فورد موستانگ؛ تاریخچه کامل با عکس و ویدئو از همه مدل‌ها 1964-2021

فورد موستانگ (Ford Mustang) خودروساز آمریکایی احتمالاً سمبلیک‌ترین خودروی تاریخ آمریکا است. خودرویی با تم قرمز، سفید و آبی که نشانگر پرچم این کشور و کیفیت محصولات تولیدی یانکی‌هاست. در این یادداشت تاریخچه کامل فورد موستانگ را می‌خوانید؛ جایی که مدل‌های محبوب فورد موستانگ قدیمی، فورد موستانگ شلبی، ماخ ئی و همه مدل‌های محبوب دیگر به همراه عکس و ویدئو آمده است.

تاریخچه فورد موستانگ

زمانی که برای اولین بار فورد مدلی با نام موستانگ را معرفی نمود، مردم چنان شیفته زیبایی این خودرو شدند که خود مدیران فورد تصور نمی‌کردند که برای همین اولین مدل معرفی شده خواهان زیادی وجود داشته باشد. شدت علاقه طوری بود که حتی این خودرو را به‌صورت تصادفی نیز خریداری می‌کردند.

فورد موستانگ با موتور قدرتمند 8 سیلندری و چهره ای جذاب از زمان شروع به تولید تاکنون دوران موفقی را پشت سر گذاشته است.

 معدود کشورهایی هستند که فورد موستانگ را در خیابان‌های خود دیده‌اند ولی نمی‌توان منکر شد که مردم اکثر کشورهای جهان سودای داشتن یکی از این مدل‌ها را در سر می‌پرورانند.

به‌هرحال فورد موستانگ از زمان ورود به بازار تا به کنون شاهد تغییرات بسیاری در بخش مشخصات فنی و همچنین ظاهر آن بوده است و البته پس از ورود این خودرو به بازار بود که شرکت‌های فراوانی همانند شورلت، پونتیاک و دوج به صرافت تولید محصولاتی مشابه افتادند و به‌نوعی شروع‌کننده دوران طلایی رقابت بین خودروهای عضلانی شدند.

50 سال فورد موستانگ
50 سال فورد موستانگ

مهم‌ترین فاکتور نخستین فورد موستانگ عرضه‌شده در آمریکا قیمت مناسب آن بود که در هنگام عرضه آن در سال 1964 توانست در روز اول فروش 22 هزار عددی داشته باشد و همین باعث شد تا جنگ خودروهای جوان‌پسند پونی کار به سطح اول بازار خودرو آمریکا کشیده شود.

از آن زمان تاکنون ما شاهد پنج نسل از این هیولا در بیش از 10 شکل مختلف هستیم که برخی خوب، برخی عالی و برخی البته ناامیدکننده بودند.

فورد موستانگ دارای رکورد طولانی‌ترین خودرو بر روی خط تولید فورد است و در حال حاضر در نسل ششم خود به سر می‌برد و به‌طورمعمول و سنتی در میان 5 محصول پرفروش این شرکت نیز حضور دائمی داشته است.

فورد موستانگ با طراحی فوق‌العاده اسپرت در کلاس کوپه دارای نسخه‌های سقف تاشو نیز بود که دارای طراحی مخصوص هود بلند و عرشه کوتاه نیز بودند.

مدیران فورد پیش‌بینی فروش سالانه 100 هزار عددی از این خودرو را داشتند ولی به طرز جالبی دارای بهترین رکورد فروش فورد با فروش سالانه 400 هزار دستگاه در سال نخست شد و در حدود یک‌میلیون فورد موستانگ در 2 سال نخست از این مدل به فروش رسید.

در آگوست 2019، خودروساز آمریکایی جشن فروش 10 میلیون از این سری را جشن گرفت تا سود اقتصادی فراوانی را در این زمینه برده باشد.

فلسفه نام‌گذاری خودرو فورد موستانگ

جان نجار (John Najjar) طراح خودرو به خاطر علاقه شخصی به جنگنده‌های موستانگ در جنگ جهانی دوم اقدام به انتخاب نام موستانگ برای این خودرو نمود که در سال 1961 با همکاری فیلیپ تی کلارک (Philip T. Clark) در توسعه مدل ابتدایی همکاری کرد که البته فورد موستانگ ۱ نام گرفت.

به‌هرحال فورد موستانگ ۱ به‌طور رسمی در ۷ اکتبر ۱۹۶۲ در گرندپری ایالات‌متحده آمریکا در نیویورک رونمایی شد که در پشت فرمان آن دن گارنی، راننده فرمول یک قرار گرفت و رکوردی شبیه خودروهای فرمول یک به دست آورد.

