هر آنچه باید درباره ECU یا واحد الکترونیک کنترل خودرو بدانیم

خودروبرتر  – به طور یقین همگی نام ایسیو یا ECU را شنیده و دیگر آنرا به نام کامپیوتر خودرو میشناسیم و خیلی دوست داریم تا بدانیم که ECU خودرو چیست و با کارکردهای آن اشنا شده و علت خرابی های آنرا نیز بدانیم.

  Electronic Control Unit به صورت کلیواحد کنترل الکترونیک می‌باشد و نقش هدایت و کنترل یک خودروی انژکتوری را بر عهده داردو  همانطور که می‌دانید خودروهای انژکتوری بدلیل عملکرد بهتر و داشتن استانداردهای آلودگی بصورت کامل در تمام دنیا جایگزین خودروهای کاربراتوری شده اند که مغز این سیستم ECU می باشد.

مغز متفکر مذکور با توجه به سنسورهایی که به موتور متصل است وضعیت و شرایط کلی ماشین را تحلیل کرده و پاسخهای لازم را به خروجی ها اعم از انژکتور، جرقه زنها و … میدهد.

مراقبت از خودرو؛ چرا چراغ چک خودرو من روشن شده است؟

مهمترین کیت سنسورهای ECU

قابل توجه است بدانید که  هر چه تعداد کیت سنسورها  بیشتر باشد ECU بهتر می تواند شرایط موتور را درک کند که مهترین آنان عبارتند: سنسور دور یا RPM، سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP، سنسور دریچه گاز یا TPS، سنسور دمای آب یا CTS، سنسور دمای هوا ATS، سنسور اکسیژن یا لاندا   و سنسور ضربه

نحوه کار ECU

به صورت کلی  ECU در موتور تزریق سوخت را کنترل کرده و در موتورهای بنزینی تنظیم زمان جرقه زدن برای شروع احتراق را نیز برعهده دارد که این عمل را با استفاده از سنسور موقعیت میل لنگ انجام داده و زمان فعال شدن انژکتور و سیستم احتراق را تنظیم می‌کند.

به صورت کلی ، موتور احتراق خودرو داخلی همچون یک پمپ هوای بزرگ است که انرژی مورد نیاز خود را از سوخت خودرو گرفته و هنگامی که هوا به درون کشیده می شود، سوخت کافی برای ایجاد انرژی برای حفظ عملکرد موتور را تامین میکند و برای همین داشتن مقدار مناسب سوخت برای استفاده از خودرو ضروری است و ترکیب هوا و سوخت  مخلوط نامیده شده که مخلوط بیش از حد باعث خفه شدن موتور و مخلوط کم نیز موجب عدم انرژی رسانی به موتور خواهد شد.

علاوه بر اهمیت مقدار مخلوط، نسبت مخلوط نیز حائز اهمیت است. اگر سوخت بیش از حد باشد- اکسیژن کم می شود و احتراق به صورت صحیح انجام نمی شود و هدر می رود. اگر سوخت بسیار کم باشد – اکسیژن زیاد موجب احتراق و ضعیف شدن موتور می شود.

کیت ECU کار کنترل تزریق سوخت، احتراق و کمکی موتور را با استفاده از معادلات دیجیتالی و جداول عددی، به جای روش آنالوگ انجام می دهد.

ECU در هنگام کنترل نسبت مخلوط متغیرهای مختلفی را در نظر می گیرد که شامل نیاز موتور ، دمای موتور / خنک کننده، دمای هوا، دمای سوخت، کیفیت سوخت، تفاوت محدودیت های فیلتر، فشار هوا، بازده مصرف انرژی موتور است.

ecu خودرو چیست

دلایل سوختن ECU

عامل اصلی در سوختن قطعات حساسی نظیر ecu نوسانات ولتاژ و وارد شدن شوک های متعدد به این قطعات است.در خودروهای قدیمی که این قطعات وجود نداشتند تعمیرکاران از روش هائی سنتی جهت تست قطعات برقی استفاده میکردنند که راهگشا نیز بود ولی این روشها در خودروهای امروزی با وجود قطعات حساس الکترونیکی نه تنها راهگشا نیست بلکه باعث صدمات جدی به این قطعات نیز می گردد.
تست قطعات برقی حساس خودروهای امروزی می بایست به وسیله دستگاههای عیب یاب کامپیوتری انجام گیرد. ولی متاسفانه به دلیل قیمت بالای این دستگاهها و پایین بودن سطح معلومات بعضی از تعمیرکاران و عدم اطلاع و اموزش های کافی متاسفانه از همان از روشهای قدیمی استفاده میکنند.

