میزان فرمان و تنظیم فرمان خودرو در خانه؛ آموزش گام به گام تصویری

قبل از هر چیز باید یه مقدار اطلاعات در موردِ قطعات جلوبندی رو یاد بگیریم تا قبل از تعمیر و تنظیم همه چیز رو خوب درک کنیم و موقع تنظیم کار اشتباه انجام ندیم چون جلوبندی از قسمتهای حساس ماشین هست که بی دقتی در تعمیر و تنظیمش ممکنه باعث خدای نکرده ضرر مالی و جانی بشود.

چرخهای جلوی خودرو طوری ساخته شده که بتونه به چپ و راست حرکت کنه . اما اگر دو چرخ جلو کاملا با هم موازی نباشه باعث سائیدگی لاستیکها و به یک طرف کشیده شدن ماشین هنگام رانندگی و بالا رفتن مصرف بنزین خواهد شد.

میزان فرمان یک

در عکسهای بالایی میبینید که چرخها با هم موازی نیست و باعث لاستیک سابی و بالا رفتن مصرف سوخت میشه  و البته جلوبندی سالم باید دوچرخ جلو کاملا با هم موازی باشد.

لاستیک سابی از مشکلات موازی نبودن چرخها هست و در ضمن به چپ و راست کشیده شدن ماشین ( هنگام رانندگی روی جاده یا خیابون صاف و بی دست انداز و بدون وزیدن باد بغل )

قطعه ای که در جلوبندی موازی بودن دو چرخ جلو رو کنترل میکنه این هست
این قطعه در حقیقت همون میله ای هست که به جعبه فرمان و یا هیدرولیک فرمان وصل هست و با حرکتش چرخ جلو رو به سمت چپ یا راست حرکت میدهد(تصویر پایین)

اموزش جلوبندی ماشین

علاوه بر ضرورتِ موازی بودنِ دو چرخ جلو با هم , باید وقتی هم از جلو به چرخها نگاه میکنیم کاملا بر زمین عمود باشه و در عکس زیز تصویر چرخهائی را ملاحظه می کنید  که از نظر عمودی هم میزان نیست.

تنظیم فرمان یک

اگر به سمت تو یا بیرون مایل باشه باعث فشار روی یک طرف لاستیک و سائیدگی لاستیک میشه . اگر شاسی ماشین سالم باشه و ماشین هم تصادف نکرده باشه و از بغل به کمکها و لاستیک ضربه وارد نشده باشه , چرخها نیاز به تنظیم عمودی نداره . اگر بر اثر تصادف چرخ از حالت عمودی خارج شده باشه باید با کمک دستگاههای مخصوص , زاویه ی انحراف مشخص بشه و با کمک جکِ هیدرولیکی کمک صاف بشه یا شاسی درست بشه تا انحراف تایر از بین بره .

ابزارهای حرفه ای که برای تشخیص و تعمیر کج بودن چرخ جلو به کار میره اینهاست.

میزان فرمان خودرو

البته با یک تراز هم میشه تو خونه کج بودنش رو تشخیص داد

البته اگر کسی چشماش کاملا سالم باشه هم میتونه با یک نگاه دقیق به چرخها از جلو تشخیص بده که کج هست یا نه البته ماشین باید حتماً روی یک سطح کاملا صاف باشه .

یا استفاده از یک صندوق چوبی یا کارتون که کاملا مکعبی باشه و قرار دادنش روی زمین و چسبوندنش به چرخ هم میشه تشخیص داد که چرخ کج هست یا نه .

اگر چرخ کج باشه باید برید پیش جلو بند یا صاف کار تا مشکل رو برگرف کنه اما بعضی از ماشینها خودش یک قطعه در جلو بندی برای تنطیم زاویه ی عمودی چرخ داره ( قطعه ای که با رنگ زرد مشخص شده ) .

آموزش تنظیم جلوبندی

برای میزان فرمان و تنظیم فرمان ماشین خودتون ابتدا باید مطمئن بشید که دو چرخ جلوی ماشین با هم موازی هستند.

مراحل تنطیم دو چرخ جلو و مطمئن شدن از موازی بودنشون

اگر ماشینتون در موقع رانندگی روی زمین صاف و هموار و بدون دست انداز با ول کردن فرمان مستقیم میره و به چپ و راست کشیده نمیشه و لاستیکها هم سابیدگی لبه ای و غیر طبیعی نداره پس جلو بندیِ ماشین سالم هست .

اما باز هم برای اطمینان بهتره هر سه چهار ماه یک بار یا حتی دو ماه یک بار از موازی بودن تایرها مطمئن بشید .

ابزار لازم برای میزان فرمان

1 – یک آچار که به میله ی تنطم جلوبندی و مهره ی اون بخوره . میتونین از آچار فرانسه استفاده کنین یا یک آچار دو سر برای این کار تهیه کنید .

تنظیم فرمان ماشین

2 – اگر بتونین با متر دقیقا فاصله ی دو سر جلوئی و عقبی تایر رو اندازه بگیرین , این ساده ترین راه هست

میزان فرمان 2

با استفاده از دو تکه تخته یا فلز کاملا صاف هم میشه از موازی بودنشون مطمئن شد البته فقط یک متر کافیه و نیازی به دو متر نیست.

تنظیم فرمان و جلوبندی

3- یک تکه لوله با قطر 2.5 سانت ( لوله ی اب یا گاز ) . طول این لوله باید 20 سانت کمتر از فاصله داخلی دو چرخ جلو از هم باشه و البته لازم به دکر است که این تکه لوله با قطر کمتر باید باشد که بتونه براحتی توی اون لوله ی 2.5 سانتی حرکت کند.

طول لوله بزرگ باید بیست سانت کمتر از فاصله ی داخلی دو چرخ جلو از هم باشه و البته طول لوله کوچیک در حدود 40 سانت باشد.

باید یک سر لوله بزرگ رو سوراخ کنید و یک پیچ با قطر نیم سانت ببندین بهش به طوری که وقتی که پیچ رو مکحم میکنید سر پیچ بره داخل لوله بزرگ و از حرکت کردن لوله کوچیک جلوگیری کنه .

اگر براتون امکان نداره که اون پیچ رو نصب کنین , میتونین با استفاده از یک نکه ی کوچیکِ چوبی و وارد کردنش داخلی لوله بزرگ , از حرکت کردنِ لوله کوچیک جلوگیری کنید .

این کار برای این هست که وقتی از داخل لوله رو میچسبونین به دو چرخ , اون پیچ رو سفت کنین تا طول لوله ثابت بمونه و تغییر نکنه چون شما با اون لوله باید فاصله ی دو چرخ جلو رو با هم از داخل اندازه بگیرید یک بار از جلوی تایر یک بار هم از عقبِ تایر .

باید سر لوله رو در بالاترین قسمتِ جلو و عقبِ تایر بچسبونید مثل شکل زیر ( خطِ سفید رنگ دقیقا همون جائی هست که لوله باید قرار بگیره البته سر لوله میچسبه به داخل چرخ همون جائی که نوشته ها هست . در قسمتِ پشتِ تایر هم باید دقیقا به همین شکل قرار بگیره ) .
اگر کف ماشین خیلی پائین هست و نمیشه که لوله رو دقیقا به نیمه تایر بچسبونید , کمی پائین تر هم مهم نیست .

البته میتونین از چوب بلند هم استفاده کنید مثل چوب دسته ی جارو یا دسته بیل اما این چوب چون طولش ثابت هست و قابل کوتاه و بلند شدن نیست فقط به درد کسی میخوره که دستت راه افتاده تو این کار و میتونه با اون تکه چوب موازی بودن دو چرخ رو تنطیم کنه .

برای کسی که تازه میخواد شروع کنه بهتره همون لوله باشه با یک لوله کوچکتر تا قابل تنطیم باشه طولش .

در ضمن این لوله دقیقا همون چیزی هست که در جلوبندیها هم ازش استفاده میشه و حرفه ای تر هست و دقیق تر .

هر دو لاستیک باید مثل هم باشه یعنی ارتفاعشون و عرضشون باید دقیقا یکی باشه و فشار هواشون هم باید یکی باشه .

اگر لاستیکها یا یکیشون سائیدگی بغل داره بهتر هست که عوض بشه اول .

