بنزین در ایران از آلمان و فرانسه گران‌تر است !!

به گزارش خودروبرتر، بررسی نسبت قیمت بنزین به سرانه تولید ناخالص داخلی ۷۱ کشور نشان می‌دهد که کمترین هزینه نسبی بنزین متعلق به کشور ونزوئلاست و بالاترین آن نیز از آن کشور سیرآلئون است. در میان کشورهای موردبررسی، ایران ازنظر هزینه نسبی بنزین در جایگاه چهل و دوم قرار گفته است.

به‌هرحال نسبت مورداشاره نشان می‌دهد که چند درصد سهم روزانه هر فرد از تولید ناخالص داخلی کشورش صرف خرید یک لیتر بنزین می‌شود.

نمودار قیمت بنزین به نسبت یک لیتر با درامد سرانه ناخالص

در ایران در حال حاضر بهای هر لیتر بنزین یک‌هزارتومان است و این در حالی است که مطابق گزارش بانک مرکزی ایران، تولید ناخالص داخلی ایران به قیمت جاری حدود ۱۵۰۷ هزارمیلیاردتومان بوده و مطابق اعلام مرکز آمار ایران نیز جمعیت کشور از ۸۱.۷۷ میلیون نفر فراتر رفته است.

با یک جمع و تفریق ساده به این نتیجه می‌رسیم که نسبت قیمت هر لیتر بنزین به سرانه روزانه تولید ناخالص داخلی ایران ۱.۹۸ خواهد بود تا بدین ترتیب این نسبت بالاتر از کشورهایی همچون آلمان، فرانسه و پایین‌تر از اسپانیا، ایتالیا و روسیه قرار بگیرد.

در منطقه خاورمیانه و البته در میان کشورهای همسایه ایران که در این بررسی حضور دارند، پاکستان و افغانستان دارای هزینه نسبی بالاتر بنزین هستند. در افغانستان ۴۴.۷ درصد سهم روزانه هر فرد از تولید ناخالص داخلی کشور صرف خرید یک لیتر بنزین می‌شود و این نسبت در پاکستان ۱۷.۷ درصد است. مسئله‌ای که موجب شده تا بخش خصوصی ایران نسبت به قاچاق سوخت از ایران به کشورهای همسایه‌اش اعلام نگرانی کند.

مطابق اعلام اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران روزانه حداقل ۲۰ میلیون لیتر بنزین از ایران قاچاق می‌شود. مسئله‌ای که موجب افزایش فشار کارشناسان اقتصادی بر دولت برای اصلاح قیمت بنزین یا سهمیه‌بندی آن شده است.

به‌عنوان‌مثال درامد یک کارگر ساده در ماه در کشور فرانسه در حدود 1200 یورو است درحالی‌که در ایران شاید این عدد به 150 یورو هم نرسد که نشان از تقسیم بسیار نامتوازن ثروت در جامعه ایرانی دارد.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.