چرا ماشین دلبندم همیشه جوش می‌آورد ؟

خودروبرتر – در بسیاری از موارد، دمای غیرطبیعی موتور می‌تواند علتی ساده و نه‌چندان پیچیده داشته باشد که البته می‌تواند به قیمت آسیب جدی به موتور و هزینه‌های گزاف تمام شود.به عنوان مثال کافی ست فقط یک بار استرس مواجهه با آمپر بالا و یا جوش آوردن ماشین را در ترافیک و ساعت شلوغی تجربه کرده تا بدین ترتیب درک روشنی از اهمیت سلامت کامل موتور خودروی خود کسب کنید.

به هر حال دلایل زیادی می تواند باعث جوش آوردن ماشین شما شود که مهمترین این موارد نقص فنی ، مشکل مکانیکی، شل شدن یا پاره شدن تسمه موتور، مشکل در مسیر تنفس موتور است اما یکی از شایع ترین مواردی که متواند باعث بالارفتن دمای موتور خودرو بشود، پایین آمدن سطح آب در سیستم خنک کننده موتور است. اشکالی که از بی‌توجهی ما صاحبان خودرو نشأت می گیرد.

مهترین کار این نکته است که خودرو را در یک نقطه ایمن و ترجیحا در زیر سایه متوقف کنید ولی از خاموش کردن آن خودداری کنید و بگذارید تا خودرو در حالت خلاص به فعالیت خود ادامه دهد ولی اگر به نظرتان دمای موتور دیگر از حد کنترل فراتر رفته باشد موارد زیر را در دستور کار خود قرار دهید:

درصورتی که بخار مایع خنک کننده از زیر کاپوت خارج نمی‌شود، ماشین را خاموش نکنید زیرا با خاموش کردن ماشین موجب از کار افتادن رادیاتورو پروانه خودرو می‌شود و همچنین خاموش کردن یک موتور گرم، موجب آسیب دیدن اجزای آن از جمله واشر سر سیلندر می‌شود و اگر مایع خنک کننده موتور از زیر خودرو میریزد یا به صورت بخار از زیر کاپوت خارج میشود اما سوییچ را در وضعیت On قرار دهید تا فن کار کند.

ایرادات فنی و مهم دخیل در جوش آوردن ماشین

اشکال در عملکرد فن رادیاتور

اگر با روشن کردن کولر دمای آب پایین آمد، احتمالأ اشکال در مدار فرمان فن خنک کننده است. زیرا کولر اتومبیل از طریق مدار دیگری فن را بکار می اندازد. بهتر است هر چه زودتر به نزدیکترین تعمیرگاه مراجعه کنید.

شاید شما هم به دنبال دلیل جوش آوردن ماشین با کولر باشید ،اگر با روشن کردن کولر اتومبیل فن رادیاتور روشن نشد و آمپر آب همچنان بالا ماند، احتمالا اشکال از موتور و یا مدار فن رادیاتور است، در این صورت بهتر است فورا با ریختن آب روی شبکه های رادیاتور دمای آب را پایین بیاورید. اگر با این عمل آمپر آب به حالت نرمال برگشت بهتر است مقداری آب برای خنک کردن رادیاتور در مسیر برداشته و به سمت تعمیرگاه بروید.

ممکن است در هنگام جوش آوردن موتور اتومبیل مقداری آب از سیستم بیرون ریخته باشد که با مشاهده آثار نشتی آب کنار درب رادیاتور یا مخزن آب مشخص میشود در این صورت بعد از خنک کردن رادیاتور و پایین آمدن دمای آب درب رادیاتور یا مخزن را با احتیاط باز کرده و آن را پر کنید .

اشکال در ترموستات به خاطر جوش آوردن خودرو

ترموستات یکی از قطعات مهم سیستم خنک کننده است که خراب شدن آن باعث بالارفتن آمپر آب اتومبیل و در نهایت جوش آوردن موتور اتومبیل میشود. از آنجایی که کارکرد عادی موتور حتی در دور آرام حرارت نسبتا زیادی تولید میکند، در صورت باز نشدن ترموستات در هر فصلی حتی دمای زیر صفر زمستان دمای آب به سرعت بالا میرود. اگر علت جوش آوردن موتور اتومبیل خرابی ترموستات باشد، فن رادیاتور به موقع روشن میشود، اما به دلیل عدم ورود آب داغ درون موتور به رادیاتور باد فن سرد یا ولرم است. در صورتی که در شرایط عادی حرارت باد فن رادیاتور به حدی است که به سختی میتوان دست را برای چند ثانیه در معرض آن نگاه داشت.

