چند راهکار اساسی و عملی برای کاهش چشمگیر مصرف سوخت خودرو

به گزارش خودروبرتر ، به هر حال دیر یا زود و علی رغم انکار مسئولین شاهد دو نرخی شدن قیمت بنزین خواهیم بود و بهتر است با روش محاسبه مصرف سوخت اشنا شده تا حداقل ریال کمتری از جیب به خاطر کاهش مصرف سوخت برود البته اگر ارزشی داشته باشد.

اصلاح روش رانندگی برای کاهش مصرف سوخت

سرعت مناسب

داشتن سرعت مناسب، یکی از آسان‌ترین و موثرترین راهکارهای مصرف بهینه سوخت است. بهترین سرعت زمانی است که خودرو روی دنده بالا قرار می‌گیرد و برای بیشتر خودروها این سرعت حدود ۸۰ کیلومتر در ساعت است.

همچنین اگر درون شهر رانندگی می‌کنید، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی بر مبنای سرعت محدود تنظیم شده‌اند و اگر شما سرعت‌تان بیش از حد لزوم باشد و هنگام رسیدن به چراغ، مجبور به ترمز شدید باشید، بنزین زیادی مصرف خواهید کرد.

حفظ فاصله مناسب

می‌توانید با حفظ فاصله مناسب با خودروی جلویی، از هدر رفت سوخت پیشگیری کنید. وقتی خیلی نزدیک خودروی مقابل هستید، دائم مجبورید ترمز کنید و سپس برای رسیدن به سرعت حرکت، روی پدال گاز فشار بیاورید و این چرخه تکرار می‌شود. افزایش و کاهش دائمی سرعت خودرو موجب مصرف بیشتر بنزین، نسبت به زمانی می‌شود که سرعت یکنواخت و فاصله مناسبی دارید.

در حقیقت ترمز کردن‌های مکرر صرفاً موجب هدر رفتن انرژی و تبدیل آن به انرژی گرمایی غیرضروری می‌شود و در ضمن از عمر مفید ترمزهای خودرو می‌کاهد. البته در آینده بیشتر خودروها به سیستم‌های تبدیل نیروی ترمز به انرژی قابل استفاده مجدد مجهز خواهند شد، اما بیشتر خودروهای امروزه چنین قابلیت‌هایی ندارند.

شتاب خودرو

پس از هر توقف، وقتی شما به پدال گاز فشار می‌آورید تا خودرو شتاب بگیرد، در واقع سوخت بیشتری می‌سوزانید و موجب بالا رفتن سرعت فرسودگی لاستیک‌های خودرو می‌شوید. هرچه آهسته‌تر شتاب بگیرید، از بنزین فقط به منظور رسیدن به سرعت مناسب استفاده می‌کنید.

به‌طورکلی استفاده کمتر از پدال گاز یا ترمز، مصرف سوخت خودرو را به حداقل می‌رساند.

مراقبت از خودرو ؛ چرا ماشین دلبندم همیشه جوش می‌آورد ؟

رانندگی نرم و میان خطوط

وقتی دائم از سرعت خودروی‌تان کم کنید یا سرعت را افزایش دهید، مصرف سوخت بالا می‌رود. حفظ سرعت و شتاب یکنواخت، مصرف سوخت را به حداقل می‌رساند. کم کردن سرعت در سربالایی‌ها و البته افزایش سرعت در سرپایینی‌ها، در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کند.

از حرکت مارپیچی و لایی کشیدن از میان خطوط بپرهیزید؛ زیرا علاوه بر بالابردن احتمال خطر تصادف از آنجا که مجبور می‌شوید دائم سرعت خود را کم یا زیاد کنید، این کار باعث مصرف بیش از حد بنزین می‌شود.

سیستم کروز کنترل و اوردرایو (Overdrive)

برخی از خودروهای امروزی به سیستم کروز کنترل و اوردرایو مجهز شده‌اند که با آن می‌توان سرعت خودرو را در حالت ثابت نگه داشت و دور موتور را حدود ۳۰ درصد کاهش داد. به‌این‌ترتیب از مصرف سوخت نیز کاسته می‌شود. همچنین طول عمر موتور نیزافزایش می‌یابد.

استفاده از دنده مناسب

سرعت بالا در حالی‌که روی دنده پایین مشغول رانندگی هستید و برعکس، بیشتر سوخت خودرو را هدر می‌دهد. بنابر سرعت خودرو، دنده مناسب انتخاب کنید. رانندگی با دنده مناسب از وارد آوردن فشار زیاد به موتور خودرو جلوگیری می‌کند و طول عمر قطعات مکانیکی خودرو را افزایش می‌دهد.