بااین‌حال در مورد نام‌گذاری موستانگ، روایت دیگری هم وجود دارد. رابرت اگرت (Robert J. Eggert) مدیر تحقیقات بازار فورد کتاب «موستانگ‌ها» نوشته جی.فرانک دوبی (J. Frank Dobie) را از همسرش هدیه گرفت و بعداً همین نام الهام‌بخش نام کانسپت جدید فورد شد.

اگرت نام موستانگ را به فهرست نام‌هایی که قرار بود در لیست کاندیداهای نام قرار بگیرد اضافه کرد و جالب اینکه دست‌آخر موستانگ با فاصله زیادی انتخاب شد.

مشکلی که خودروساز آمریکایی با آن روبرو بود این بود که امتیاز این نام در اختیار شرکت کروپ در آلمان بود و فورد از خرید این امتیاز با قیمت ده هزار دلار سرباز می‌زد و از همین روی این ماشین تا دسامبر ۱۹۷۸ با نام «تی-۵» در آلمان فروخته می‌شد.

اولین خریدار فورد موستانگ

اولین فورد موستانگی خودروساز آمریکایی تحویل یک زوج کانادایی شد و این زوج تاکنون به‌خوبی از این فورد موستانگ علی‌رغم داشتن پیشنهادهای ریزودرشت نگهداری کرده و از آن بهره می‌برند.

نسل‌های مختلف فورد موستانگ

فورد موستانگ به‌طور رسمی توسط هنری فورد دوم در نمایشگاه جهانی در فلاشینگ مدوز، نیویورک، در ۱۷ آوریل ۱۹۶۴ رونمایی شد.

پوستر رونمایی از فورد موستانگ
پوستر رونمایی از فورد موستانگ

 در همان روز، موستانگ جدید در نمایشگاه‌های فورد در سرتاسر آمریکا توزیع شد و حدود ۲۲، ۰۰۰ موستانگ از سوی خریداران به سرعت به فروش رسیدند.

موستانگ در اولین سال تولید، بسیار فراتر از انتظارات فروش در حدود بیش از چهارصد هزار نسخه را در سال اول تولید فروخت.

بر اساس گفته فورد، موستانگ بیشتر برای طبقه متوسط توسعه داده‌شده بود و اولین مدل‌ها دارای یک کاپوت دراز و عرشه عقبی جمع‌وجور بودند و شروع قیمت نیز برچسب قیمت 2300 دلاری را بر روی خود دید.

مدیرکل فورد لی لاکوکا، که در اکتبر ۱۹۶۴ رئیس این شرکت شد و بعدها کرایسلر را رهبری و احیاء کرد مسئول توسعه و بازاریابی موستانگ بود.

عکس خودرو بر روی جلد مجلات نیوزویک و تایم قرار گرفت و موستانگ در تبلیغاتی که هم‌زمان در هر سه شبکه اصلی تلویزیون اجرا شد، در شب پیش‌فروش به نمایش گذاشته شد.

 یک خریدار تگزاسی گفته بود که در جلوی درب نمایشگاه فورد خوابیده است تا بتواند با فورد موستانگ به خانه برود.

در همان سال، موستانگ در فیلم جیمز باند در فیلم “Goldfinger” ظاهر شد و در سال ۱۹۶۸ در یک تعقیب و گریز خودرویی در خیابان‌های سان‌فرانسیسکو به نام “Bullitt” ظاهر شد. از آن زمان تاکنون موستانگ در صدها فیلم ظاهر شده‌اند.

در طی سه سال شروع کار آن، ۵۰۰ باشگاه طرفدار موستانگ پرورش داده شدند. در مارس سال ۱۹۶۶، موستانگ ۱ میلیون پوندی از خط مونتاژ خارج شد. به افتخار ۳۵ امین سالگرد موستانگ در سال ۱۹۹۹، سرویس پستی ایالات‌متحده یک تمبر برای بزرگداشت مدل اصلی منتشر کرد. در سال ۲۰۰۴، فورد ۳۰۰ میلیون خودروی خود را ساخت که یک مدل سال ۲۰۰۴ موستانگ convertible جی تی ۲۰ بود. در طول این دهه‌ها، موستانگ تکامل زیادی را طی کرده و امروز در تولید باقی می‌ماند.

تنها 3 سال پس از عرضه در حدود 500 باشگاه طرفداران موستانگ در سراسر آمریکا وجود داشت و نسخه لاکچری موستانگ 1 میلیون پوندی از خط تولید خارج شد.