تنظیم فرمان

ماشین باید روی یک سطح کاملا افقی باشه .

فرمان ماشین باید کاملا صاف باشه .

اگر موقع رانندگی, ماشین مستقیم میره اما فرمان کمی کج هست پس باید انحراف فرمان هم از جلوبندی درست بشه .

هرگز فرمان رو باز نکنید . فرمان از کارخونه تنطیم شده و باز کردنش هم کلی زحمت داره هم اشتباه هست .

جلوبندهایی که وقتی بهشون میگین فرمان کمی کج هست میرن فرمان رو باز میکنند کار رو خوب درک نکرده اند وگرنه صد سال دست به فرمان نمیزنند بلکه با تغییر تنطیم جلوبندی این مشکل رو برطرف میکنند .

پشت و جلوی چرخ های عقب اجر بذارید تا ماشین تکون نخوره و ترمز دستی رو هم تا آخر بکشید چون ایمنی از همه چیز مهم تر هست .

حالا ماشین روی سطح کاملا صاف هست و فرمان هم کاملا مستقیم و صاف هست . یک نگاه به چرخهای جلو بندازین حالا ببینین به نظرتون دو چرخ جلو کاملا صاف و مستقیم هست یا به نطر میاد که کمی به سمت چپ یا راست مایل هست ؟

اگر به نظر میاد که تایرها مستقیم نیست پس باید این انحراف رو هم بگیرید .

حالا باید برید زیر ماشین و اون لوله یا تکه چوب رو بدارین بین دو چرخ جلو به طوری که دو سر لوله یا چوب دقیقا روی لبه ی جلوئیِ لاستیکها باشه .

حالا همین کار رو از پشت تایر هم انجام بدین .

به هیچ وجه نباید جک بزنین زیر ماشین . ماشین باید روی زمین باشه .

این مهم ترین قسمت کار هست .

باید این دو فاصله دقیقا یکی باشه .

اگر دو سر جلوئی فاصلشون بیشتر از قسمت عقبی چرخها باشه پس دهن چرخها باز هست .
اگر فاصله ی جلوئی کمتر از قسمت عقبی باشه پس دهن چرخها بسته هست .

حالا باید با شل کردن مهره ی میله ی تنطیم و سفت یا شل کردنِ اون میله با آچار کاری کنین که دو چرخ کاملا با هم موازی بشه .

نکته مهم : در این کار باید صبر و حوصله داشته باشین و هر بار فقط نیم دور یا کمتر میله رو سفت یا شل کنین و باید دقیقا درک کنین که وقتی میله رو شل میکنین چرخ به سمتِ توی ماشین کج میشه و وقتی میله رو سفت میکنین یعنی میله کوتاه تر میشه و دهنه ی چرخها باز میشه .

هر بار که دو میله رو باز یا بسته میکنین باید با اون میله دو لبه ی جلوئی و عقبی تارها رو چک کنین تا وقتی که کاملا مطمئن بشین که هر دو یک اندازه شده و دو چرخ با هم کاملا موازی هست .

اگر اون میله جا دست نداره برای سفت و شل کردن , میتونین فرمان رو تا آخر بپیچونین به یک طرف و بعد از سفت یا شل کردن دوباره فرمان رو صاف کنین و اندازه بگیرین

مهره ها رو سفت نکنین چون حالا باید ماشین رو برونین تا مطمئن بشین که فرمان ماشین کاملا مستقیم هست وقتی که ماشین مستقیم میره .

اگر فرمان انحراف نداره که بارک الله به شما . چون شما تنظیمتون و کارتون دقیق بوده .

اما اگر فرمان کمی به چپ یا راست انحراف داره اصلا نگران نباشید .

فقط ببینید ذقیقا به کدوم سمت انحراف داره فرمون .

اگر ماشین مستقیم میره اما فرمون کمی به سمت چپ کج هست معنیش اینه که وقتی فرمون رو کاملا صاف میگیرین ماشین به سمت راست میره پس باید میله ی چرخ راست رو کمی ( حدود ربع دور یا کمتر ) باز کنین و میله چرخ سمت چپ رو دقیقا به همون اندازه سفت کنین تا باز هم دو چرخ با هم موازی بمونه اما دیگه فرمون انحراف نداره .

اگر موقع رانندگی ماشین مستقیم میره اما فرمون به راست کج هست باید عکس کاری که عرض کردم انجام بدین تا انحراف فرمون کاملا از بین برود.

بعد از اینکه کاملا مطمئن شدین که فرمان انحراف نداره و دو چرخ هم کاملا با هم موازی شده اونوقت مهره ی میله ای تنطیم رو محکم کنین تا میاه تنطیم از جاش حرکت نکنه به مرور زمان .

نکته بسیار بسیار مهم: هرگز قبل از خوب یاد گرفتن و درک کردنِ همه مراحل دست به انجام این کار نزنید.

منبع: محمد آسمانی- سنترال کلوب

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

134 دیدگاه
  1. سعید می گوید

    سلام خدا خیرتون بده از اطلاعات دقیق و توضیح ساده و کاملتون
    فقط کاشکی یه عکس کامل از دو میله تنظیم فرمان با مهره هاش میگیذاشتی
    ولی درکل خیلی. عالی توضیح دادین یه دنیا ممنون

    1. سعید می گوید

      عکس از دوطرف میله تنظیم فرمان میذاشتین بهتر میشد

  2. نوید می گوید

    بسیار عالی توضیح فنی و کاملا دقیق ممنون از شما. با عرض معذرت یک نکته ای اضافه کنم برای کسانی که فرمون از داخل به هم زدن تنظیمش رو:یک بار بدون دست زدن به فرمون در حالی که به نظر صاف میاد ماشین را به عقب و ترمز و به جلو ترمز. فرمون به جای اصلیش برمیگرده. البته این تجربه شخصی هست. موفق و پیروز باشید

  3. کیانوش می گوید

    مرسی از توضیحات خوبتون

  4. کهبد می گوید

    سلام وقت بخیر
    من پراید ۱۳۱ مدل ۹۴ فرمان هیدرولیک دارم، تازه رفتم کمک های جلو رو عوض کردم از اون روز فرمان سفت شده و وقتی دور میزنم فرمان خودش برنمیگرده
    به مکانیک گفتم تنظیم فرمان کرد ولی بازم درست نشده
    مشکلش چیه و کجا باید ببرم
    ممنون

  5. علی ابراهیمی می گوید

    خسته نباشین ممنون از راهنماییتون،ایول دارین

  6. جعفر احمدیان می گوید

    سلام من پراید آرم. از مکانیک که سالهاست مشتری ایشان هستم خواستم طبق وسیبک وجلو بندی ماشینم را چک کنه (چند بار) اماتفره رفت.چون لاستیک عوض کرده بودم 175. بخاطر پارگی گردگیر سیبک وگردگیر ها را هم تعویض کرد. دادم طایم گرفت. گفت جلو باز هست. تایم گرفت تا منزل رفتم ماشین از دستم فرار میمردتو سرعت 35تا60 اضافه نشد برم. و ترسیدم.فردای انروز بردم تایم گرفت گفت جلو جمع هست. وسه بار طایم گرفتم نشد فرمان وترمز لرزش داشت .تا مجبور شدم خودم طبق ها را تعویض کردم سیبک وطبق سمت راننده کلا رد داده بود. تمام موجگیر های میل تعدل وطبق را هم تعویض کردم. لرزش کم شد اما نیفتاد. وبا کلی دقت وتجربه متوجه شدم پوکه سیلندر ترمز سمت شاگرد مشکل داره بخاطر ضربه مقع بیرون آوردن وهر وطرف را تعویض کردم وکلا جلو بندی آرام شد وبخاطر گرانی طایم فرمان(50 تومن) خودم لوله گرفتم وبا راهنمایی شما تایم فرمان گرفتم جلو وعقب لاستیک موازی بودند وماشینم بدون انحراف آرام شد. در ترمز گرفتن هم لرزش عرضی وهم تخم مرغی داشت. عرضی مربوط به طبقهاوسیبک ها وتخم مرغی دوپهلو شدن بقل وجلو پوکه سیلندر (بزرگه) که با تعویض کلا درست شد. نکته لطفا به تعمیر کاران بگویید پول بگیرید نوش جانتان اما بیخیالی وتنبلی نکنید. خدا وکیلی انصاف نیست تو این اوضاع گرانی. (گرد گیر میله فرمان عوض کرده دوطرف باسیبک٢۵٠ گرفته. سمت راننده چون بسن فنری فابریک داشت وسخت جامیرفت به گیجاند زور جازد ودرست ۵روز بعد از جایی که گردگیر تاب خورده بود پاره شد یعنی 250 خرج هیچ دوباره گرد گیر گرفتم 49 تومان وتعویض کردم خودم. 250 فقط دست مزد بود لوازم جداگانه هزینه کردم. من باز نشسته هستم وشغلم راننده دستگاه های راهداری راهسازی هست. وباید فنی باشیم تا بتوانیم خدمت کنیم همن امر باعث شده مشکلاتم را حل کنم. از تسمه تایم تا جلو بندی. فقط وسیله برای اکسل و موتور باز کردن ندارم. والا اونها رو هم انجام می‌دادم. شاید مفید باشه شنیدنش به تمام دوستان فنی که مشتر ایشان هستم گفتم. پول بگیرید کار انجام بدهید از استراحت بدم نمیاد اما وقتی هزینه میپردازم ولی کارم با مشکل باقی میماند مجبو خواهم شد که خودم دست با آچار بشوم. اختیار با شما درست کار انجام بدهید لقمه نانی دست شما خواهد آمد ولی کم کاری کنید در جیب خودم می‌ماند با این فرق که مشکل ماشینم هم با هزینه کمتر وکیفیت بیشتر بر طرف میشه.

