صفر تا صد در مورد دلایل خام سوزی خودرو و راه کارهای آن

بدون تردید بسیاری از ما متوجه شده این که در برخی از موارد مصرف بنزین ماشین عزیزمان بیش‌ازحد بالا می‌رود و در راستای این مشکل، آمپر بنزین زودتر از موعد مورد انتظار ما به سمت حرف E تمایل پیدا می‌کند.

به هر حال خام سوزی خودرو در ضمن باعث نشت بوی بد از اگزوز آن شده و در کنار آن نیز به‌راحتی می‌توان بوی بنزینی را که از اگزوز خارج می‌شود را استشمام کرد که به این فرایند خام سوزی خودرو گفته میشود.

مهمترین دلایل خام‌سوزی خودرو از قرار زیر است:

خرابی سیستم جرقه‌زنی
نقص در سیستم انژکتور
خرابی سنسور اکسیژن و سایر حس‌گرهای وابسته به سیستم سوخت‌رسانی
نقص در سیستم اگزوز

خام سوزی خودرو به صورت کلی چیست؟

خام سوزی به صورت کلی بدین معنا می باشد که بنزین خود را تا سرسیلندر میرساند ولی بنابر دلایلی همچون کثیف بودن انژکتور،خرابی انژکتور،ضعیف بودن انژکتور باعث ناقص سوختن بنزین خودرو میشود.

نشانه های خام سوزی خودرو چیست؟

از نشانه های خام سوزی می توان به وجود بوی بنزین در نزدیکی اگزوز و دوده سفید اشاره کرد.از دیگر نشانه ها میتوان به نامنظم کارکردن موتور هنگام ایستادن،روشن شدن چراغ چک و وجود دوده روی شمع ها می باشد

این موضوع با توجه به سوختن ناقص بنزین در خودرو باعث افزایش مصرف سوخت نیز می شود و حتی در مواردی می تواند باعث کوپ کردن موتور بشود

از جمله دلایل خام سوزی در یک خودرو هنگام روشن شدن می توان به خراب بودن سنسور اکسیژن اشاره داشت که این مشکل ناشی از به درستی کار نکردن گرم کن این سنسور می باشد.

از جمله نکاتی که می تواند باعث جلوگیری این پدیده شود تعویض به موقع شمع ها است زیرا بنزین در فضایی می سوزد که شمع در آن قرار دارد که املاح این سوختگی باعث اختلال در کار شمع و ایجاد جرقه می شوند.

باید به این موضوع توجه داشت که خام سوزی در سیستم انژکتوری به این علت که میزان سوخت فرستاده شده اندازه گیری می شود کمتر است.

خرابی شمع خودرو یکی از مهمترین دلایل خام سوزی خودرو

اگر شمع خراب باشد و نتواند کار خود را انجام دهد موتور نیز به درستی کار نخواهد کرد. در این بین گفته می‌شود که موتور اصطلاحاً خام‌سوزی دارد. همین خام‌سوزی می‌تواند در نهایت کاتالیست خودرو را درگیر سازد و موجب شود که آلایندگی خودرو تا حد زیادی افزایش یابد.

به هر حال مشکل دیگری که ممکن است به هنگام خرابی شمع خودرو خود را به شما نشان دهد این نکته است که فرآیند استارت زدن دشوارتر شده و به خصوص در سرمای صبح زمستان شما را آزار و اذیت فراوانی خواهد کرد.

یکی دیگر از نشانه ها این است که  به هنگام دور گرفتن موتور نیز ممکن است صداهایی از اگزوز به گوش برسد که البته در خودروها متفاوت است.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 دیدگاه
  1. کوروش می گوید

    دودسیاه وبوی بدهنگام پرکردن گازازاگزوزبیرون میزنه. ماشینم تیباهستش. حدسم خام سوزیه. ازپمپ بنزین یامغزیش میتونه باشه یانه؟؟ سوزن انژکتور چطور؟ چون جدیدا تمیزش کردم. ممنون هستم ازراهنماییاتون….

  2. ناصر می گوید

    دودسیاه وبوی بدهنگام پرکردن گازازاگزوزبیرون میزنه. ماشینم تیباهستش. حدسم خام سوزیه. ازپمپ بنزین یامغزیش میتونه باشه یانه؟؟ سوزن انژکتور چطور؟ چون جدیدا تمیزش کردم. ممنون هستم ازراهنماییاتون….

  3. کوروس هستم می گوید

    نیسان صفر خریدم دوگانه ۲۰۰۰کیلومتر کار کردم
    از روز اول داره چشمم داخل کابین میسوز شدید که احتمال میدم خام سوزی
    به نظر شما علت چیه

    1. حسن اسدی می گوید

      سلام، قبل از کلام ، خوب بابا جان ببین بوی چیه ، بنزین خامه ،یا شیلنگ های هواکشه، دریچه بخاری ،

نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.