به افتخار ۳۵ امین سالگرد موستانگ در سال ۱۹۹۹، سرویس پستی ایالات‌متحده یک تمبر برای بزرگداشت مدل اصلی منتشر کرد.

در سال ۲۰۰۴، فورد ۳۰۰ میلیون خودروی خود را ساخت که یک مدل سال ۲۰۰۴ موستانگ کروک جی تی بود. در طول این دهه‌ها، موستانگ تکامل زیادی را طی کرده و همچنان در خط تولید یانکی‌ها می‌درخشد.

نسل اول فورد موستانگ
نسل اول فورد موستانگ

نسل اول فورد موستانگ؛ 1964 تا 1973

نسل اول فورد که در بین سال‌های 1964 تا 1973 بر روی خط تولید فورد قرار داشت با کد تی-۵ ظرف ۱۸ ماه به خط تولید رسید یک خودرو دونفره روباز بود که از یک موتور چهار سیلندر خورجینی آلمانی فورد تانوس بهره می‌برد و در ظاهر بسیار شبیه پونتیاک فیه‌رو بود.

ادعا می‌شود تصمیم برای ساخت یک ماشین دونفره به دلیل فروش کم فورد تاندربرد مدل ۱۹۵۵ کنار گذاشته شد. برای بزرگ‌تر کردن بازار این خودرو تصمیم گرفته شد ماشین با ردیف دوم صندلی ساخته شود که جای پای کمی داشت. برای افزایش جای داخل ماشین کمی از فضای صندوق هم کم شده بود.

نسل دوم فورد موستانگ
نسل دوم فورد موستانگ

نسل دوم فورد موستانگ؛ 1974 تا 1978

در سال 1974 شاهد عرضه نسل دوم فورد موستانگ بودیم که عمده دلیل تغییرات نسبت به نسل اول، رقابت با محصولات وارداتی همچون تویوتا سیلیکا، فورد کاپری اروپایی که نیاز به یک فورد موستانگ کوچک‌تر و باکیفیت‌تر و البته با کارآمدی بیشتر را نمودار می‌کرد.

متأسفانه نسل دوم فورد موستانگ هیچ بخش مشترکی با نسل اول این خودرو که بسیار پرافتخار و خودرو عضلانی حرفه‌ای بود نداشت و بر اساس مدل پینتو ساخته شده بود.

به‌هرحال، زمان تولید خودرو فورد موستانگ نسل دو مصادف با سال‌هایی بود که اقتصاد امریکا در وضعیتی کاملاً دشوار به سر می‌برد و فورد موستانگ 2 نیز فاصلهٔ زیادی با یک خودروی اسپرت عالی داشت.

مشکلاتی همانند بحران سوخت و افزایش نرخ بیمه و به تصویب رسیدن مقررات و استانداردهای جدید و سخت‌گیرانه در مورد آلایندگی و مقررات ایمنی در امریکا باعث شد تا فورد برای تطبیق فورد موستانگ با آن شرایط هم‌اندازه فورد موستانگ را کاهش داده و هم موتورهای ضعیف و کوچک‌تر بر روی آن قرار دهد.

نسل سوم فورد موستانگ
نسل سوم فورد موستانگ

نسل سوم فورد موستانگ؛ 1979 تا 1993

نسل سوم، از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۳، فورد موستانگ در نسل سوم با مدل‌های قبلی خود بسیار متفاوت بود به‌نحوی‌که شاید یک پله عقب‌تر از نسل قبلی خویش از هر نظر قرار داشته است.

نسل چهارم فورد موستانگ
نسل چهارم فورد موستانگ

نسل چهارم فورد موستانگ؛ 1994 تا 2004

از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴، این خودرو زیبا به دنبال موفقیت‌های گذشته بود و می‌خواست که به‌مانند پدران خویش بتوان افتخاراتی کسب کند، اما بازهم به‌مانند گذشته ایراداتی در طراحی دیده می‌شده است که این راه برای کسب این موفقیت‌ها را بر روی این خودرو کمی تاریک می‌نموده است.

نسل پنجم فورد موستانگ
نسل پنجم فورد موستانگ

نسل پنجم فورد موستانگ؛ 2005 تا 2014

فورد نسل پنجم فورد موستانگ را در نمایشگاه خودرو آمریکای شمالی رونمایی می‌کند که به‌شدت تحت تأثیر طراحی نسخه اوریجینال در سال‌های 1964 تا 1967 است.

