جزئیات دومین قرارداد خارجی صنعت خودرو

پایگاه اطلاع رسانی خودروبرتر:منصور معظمی رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از نهایی شدن همکاری سیتروئن و سایپا خبر داد و گفت: «حدود ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده تولید مشترک سیتروئن و سایپا وارد بازار ایران می‌شود. با توجه به نهایی شدن همکاری سایپا با شرکت سیتروئن قرار شده این خودروساز فرانسوی منابع مالی لازم را تامین کند و سرمایه گذاری در سایت کاشان شرکت سایپاانجام خواهد شد. مقرر شده که همکاری شرکت سیتروئن و سایپا به صورت مشارکتی برابر (۵۰-۵۰) باشد و قرار است جدید‌ترین مدل‌های شرکت سیتروئن در این مجموعه تولید شود.»

شرکت فرانسوی سیتروئن قصد دارد سیتروئن «الیزه» را در سایپا تولید کند. تولید سیتروئن الیزه در قالب همکاری استراتژیک گروه پژو سیتروئن برای تولید شاسی «کلاس سی» این گروه فرانسوی در ایران خواهد بود.

طبق برنامه گروه پژو سیتروئن این کلاس در ایران شامل خودرو‌های پژو ۲۰۸، ۲۰۰۸، ۳۰۱ و سیتروئن الیزه خواهد شد.

مدل‌های جدید پژو از پلت‌فرم جدید پی اف یک استفاده می‌کنند. شرکت پژو بر روی این پلت‌فرم (شاسی، قوای محرکه و سیستم تعلیق) چهار خودرو شامل پژو ۲۰۸ در بخش خودرو‌های هاچ بک، پژو ۲۰۰۸ در بخش خودرو‌های کراس اوور، پژو ۳۰۱ در بخش خودرو‌های سدان و سیتروئن الیزه را می‌سازد.

طبق اطلاعات ارائه شده، با این پلت‌فرم محصولات پژو در ایران خودرو و محصولات سیتروئن در سایپا تولید خواهند شد. تولید یک پلت‌فرم برای چهار محصول دست پژو را برای سرمایه گذاری در ایران باز خواهد کرد، چرا که با سرمایه گذاری روی تولید یک موتور و شاسی جدید می‌تواند چهار محصول خود را در ایران تولید کند.

تولید بیش از ۷۰ درصد از محصولات این شاسی در ایران خودرو انجام خواهد شد و قرار است بخشی از قطعات مورد نیاز سایپا برای خودرو الیزه را هم ایران خودرو تامین کند. برای تولید این خودرو‌ها در مجموع تیراژ حدود ۲۰۰ هزار دستگاهی در نظر گرفته شده تا تولید چنین محصولاتی را در ایران دارای صرفه اقتصادی کند. اما نکته مهم درباره الیزه و پژو ۳۰۱ این است که هر دو محصول در چین و در شرکت دانگ فنگ تولید می‌شوند. با این‌که قیمت این محصولات در حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار یورو است قیمت این محصولات در ایران بالای ۶۰ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود. الیزه در واقع بسیار شبیه به سیتروئن سی – ۳ است که برای بازار اروپای غربی تولید می‌شود.

این بار سیتروئن سعی کرده با محصولی وارد بازار ایران شود که برای کشور‌های در حال توسعه ساخته است نه کشور‌های پیشرفته.

البته همکاری جدید سیتروئن با سایپا با همکاری پس از انقلاب این شرکت با سایپا متفاوت است و این شرکت به دلیل فشار دولت ایران حاضر به سرمایه گذاری و تاسیس شرکت مشترک در ایران شده است.

منصور معظمی رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این باره گفته است: «ویژگی قرارداد‌های جدید این است که باید درصد قابل توجهی از تولیدات انجام شده در کشورمان وارد بازارهای بین المللی شود؛ در این همکاری علاوه بر جذب سرمایه خارجی و همچنین دستیابی به پلت‌فرم مدل‌های جدیدی از شرکت سیتروئن، به بخشی از بازار خودرو منطقه نیز دست می‌یابیم. بر اساس سیاست جدید دولت، ما به دنبال سرمایه گذاری، مشارکت و تامین منابع مالی شرکت‌های داخلی و شرکت‌های معتبر خارجی هستیم. در صنایع خودرویی، پیش از این قراردادی میان ایران خودرو و پژو به امضا رسید و اکنون شاهد نهایی شدن همکاری سایپا و سیتروئن هستیم.»

در قرار داد پژو نیز مانند قرار داد با سیتروئن تغییرات اساسی نسبت به گذشته دیده می‌شود.

هاشم یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو تاکید کرده است: «گروه صنعتی ایران خودرو در دور جدید همکاری‌های بین المللی خود، رویکردی کاملا متفاوت با گذشته در پیش گرفته است و بر حضور و سرمایه گذاری مشترک طرف مقابل تاکید دارد.»

در قرار داد جدید، پژو برای نخستین بار است از طریق سرمایه گذاری مالی مستقیم در صنعت خودرو ایران حضور پیدا می‌کند.

شرکت ایران خودرو اعلام کرده است ایجاد شرکت مشترک ایرانی – فرانسوی با سهامداری ۵۰ درصدی هر یک از طرفین مهم‌ترین بخش این قرارداد است که به انتقال تکنولوژی به‌روز دنیا، تولید محصولات جدید و همچنین استفاده از بازارهای صادراتی خواهد انجامید.

تجربه صنعت خودرو ایران در بیست سال اخیر و خلف وعده شرکت‌های خارجی مسئولان صنعتی ایران را به این نتیجه رسانده که راه جلوگیری از بدقولی شرکت‌های خارجی در قرار داد‌هایشان با ایران، همکاری مشترک و سرمایه گذاری مشترک این شرکت‌ها در ایران است.

طی بیست سال اخیر موفق‌ترین قرارداد همکاری در صنعت خودرو ایران به تولید مشترک محصول رنو لوگان با نام تندر ۹۰ در ایران باز می‌گردد. در این همکاری مشترک، شرکت فرانسوی رنو ملزم به سرمایه گذاری ۵۱ درصدی درایران شده بود.

سرمایه گذاری رنو در این طرح سبب شد حتی در دوران تحریم هم این شرکت نتواند ایران را ترک کند و تنها شرکت غربی باشد که حتی در شدید‌ترین تحریم‌ها هم فعالیتش را در ایران دنبال کرد.

از طرف دیگر سرمایه گذاری این شرکت فرانسوی و همکاری این شرکت با حدود ۵۰ قطعه‌ساز ایرانی سبب شد این ۵۰ قطعه‌ساز از نظر کیفیت تولید به سطح استاندارد‌های جهانی نزدیک شوند به گونه‌ای که تولید لوگان نسل اول در ایران پس از رومانی از نظر کیفیت در مقام دوم قرار گرفته بود.

این تجربه موفق نسبی که رضایت مشتریان ایرانی را از نظر کیفیت دربرداشت سبب شد مدیران صنعت خودرو ایران به این نتیجه برسند که باید شرکت‌های دیگر را هم در قرارداد‌های جدید ملزم به همکاری مشترک و سرمایه گذاری مستقیم کنند.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.