  7. جعفر احمدیان می گوید

    سلام من پراید آرم. از مکانیک که سالهاست مشتری ایشان هستم خواستم طبق وسیبک وجلو بندی ماشینم را چک کنه (چند بار) اماتفره رفت.چون لاستیک عوض کرده بودم 175. بخاطر پارگی گردگیر سیبک وگردگیر ها را هم تعویض کرد. دادم طایم گرفت. گفت جلو باز هست. تایم گرفت تا منزل رفتم ماشین از دستم فرار میمردتو سرعت 35تا60 اضافه نشد برم. و ترسیدم.فردای انروز بردم تایم گرفت گفت جلو جمع هست. وسه بار طایم گرفتم نشد فرمان وترمز لرزش داشت .تا مجبور شدم خودم طبق ها را تعویض کردم سیبک وطبق سمت راننده کلا رد داده بود. تمام موجگیر های میل تعدل وطبق را هم تعویض کردم. لرزش کم شد اما نیفتاد. وبا کلی دقت وتجربه متوجه شدم پوکه سیلندر ترمز سمت شاگرد مشکل داره بخاطر ضربه مقع بیرون آوردن وهر وطرف را تعویض کردم وکلا جلو بندی آرام شد وبخاطر گرانی طایم فرمان(50 تومن) خودم لوله گرفتم وبا راهنمایی شما تایم فرمان گرفتم جلو وعقب لاستیک موازی بودند وماشینم بدون انحراف آرام شد. در ترمز گرفتن هم لرزش عرضی وهم تخم مرغی داشت. عرضی مربوط به طبقهاوسیبک ها وتخم مرغی دوپهلو شدن بقل وجلو پوکه سیلندر (بزرگه) که با تعویض کلا درست شد. نکته لطفا به تعمیر کاران بگویید پول بگیرید نوش جانتان اما بیخیالی وتنبلی نکنید. خدا وکیلی انصاف نیست تو این اوضاع گرانی. (گرد گیر میله فرمان عوض کرده دوطرف باسیبک٢۵٠ گرفته. سمت راننده چون بسن فنری فابریک داشت وسخت جامیرفت به گیجاند زور جازد ودرست ۵روز بعد از جایی که گردگیر تاب خورده بود پاره شد یعنی 250 خرج هیچ دوباره گرد گیر گرفتم 49 تومان وتعویض کردم خودم. 250 فقط دست مزد بود لوازم جداگانه هزینه کردم. من باز نشسته هستم وشغلم راننده دستگاه های راهداری راهسازی هست. وباید فنی باشیم تا بتوانیم خدمت کنیم همن امر باعث شده مشکلاتم را حل کنم. از تسمه تایم تا جلو بندی. فقط وسیله برای اکسل و موتور باز کردن ندارم. والا اونها رو هم انجام می‌دادم. شاید مفید باشه شنیدنش به تمام دوستان فنی که مشتر ایشان هستم گفتم. پول بگیرید کار انجام بدهید از استراحت بدم نمیاد اما وقتی هزینه میپردازم ولی کارم با مشکل باقی میماند مجبو خواهم شد که خودم دست با آچار بشوم. اختیار با شما درست کار انجام بدهید لقمه نانی دست شما خواهد آمد ولی کم کاری کنید در جیب خودم می‌ماند با این فرق که مشکل ماشینم هم با هزینه کمتر وکیفیت بیشتر بر طرف میشه.

  8. جمشید می گوید

    دوستان توجه داشته باشند اینکه شل کردن یا سفت کردن میله تنظیم ، دهانه جلو چرخ را باز یا بسته میکند در همه خودرو ها یکسان نیست و تابعی از محل قرار گرفتن میله ها نسبت به محور چرخ ها می‌باشد.این میله ها نسبت به محور چرخ یا در جلوی آن هستن(در مجاورت لبه جلویی داخلی لاستیک) و یا در سمت مقابل و عقب محور هستند(در مجاورت لبه عقبی داخلی لاستیک).در حالت اولی سفت کردن میله ها در هر دو چرخ میله ها را کوتاه و لبه جلو چرخ ها را بهم نزدیک میکند و در حالت دوم همین سفت کردن لبه جلو چرخ ها را از هم دور میکند.وقتی از زیر ماشین نگاه کنید کاملا مشخصه که باید چکار کنید.

  9. حسین می گوید

    سلام.من‌ماشین‌پراید‌صبا‌دارم.شاسیه‌سمت‌راننده‌ضربه‌خورده‌بود‌بعدیه‌مدت‌بردم‌صافکاری‌واسم‌شاسی‌رو‌کشید‌جلوبندی‌کارها
    واسم‌تنظیم‌فرمان‌زد‌الان‌فرمون‌هم‌سفت‌شده‌هم‌زمانی‌که‌جک
    میزنم‌زیر‌ماشین‌‌چرخ‌هم‌‌‌‌درگیره‌سفت‌میچرخه‌هم‌در‌حین‌چرخاندن‌سمت‌‌سه‌شاخ‌گیربگس‌‌شروع‌به‌بازی‌کردن‌میکنه‌.حالا‌نمیدونم
    ایراد‌از‌گیربکسه‌یا‌شاسی‌رو‌بد‌کشیده.ممنون‌میشم‌راهنمایم‌کنین

  10. رضا احمدی فرد می گوید

    سلام اگه هنگام تنظیم فرمان فراموش کنیم مهره را سفت کنیم چه اتفاقی می افتد؟

  11. امیرحسین صادقی می گوید

    سلام خدمت اساتید ارجمند

    من یه ۲۰۶ تیپ پنج دارم

    همه این ادوات و ابزارهای گفته شده در توضیحات این دوست عزیزمان رو هم دارم حتی چاله سرویس

    فقط مشکلی که من دارم اینه هر چه قدر فاصله عقب و جلوی تایرها رو با هم میزون میکنم و میرم دور میزنم و برمیگردم مجدداً تنظیم این فواصل بهم میخوره و انگار که اصلاً تنظیمی که زدم ثابت نمونده روش ، لازم به توضیح است که مهره رو هم سفت میکنم که احتمال بهم خوردن پیچ میله تنظیم هم از بین بره

    لاستیک ها ۴ حلقه یکیه و فشار بادشونم یکی

    سپاسگزارم اگر کسی بتونه راهنمایی کنه بنده رو

    ۰۹۲۱۴۷۰۱۱۰۱

    1. حامد می گوید

      سلام به احتمال زیاد جلوبندی شما خلاصی داره

    2. مجید می گوید

      احتمالا رینگ ماشین تاب داره

    3. سامان می گوید

      بوشهای میله تعادل رو بررسی کن

  12. احمد صفا می گوید

    سلام استاد عزیز خیلی ممنونم از اطلاعات خوبی که به من دادید من از اطلاعات شما استفاده خواهم کرد چون فرمون ماشینم می کشه و نیاز به این علم شما داشتم خیر ببینید👍⚘✌🙏🙂🌻