نسل ششم فورد موستانگ
نسل ششم فورد موستانگ

نسل ششم فورد موستانگ؛ 2015 تا امروز

فورد نسل ششم خود را در 6 نقطه از جهان به‌صورت هم‌زمان ازجمله در سیدنی به نمایش گذاشت.

ازجمله ویژگی‌های نسل ششم می‌توان به فضای داخل کابین گسترده‌تر و سیستم تعلیق عقب مستقل اشاره کرد که باعث پویایی هر چه بیشتر در رانندگی با فورد موستانگ می‌شود.

فورد موستانگ در سینما، تلویزیون، موسیقی و …

فورد موستانگ یکی از مهم‌ترین وسیله نقلیه در فیلم‌های معروف است به‌طوری‌که یکی از عوامل تأثیرگذار بر موفقیت فیلم‌ها حضور یک فورد موستانگ به نظر می‌رسد.

فورد موستانگ در فیلم گلد فینگر
فورد موستانگ در فیلم گلد فینگر

در سال 1964 و در فیلم Goldfinger، نخستین حضور فورد موستانگ در یک فیلم جیمز باندی رقم خورد.

 

آهنگ Mustang Sally از ویلسون پیکت در سال 1966 داستان فردی است که یک فورد موستانگ برای دوست‌دختر خود می‌خرد که به‌نوعی اولین کار فرهنگی شرکت آمریکایی فورد بود.

سریال تلویزیونی The F.B.I که دارای پشتیبانی مالی فورد بود از فورد موستانگ بدون سقف در چهارفصل اول خود به‌کرات استفاده کرد و دیگر بینندگان تلویزیونی شاهد تکامل یک خودرو عضلانی به نام فورد موستانگ بودند.

نسل اول فورد موستانگ ماخ 1 در فیلم جیمز باند با عنوان Diamonds Are Forever مورداستفاده قرار گرفت.

در سال 1974 و در فیلم «سرقت در 60 ثانیه» از فورد موستانگ النور بهره گرفته شد که در سال 2000 نیز نسخه بازسازی فیلم با هنرپیشگی نیکلاس کیج از یک فورد موستانگ النور مدل 1967 بهره گرفته شد که ستاره اصلی فیلم نیز به شمار می‌رفت.

بازی ویدئویی Ford Mustang: The Legend Lives در سال 2005 عرضه شد که تنها دارای خودرو فورد موستانگ بود.

مجموعه تلویزیونی Team Knight Rider از یک فورد موستانگ بدون سقف قرمز مدل 1997 بهره می‌برد.

دیوید گلب مستندساز مشهور یک مستند تلویزیونی با نام A Faster Horse در مورد تاریخ فورد موستانگ تهیه کرده است.

در سال 2014 و در فیلم Need for Speed از یک شلبی فورد موستانگ استفاده شد که آتش‌بازی برای خود به راه انداخته بود که البته یک نسخه پروتوتایپ بود و همانند فیلم گلد فینگر هیچ‌وقت مشخصات فنی آن معلوم نشد و به‌صورت یک راز باقی ماند.

فورد موستانگ و استیو مک کوئین
فورد موستانگ و استیو مک کوئین

فورد موستانگی که استیو مک کوئین را آرزوبه‌دل کرد

استیو مک کوئین فقید در فیلم بولت از یک فورد موستانگ 1986 با پیشرانه 390 اسب بخاری بهره برد که البته برای خرید آن، آرزوبه‌دل ماند.

 نامه استیو مک کوئین به صاحب خودرو برای درخواست خرید ماشین به‌تازگی به نمایش درآمده است که در سال 1977 در حدود 3 سال قبل از مرگ او نوشته‌شده است.

استیو مک کوئین در این نامه برای بار چندم، از آقای کیرنین صاحب این خودرو برای خرید فورد موستانگ و یا تعویض با یک فورد موستانگ دلخواه درخواست کرده بود.

کیرنین به این درخواست پاسخی نداد زیرا خودرو را در حدود 3 سال پیش از روی یک آگهی خریداری کرده بود.

در طی این سالیان سرنوشت فورد موستانگ بولیت به یک موضع برای بازار داغ شایعه بدل شده بود و حتی پسر استیو مک کوئین کمپینی را با عنوان «در جستجوی بولیت» و تحت عنوان یک وب‌سایت راه‌اندازی کرده بود.

داستان کامل‌تر را در اینجا بخوانید.