معمولا موتور هنگام خرابی ترموستات بشدت جوش می آورد و باز کردن درب رادیاتور در این حالت بسیار سخت و خطرناک است. در این شرایط تنها راه برای کاهش فوری دمای موتور روشن کردن بخاری با آخرین درجه باد فن است. ممکن به نظر برسد این کار ظاهرا تاثیر زیادی نداشته باشد زیرا آمپر آب اتومبیل حداکثر دمای 130 درجه را نشان میدهد و شما کم شدن حرارت را با چشم نمیبینید. اما اینکار دمای آب را تا حدی که بتوان موتور را خاموش کرد پایین می آورد.

از کار افتادن واتر پمپ در جوش آوردن پراید که بیشتر رخ میدهد

از کار افتادن واتر پمپ نیز باعث جوش آوردن موتور اتومبیل میشود . کار نکردن واتر پمپ ممکن است به خاطر پاره شدن تسمه دینام یا واتر پمپ باشد . در بعضی از اتومبیل ها واتر پمپ بوسیله تسمه تایم میچرخد اما در اتومبیل هایی که دارای تسمه مجزا یا مشترک با دینام و کولر برای واتر پمپ هستند پاره یا شل شدن تسمه مورد نظر باعث جوش آوردن موتور اتومبیل میشود . اگر شناخت مختصری از اجزاء موتور داشته باشید با نگاه به قسمت تسمه ها متوجه پارگی یا شل بودن تسمه واتر پمپ خواهید شد . علایم از کار افتادن واتر پمپ تا حدودی شبیه به خرابی ترموستات است با این تفاوت که در هنگام خرابی واتر پمپ بخاری اتومبیل باد گرم نمیزند.

کم بودن آب و مایع خنک کننده ضد جوش 

کم بودن آب و ضد یخ موتور اتومبیل نیز باعث داغ کردن و جوش اوردن موتور اتومبیل میشود . در صورتی که دلیل جوش آوردن موتور اتومبیل کم بودن سطح مایع سیستم خنک کننده یا همان آب و ضد یخ باشد معمولا فن رادیاتور روشن شده ولی حرارت باد خروجی فن بسیار کمتر از حد نرمال است . در این حالت معمولا قسمت های بالایی رادیاتور سرد و قسمتهای پایینی آن داغ است که در بعضی از انواع رادیاتور ها بعلت نوع چیدمان شبکه های رادیاتور این تفاوت در چپ و راست رادیاتور کاملا محسوس است اما عموما حالت اول یعنی تفاوت دمای بالا و پایین رادیاتور اتفاق می افتد . مهمترین نشانه کم بودن آب رادیاتور سرد شدن باد بخاری اتومبیل است که در فصل زمستان کاملا مشخص و محسوس است.

 

مراقبت از خودرو ؛ برق دزدی خودرو و راهکارهای مقابله با آن

مهمترین اقدامات لازم در هنگام جوش آوردن خودرو:

کارهایی که هنگام جوش آوردن ماشین نباید انجام دهید

علت جوش آوردن ماشین در هوای سرد و گرم وقتی متوجه بالا رفتن غیرعادی آمپر آب شدید، کنار بزنید و صبر کنید تا آمپر بیفتد. با این حال اگر کار از کار گذشته باشد، نباید این کارها را انجام دهید:

خاموش کردن ماشین

سریعا در جای مناسب کنار بزنید و ماشین را خاموش نکنید. خاموش کردن ماشین یعنی حرکت نکردن پروانه، آب داخلی رادیاتور که این‌ها یعنی بجای کمک به خنک کردن موتور، شانس خنک‌ کردن را هم از آن هم گرفته‌اید! چراکه موتور داغ است و باید بدون کمک رادیاتور و پروانه خنک شود. داغ بودن موتور قفل شده هم سبب می‌شود تا احتمال آسیب‌دیدگی به قطعات پیشرانه بیشتر شود. این خطر ممکن است تا حدی پیش برود که واشر سرسیلندر بسوزد، سرسیلندر و بلوک موتور بر اثر شدت گرما ترک بردارند و صدمه ببینند.

باز کردن در رادیاتور

درب رادیاتور را به هیچ وجه باز نکنید، جبران صدمه‌ی مالی مقدور است اما خسارت جانی چطور؟ وقتی که آب داغ است، تحت فشار زیاد و دمای بالا می‌جوشد و قطرات آن درصورت باز شدن کوچک‌ترین فضا به بیرون پرتاب می‌شود. برای همین است که اگر درب رادیاتور را باز کنید، به احتمال قوی بخار و آب بسیار داغی است که به بیرون پرتاب می‌شوند و خطر سوختگی و خسارت‌های جانی را به دنبال دارند. وقتی که چراغ پشت آمپر از بالا بودن دمای آب خبر می‌دهد، بهتر است فکر ریختن آب در داخل محفظه‌ی رادیاتور را فراموش کنید، چون همیشه جان مهم‌تر از مال است!