  13. مهران می گوید

    ممنون از سایت خوبتون.کاملا دقیق و واضح توضیح داده بودین.خدا خیرتون بده

  14. امیر می گوید

    سلام یه تیبا دارم در جاده خاکی فرمونم تق تق میزنه .و زمانی که تو دست انداز یا از سرعت گیر رد میشم سمت شاگرد یه تق محکم میکنه کمکم عوض کذدم بازم خوب نشد.میخوام بدونم امکان داره که این صدا منشا اصلیش جعبه فرمون باش❤️

    1. وحيد می گوید

      اگه تصادف یا ضربه نخورده بلبرینگ چرخ رو عوض کن،اگه ضربه خورده یا توچاله افتاده که با ضرب در اومده یا سیبک کج شده یا سگ دست صدمه خورده(احتمال صدمه خوردن سگ دست کمه ولی امکانش هست چون ماشین تیبا هست)

    2. مهران می گوید

      بعید میدونم مال شما جعبه فرمان باشه .
      ولی آره اگر بوش جعبه فرمان خراب بشه(البته به راحتی وبا ۲ یا۳ سال معمولا خراب نمیشه)همه‌ی جلو بندی رو هم عوض کنی بازم ی صدای لق لق ریزی توی خاکی میده.
      که نیاز به مکانیک حرفه‌ای وبعضی موارد تراشکاری داره.
      واگر بخای بفهمی خرابه باید بری توی چال به میل سیبک یا جعبه فرمان محکم با کف دست ضربه بزنی اگر خراب باشه صدای لق میده.
      (اگر سیبک رو از روی چرخ باز کنی راحت تر میشه فهمید)
      دوستان این تجربه شخص خودم هم داشتم .واگر جایی هم اشتباه بود شما ببخشید.واصلاح کنید.

    3. حامد می گوید

      اگه توی دست اندازها صدا داره سیبک فرمون باید عوض بشه

    4. Hashem می گوید

      بله امکان داره از هرجایی باشه و باید بررسی بشه

    5. یکتامنش می گوید

      به احتمال زیاد از میل موجگیر یا همون میل تعادله باید عوض بشه هزینه زیادی نداره خودت هم می تونی هوضش کنی

    6. Erfan می گوید

      سلام، منم تیبا دارم،صدایی که میفرمایید به احتمال زیاد صدای سیلندر ترمز هستش و من خودم ماشینم رو ۱۰ بار بردم مکانیکی و پیچ هاشو محکم ورده و سرویسش هم کرده،ولی یه مدت بعد دوباره همون آش و همون کاسه!!!!
      همه تیبا ها انگار این ضعف رو دارن!

    7. مجید می گوید

      چهار شاخ جعبه فرمون رو نشون بده

    8. مجید می گوید

      چهار شاخ جعبه فرمون رو نشون بده

  15. حسین می گوید

    سلام ممنونم ممنون خیلی خوب بود

  16. حسین می گوید

    سلام ماشین من فرمونش یک بار به سرعت به چپ میرفت یک بار به راست شب بود وروزهای تعطیلی بود نگاه کردم کاملا با چشم معلوم بود که دهن لاستیک ها بازه متر گرفتم ۳سانت هشت میل فرق داشت جلو عقب اچار نداشتم با قند شکن پیچهارو شل کردم وبا اطلاعات سایت شما تنظیم کردم الان ۳میل دهنه لاستیکها بازه ممنونم

  17. حسین می گوید

    سلام ماشین من فرمونش یک بار به سرعت به چپ میرفت یک بار به راست شب بود وروزهای تعطیلی بود نگاه کردم کاملا با چشم معلوم بود که دهن لاستیک ها بازه متر گرفتم ۳سانت هشت میل فرق داشت جلو عقب اچار نداشتم با قند شکن پیچهارو شل کردم وبا اطلاعات سایت شما تنظیم کردم الان ۳میل دهنه لاستیکها بازه دمتون گرم با این اطلاعات که گذاشتید

  18. محمد می گوید

    کاش تصویری نشون میادید اندازه بگیرم با متر کع چی؟؟

  19. ی می گوید

    اززحمات شما سپاسگزاریم

    1. حسین می گوید

      سلام ماشین من فرمونش یک بار به سرعت به چپ میرفت یک بار به راست شب بود وروزهای تعطیلی بود نگاه کردم کاملا با چشم معلوم بود که دهن لاستیک ها بازه متر گرفتم ۳سانت هشت میل فرق داشت جلو عقب اچار نداشتم با قند شکن پیچهارو شل کردم وبا اطلاعات سایت شما تنظیم کردم الان ۳میل دهنه لاستیکها بازه دمتون گرم با این اطلاعات که گذاشتید

  20. بیژن الماسی می گوید

    استاد عالی توضیح دادین. خیییییلی ممنون
    سوال
    خط صاف
    فرمون 206من بعدازضربه چرخ سمت چپ به بلوار (تقریبا3سانت چرخ چپ به عقب کشیده شده انگار) ودرحالت مستقیم رفتن روی عقربه2و8هست. ایا با تنظیم این پیچهای میله درست میشه؟

    1. Alireza می گوید

      سلام، من هم دقیقا همین مشکل رو دارم فقط ماشینم پرایده، لاستیک سمت راننده به جدول بلوار برخورد کرد با سرعت 40-50تا، الان هم فرمان روی عقربه 2و8 مستقیم میره و هم به سمت شاگرد میکشه و گیجه، چطور این مشکل رو حل کنم؟؟ ممنون

  21. امیر حسین می گوید

    با سلام من یک ماشین نیسان وانت مدل ۹۸ دارم قبلا لاستیک سیمی بود الان ۲روزه تیوپلس انداختم ولی لاستیک به گلگیر میخوره بردم جلو بندی ساز بدترش کرد الان به یک طرف میکشه ماشین تعادلشم بد شده من کلا توی جاده ام خیلی اعصابم بهم ریخته. لطفا راهنمایی کنید آدرس خودتونم بدید ممنون میشم.

    1. محمد می گوید

      کاش تصویری نشون میادید اندازه بگیرم با متر کع چی؟؟

  22. Hasan می گوید

    عالی بود اموزشتون

  23. میثم شیری می گوید

    سلام،من یه جفت لاستیک نو گلدستون خریدم،برا پژو۴۰۵،از وقتی که انداختم ،سر ماشین تو سرعت پایین گیج میره وتاب میخوره،بالانس کردم درست نشد،گفتن از لاستیکها هست که تاب داره،فروشنده هم پس نمی گیره، کسی راهی برا برطرف کردن این حالت داره،لطفا راهنمایی کنید.
    ممنون

    1. قاسم می گوید

      سلام
      بالانس هم داخل رینگ و هم بیرون رینگ رو باید انجام داده باشید، بعضی از تعمیرگاه ها، کامپیوتری هستن، خیلی دقیق میتونن بالانس کنن، قبلش رینگ رو حتما از سرب های قبلی، خوب تمیز کنید، و داخلش رو بشورید، تا چسب سرب هنگام بالانس شدن، خوب بگیره. این نکات رو رعایت کنید، حتما نتیجه میگیرید

    2. مهندس مکانیک می گوید

      سلام جک بزن باد رو تا ۵۰ بالا ببر و یکم نفت سفید بزن با قام مو

    3. افشین می گوید

      هبچوقت گلدستون نخر کلا فالب گلدستون درست نیست

  24. محسن می گوید

    سلام ، ببخشید بعد از جابه جایی لاستیک عقب وجلو فرمانم کج شد ه تقریبا 10 درصد به سمت راست متمایل شده علت چی?