– جداکردن کابل باطری هنگامی که خودرو روشن است
همانطور که می دانید ولتاژ تولیدی دینام حدود 14 ولت است، اما باید دانست که این ولتاژ، ولتاژ متوسط تولیدی دینام است. قله (پیک) تولید ولتاژ دینام برحسب دور موتور و بار گرفته شده از دینام، متغیر بوده و گاهی اوقات به بیش از 16 ولت نیز می رسد.
در حالت عادی که کابل های باطری متصل است این نوسان ولتاژی به دلیل خاصیت خازنی باطری تعدیل می شود اما اگر کابل باطری در هنگامیکه خودرو روشن است، باز شود، این نوسانات می تواند بر روی قسمت های حساس خودرو (تمامی کنترل یونیت های الکتریکی) تاثیر نامطلوب داشته باشد.
– امتحان جرقه از روی وایر شمع با اتصال آن به بدنه
وقتی وایرها را از سر شمع ها می کشید و برای امتحان برق ارسالی به سر شمع ها توسط وایر مربوطه به بدنه جرقه ایجاد می کنید، ممکن است که مقدار جریان نا بهنگام غیر قابل کنترلی را در ثانویه کویل ایجاد کنید. برق ثانویه کویل با برق ثانویه کویل با برق سیم پیچ اولیه آن دارای تاثیر متقابل هستند.

– آب زدن به ecu
اگر پشت جعبه ecu را باز کنید خواهید دید برای جلوگیری از نفوذ آب قسمت فیبر مدارچاپی و حتی پین های داخلی با ماده ای موم مانند پوشیده شده اما در هر صورت پین های نری خارجی سوکت ecu بدون محافظ هستند و خیس شدن آنها موجب اتصال کوتاه خارجی شده و ممکن است به احتمال زیاد به ecu آسیب بزند.

– دست زدن به پین های ecu
یکی از مواردی که اغلب مشکل ساز می شود و اکثراً با آن ناآشنا بوده و یا مورد غفلت قرار می گیرد دست زدن و یا دست کاری پین های ecu است که به دلیل ریسک الکتریکه ساکن بدن می تواند موجب آسیب زدن های جدی به آن شود.
الکتریسیته بدن گاهی اوقات تا هزارها ولت می تواند بالا رود.

– باطری به باطری کردن خودرو به صورت سری
برخی اوقات رانندگانی که به هر دلیلی خودروشان به علت ضعیف بودن باطری یا خالی کردن باطری دشارژ شده می خواهند با سری کردن باطری های دو خودرو اقدام به استارت و روشن کردن خودرو کنند. اگر فرض کنیم دو باطری 10ولتی را سری کنیم مجموعاً 20ولت ببرق داشته که در خودروهای انژکتوری می تواند موجب رسیدن به ecu انژکتوری شود، ریسک سوختن ecu به طور استاندارد 16 ولت است.

مراقبت از خودرو؛ برق دزدی خودرو و راه کارهای مقابله با آن

پاک کردن حافظه موقت موجود در ECU

اگر هر یک از موارد زیر را انجام شود حافظه موقت موجود در ecu خودرو پاک شده و خودرو تا مدتی به دلیل از دست دادن برخی از پارامترهای لحظه ای خود، عملکرد موتور را دچار اختلال کرده و موتور تا مدتی بد کار خواهد کرد.
این عوامل عباتند از :
1-جداکردن کابل باطری بیش از چند ثانیه
2-جداکردن سوکت های ecu بیش از چند ثانیه
3-جداکردن فیوز f03 و رله شماره236 بیش از چند ثانیه
در چنین حالتی باید خودرو دوباره تجدید حافظه شود. خودرو دارای سکته های بی دلیل و نابهنگام نموده و در هنگام تعویض دنده و به خصوص در هنگام دنده معکوس کشیدن راننده احساس می کند که خودرو لحظه ای دچار مکث می شود. البته این مورد در خودروهای نو زیاد محسوس نیست ولی در هر صورت تجدید حافظه ی ecu کاملا مفید خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه
  1. حامد می گوید

    عالی بود ممنون از سایت خوبتون https://renoir.ir

نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.