محبوب‌ترین مدل‌های تاریخ فورد موستانگ

فورد موستانگ شلبی GT350
فورد موستانگ شلبی GT350

فورد موستانگ شلبی GT350

با همکاری شلبی و فورد، قرار شد تا در سال 1965 فورد موستانگ تازه‌وارد تبدیل به یک خودرو مسابقه‌ای شود و مهندسین این دو شرکت توانستند موتور هشت سیلندر 289 اسب بخاری را به 306 اسب بخار بروز رسانی کنند.

GT350 که تنها با رنگ سفید و صندلی جلو تولید می‌شدند تا سال 1970 به تولید رسید ولی باید اعتراف کنیم که هیچ‌کدام از مدل‌های تولیدی به‌خوبی مدل اصلی مخصوص مسابقه 1965 نبودند.

در سال 2016 میلادی، دو مدل GT350 و GT350R دوباره به خط تولید بازگشتند که البته طرفداران، نگران کم‌فروغی آن نسبت به رقبا بودند که فورد با قرار دادن یک موتور هشت سیلندر 5.2 لیتری و قدرت پیشرانه 526 اسب بخاری نگرانی آنان را برطرف کرد.

فورد موستانگ شلبی GT500
فورد موستانگ شلبی GT500

فورد موستانگ شلبی GT500

در سال 1967 کارول شلبی تصمیم گرفت تا مدلی دیگر از فورد موستانگ را در کنار GT350 به خط تولید برساند. این خودرو که GT500 نامیده می‌شد موتور هشت سیلندر 428 اینچ مکعبی داشت.

شلبی علاوه بر بهبودهای مکانیکی طراحی بیرونی این خودرو را هم ارتقا داد. مدل قوی‌تر این خودرو هم با موتور قوی‌تر هشت سیلندر 428 کبرا جت، شلبی فورد موستانگ GT500KR (سلطان جاده) نامیده می‌شد.

در سال 2007 فورد با ارائه مدل GT500 جدید، نام این خودرو را احیا کرد. GT500 جدید با موتور سوپرشارژ هشت سیلندر و حجم 5.4 لیتر قادر به تولید 500 اسب بخار نیرو بود. مدل قوی‌تر این خودرو هم مانند نسل‌های قبل با نام GT500KR وارد بازار شد. GT500KR قادر به تولید 540 اسب بخار نیرو بود.

 در سال 2011 و با ارتقای این سری خودرویی، تمام مدل‌های سری GT500 می‌توانستند 550 اسب بخار نیرو تولید کنند.

اما کار فورد با این خودرو تمام نشده بود. در سال 2013 شلبی فورد موستانگ های GT500 جدید معرفی شدند. این بار این خودروها با موتور سوپرشارژ هشت سیلندر 5.8 لیتری قادر به تولید قدرت خیره‌کنندهٔ 662 اسب بخار بودند.

 درست مثل تمام سری‌های شلبی GT500 مدرن، برای کنترل این میزان قدرت مدل 2013 هم با ارتقای لاستیک‌ها، سیستم تعلیق و ترمزها همراه شد.

فورد موستانگ کبرا R
فورد موستانگ کبرا R

فورد موستانگ کبرا R

از سال 1993 تا 2004 قوی‌ترین سری فورد موستانگ مدل SVT کبرا بود. کبراها با قدرت بیشتر، هندلینگ عالی و تجربه رانندگی بهتر همیشه یک پله بالاتر از دیگر فورد موستانگ های هشت سیلندر بود. مدل کبرا R نسخه قوی‌تر این مدل بود که برای مسابقه تدارک دیده شده بود که البته دارای تیراژ بسیار محدود بود.

اولین نسل کبرا R به سال 1993 بر روی خط تولید قرار گرفت که در زیر هود خود دارای یک موتور 5.0 لیتری هشت سیلندر کبرا با پیشرانه 235 اسب بخاری بود.

 نسخه مسابقه‌ای R نسبت به مدل اصلی کبرا تغییراتی در کمک‌فنرها، ترمزهای بزرگ‌تر، رینگ‌های بزرگ‌تر و سیستم خنک‌کنندهٔ بزرگ‌تر بود که البته برای کاهش وزن این خودرو و درنتیجه عملکرد بهتر در مسابقه وسایل اضافی مثل صندلی‌های عقب، کولر و ضبط استریو از کابین حذف شدند.

در سال 1995 نسل دوم کبرا R وارد بازار شد، این خودرو نسبت به نسل قبل پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشت که به‌عنوان‌مثال به‌جای موتور هشت سیلندر 5.0 لیتری کبرا از موتور هشت سیلندر 5.8 لیتری دیگری بهره می‌برد.