    1. قاسم می گوید

      هر کاری روی چرخ ها انجام بدید باید یه سر تنظیم فرمان برید،
      قبل از اینکه چرخ های جلو را با چرخ های عقب، تعویض کتید، باید به لاستیک سابی دقت کنید، اگه لاستیک سابی داشت، اول باید برید برای میزان فرمان، همون جا، از استادکار بخواهید چرخ ها را باهم تعویض کند، اگه این کار را به این ترتیب انجام ندهید، لاستیک سابی، للستیک جدید را هم خراب خواهد کرد،

  25. سید جواد می گوید

    دمتم گرم خیلی عالی توضیح دادی

    1. حسین می گوید

      علت اینکه کنترل ماشین در اختیار من نیست چیه؟

      1. قاسم می گوید

        گرچه به نظر به صرفه نیاد، همیشه،کل لوازم جلوبندی را با هم عوض کنید، همه قسمت هایی که سیبک و بوش دارند، به یک میزان فرسوده میشوند، اگه یکی از سیبک ها را فقط تعویض کنید، خرابی بقیه قسمت ها، آن قطعه جدید را زودتر از موعد تخریب میکنه.

  26. محمد می گوید

    سلام خسته نباشید. من پراید 89 دارم. ماشین فرمونش ب ی سمت حدود نیم دور کمتر میچرخه و ب ی سمت دیگه همینقدر بیشتر میچرخه.
    و ی سوال دیگه ماشین فرمونش نه شاسی احتمالا
    ب سمت راست (شاگرد میکشه) میکشه. از چیخ چیکار باید کنم.
    تنظیم فرمون درسته.
    طبق سمت شاگرد کمی کجه ک تعمیر کار گفت نیازی ب تعویض نیست
    اما همه چی جلو بندی نوبه ب غیر میل تعادل.
    جواب بدید لطفا امونمو بریده

    1. مسعود می گوید

      کسی که سیبک فرمونو بسته یه طرف رزوش بیشتر از طرف دیگس بخاطر اینه که یه طرف بیشتر میچرخه یه طرف کمتر باید اندازه روزوه ها موقع تنظیم فرمون دو طرف مساوی باشه

    2. قاسم می گوید

      اگه در تعمیرگاه، فقط یک سمت سیبک فرمان برای تنظیم فرمان استفاده بشه، مرکزیت فرمان بهم میخوره، برای اصلاحش، باید به تنظیم فرمان کامپیوتری برید، اونجا بهشون اطلاع بدید که مرکزیت فرمان بهم خورده، خودشون حلش میکنن، البته حتما قبل از اینکه اونجا را ترک کنید، مجدد تست کنید، بعد تسویه حساب کنید

  27. اران می گوید

    اقا دم شما گرم عالی بود

  28. هوآوی می گوید

    سلام ، دلیل لرزش فرمان آردی غیرهیدرولیک تو سرعت بالای هشتاد چیه ؟
    جعبه فرمان و لوازم مصرفی زیروبند همه نو شدن
    رینگ و لاستیک 14 بالانس شده هم زیرشه
    سرشاسی ها هم سالمه

    1. مسلم می گوید

      احتمالا رولبرینگ چرخ های جلو نیاز به آچار کشی داره
      جک بزن و چرخ رو از زمین جدا کن و با دو دستت از بالا و پایین لاستیک چرخ رو تکون بده ببین لغی داره یا نه و اگه داره مهره سگ دست(شفت توپی چرخ) رو تا جایی که فقط لغی برطرف بشه سفت کن مشکل حل میشه.

      البته فرض رو بر این میذاریم که رولبرینگ ها هم سالم باشن و اصطلاحا کچل نکرده باشن

    2. مسلمون می گوید

      یا بالانس چرخ یا رینگ چرخ تاب داره که بهترین کار بالانس روکاره

    3. جواد می گوید

      مشعلی خرابه

    4. قاسم می گوید

      آج لاستیک ها،حتما باید یکی باشه، تا در جاده، میزان اصطکاک یکسان داشته باشن، باد لاستیک ها هم حتما باید یکی باشه، دقیق تنظیم کنید، انشالله لرزش فرمان حل میشه

  29. محمد می گوید

    اون قسمت که گفتی زیروبند سازا نباید به مهره ی غربیلک دست بزنن رو من که زیروبند ساز نیستم دقیق درک کردم ولی نمی دونم چرا اونی که شغلش اینه نمی فهمه ، این کارشون باعث میشه تعداد دور غربیلک به راست با چپ برابر نباشه 😑😑!

  30. کمال می گوید

    سلام ماشینم پیکان هست دیروز از روی ی سنگ رد شدم وقتی نگاه کردم دیدم چرخ جلو طرف شاگرد به بیرون کج شده و اون یکی صاف و راست هست .مشکل از کجا هست

    1. مسلمون می گوید

      پوسته کمک کج شده یا میل فرمان کج شده

  31. رضا می گوید

    با سلام
    من ماشین زانتیا دارم و مدتی است وقتی دستم را از فرمان ول میکنم به سمت چپ میکشه بردم مکانیک جلوبندی را اندازه زو و گفت میزانه ولی فاصله چرخ جلو عقب در سمت چپ نیم سانت تا یک سانت کمتر است و میگوید مشکل از طبق است و ضربه خورده چرخ جلو و باید طبق عوض به ولی من مطوینم چنین اتفاقی نیفتاده راهنمایی میفرمایید
    نظر شماچیست با تشکر

    1. مسلمون می گوید

      اگه ماشین تصادف کرده خوب باید شاسی کشی بشه در غیر این صورت مربوط به پوسته کمک هات میشه که احتمال با جدول یا جسم محکمی برخورد کرده که کج شدن

  32. رضا می گوید

    با سلام
    من ماشین زانتیا دارم و مدتی است وقتی دستم را از فرمان ول میکنم به سمت چپ میکشه بردم مکانیک جلوبندی را اندازه زو و گفت میزانه ولی فاصله چرخ جلو عقب در سمت چپ نیم سانت تا یک سانت کمتر است و میگوید مشکل از طبق است و ضربه خورده چرخ جلو ولی من مطوینم چنین اتفاقی نیفتاده راهنمایی میفرمایید
    نظر شماچیست با تشکر

  33. علی می گوید

    سلام خسته نباشید تو رو خدا یکی به من بگه من ۱۱۱ دارم مدل ۹۵ شاسی هاش سالمه ولی چرخ سمت شاگرد کمبر شده کجه به هر جلوبندی کاری هم میگم میگ مشکلی نیس ولی واقعا نمیدونم اینا چرا نمیفهمن تو رو خدا هرکی میدونه مشکل از کجاعه چطور حل میش بگه هرچقدر پولش شد میدم
    ۰۹۰۵۲۰۳۵۸۵۰ پیام بدید ممنون میشم🙏🏻🙏🏻🙏🏻

    1. محسن می گوید

      باسلام تماس بگیرید راهنمایی میکنم
      ۰۹۱۳۳۰۶۲۹۱۳

    2. تتت می گوید

      مشکل از تعمیرکاره

  34. عرفان می گوید

    سلام استاد …….من ماشینم رو بردم جهت معاینه جلوبندی ……..گفت جلو بندی سالم هست و میزان فرمان هم نمیخواد فقط گردگیر جعبه پاره شده و وقتی گردیگر و عوض کرد فرمالنم یه کم کج شده ……….بهش گفتم گفت من دست به فرمان نزدم ……الان خیالم راحت نیست باید چکار کنم؟

    1. شهرام می گوید

      با سلام . برای تعویض گردگیر نیاز به باز کردن مهره میزان فرمان و و همچنین سیبک فرمان هستش . اگه حتی یک دورمهره چرخش اضافه داشته باشه ماشین از تنظیم رد میشه
      Shahram_601

      1. کمال می گوید

        آفرین . من مهندس کامپیوتر هستم و مکانیک نیستم . اما حرف منطقی و درست زدید .

