بنجل های پرطرفدار در بازار خودرو ایران

بازار خودرو ایران

ایران خودرو و سایپا دو شرکت تولید کننده بی کیفیت ترین ماشین های ایران هستند. در ادامه با پر ایرادترین ماشین های بازار خودرو ایران آشنا خواهیم شد.

خیابان‌های ایران انباشته از محصولات بی‌کیفیت خودروسازان داخلی است و مشتریان چاره‌ای جز خرید این ماشین‌ها ندارند. شرکت‌هایی نظیر ایران خودرو و سایپا روز به روز در حال پیشرفت و توسعه سبد محصولات خود هستند؛ اما کیفیت موضوعی است که ظاهرا برای آنها اهمیت ندارد. از رانا پلاس و ساینا گرفته تا پژو پارس و تارا اتوماتیک همه ماشین‌هایی هستند که ایرادات ریز و درشت دارند.

عیوب خودروهای ملی به حدی است که گاها شاهد آتش گرفتن موتور و سر و صداهای عجیب و غریب هستیم و برخی اوقات حتی نمی‌توان سوار ماشینی شد که به‌تازگی از کارخانه تحویل گرفته‌ایم. در ادامه قصد داریم راجع به پر ایرادترین خودروهای داخلی صحبت کنیم تا بتوانیم با دید گسترده‌تری نسبت به خرید آنها اقدام کنیم.

پر ایرادترین ماشین های ساخت داخل در بازار خودرو ایران را بهتر بشناسید

در کشورهای اروپایی و آمریکا و حتی همین چین، سازمان‌های مستقلی وجود دارند که وظیفه ارزیابی کیفیت محصولات خودرویی به عهده آنها است. برای مثال از جمله این شرکت‌ها می‌توان به GD Power و Cunsumer Reports آمریکا اشاره کرد که در کار خود حرفه‌ای هستند. این شرکت‌ها همه ساله گزارشی جامع درباره کیفیت خودروهای تولیدی منتشر می‌کنند.

نکته جالب توجه این است که مشتریان مشتاق مطالعه گزارش‌های چنین موسسه‌ها و کمپانی‌هایی هستند و خودروسازان نیز با در نظر گرفتن بازخوردهای چنین گزارش‌هایی سعی می‌کنند عیوب محصولات خود را برطرف کرده و سپس اقدام به عرضه گسترده کنند. در ایران موسسه خصوصی بازرسی کیفیت و استاندارد تلاش می‌کند خودروهای داخلی را بر اساس کیفیت رده‌بندی کند؛ ولی شوربختانه مدتی است خبری از گزارش‌های این موسسه نیست.

تا به این لحظه که در حال نگارش مقاله هستیم، خریداران از کیفیت پایین و نامطلوب خودروهای داخلی شکایت دارند. همان‌طور که گفتیم مشکلات و عیوب تولیدات ملی به اندازه‌ای است که گاها صفرکیلومترها نیز نواقص و ایرادهای عجیب و غریبی دارند که نتیجه نهایی تمام آنها نارضایتی مشتریان است. یکی از علل مهم ایرادهای مذکور، فناوری‌های به‌کار گرفته شده در ماشین‌های داخلی توسط خودروسازان است.

استفاده از قطعات بی‌کیفیت چینی معضل دیگری است که باعث بی‌کیفیتی می‌شود. متاسفانه با وجود سطح پایین کیفیت، قیمت‌ها نیز صعودی بوده و گرانی، صدای خریداران را درآورده است. به همین دلیل است که تصمیم گرفته‌ایم در این آشفته بازار نسبت به معرفی پر ایرادترین خودروهای ایرانی اقدام کنیم.

۱. ساینا

طبق گزارش‌های چند ماه قبل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران سایپا با خودروی ساینا در صدر جدول بی‌کیفیت ترین خودروهای ایرانی قرار دارد. جالب اینجاست که ساینا خودروی پرفروشی است، ولی با این وجود نتوانسته از مولفه‌های استاندارد موسسه مذکور عبور کند و حداقل چند رتبه بالاتر بیاید. ساینا ترکیبی از خودروهای تیبا و پراید است که نارنجی‌پوشان جاده مخصوص تولید کرده‌اند. اگرچه شکل و شمایل ساینا جدیدتر از تیبا و پراید است، اما عیوب و ایرادهای فراوانی دارد.

از جمله ایرادهای شایع ساینا می‌توان به سر و صدای زیاد کمک فنرها داخل کابین و لرزش‌های همراه با صدای کابین اشاره کرد. متاسفانه در سرعت‌های بالا فرمان دچار لرزش شده و صدای موتور داخل کابین شنیده می‌شود. کیفیت مونتاژ هم پایین است و به‌نظر می‌رسد سایپا زمان و دقت کافی نداشته!