قدرت پیشرانه 300 اسب بخاری به همراه فنرهای مستحکم، ستون‌های ضخیم‌تر و سپرهای جلویی محکم‌تر نتیجهٔ ارتقای این مدل بوده است.

به‌هرحال، آخرین نسل از کبرا R در سال 2000 معرفی شد که دارای بروز رسانی‌هایی در بخش مکانیکی و حذف قطعات اضافی برای کاهش وزن بود و در زیر هود نیز شاهد یک موتور هشت سیلندر 5.4 لیتری با قدرت پیشرانه 385 اسب بخار بودیم که بال بزرگ عقب نیز به‌عنوان تغییر آئرودینامیکی به آن افزوده‌شده بود.

فورد موستانگ باس
فورد موستانگ باس

فورد موستانگ باس

در سال 1969 دو مدل بسیار ویژه از فورد موستانگ به تولید رسیدند که لقب باس (به فارسی رئیس) را یدک می‌کشیدند. خودرویی که حجم موتور کمتری داشت باس 302 بود که مناسب برای مسابقات خیابانی بود و به‌نوعی رقیبی برای ترنس ای‌ام 1969 در SCCA محسوب می‌شد.

 برای عملکردی بهتر طراحی بیرونی این خودرو با تغییراتی همراه شده بود قطعات پوششی اضافی حذف و اسپویلر جلو اضافه‌شده بود. سیستم تعلیق و ترمزها ارتقا پیداکرده بود.

 گفته می‌شد که موتور 302 اینچ مکعبی این خودرو 290 اسب بخار نیرو تولید می‌کند اما به نظر می‌رسید که توان این خودرو واقعاً بیش‌تر از چنین عددی است.

اما باس 429 مدل دیگر معرفی‌شده در سال 1969 بود. همان‌طور که از اسم این خودرو پیداست موتور این فورد موستانگ حجمی 429 اینچ مکعبی دارد. این موتور هشت سیلندر قادر به تولید 375 اسب بخار نیرو و دریایی از گشتاور بود.

در سال 2012 فورد نام باس 302 را احیا کرد. فورد برای این خودروی مخصوص جاده موتوری هشت سیلندر و 5.0 لیتری در نظر گرفته بود که عملکرد هیجان‌انگیزی داشت. کمپانی فورد حتی نسخه بالاتر این سری را به تولید رساند.

نسخه بالاتر که لاگونا سکا نامیده می‌شد قدرت بیشتری داشت و برای طرفداران تشنهٔ قدرت ساخته شده بود.

اما باس 351 خاص‌ترین مدل این سری بود. خاص‌ترین ویژگی فورد موستانگ باس 351 نایابی آن بود. این خودرو در سال 1971 و در تعداد محدود به تولید رسید.

فورد موستانگ ماخ 1
فورد موستانگ ماخ 1

فورد موستانگ ماخ 1

هرچند این خودرو به سرعت 1 ماخ نمی‌رسد اما درست مثل نام بلندپروازانه اش در لیست سریع‌ترین فورد موستانگ‌ها قرارگرفته است.

ماخ 1 که در سال 1969 به تولید رسید مدل ارتقا یافتهٔ فورد موستانگ بود که دارای 3 نسخه موتور 8 سیلندر حجیم به تولید می‌رسید که کبرا جت 428 اینچ مکعبی معروف هم یکی از این موتورها بود.

نسل دوم ماخ 1 در سال 1971 معرفی شد. نسل دوم هم مانند نسل اول با سه موتور به تولید می‌رسید که موتور شش سیلندر جایگزین هشت سیلندر قبلی شد و همین تغییر سبب شد تا این خودرو تبدیل به پرفروش‌ترین سری فورد موستانگ شود.

خودروساز آمریکایی در سال 2003 یک بار دیگر ماخ 1 را عرضه کرد که در زیر هود خود دارای یک موتور هشت سیلندر با قدرت پیشرانه 305 اسب بخار بود و در طراحی بیرونی خود نیز شبیه به مدل‌های دهه 1960 به نظر می‌رسید.

فورد موستانگ بولیت
فورد موستانگ بولیت

فورد موستانگ بولیت

جالب است بداند که اولین مدل بولیت در حقیقت بولیت خطاب نمی‌شد و این خودرو این نام مستعار را با نقش نمادین این خودرو در فیلمی به همین نام با هنرمندی استیو مک کوئیت به دست آورده است بولیت یک فورد موستانگ یشمی مدل 1968 با قدرت پیشرانه 390 اسب بخاری و فست بک با طراحی جالبی بود که البته قدرت باورنکردنی را در زیر هود خود جا داده بود.