    2. راستین جلوبندی کار می گوید

      میزان فرمانت بهم خرده
      سلام من درگیلان بندرانزلی جلوبندی کار هسم مشکلی داشتید در خدمتم
      اینم شماره تماسمه ۰۹۱۱۵۰۱۶۷۰۶
      اینم ایدی اینستام rastin.f_h.56

  35. B می گوید

    در ماشینهای مح‌ورجلو باید جلوی چرخ نیمسانت بازتر باشه و در ماشینهای محور عقب برعکس، مطلب اشتباه منتشر نکنید لطفا

    1. مجید می گوید

      چرا؟

      1. رضاعرب می گوید

        چون قانون مشخص شده در هر ماشینی وجود داره بهترین روش میران شدن ماشینهای محورجلو مثل پراید تو تنظیم فرمان باید سره جلو چرخ اندازه یک سکه ۲۵ تومنی قدیم از سره عقب بازتر باشه ولی ماشینایه محورعقب مثل نیسان قضیه کاملا برعکسه.بهترین میزان فرمان که ماشین هیچ کششی نداشته باشه تابعیت از قانون بالاست که توضیح دادم

        1. علی می گوید

          درسته دقیق گقتی نکته ای که بهش اشاره نشد آفرین باید به اندازه ی یک سکه از بازتر باشه

  36. محسن خالوندپور می گوید

    توضیحات بسیار بسیار دقیق و کاربردی و با لحنی شیوا نوشته شده بود، اما میشد از عکسهای بیشتری برای فهم راحت تر موضوع بهره برد. منکه لذت بردم

  37. امین می گوید

    سلام فرمون ماشینم بازی میکنه که انگار سینه ماشین سبکه، مشکلش چییه؟

    1. رضاعرب می گوید

      سلام‌اگه فرمون ماشین جالب داره قطعا باید جعبه فرمون عوض کنی چون اون چالی باعث میشه احساس ول بودن وسبک بودن جلو ماشینو داشته باشی …احتمالا ماشین پرایده جلوبندی سازم اگه مشهد زندگی میکنی بهم زنگ بزن ۰۹۰۵۵۰۷۹۱۴۳

  38. اوستا امیر می گوید

    نه من 21 سالگی رفتم یک سال و نیم دوره دیدم البته باهوش و دقت و دقت کنین یک ساله اوستا تمام میشی من خودم الان هم جلوبندم هم تعویض روغن

  39. امیرحسین می گوید

    سلام لاستیک های جلوی‌ماشین‌من وقتی‌یکی جهتش صافه یکی دیگه انگار‌به سمت‌بیرونه جلوش…مشکل‌چیه

    1. اشكان می گوید

      نیاز به تنظیم دهانه چرخها است ( جلو بندى کار )

    2. رضاعرب می گوید

      سلام من جلوبندی سازم ۰۹۱۵۹۱۳۰۸۱۱شمارمه مغازه تو بلواربهمن مشهده به ضمانت بیا مغازه واست با کمترین هزینه تو یک ساعت شاید کمتر درستش کنم

      1. محمد می گوید

        سلام داداش کجای بلواربهمن!!!!بهمن سمت خواجه ربیع یا رستمی!!!!!

      2. meysam می گوید

        سلام .من یه پراید دارم پلوس سمت راننده سه شاخه پلوس لب ته پلوس وایمیسته یعنی سه شاخه بیشتر نمیره داخل تهی پلوس واسه همین همیشه در میره چکارباید بکنم مشکل ازچیه

        1. محمد می گوید

          دادا مشعلی پلوس رو بلند بگیرو عوض کن مشکلت حل میشه

  40. Alireza می گوید

    داش حتما برو تو این کار هیچم دیر نشده من19سالمه یک ساله تو این کارم 80%کارو یاد گرفتم خودم شاگردم ولی یه شاگرد23ساله دارم که داره از من یاد میگیره شما که20سالته حتما برو تو کار جلوبندی البته باید زرنگ باشیو کار بدزدی مثل من

  41. محمد عباسی می گوید

    با سلام من یک دستگاه کوییک صفر گرفتم امروز فهمیدم چرخ های عقب کج هست ایا مشکل دارد یا …..

  42. عشق تعمیر می گوید

    سلام دم شما گرم .خدا پدر و مادرت رو بیامرزه.شیر مادرت حلالت.خیلی با دقت و دقیق توضیح دادی لذت بردم ممنونم 🙂

    1. خودروبرتر می گوید

      ممنون..لطف دارید

  43. مهدی می گوید

    سلام،یه پراید مدل۹۶دارم همین مشکلی که خیلی از دوستان گفتن یا همون لرزش فرمون رو داشت هرجا هم می بردم میگفتن مشکلی نداره. تنظیم فرمونای زیادی هم کردم فایده ای نداشت چرخارم جابجا کردم فایده ای نداشت.یه روز زد به سرم جک زدم زیر چرخ جلو دنده رو خلاص کردم بعد جکو تا حدی بالا بردم که لاستیک یه میل با موزاییک فاصله داشت چرخو که چرخوندم دیدم تویه نصفه دور لاستیک میخوره زمین تویه نصف دور دیگه ازاده چرخو دراوردم به جاش زاپاسم که نو بود انداختم دیدم باز همین طوره اینجا بود که فهمیدم توپی سر چرخ سمت شاگرد تاب برداشته دادم عوضش کردن درست شد فقط موندم این قطعه ی به این محکمی چطور تاب برداشته بود

    1. محسن خالوندپور می گوید

      آقا تو نابغه ای، کیف کردم برای مغزت. اما عجب شیادانی هستن این تولیدکنندگان داخلی، توپی ماشین ۹۶ تاب برداره دیگه هیچی، اگه پلاستیکی هم بود نباید اینطور میشد

  44. علی می گوید

    سلام خسته نباشید من ماشینم 97 نو نو ولی چرخ عقب شاگرد لاستیک سابی داره بردمش جلوبندی میگه باید ژامبون عوض کنی همچین چیزی هست ؟؟

  45. امین می گوید

    با سلام
    داداشا من ی ۲۰۶ دارم جلو بندیش سالمه سالمه ولی از پشت که نگاش کنی انگار داره بصورت مایل جلو میره نمیدونم چشه کلی تا حالا خرجش کردم.انگهر تایر سمت شاگرد جلو بیرونتره فقط مونده اکسلشو تعمیر کنم کسی میتونه دقیق بگه چشه؟؟؟؟

    1. رضاعرب می گوید

      شما ماشینت حتما تصادف شدید داشته .دهانه شاستیهایه جلو و عقب باید توسط صافکار اندازه گیری بشه

  46. Em می گوید

    سلام ماشین سمند مدل ۸۸ معمولی دارم بعد تعمیر جلو بندی موقعه ایکه ماشین روشن میکنم تا ماشین گرم میشه بین باطری وموتور کنی دود سوختن روغن میاد لطفاً علت بیان کنید

  47. مسعود می گوید

    سلام من یه پراید 88 دارم واقعا عروسکه تنها مشگلی که باهاش دارم فرمونش تو موج جاده که میفته گیج میشه یا تو سرعت بالای 140 تا نزدیک گارد بغل میشم تعادل نداره میزون فرمونم زدم هرجا بردم میگن مشگلی نداره ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. احسان می گوید

      سلام والا خوب جراتی داری پراید ۱۴۰تا میرونی…🤔🤔

    2. راننده بی باک می گوید

      بوش های اکسل عقب رو عوض کن درست میشه

  48. ALi hakhamanesh می گوید

    سلام پراید مدل 82 دارم چند روزی هست فرمان یکدفعه سفت میشه سر پیچ ها یا وقتی میخوام دور بزنم فرمان تا اخر پر میخوره بعدش صاف نمیشه باید دنده عقب بگیرم یکم چپ راسش کنم صاف بشه

    1. صادق می گوید

      سلام سر پلوس خرابه

  49. علیرضا می گوید

    سلام

    فرمون ماشین من یکم کجه، به بیان دیگر مثلا۱۰درجه به چپ باید نگه داری تا لاستیک ها صاف باشن.
    این مشکل از کجاست؟
    فقط با تنظیم قربیلک باید درست بشه یا از پایین؟
    البته میترسم بخوام دست بزن ایربگ باز بشه.
    X60 هست ماشینن
    ۰۹۱۳۷۵۲۲۶۱۹
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. Memoll می گوید

      با سلام؛شما ماشینتونو ببرید جلوبندی کار معتبر و با سواد و دارای معلومات و تجربه؛اگر پیدا بشه؛اگر هم نشد؛بش بفرمایید اندازه هر دو سمت میل فرمان رو؛یعنی انتهای (قٌرقٌری)جایی که به سیبک فرمان متصل میشه رو؛چک کنن که اندازه فاصله ها؛دقییییقا یکی باشه؛(یعنی اگر طول یکی؛،؛>مثلا از مهره سیبک فرمان تا ابتدای خاکگیر ۱۰ سانت باشه؛دیگری هم دقیقا به همین میزان باشه)و اگر نبود اصلاحش کنند؛در اینصورت اگر قربیلک فرمان زاویه صحیح پیدا کرد که هیچ؛اگر نه؛قربیلک فرمان رو باز کرده و مجدد با زاویه درست ببندید؛البته راه هایی برای جلوگیری از باز شدن احتمال ایر بگ هم هست؛که از جدا کردن فیوز و سوکت سیم مربوط گرفته؛تا قطع کردن بست باطری و غیره که چندان در جریان چند و چون اش نیستم؛ولی میتونید سرچ کنید. موفق باشید.

