صفر تا صد در باره علائم خرابی شمع و نحوه تشخیص آن در خودرو

خودروبرتر –  شمع یکی از مهمترین قطعات موتور خودرو است  که به صورت معمول بر روی سر سیلندر خودرو بسته میشود و داخل محفظه احتراق خودرو قرار گرفته که هر راننده ای باید با شناسایی علائم خرابی شمع خودرو خود از مصرف بی رویه سوخت و یا ناقص سوختن بنزین خودرو جلوگیری کند.

مراقبت از خودرو؛ آموزش تنظیم جلوبندی خودرو در خانه !

اجزای تشکیل دهنده شمع خودرو

قسمت داخلی شمع  شامل الکترود و عایق حرارتی است و قسمت خارجی آن که شامل میله رسانا و عایق چینی است در قسمت بیرونی سرسیلندر قرار گرفته است که وایر شمع به آن متصل میشود.

به صورت کلی هر شمع خودرو دارای دو الکترود منفی و مثبت است که معمولا از آلیاژهای مقاوم مانند تنگستن ساخته می شود که الکترود منفی به بدنه خودرو متصل شده و الکترود مثبت از طریق سرامیک نیمه رسانا از درون چینی عایق به الکترود مرکزی و در انتها به پیچ انتهای شمع وصل میشود.

شکاف جرقه چیست؟

به فاصله ایجاد شده بین دو الکترود شمع شکاف جرقه گویند که به صورت طبیعی در آخرین لحظاتی که در موتور های درون سوز مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق متراکم میشوند، قسمتی از این مخلوط در شکاف جرقه در بین الکترود های شمع قرار میگیرد و در زمان معینی قبل از انتهای مرحله تراکم ولتاژ بالای الکتریکی که در سیم پیچ ثانویه کویل بوجود آمده از طریق وایر به شمع انتقال پیدا میکند و باعث ایجاد قوس الکتریکی یا جرقه بین الکترود های شمع و در نتیجه مشتعل شدن مخلوط هوا و سوخت میشود.

بدین ترتیب هرچه جرقه ایجاد شده بین الکترود های شمع کامل و قوی تر باشد در نتیجه سرعت احتراق سوخت بالاتر رفته و باعث افزایش توان و قدرت موتور میشود.

علائم خرابی شمع خودرو

مهمترین علائم خرابی شمع خودرو

  • مشکل در استارت خوردن موتور
  • مشکل در شتابگیری
  • لرزش ماشین
  • روشن شدن چراغ چک
  • سیاه شدن شمع خودرو

خام سوزی موتور یکی از علائم خرابی شمع خودرو

اگر شمع خراب باشد و نتواند کار خود را انجام دهد موتور نیز به درستی کار نخواهد کرد. در این بین گفته می‌شود که موتور اصطلاحاً خام‌سوزی دارد. همین خام‌سوزی می‌تواند در نهایت کاتالیست خودرو را درگیر سازد و موجب شود که آلایندگی خودرو تا حد زیادی افزایش یابد.

به هر حال مشکل دیگری که ممکن است به هنگام خرابی شمع خودرو خود را به شما نشان دهد این نکته است که فرآیند استارت زدن دشوارتر شده و به خصوص در سرمای صبح زمستان شما را آزار و اذیت فراوانی خواهد کرد.

یکی دیگر از نشانه ها این است که  به هنگام دور گرفتن موتور نیز ممکن است صداهایی از اگزوز به گوش برسد که البته در خودروها متفاوت است.

مراقبت از خودرو؛ چند راهکار اساسی و عملی برای کاهش چشمگیر مصرف سوخت خودرو

علاوه بر این سیاه شدن شمع خودرو نیز می‌تواند علامت دیگری از خرابی شمع خودرو باشد.

به هر حال بهتر است برای چک کردن خرابی شمع خودرو ، علائم خرابی شمع خودرو را به خوبی شناخته و بررسی کنید تا دچار مشکلات بعدی نشوید.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.