خودروساز آمریکایی در سال 2001 و برای گرامیداشت نسخه اریجینال از فورد موستانگ بولیت جدید رونمایی کرد که دارای بروز رسانی‌هایی در بخش فنی و مکانیکی بود که دارای همان رنگ سبز یشمی معروف بود.

فورد در سال 2008 فورد بار دیگر نسخه جدیداً از بولیت را معرفی کرد که به نظر بهتر توانسته است یاد و خاطره فورد موستانگ 1968 استیو مک کوئین را زنده نگه دار و طبق معمول دارای بروز رسانی‌هایی در بخش موتوری و مکانیکی بود.

فورد موستانگ SVO
فورد موستانگ SVO

فورد موستانگ SVO

همگی به‌خوبی میدانیم که موتورهای چهار سیلندر توربوشارژ تجربه جدیدی برای فورد موستانگ نخواهد بود ولی پکیج اقتصادی‌تر فورد برای مشتریان خود بود.

به‌هرحال فورد موستانگ های چهار سیلندر توربو کمی ضعیف به نظر می‌رسیدند ولی قدرت 175 اسب بخاری این خودرو در سال 1984 قدرت کمی محسوب نمی‌شد.

SVO در سال‌های پایانی قدرتی 200 اسب بخاری داشت که در بعضی مدل‌ها به 205 اسب بخار هم می‌رسید.

فورد موستانگ SVO تنها در موتور خلاصه نمی‌شد و دارای تغییراتی در ترمزها، فرمان پذیری، گیربکس و سیستم تعلیق این خودرو هم بود که دارای محور عقب آلومینیومی منحصربه‌فردی نیز بود.

فورد موستانگ کالیفرنیا اسپشیال
فورد موستانگ کالیفرنیا اسپشیال

فورد موستانگ کالیفرنیا اسپشیال

در سال 1968 نمایندگان فروش خودرو در ایالت کالیفرنیا، خودروساز آمریکایی را متقاعد کردند که یک مدل ویژه از فورد موستانگ را تنها برای ایالت کالیفرنیا طراحی کند که درنهایت این خودرو (GT/CS (California Special نامیده می‌شد.

 در طراحی این خودرو از طراحی شلبی نیز کمک گرفته شده بود و مشخصات فنی آن نیز تغییری پیدا نکرده بود و ازلحاظ شکل مابین فورد موستانگ معمولی و شلبی قرارگرفته است.

به دلیل تیراژ محدود بودن این خودرو، کلکسیونرهای آمریکایی سخت به دنبال آن بودند و از همین روی فورد نیز در سال 2007 نسخه دیگری از این مدل را با موتور بروز رسانی شده ارائه کرد.

فورد موستانگ ماخ ئی
فورد موستانگ ماخ ئی

فورد موستانگ ماخ ئی

فورد موستانگ ماخ ئی یک کراس اوور 5 درب تمام برقی است که در 17 نوامبر 2019 رونمایی شد و در دسامبر 2020 تحت مدل 2021 به فروش رسید.

این مدل تمام برقی موستانگ توانست جایزه برترین شاسی‌بلند سال 2021 آمریکای شمالی را به دست آورد.

فورد موستانگ 2021
فورد موستانگ 2021

خط تولید فورد موستانگ 2021

فورد موستانگ اکوبوست
فورد موستانگ اکوبوست

فورد موستانگ اکوبوست

دارای نسخه‌های 2.3 لیتری و 2.3 لیتری ویژه که قدرت پیشرانه ان بین 310 تا 332 اسب بخار قرار گرفته و گشتاور آن نیز 350 پوند بر فوت است.

قدرتمندترین موتور 4 لیتری تزریق مستقیم در بین خودروسازان آمریکایی و قدرتمندترین موتور اکوبوست موستانگ در این سری به کار گرفته شده است.

فورد موستانگ جی تی
فورد موستانگ جی تی

فورد موستانگ جی تی

مدل قدرتمند 5.0 لیتری 8 سیلندری VCT که قدرت پیشرانه 460 اسب بخاری و گشتاور 420 پوند بر فوت را با سیستم تزریق مستقیم سوخت به این هیولا قدرت می‌بخشد.

فورد موستانگ ماخ 1
فورد موستانگ ماخ 1

فورد موستانگ ماخ 1

موتور 5 لیتری قدرتمند با یک جعبه‌دنده 6 سرعته دستی دارای قدرت پیشرانه 480 اسب بخار است که گشتاور 420 پوند بر فوتی را رقم میزند که قدرتی در حدود 22 درصد بیشتر از مدل جی تی در زیر هود خود با اگزوزهای دوتایی تدارک دیده است.

