پنچر گیری لاستیک ماشین به زبان ساده

اکثر ما زمانی که متوجه پنچر شدن لاستیک خودرویمان می شویم ، عصبانی شده و کمی اضطراب به سراغمان می آید. اما باید دانست که پنچر گیری لاستیک ماشین یکی از ساده ترین فرایندهای مربوط به خودرو است به شرطی که خونسردی خود را حفظ کنیم.

یکی از مشکلاتی است که هر راننده ای در طول دوره ای که رانندگی می کند برایش رخ خواهد داد بدون تردید پنچر شدن لاستیک ماشین است و درست است که پنچر شدن تایرها اتفاق غیر منتظره ای می باشد ، ولی با انجام یکسری از کارها می توان احتمال این اتفاق را کاهش داد و حتی در صورت پیش آمد چنین اتفاقی ، با آموزش و مطالعه ی نکاتی این کار را به راحتی و بی هیچ استرسی انجام داد.

روش هایی که پنچر شدن لاستیک را به حداقل می رساند ، می توان به تنظیم باد لاستیک ها به صورت دوره ای و بالانس آنان و حفظ باد مناسب لاستیک طبق استانداردهای اعلام شده برای هر خودرو به همراه جابجایی و چرخش منظم لاستیک ها اشاره کرد.

ابزار پنچرگیری لاستیک ماشین

تعویض و پنچرگیری لاستیک ها کار راحت و ساده ای است که هر راننده ی باید آن را بداند تا در شایط بحرانی بتواند به آسانی آن را انجام دهد. اولین نکته ای که باید بسیار به آن توجه داشته باشید  لاستیک زاپاس است و شما باید پیش از رخ دادن چنین اتفاقاتی لاستیک زاپاس خود را نیز مانند لاستیک های دیگری که زیر خودرویتان نصب گردیده به طور دوره ای بررسی کنید و همیشه از سالم بودن لاستیک زاپاس و داشتن باد کافی آن اطمینان حاصل کنید.

بعد از آن نیز داشتن ابزار لازم مانند: جک ، آچار چرخ ، مثلث خطر ، جعبه ابزار ، دستکش کار و … ضروری است. آنها را به طور مرتب در گوشه ای از صندوق عقب خودروی خود قرار دهید تا در چنین شرایطی دسترسی به آنها راحت و بی دردسر باشد.

چگونه لاستیک ماشین را تعویض کنیم؟

– مهم ترین نکته ای که در هنگام پنچرگیری باید به آن توجه کرد ، رعایت اصول ایمنی است. در ابتدا آرامش خود را حفظ کنید ، سپس به آرامی خودرو را به کنارترین قسمت جاده یا خیابان ببرید ، اما به خاطر داشته باشید در چنین شرایطی نباید با لاستیک های پنچر شده مسافت زیادی را طی کنید. در صورتی می توانید به مسیر خود ادامه دهید که خودرویتان مجهز به لاستیک های ران فلت  باشد.

  • بعد از اینکه خودرو را در محلی مناسب و امن پارک کردید ، مثلت های خطر را در پشت خودروی خود قرار داده تا رانندگان دیگر متوجه بروز مشکل شوند و با احتیاط از کنار شما عبور کنند.
  • نکته ای بسیار باید به آن دقت کنید پارک کردن خودرو در سطحی صاف است که اگر در مکانی هستید که سطح آن شیبدار می باشد ، تکه هایی سنگ یا آجر را پشت لاستیک های خود قرار دهید.
  • بعد از پارک کردن در محلی امن ، ترمز دستی را بکشید و خودرو را در حالت دنده قرار دهید و حتما از انجام اینکار مطمئن گردید.
  • پیش از شروع پنچرگیری به جهت اینکه امکان سیاه و کثیف شدن دستهایتان وجود دارد ، می توانید از دستکش کار استفاده نمایید . در صورت نداشتن دستکش می توانید در انتهای کار دست های خود را با آب و صابون بشویید.
  • ابزاری را که در بالا به ان اشاره کردیم در کنار لاستیک که نیاز به تعویض دارد ، قرار دهید تا امکان دسترسی به انها برایتان راحت تر باشد.
  • با استفاده از ابزار لازم قالپاق را خارج کنید.
  • جک را در نقطه ای استاندارد قرار دهید . ( برای مشاهده ی نقطه ی استاندارد جک زدن خودرویتان به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه نمایید)
  • اگر جک شما دستی است آن را بعد از قرار دادن در محل مناسب ، بپیچانید تا خودرو را بالا ببرید.
  • در صورت داشتن جک هیدرولیکی ، اهرم آن را به آرامی بالا و پایین کنید تا خودرو بالا برود. (جک هیدرولیکی سریع ترین روش برای انجام این کار است)
  • با استفاده از آچار چرخ فابریک خودرو ، پیچ و مهره های چرخ را در جهت خلاف عقربه های ساعت شل کنید. (در صورت داشتن قفل رینگ آن را با کلید مخصوص باز کنید و بعد از آن پیچ ها را شل کنید.
  • جک را به قدر بالا ببرید تا لاستیک پنچر شده از سطح زمین فاصله داشته باشد. سپس پیچ و مهره هایی را که شل کرده اید را باز کنید  در جایی قرار دهید تا گم نشوند.
  • لاستیک پنچر شده را به آرامی از چرخ جدا کنید.
  • لاستیک زاپاس را جایگزین لاستیک پنچر شده کنید و پیچ ها را بر روی آن قرار دهید و با دست کمی سفت کنید.
  • به آرامی خودرو را به وسیله جک پایین بیاورید و سپس به وسیله آچار چرخ پیچ و مهره ها را سفت کنید.
  • در انتها قالپاق را جایگذاری کنید.

لوازم را مجدداً به طور مرتب در صندوق عقب گذاشته و به خاطر داشته باشید که در اولین فرصت لاستیک پنچر شده را جهت تعمیر به تعمیرگاه ببرید. همانطور که مطالعه و مشاهده کردید ، پنچرگیری چندان هم کار دشواری نبود ، فقط نیاز به خونسردی و رعایت اصول ایمنی داشت.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.