    2. مهدی می گوید

      سلام .مهره تنظیمی سیبکای فرمونوباز کن بعد بازوی متصل به سیبک سمت راننده رو نیم دور سفت کن وسمت شاگردو نیم دور شل کن بعد مهره هارو سفت کن. رانندگی کن اگه وسط نبود بازم این کارو انجام بده.حواست باشه زیاد نچرخونیشون چون ایندفه به سمت راست منحرف میشه.

    3. رضاعرب می گوید

      سلام من جلوبندی سازم. قربیلک ماشین چه ایربک داشته باشه چه نداشته باشه باید اول قربیلکایه ایربک دار با سر پیچ گوشتی خاره کنار قاب رو قربیلک رو با ملاحظه خلاص کنی خیلی باملاحظه که خدائی نکرده ایربک عمل نکنه بعد با ضربه دست بعداز بازکردن مهره وسط قربیلک….قربیلک رو از تو شرافت هزار خاری آزاد کنی .فقط وفقط باید بعداز آزاد کردن قربیلک بدون بستن مهره تو یک مسیرشان و خلوت باسرعت پائین یک لحضه وقتی کاملا ماشین صاف شد قربیلک رو درحال حرکت دربیاری وسریع به صورت صاف دوباره تو هزار خاری جا بزنی .اگه این کارو تو توقف ماشین انجام بدی به هیچ عنوان قربیلک صاف نمیشه یک دور بزنی بازم میبینی کج‌شده از زیر با تنظیم سیبک فرمون صدسال نمیشه قربیلک رو صاف کرد خیلی زمان بره .ولی این کاری که گفتم یکم خطر داره .البته تو جای خلوت خطری هم نداره .اگه نتوانستی به این شماره ۰۹۱۵۹۱۳۰۸۱۱ بزنگ بیامغازه ده دقیقه کار داره درستش کنم

      1. مهدی حسنی می گوید

        سلام دوست عزیز حال وحوال شما
        کج بودن غربیلک فرمان که بدلیل بازکردن وکج بستن غربیلک نیست به دلیل دقیق نبودن اندازه مهره تنظیم فرمان در هردوسمت میله فرمانهای کوتاهه که تعمیرکارقبلی بدلیل نداشتن مهارت کافی اینگونه تنظیم کرده چرا که چنانچه مهارتش باشه ساده تراز آب خوردنه . راه درست واستانداراد تنظیم غربیلک با درست ودقیق تنظیم کردنه تنظیم فرمانه. .درسته که تنظیم فرمان زاویه تو این وتو اوت رابه صفر میرسونه (که همان تنظیم دهانه چرخهاست به زبان ساده)اما همین کافی نیست باید به گونه ای تنظیم شود که هم سرجمع یه کینگ پین درست باشه هم غربیلک فرمان صاف باشه تازه تا اینجا برای خودروهایه با زاویه کمبر ثابت هست برای کمبرهای متحرک که درکشورما تعدادشون محدوده بایدتوجه کرد که کمبر مثبت یامنفی چنانچه بیش ازحدباشه مثبت را باتواین جبران کرد ومنفی را باتواوت . ودلیل اینجورکارکردنها اینه که درسیستم ما کارها بااستاندارهای روز نیست وهرکسی چندوقتی یه جایی کارکرد چون تمام قطعات خودرو رو میتونه بازوبست کنه سریع میپره یه مقدارابزار میگیره وشروع بکارمیکنه بدون اینکه هیچ واحدی فنی تعمیرکارها رادرجه بندی کنه .البته درست هم هست ماتعمیرکارنداریم همه تعویض کارند .به جراعت میگم یک عدد سیبک هرزگرد بغل شاسی پیکان درایران تعمیر نشد وهمه تعویض شدند . کسی فنی کاره که هیچ گاه ادعای استادتمام نداشته باشه مگراینکه بتواند میزان مهارتش را هماهنگ کند باسرعت تکنولوژی .من ازسال ۷۹ جلوبندی کارکردم تا ۹۷در نمایندگیهای لندرور پاژن ،مرسدس .سایپا ایرانخودر وتیوتا وهمیشه اگرایرادی رو یا عیبیابی رو مطمئن صددرصد نبودم سرمو بالا گرفتم وگفتم ببخشید ایرادو نمیفهمم .چون من نتونستم دانستهایم را با سرعت تکنلوژی نزدیک کنم.ولی همیشه خوشحالبودم که همیشه قطعهایی را تعمیرشون جواب میداد تعمیرکردم مگراینکه تعویض راه آخرباشه .

      2. حسین می گوید

        اسمتو گذاشتی جلوبندی ساز ؟؟؟

  50. علیرضا می گوید

    سلام
    دوستان کسی میتونه راهنمایی کنه ممنون میشم.
    فرمون ماشین من یکم کجه، به بیان دیگر مثلا۱۰درجه به چپ باید نگه داری تا لاستیک ها صاف باشن.
    این مشکل از کجاست؟
    فقط با تنظیم قربیلک باید درست بشه یا از پایین؟
    البته میترسم بخوام دست بزن ایربگ باز بشه.
    X60 هست ماشینن
    ۰۹۱۳۷۵۲۲۶۱۹
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  51. صابر می گوید

    سلام ماشین داخل پیچ باسرعت بالای 70 ، فرمان تمایل به سمت خارج پیچ داره و قشنگ احساس میشه این مشکل از تایره که تازه است یا داخلیه؟؟

  52. amir می گوید

    سلام بسیارعالی .ممنونم دستتون دردنکنه

  53. علی تحیری می گوید

    با سلام:
    با تشکر ازبابت آموزش خوبتان. خدا انشا ا… حق پاداش شما را خواهد داد. فقط بفرمائید آیا در هر خودرویی نباید فاصله چرخ های جلوی فاصله اش نسبت به عقب کمی حدود چند میلی متر کم تر باشد، تا در سرعت های بالاتر این فاصله در اثر حرکت یک سان گردد.؟

  54. شاهرخ می گوید

    سلام داداش خیلی عالی توضیح دادی دمت گرم.

  55. یاشار رجاییان می گوید

    ممنون .این سایت خیلی به مردم کمک میکنه .
    من یه پیکان وانت 85 دارم جلوبندیش بابت سیبکهام به قدری خرابه الان3 روزه ماشین خوابه منم دستم خالیه .رفتم از اوراقیا سیبک زیر کمک و فرمان رو گرفتم ولی نمیتونم برم تعمیرگاه میتونید هر جوری که باعث اذیت شما نشه منو راهنمایی کنید خودم عوض کنم .شما امید آخرم هستید با فردا 4 روزه از خرجی زن و بچم موندم و بیکارم ِببخشید مزاحم شدم

