌کند.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.