هر آنچه لازم است در مورد تیبا، جانشین فوری پراید بدانید

به گزارش خودروبرتر با خلوت تر شدن خطوط تولید خودروهای شرکت سایپا دیگر باید شاهد خداحافظی پراید این کهنه کار خطوط تولید داخلی باشیم و با انجام این روند، نزدیک ترن گزینه برای خریدارانی که خودرویی میخواهند که بر روی چهارچرخ خود حرکت کند تیبا خواهد بود.

به همین  دلیل بد نیست تا نگاهی به روند معرفی تیبا به بازار خودرو کشور و مشخصات فنی آن بیاندازیم تا خریداران پیش از پیش با تیبا آشنا شوند.

تیبا چگونه آمد

خودرو مذکور در سال 1387  توسط شرکت سایپا و با تبلیغات فراوان به عنوان نخستین خودرو ملی و با نام مینیاتور معرفی شد و توسط رئیس جمهور ان زمان آقای احمدی نژاد جشن تولید انبوه آن نیز گرفته شد که خود مراسم نیز دارای حاشیه های فراوانی شد.

روند ساخت تیبا در حدود 10 سال قبل با کد S81 آغاز شده بود این خودرو کلاس b در اصل  تلفیقی از قطعات پراید، ریو و تا حدودی رنو L90  بود و نهایتاً با تمامی این حواشی و تغییر نام به تیبا به بازار آمد. تیبا با وجود تمامی ضعف‌هایش، به دلیل قیمت مناسب و توانایی‌هایی بالاتر از پراید با استقبال مناسبی از سوی خریداران روبرو شد و به‌سرعت توانست اصطلاحاً جای خود را در بازار خودروی کشور باز کند.

به هر حال تیبا اولین محصول سایپا محسوب می‌شود که روی پلت‌فرم موسوم به X200 این شرکت ساخته شده و بعداً به‌عنوان پایه‌ای برای ساخت محصولات آیندهٔ سایپا مثل ساینا و کوییک مورداستفاده قرار گرفت.

طراحی تیبا

شرکت ایتالیایی ایتال دیزاین طراحی تیبا را انجام داده است که به دلیل اینکه از شروع پروژه و طراحی آن بیش از 20 سال می گذرد شاهد یک طراحی کسل کننده و بسیار یکنواخت هستیم ولی با نگاهی به خودروهای 20 سال پیش می توان طراحی آنرا قابل قبول عنوان کرد زیرا در حال حاضر در برابر خودروهای ارزان قیمت و بی کیفیت چینی حرفی برای گفتن ندارد.

در نهایت تیبا با  چراغ‌های مثلثی جلو، جلوپنجرهٔ کوچک، سپرهای یکپارچه و خطوط منحنی جانبی، لااقل از طراحی هماهنگ و یکنواختی برخوردار بوده که در قیاس با سایر محصولاتی همچون پراید یک سر و گردن بالاتر است.

همانند ظاهر بیرونی در نمای داخل کابین شاهد یک داشبورد کاملا قدیمی بوده که هیچ گونه جذابیتی نداشته و به همراه سایر قسمت های داخلی از پلاستیک خشک ساخته شده است به طوریکه هر وقت دسته ها را میکشیم احساس شکستگی دسته به ما دست می دهد.
از نکات مثبت طراحی داخل کابین می توان به طراحی صفحه آمپر بهتر از پراید و طراحی داشبورد مدرن تر که دارای دو رنگ مشکی-طوسی به همراه بکار گیری پارچه در قسمتی از رودری ها اشاره کرد و غربیلک فرمان خوش فرم تر بوده ولی نمی توان از این نکته گذشت که دکمه بالابر شیشه ها و دسته برف پاک کن از پراید به عاریت گرفته شده اند.

مشخصات فنی تیبا

به هر حال تیبا برآمده از دل پراید است و در بخش مشخصات فنی نیز این امررا به وضوح اثبات می کند به صورتی که از همان موتور پراید ولی تقویت شده توسط شرکت FEV آلمان که پیشرانه EF7 ایران خودرو را توسعه داده است بهره گرفته است.

شرکت آلمانی حجم موتور را از 1300 به 1500 سی سی افزایش داده است تا بدین ترتیب شاهد یک موتور 1.5 لیتری با قدرت پیشرانه 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن بر متر باشیم ولی با این حال شاهد یکی از ضعیفترین موتورها نسبت به خودروهای روز دنیا هستیم که شاید هشت سوپاپه بودن بزرگترین مشکل آن باشد.

از نکات مثبت فنی تیبا البته می توان به سیستم کشش بهبود یافته تر از پراید اشاره کرد و البته دیگر نباید نگران استفاده از کولر در ماشین باشیم چون تاثیر منفی کمتری بر روی آن می گذارد و البته به خاطر عاریت گرفتن قطعات فراوانی از ریو در سیستم تعلیق ، سیستم ترمز تیبا نیز مشابه ریو بوده تا شاهد یکی از نقاط مثبت تیبا باشیم.

مزایا و معایب

به خاطر اینکه تیبا جزو خودروهای ارزان قیمت بازار ایران به شمار می رود به طور یقین شاهد کیفیت تولید پایین و مشکلات در همین رابطه خواهیم بود به طوریکه در اکثر ارزیابی های شرکت بازرسی کیفیت تنها یک ستاره بر روی سینه خود دیده است و به این موارد باید به سال های ابتدایی تولید این خودرو نیز اشاره کنیم که به دلیل افزایش قدرت پیشرانه و عدم هماهنگ سازی مناسب با گیربکس، خریداران تیبا همواره از مشکلات گیربکس و سیستم انتقال قدرت در عذاب بودند که در کنار مشکلات دیگری همچون کیفیت پایین قطعات داخلی و صدای زیاد موتور در داخل کابین قرار می گیرد.

البته با توجه به رنج قیمتی خودرو و شرایط کنونی بازار کشور، شاید قیمت مناسب به همراه هزینه های نگهداری پایین و استهلاک کمتر در قیاس با محصولات ایران خودرو به عنوان مزایای تیبا به شمار می رود که همین مورد به فروش بالای آن کمک فراوانی کرده است.

تجهیزات و آپشن ها !!

سدان جمع و جور سایپا با قیمت زیر 30 میلیون تومان چندان دارای تجهیزات و مواردی همچون دو ایربگ، تهویه مطبوع، ریموت کنترل، فرمان هیدرولیک و ایموبیلایزر برجسته ترین تجهیزات تیبا هستند درحالی‌ که در کمال تعجب سایپا مواردی همچونآینه‌های جانبی تاشو، برف‌پاک‌کن جلو با دور قابل تنظیم، چراغ خطر سوم و گرم‌کن شیشهٔ عقب را هم به‌عنوان آپشن‌های تیبا نام برده است!.

قیمت تیبا و رقبای هم قیمت

در حال حاضر این خودرو دارای شروع قیمت درب کارخانه  از 25,500 میلیون تومان در نمونهٔ سفیدرنگ آغاز شده و نهایتاً به 27,300 میلیون تومان در نمونهٔ دوگانه‌سوز رنگی می‌رسد که بدین ترتیب در یک رنج تقریبا بی رقیب قرار گرفته است  که شاید نزدیک ترین رقیب آن  سمند SE ایران خودرو با قیمت 28,100 میلیون تومان است.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.