هرآنچه که باید درباره نشانه های کثیفی فیلتر بنزین خودرو بدانید

به خوبی میدانیم که برای عملکرد مناسب خودرو و موتور، نگهداری و سرویس قطعات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و برخلاف اکثر قطعات اساسی مانند: لاستیک ها، گیربکس و … به احتمال فراوان نام فیلتر سوخت را نشنیده اید.

به طور یقین فکر می کنید تعمیر و نگهداری آن در اولویت های نگهداری از خودرو نیست ولی باید باور کنید که این تصور کاملا اشتباهی است و همه خودروها صرفنظر از دیزلی و بنزینی بودن دارای فیلتر بنزینی هستند و عملکرد مناسب آن برای موتور لازم و ضروری است.

فیلتر بنزین یا سوخت چیست؟

ماشین از بنزین برای تأمین انرژی موتور استفاده می کند و ناخالصی های کوچکی همانند کثیفی، گرد و غبار و یا سایر ذرات معلق به صورت طبیعی می توانند بر عملکرد موتور شما تأثیر منفی بگذارند.

در حقیقت وظیفه فیلتر سوخت ، گرفتن این ناخالصی های کوچک از بنزین قبل از ورود به موتور است و فیلتر سوخت دقیقاً مانند فیلتر هوا عمل می کند یعنی ذرات معلق را قبل از اینکه وارد موتور شوند حذب میکند.

به صورت کلی دو نوع فیلتر سوخت وجود دارد که عملکرد هر دو بدین صورت است که سوخت از طریق فیلتر که از یک کاغذ مخصوص ساخته شده است عبور می کند و رسوبات را جذب میکند.

بعضی از فیلترها از محفظه های پلاستیکی یا فلزی در اطراف یک محیط فیلتراسیون ساخته شده اند که به راحتی می توانید کل آن را تعویض کنید. بعضی دیگر از نوع کارتریجی هستند و دارای یک فیلتر قابل تعویض که درون یک ظرف فلزی قرار دارند. درب ظرف را می توان برداشت و فیلتر را با یک فیلتر جدید تعویض کرد.

مکان قرارگیری فیلتر بنزین کجاست؟

فیلتر سوخت در جایی بین مخزن سوخت و موتور قرار دارد، که معمولاً یا در داخل مخزن سوخت قرار می گیرد (ابتدای خط بنزین ، جایی که سوخت را به خودرو می رساند) یا جایی در میان خط سوخت (معمولاً در پایین خودرو). اگر جای فیلتر سوخت خودرو خود را پیدا نمی کنید به دفترچه راهنمای خودرو و یا یک مکانیکی مراجعه کنید.

بهترین زمان تعویض فیلتر بنزین چه زمانی است ؟

مانند هر فیلتر دیگری، فیلتر سوخت نیز کثیفی و دیگر آلودگی ها را می گیرد. در صورت تعویض نکردن ممکن است بر عملکرد خودرو تأثیر بگذارد و اجازه دهد سوخت با ذرات معلق به انژکتور منتقل شوند و یا جریان بهینه سوخت را متوقف کند. پیش از این طول عمر یک فیلتر سوخت ۳۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر برآورد شده بود که با خالص تر شدن سوخت ها، می توان گفت یک فیلتر سوخت می تواند تا ۱۰۰ هزار کیلومتر به طور بهینه کار کند. توجه کنید تغییر فیلتر سوخت برای اولین بار در مسافت تقریبی ۱۵۰ هزار کیلومتر می تواند باعث خرابی موتور شود. هنگام تعویض فیلتر در این مسافت ها باید احتیاط کنید و قبل از آن با یک مکانیک مشورت کنید.

نشانه های کثیفی فیلتر بنزین خودرو در کاهش عملکرد موتور خودرو

دراینجا به بررسی چند نشانه در هنگام کثیف بودن فیلتر بنزین خودرو که به طور طبیعی باعث مشکلات عملکردی موتور خودرو میشود میپردازیم:

  • مشکل در استارت زدن خودرو
  • کاهش سرعت
  • بوی تند
  • عملکرد پایین موتور
  • مصرف بی رویه سوخت و ….

در چنین شرایطی هم می توانید چراغ موتور را چک کنید و هم میتوانید فیلتر را با برداشتن و دمیدن در آن، بررسی کنید. اگر هوا از آن عبور کند، مشکلی ندارد در غیر این صورت نیاز به تعویض دارد .

 فیلترهای سوخت در خودروهای دیزلی به توجه بیشتری نیاز دارند و باید بیشتر از وسایل نقلیه بنزینی تعویض شوند زیرا مخازن دیزل تمایل بیشتری به رشد باکتری ها و قارچ ها دارند و همچنین باید به یاد داشته باشید که از مواد افزودنی سوخت دیزل برای به حداقل رساندن رشد میکروبی استفاده کنید.

در آخر با توجه به نقش مهمی که فیلتر سوخت در موتور خودرو بازی می کند، تعویض فیلتر سوخت خراب و کثیف بسیار ساده و ارزان است، اما باید به خاطر داشته باشید که عدم توجه به این موضوع می تواند منجر به مشکلات جدی تری می شود.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.