اصلاح عادت‌های بد برای کاهش مصرف سوخت

باک خودرو را کامل پر نکنید

خودروی سبک معمولاً بنزین کمتری مصرف می‌کند. بهتر است حدود یک سوم باک خودرو را خالی بگذارید تا در مصرف سوخت به دلیل سبک‌تر بودن خودرو صرفه‌جویی شود. در ضمن پر بودن باک بنزین، باعث می‌شود بنزین خودرو در سربالایی‌های تند چکه کند.

از درجا کار کردن خودرو تا حد امکان پرهیز کنید

هرگز اجازه ندهید خودروی‌تان بیش از یک دقیقه درجا کار کند و برای صرفه‌جویی در بنزین، موتور خودرو را خاموش کنید. همچنین خودروهای جدید در سرما به گرم شدن نیازی ندارند و فقط چند ثانیه روشن کردن موتور خودرو کفایت می‌کند. هرگاه پشت رل منتظر کسی هستید، موتور خودرو را خاموش کنید.

استفاده صحیح از نازل، هنگام بنزین زدن و زمان مناسب پر کردن باک

هرگز دستگیره نازل را تا آخر فشار ندهید؛ زیرا در این حالت احتمال خروج هوا به جای بنزین بیشتر است و به جای هزینه بنزین، پول هوا را می‌پردازید. در ضمن بیشتر پمپ‌ها برای جلوگیری از سرریز بنزین، قطع‌کن خودکار دارند، اما اگر نازل پمپ بنزین این امکان را نداشت، به صدای باک بنزین در حال پرشدن گوش کنید و وقتی صدایی مانند پر شدن پارچ آب شنیدید، باک بنزین پر شده و دیگر ادامه ندهید. راه‌حل دیگر این است که می‌توانید سوئیچ خودرو را به حالت نیمه‌باز قرار داده و با دیدن آمپر بنزین، از میزان پر شدن باک مطلع شوید. در هوای بسیار گرم، بنزین چگالی کمتری دارد و هنگام سوختگیری، یک لیتر بنزین واقعاً یک لیتر نیست، زیرا نسبت به حجم یک لیتر قدری منبسط شده و جرم کمتری در واحد حجم دارد؛ بنابراین بهتر است در ساعات خنکی هوا ـ مانند صبح‌های زود یا عصرها ـ سوختگیری کنید.

پایین نیاوردن پنجره‌های خودرو

وقتی با سرعت بالا در حال رانندگی هستید، پایین آوردن پنجره‌های خودرو (به علت ایجاد اصطکاک اتاق خودرو در برابر هوای مقابل خودرو) یا استفاده از کولر باعث می‌شود موتور خودرو فشار بیشتری متحمل شود و شدیدتر کار کند. از این نظر پایین‌آوردن شیشه یا استفاده از کولر در سرعت‌های نسبتاً بالا تفاوتی در مصرف بنزین ندارد و اگر از کولر استفاده نکنید فقط خود را خسته کرده‌اید! اما پایین آوردن پنجره در ترافیک شهری نسبت به استفاده از کولر قطعاً راه حل مناسب‌تری برای کاهش مصرف سوخت است.

پارک در سایه

هر چه خودرویتان خنک‌تر باشد، بنزین کمتری از درون باک بخار می‌شود. بخار شدن بنزین، پولتان را خرج هوا می‌کند؛ بنابراین هنگام پارک، خودروی‌تان را جایی پارک کنید که نور خورشید به آن نتابد و اتاق و باک آن را همچون جهنم داغ نکند!

دوری از ترافیک و هوای بد

مصرف بنزین در ساعات اوج ترافیک و شلوغی بسیار و همچنین روزهای بارانی، پرباد و هوای پرفشار افزایش می‌یابد. باران، باد و هوای پرفشار، موجب کشیده شدن خودرو به یک سو از جاده می‌شود و موتور خودرو برای این که بتواند خود را در مسیر حفظ کند، مجبور به تلاش بیشتر و در نتیجه مصرف سوخت بیشتر می‌شود.

همچنین هنگام ترافیک، مجبور می‌شوید مدام حرکت یا توقف کنید یا موتور خودرو درجا کار کند و حتی گاهی مجبور به خارج شدن از خط می‌شوید که تمام این کارها، موجب بالا رفتن مصرف سوخت می‌شود.

خاموش کردن تمام ابزارهای الکترونیکی

قبل از خاموش کردن خودرو، تمام ابزارهای الکترونیک را خاموش کنید. وقتی ابزارهای الکترونیکی را خاموش کنید، هنگام روشن‌کردن دوباره خودرو، برای روشن شدن هر چیزی، سوخت کمتری مصرف می‌شود. بعلاوه این کار از تغییر شدید ولتاژ هنگام روشن و خاموش شدن‌های شدید و وارد آمدن آسیب احتمالی به ابزارهای الکترونیک خودرو جلوگیری خواهد کرد.