آب ریختن روی موتور

و سومین کاری که نباید انجام دهید،ریختن آب روی موتور است. ریختن آب روی موتور باعث می‌شود تا  از داخل و بیرون موتور اختلاف دمایی به وجود بیاید و از نظر فیزیکی، شانس ترک خوردن موتور هم بیشتر شود. شاید ریختن آب روی موتور در نگاه اول مفید به نظر برسد و به کاهش دمای آن کمک کند، اما در عوض صدمه‌ و خسارت‌های جدی‌تری را به دنبال دارد.

کارهایی که هنگام جوش آوردن ماشین باید انجام دهید

باز کردن در موتور

اولین کار پس از خاموش نکردن ماشین، باز کردن درب موتور است. این کار بسیار ساده‌ و پیش‌وپا افتاده‌ای است که به کاهش دمای محفظه‌ی موتور می‌کند. البته برای باز کردن کاپوت باید مراقب باشید، چراکه ممکن است حجم بخار و گرمای زیادی در زیر درب موتور مخفی شده باشد. در لحظه‌ای که درب موتور با باز می‌کنیم، این بخار و گرما بیرون می‌زند و برای همین باید از این موضوع آگاه باشید و حواستان به دست و صورت‌ خود باشد. وقتی که درب موتور باز می‌شود، هوای بیشتری در مسیر مجاورت با موتور قرار می‌گیرد که باعث خنک شدن می‌شود. البته این روند آهسته انجام می‌شود اما انجام این اقدام جزو اولین‌ اولویت‌هاست که اهمیت بسیار زیادی دارد. هوا به عنوان سیال نقش مهمی را برای انتقال گرما از موتور به فضای بیرون بازی می‌کند.

ریختن آب روی رادیاتور

نباید این مورد با ریختن آب روی موتور اشتباه گرفته شود. باید تلاش کنید که در این شرایط دشوار، بطری آب گیر بیاورید و روی رادیاتور بریزید تا رادیات خنک شود. در این شرایط بعضی از کارشناسان خودرو باور دارند که پس از ریختن آب روی رادیات، سوار ماشین شوید و مسافتی را با آن طی کنید. با برخورد هوا به رادیاتور و آب ریخته شده روی آن، دمای موتور پایین می‌آید.

روشن کردن بخاری

استفاده از بخاری باعث می‌شود تا گرمای موتور گرفته شود. ترموستاتی که در سر راه آب رادیات قرار دارد، بعد از رسیدن دمای آب به درجه‌ی خاصی اجازه‌ی ورود را به آب می‌دهد. فن پشت لوله هم باعث می‌شود تا دمای گرم آب در لوله به کابین انتقال پیدا کند. درنظر داشته باشید که استفاده از بخاری، روی موتور بار اضافی وارد نمی‌کند. بخاری گرفتن از ماشین نه تنها باعث گرم‌شدن موتور نمی‌شود، بلکه گرمای به وجود آمده توسط پروانه به داخل کابین منتقل می‌شود. این یعنی استفاده از فرصت با راه‌حل مناسب تا هم گرما تا حدی کاسته شود و هم پروانه‌ها با چرخش هوا به جریان انداختن هوا و خنک‌شدن کمک کنند. این درحالی است که کمپرسورهای کولر برای کارکردن از موتور توان می‌گیرند. برای همین است که وقتی حین رانندگی، کولر می‌زنید، شتاب و قدرت ماشین تا حدی گرفته می‌شود.

مراقبت از خودرو؛ راهکارهای عملی و کاربردی پاک کردن شیره درختان و فضله کبوتر روی ماشین

کنترل مایع خنک کننده موتور برای جلوگیری از جوش آوردن ماشین

وضعیت کلیه شیلنگ ها و اتصالات سیستم خنک کننده موتور و شلنگ ها و اتصالات بخاری را بازرسی و کنترل کنید.شلنگ های باد کرده و فرسوده را تعویض کنید و هنگامى که موتور خاموش است سطح مایع خنک کننده باید بین بین نشانگر حداقل (Min-L ) و نشانگرحداکثر (Max-F ) قرار داشته باشد. در صوت کم بودن مایع، به اندازه ای مایع داخل مخزن بریزید که به نشانگر (Max-F ) برسد دقت کنید بیش از آن مایع اضافه نکنید.

اگر با انجام دادن موارد فوق مشکل جوش آوردن ماشین عزیزتان حل نشد بهتر است با نزدیکترین امداد خودرو تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.