    1. رضاعرب می گوید

      سلام اسم سیبک زیره کمک سیبک طبقه …شما باید اول میل کوچک یا اون کوتاه که یک سرش به موج گیره اصلی وصل میشه رو که مهرش با آچار ۱۳ باز میشه رو باز کنی که کوچک یا آزاد بشه بعد میل تعادل که به طبق پیچ و مهره میشه که مهرش آچار ۱۹ میخوره که تو دل طبق هست رو باز کنی یک سره دیگه میل تعادل لاستیک کله قندی میخوره که به قسمت جلو ماشین بسته شده به جلو یه میل تعادل دست نزن .فقط گفتم تا تشخیص بدی میل تعادل کدومه..تا اینجا که حل شد حالا مهره زیره سیبک طبق رو باز کن با ضربه محکم چکش به شغال دست سیبک طبق از تو شغال دست آزاد میشه .بعد یک لوله بلند رو چطوری بگم آخه ..بین میل موج گیر اصلی وسینی شاسی تایلیور کن به پائین فشار بده تا سیبک طبق از داخل شغال دست در بیاد بعد دوتا پیچ که آچار ۱۲ بهش میخوره رو از دوطرف سیبک طبق باز کن .بعد سیبک طبق نو رو ببند دوتا پیچم کامل سفت کن بعد دوباره تایلیور کن طبق بیاد پائین تا سیبک طبق داخل شغال دست جابخوره بعد مهرش سفت کن بعد هم معکوس مراحل بالا رو انجام بده بیشتر ازاین نمیشه توضیح داد.من جلوبندی سازم ۰۹۰۵۵۰۷۹۱۴۳ووو۰۹۱۵۹۱۳۰۸۱۱ شمارهامه بازم کار داشتی زنگ‌بزن تلفنی نوکرتم هستم هرکاری ازم بر بیاد دریغ ندارم مغازه هم خاستی بیا

  56. مهدی می گوید

    عالی بود ممنون از توضیحات خوبتون

  57. امید می گوید

    کشیده شدن فرمان به سمت راست به چند دلیل میتونه باشه
    1-تموم شدن لنت یه طرف چرخ
    2-خراب شدن دیسک چرخ
    3 خراب شدن پمپ ترمز(معمولا در لین حالت هنگام ترمز خودرو به یه سمت کشیده میشه)
    4-چرب شدن دیسک(بخاطر خرابی سیلندر ترمز که نشتی روغن کرده و روی لنت و دیسک ریخته در این حالت لنت بر روی دیسک لیز می‌خورد و با دیسک درگیر نمی‌شود)
    5-بالانس چرخ
    6-تنظیم نبودن فرمان

    1. علیرضا می گوید

      سلام
      دوستان کسی میتونه راهنمایی کنه ممنون میشم.
      فرمون ماشین من یکم کجه، به بیان دیگر مثلا۱۰درجه به چپ باید نگه داری تا لاستیک ها صاف باشن.
      این مشکل از کجاست؟
      فقط با تنظیم قربیلک باید درست بشه یا از پایین؟
      البته میترسم بخوام دست بزن ایربگ باز بشه.
      X60 هست ماشینن
      ۰۹۱۳۷۵۲۲۶۱۹
      ممنون میشم راهنمایی کنید

  58. عباس می گوید

    سلام وخسته نباشین آقا اگه لاستیک به سمت عقب ماشین کشیده شده باشه در اثر ضربه چطوری باید درستش کرد ممنون میشم راهنماییم کنین من امروز با جک یکم آوردم جلوتر آیا لازمه پیچ کمک رو شول کنم یا کاری دیگه ای انجام بدم

  59. ضیاء میری می گوید

    با سلام ، بسیار سپاسگزارم از مطلب مفید میزان فرمان عالی بود.

  60. mohammad می گوید

    داداش محمد دمت گرم فدائی داری خیلی کامل و دقیق توضیح دادی مشکل برطرف شد دادا ممنون.

  61. مصطفی می گوید

    سلام.پراید 132 دارم. دیونم کرده.کمبر یک چرخ مثبه و چرخ دیگه منفی .خسته ام کرده/تعادل نداره حین رانندگی به سمت راست جاده کشیده میشه و ماشین کج میشه .لطفا اگه چند جا تو تهران که میزان فرمان دیجیتال انجام بدم رو برام بفرستید

    1. مهدی می گوید

      یادم رفت بگم‌ بعد از تنظیم توپی باید تنظیم فرمون انجام بدی

    2. مهدی می گوید

      سلام .مهره تنظیمی سیبکای فرمونوباز کن بعد بازوی متصل به سیبک سمت راننده رو نیم دور سفت کن وسمت شاگردو نیم دور شل کن بعد مهره هارو سفت کن. رانندگی کن اگه وسط نبود بازم این کارو انجام بده.حواست باشه زیاد نچرخونیشون چون ایندفه به سمت راست منحرف میشه.

  62. ali می گوید

    لطفا جواب بدید ممنون. اون قسمت که گفتید خودرو مستقیم میره اما فرمون متمایل به چپ هست دستورالعملتون برعکس فکر کنم چون سمت چرخ راست رو باید سفت کنیم تا کوتاه بشه برگرده سمت چپ تا فرمون رو که صاف میکنیم مستقیم بره

  63. علی اصغر می گوید

    سلام
    میخواستم یه راهنمایی بشم اگه امکانش هست
    من چند روزیه خدمت سربازیم تموم شده راستش میخواستم برمو شاگرد جلوبندی بشم آیا برا من که الان 20سالمه دیر نشده ؟آینده ای دارم؟اگه خوبه چقدر وقت میخواد تا خودم اسا بشم ممنوون میشم اگه جواب بدین .

    1. وحید می گوید

      ماهی را هروقت از آب بگیرید تازست به نظر من امروزه پول توی تعمیرات خودروست هم نقده هم اینکه همیشه هست انشاله که سال آینده یه اوسای کاردرست باشی هوای مردمم داشته باش گناه دارن

    2. رضاعرب می گوید

      سلام آره وقتشه الان اصلا هم دیر نشده .یکم‌همت داشته باشی وپیش استادکار دلسوز بری وزیاد تو دوران شاگردی فکر پول نباشی به حقت قانع باشی بهت قول میدم اگه به این شغل علاقه داری و قدرت یادگیریت بالا باشه قطعا تو نهایت ۳الی ۴ سال استا کارمیشی ولی گفتم ۷۰ درصدش به استا کاری برمیگرده که میخوای پیشش شاگردی کنی.ضمنا من‌جلوبندی سازم تو کارهای ماشین اول صافکار بعد جلوبندی کار پردرآمدترین حرفیه..من خودم شاگرد لازم دارم اگه مشهد زندگی میکنی بهم زنگ‌بزن حتما.۰۹۰۵۵۰۷۹۱۴۳.و۰۹۱۵۹۱۳۰۸۱۱

  64. شریف می گوید

    سلام آیا آموزش میدین دستتون دردنکنه؟؟؟شمارم 09189453820

  65. علی ان بی می گوید

    سلام
    یه سوال ؟
    من چک کردم طبق توضیحات شما جلوبندی سالمه

    ولی این سرعت گیر هارو دیدید ؟ آدم با ماشین میره روش.
    مثلاگاهی با سرعت 20 تا میریم روش هیچ صدایی احساس نمیشه.
    ولی سدعت میشه 25 تا 30 یا اصلا بعضی سرعت گیرها ارتفاعش بیشتره باسرت 10 تا هم میری روش
    یه صداهایی از جلو ماشین میاد
    یه تق صدا میده

    این صدا از چی میتونه باشه ؟؟؟

    1. علی می گوید

      به احتمال زیاد از بوش های میل موج گیر هستش

    2. حسین می گوید

      به نظرمن ازبوش طبخ میتونه باشه

    3. یاسین می گوید

      اگه جلو بندی سالمه از بوش های جعبه فرمان یا بازویی ها میتونه باشه

  66. حق جو می گوید

    اینکه میگید دو تا چرخهای جلو باید کاملاً موازی هم باشن از لحاظ فنی اشتباهه. باید چرخها مختصری زاویه تو-این داشته باشن که مقدار اون برای هر ماشین توسط سازنده مشخص میشه.

    1. حق شناس می گوید
    2. m می گوید

      برای کنترل بهتر ماشین مقدار کمی تو این لازم است

  67. JEFF می گوید

    با سلام
    بسیار متشکرم از راهنمایی و حبتتان

  68. نوید می گوید

    بسیار عالی . مشکلی که چند سال درگیرش بودم و هر تعمیرکاری یه نظری میداد و با توجه به اینکه جلوبندی کاملا سالم بود و به علت کج شدن یکی از سبک ها (سمت راست) اقدام به تعویض اون در یکی از تعمیر گاهها کردم و از اون روز این مشکل که خدمتتون گفتم بود و حالا با توجه به اظهارات جنابعالی این مشکل را بررسی کردم و کاملا درست شد و حتی از ارزش ماشین در هنگام رانندگی نیز کاسته شد. ممنون از راهنمایی جنابعالی

نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.