برنامه‌ریزی صحیح

بهتر است برنامه و کارهایتان را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که با یک بار خودرو را بیرون بردن، به تمام کارهای‌تان برسید و مجبور نباشید هر روز خودروی‌تان را بیرون ببرید. همچنین برای مسیرهای کوتاه یا خریدهای جزئی از خودرو استفاده نکنید. درضمن در ساعات یا روزهایی که پرترافیک هستند، از خودروی‌تان استفاده نکنید. به‌این‌ترتیب در مصرف بنزین صرفه‌جویی بیشتری خواهید کرد.

تعمیر و اصلاح خودرو برای کاهش مصرف سوخت

دوری از بار اضافی

هرگز وسایل اضافی در خودروی‌تان قرار ندهید. بار اضافی، خودرو را سنگین می‌کند و موتور برای تحمل آن مجبور به تلاش بیشتر است؛ بنابراین بنزین بیشتری مصرف می‌کند. در ضمن هرگز از باربند استفاده نکنید؛ زیرا قرار دادن بار روی سقف خودرو، کشش خودرو به دو طرف مسیر را بیشتر می‌کند و علاوه بر کم کردن سرعت خودرو و شتاب گرفتن سخت، مصرف بنزین را بسیار بالا می‌برد.

تعویض فیلتر هوا

فیلتر کثیف هوا از قدرت و کارایی موتور می‌کاهد و همچنین موجب مصرف بیشتر بنزین می‌شود؛ بنابراین تعویض به‌موقع فیلتر هوا ـ که چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد، هزینه بالایی هم ندارد و حتی خودتان هم می‌توانید آن را انجام دهید ـ مصرف بنزین را بسیار کاهش می‌دهد. فیلترهای هوا بسیار ارزان‌قیمت هستند.

فشار و باد مناسب لاستیک‌های خودرو

باد مناسب لاستیک‌ها، مصرف سوخت خودرو را بهینه می‌کند. می‌توان براحتی با دستگاه‌های تنظیم فشار هوا، مقدار باد لاستیک‌ها را بررسی کرد. لاستیک‌ها معمولاً به مرور زمان، هوا از دست می‌دهند و بررسی مرتب آن‌ها ضروری است. با تغییر دمای هوا، باد لاستیک‌ها را هم بررسی کنید. هوای داغ به دلیل منبسط شدن، باعث بالا رفتن فشار لاستیک‌ها می‌شود و هنگام سرما عکس آن رخ می‌دهد. باید تمام این موارد را در نظر گرفت. در گرما از باد لاستیک‌ها بکاهید و در سرما، لاستیک‌ها را بیشتر باد کنید.

لاستیک‌های کم‌باد یا پرباد، مقاومت چرخشی را بیشتر می‌کند و مصرف سوخت را بالاتر می‌برد. همچنین اصطکاک بیشتر، لاستیک‌ها را سریع‌تر فرسوده می‌کند. در ضمن بهتر است از لاستیک‌های رادیال استفاده کنید. مقاومت چرخشی این لاستیک‌ها کمتر از لاستیک‌های دیگر است و حالت آئرودینامیک خودروی‌تان را حفظ می‌کند که مجموعه این‌ها باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود.

از تنظیم موتور خودرو مطمئن شوید

هرازگاهی خودروی خود را برای تنظیم موتور به تعمیرگاه ببرید. به‌این‌ترتیب موتور خودرو هر مشکلی که داشته باشد، بررسی و تعمیر می‌شود. هرچه موتور بهتر حرکت کند، قدرت و توان بیشتری تولید می‌کند و مصرف سوخت بهینه می‌شود.

از روغن‌های ترکیبی استفاده کنید

این نوع روغن‌ها تحمل حرارتی بالاتری دارند و کارایی‌شان، نسبت به روغن‌های معدنی بسیار بیشتر است و دماهای بالاتری را در مدت‌زمان بیشتری تحمل می‌کنند. با استفاده از این روغن‌ها، عمر موتور خودرو بیشتر و سایش قطعات، آلودگی هوا و مصرف سوخت کمتر می‌شود.

تعویض به‌موقع شمع‌ها

شمع‌های موتور خودرو باید در وضعیت مناسبی باشند تا احتراق در موتور به‌خوبی انجام شود. در غیر این صورت باید آن‌ها را عوض کنید. کارکرد مناسب شمع، مصرف سوخت را در بهترین حالت نگه می‌دارد.

منبع : چاله سرویس

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.