فورد موستانگ شلبی جی تی 500
فورد موستانگ شلبی جی تی 500

فورد موستانگ شلبی جی تی 500

دارای موتور بسیار قدرتمند 5.2 لیتری سوپرشارژ 8 سیلندر که قدرت پیشرانه 760 اسب بخاری و گشتاور 625 پوند بر فوت در زیر هود خود قرار داده است.

عکس‌های فورد موستانگ از قدیمی‌ترین تا جدیدترین

 

فورد موستانگ شلبی 1965 (GT350)
فورد موستانگ شلبی 1965 (GT350)

فورد موستانگ 1966 (GT fastback)

فورد موستانگ 1966 (GT fastback)

فورد موستانگ شلبی GT500 Eleanor) 1967)

فورد موستانگ شلبی GT500 Eleanor) 1967)

فورد موستانگ 1968 (coupe)

فورد موستانگ 1968 (coupe)

فورد موستانگ 1969 (Boss 302)
فورد موستانگ 1969 (Boss 302)

فورد موستانگ 1970 (hardtop)

فورد موستانگ 1970 (hardtop)

فورد موستانگ 1972 (Sprint edition fastback)

فورد موستانگ 1972 (Sprint edition fastback)

فورد موستانگ 1973 (Mach 1 fastback)

فورد موستانگ 1973 (Mach 1 fastback)

فورد موستانگ 1974 (II)

فورد موستانگ 1974 (II)

فورد موستانگ 1976 (II Cobra)

فورد موستانگ 1976 (II Cobra)

فورد موستانگ 1979 (Cobra)

فورد موستانگ 1979 (Cobra)

فورد موستانگ 1984 (SVO)

فورد موستانگ 1984 (SVO)

فورد موستانگ 1985 (GT Convertible)

فورد موستانگ 1985 (GT Convertible)

فورد موستانگ 1989 (Convertible)

فورد موستانگ 1989 (Convertible)

فورد موستانگ 1990 ( LX)

فورد موستانگ 1990 ( LX)

فورد موستانگ 1993 (Cobra)

فورد موستانگ 1993 (Cobra)

فورد موستانگ 1994 (Cobra coupe)

فورد موستانگ 1994 (Cobra coupe)

فورد موستانگ 1996 (GT coupe)

فورد موستانگ 1996 (GT coupe)

فورد موستانگ 1999 (GT convertible)

فورد موستانگ 1999 (GT convertible)

فورد موستانگ 2000 (GT coupe)

فورد موستانگ 2000 (GT coupe)

فورد موستانگ 2001 (Bullitt GT)

فورد موستانگ 2001 (Bullitt GT)

فورد موستانگ 2002 (GT Premium convertible)

فورد موستانگ 2002 (GT Premium convertible)

فورد موستانگ 2003 (SVT Cobra)

فورد موستانگ 2003 (SVT Cobra)

فورد موستانگ 2004 (SVT Cobra)

فورد موستانگ 2004 (SVT Cobra)

فورد موستانگ 2004 (SVT Cobra convertible)

فورد موستانگ 2004 (SVT Cobra convertible)

فورد موستانگ 2005 (GT convertible)

فورد موستانگ 2005 (GT convertible)

فورد موستانگ 2006 (Pony Package)

فورد موستانگ 2006 (Pony Package)

فورد موستانگ شلبی 2007 (GT500)

فورد موستانگ شلبی 2007 (GT500)

فورد موستانگ 2008

فورد موستانگ 2008

فورد موستانگ 2008 (“Bullitt” special edition)

فورد موستانگ 2008 (“Bullitt” special edition)

فورد موستانگ 2012 (Boss)

فورد موستانگ 2012 (Boss)

فورد موستانگ شلبی 2014 (GT500)

فورد موستانگ شلبی 2014 (GT500)

فورد موستانگ شلبی GT350) 2015)

فورد موستانگ شلبی GT350) 2015)

فورد موستانگ شلبی GT350R) 2015)

فورد موستانگ شلبی GT350R) 2015)

فورد موستانگ 2016

فورد موستانگ 2016

فورد موستانگ Bullitt) 2018)

فورد موستانگ Bullitt) 2018)

فورد موستانگ شلبی GT500) 2019)

فورد موستانگ شلبی GT500) 2019)

فورد موستانگ Mach-E

فورد موستانگ Mach-E

 فورد موستانگ Mach 1 2021

فورد موستانگ Mach 1 2021

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.