۲. کوییک

خودروهای سایپا شباهت‌های ظاهری و فنی بسیاری با یکدیگر در بازار خودرو ایران دارند. برای مثال همین کوییک پرفروش برادر هاچ بک ساینا به‌حساب می‌آید که صندوق ندارد. الگوی ساخت و طراحی این خودرو تیبا بوده و با چند تغییر جزئی راهی بازار شده است. متاسفانه کوییک هم به همان دردی مبتلاست که ساینا بود. بدنه بدون دقت و صرف وقت مونتاژ شده و چنگی به دل نمی‌زند. علاوه بر این فاصله میان پانل‌ها زیاد بوده و صدای موتور به‌طرز آزاردهنده‌ای داخل کابین شنیده می‌شود. مواد به‌کار رفته در کابین بی‌کیفیت و پلاستیکی است و لرزش تا دلتان بخواهد وجود دارد.

۳. وانت نیسان

شاید زمان آن فرا رسیده باشد که تولید و عرضه وانت نیسان متوقف شود؛ چرا که سال‌هاست این وانت سالخورده و فرتوت در حال تولید شدن است و عمر مفید خود را کرده. البته یکی از علل عرضه مداوم وانت نیسان، قیمت بالای آن و سودی است که برای شرکت سازنده دارد. متاسفانه کیفیت این خودرو مطلوب نیست و به‌طرز فاجعه‌باری مونتاژ شده و صدای پیشرانه به وضوح داخل کابین شنیده می‌شود. سوخت مصرفی نیسان بالاست و از نظر ایمنی ترمزهای ضعیفی دارد. به‌نظر می‌رسد بهتر این است خودروی از رده خارج شده دیگر راهی خیابان‌ها نشود.

۴. سایپا ۱۵۱

دیگر همه می‌دانیم که پراید خودروی بی‌کیفیتی است و روی دست آن ماشین دیگری تولید نشده! برادر وانت این محصول، سایپا ۱۵۱ است که چند سالی می‌شود مهمان بازار داخلی شده. شوربختانه تنها اقدام سایپا برای این خودرو، برداشتن کابین عقب بوده و بس! موتور سر و صدای زیادی دارد و کیفیت مونتاژ در وضعیت بدی قرار دارد. کیفیت متریال و مواد استفاده شده در کابین نامطلوب ارزیابی شده و این‌ها گوشه‌ای از ایرادهای سایپا ۱۵۱ هستند.

۵. پژو پارس

تا به این لحظه ویدیوهای بسیاری از کیفیت پایین مونتاژ بدنه پژو پارس در فضای مجازی بازار خودرو ایران منتشر شده و می‌دانیم که کیفیت خودروهای تولیدی روز به روز در حال بدتر شدن است؛ چرا که نظارتی روی محصولات خودروسازان نمی‌شود. پارس با این‌که ماشین پرفروش و محبوبی است، اما ایرادهای خاص خودش را دارد. در رده‌بندی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، خودروی پژو پارس در قیاس با محصولات سایپا یک پله بالاتر قرار دارد، ولی همچنان عیوب فاحشی در آن یافت می‌شود. ضعف باتری، دینام و پیشرانه علاوه بر کیفیت نامطلوب رنگ از جمله ایرادهای این ماشین به‌حساب می‌آیند. کیفیت متریال و قطعات کابین نیز چنگی به دل نمی‌زند.

۶. پژو ۲۰۶

سال‌ها پیش که برای اولین بار پژو ۲۰۶ به بازار داخلی آمد، همه چیز مورد پسند مشتریان بود و توقعات از این خودرو پایین بود و به همین دلیل ۲۰۶ محبوب دل‌ها شد. اگرچه در ابتدا همه چیز برای این هاچ بک پرطرفدار خوب پیش می‌رفت، اما رفته رفته تحریم‌ها علیه کشور باعث شد پای قطعات چینی وسط بیاید و وضعیت دگرگون شود. امروزه ۲۰۶ ایران خودرو مثل پژو ۲۰۶ چند سال پیش نیست و کیفیت مونتاژ و قطعات به‌شدت پایین آمده است. از جمله ایرادهای این محصول می‌توان به استفاده از قطعات بی‌کیفیت در کابین و صدای ورودی زیاد در داخل اشاره کرد.

۷. رانا پلاس

اولین نمونه‌های تولید شده از رانا همراه با عیوب و مشکلات بسیاری بودند؛ اما ایران خودرو سعی کرد با عرضه مدل پلاس این محصول اندکی از ایرادها بکاهد. هم‌اکنون از نظر سطح کیفی رانا پلاس فاصله کمی با پارس دارد. از جمله مشکلات این خودروی سدان می‌توان به مونتاژ ضعیف، متریال بی‌کیفیت کابین و سر و صدای زیاد اشاره کرد.

نظر شما درباره پر ایرادترین ماشین های ساخت داخل چیست؟ بی کیفیت ترین و پر ایرادترین خودرو داخلی از نظر شما کدام است؟

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.