مرسدس بنز از کانسپت Vision OneEleven رونمایی کرد

مرسدس-بنز با الهام از یکی از مشهورترین ماشین‌هایش در دهه هفتاد میلادی، کانسپتی ساخته تا فن‌آوری‌ مدل‌های آینده‌‌اش را نمایش دهد. این کانسپت که نامش «ویژن یک-یازده» Vision OneEleven است، مبنایی برای ساخت اولین مدل اسپرت الکتریکی در زیرمجموعه AMG بنز خواهد بود که قرار است در سال ۲۰۲۵ به بازار بیاید.

مشخصات فنی Vision OneEleven

یک-یازده برداشتی مدرن از کانسپت C111 است. C111 هم در دهه هفتاد میلادی برای آزمایش‌ مجموعه‌ای از فن‌آوری‌ها ساخته شده بود. با این که C111 یک ماشین آزمایشی بود، اما با استقبال بسیار زیادی روبرو شد و یکی از مشهورترین ماشین‌های صنعت خودرو شد.

موتور الکتریکی یک-یازده توسط یک شرکت نوپای انگلیسی به نام یاسا (YASA) ساخته شده است. یاسا می‌گوید وزن این موتور تقریبا نصف وزن موتورهای الکتریکی موجود است، ولی قدرتش تا دو برابر و گشتاورش تا چهاربرابر بیشتر است. بنز دو سال پیش شرکت یاسا را خرید و می‌خواهد از موتورهایش در مدل‌های آینده AMG استفاده کند.

کانسپت بنز چهار موتور الکتریکی دارد که روی چرخ‌ها سوار شده‌اند. قرار گرفتن موتور روی چرخ باعث شده تا طراحان کمترین محدودیت را برای طراحی ماشین داشته باشند.

یک-یازده با اینکه ظاهری مدرن دارد، اما شباهتش با کانسپت دهه هفتاد غیرقابل انکار است. دو صفحه با لامپ‌های ال‌ئی‌دی در جلو و عقب ماشین است که چراغ‌هایی شبیه بهC111 را نمایش می‌دهد. از این صفحه می‌توان برای نمایش متن هم استفاده کرد. در اتاق هم به جای نمایشگر، صفحه‌ای مشابه گذاشته شده است.

یک-یازده در استودیوی طراحی بنز در ایالت کالیفرنیای آمریکا طراحی شده است. طراحان بنز همراه با این کانسپت مجموعه‌ای از لباس، کیف، عینک آفتابی، قاب موبایل و کلاه طراحی کرده‌اند که تنها ۱۱۱ عدد از هر کدام تولید شده و در فروشگاه بنز فروخته خواهد شد.

اولین مدل الکتریکی AMG در سال ۲۰۲۵ به بازار خواهد آمد. نزدیک‌ترین رقیبش پورشه تایکان است، اما AMG همزمان باید با ماشین‌هایی رقابت کند که توسط شرکت‌های نوپا ساخته شده‌اند. یکی از دلایل ساخت کانسپت یک-یازده یادآوری سابقه بنز در صنعت خودرو در برابر این شرکت‌های تازه‌وارد است.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.