هر آنچه باید درباره لکسوس بدانید

خودروبرتر – نامگذاری خودرو‌های شرکت لکسوس دارای نظم خاصی است و نام مدل‌های مختلف محصولات این شرکت، شامل ۲ حرف الفبا و ۳ عدد است. لکسوس (Lexus) و به ژاپنی (レクサス) شرکت خودروسازی ژاپنی است که وظیفه طراحی، تولید و توزیع خودرو‌های لوکس شرکت تویوتا را بر عهده داشت و در نهایت در سال ۱۹۸۹ شرکت خودروسازی لکسوس به وسیله مدیرعامل وقت تویوتا، یعنی “ایجی تویودا” در ایالات متحده آمریکا پایه‌گذاری شد.

لکسوس، پرفروش‌ترین برند لوکس ژاپنی در دنیا محسوب می شد که تاریخ تاسیس آن به زمانی بر می‌گردد که موسس کمپانی تویوتا، قصد داشت تا قدرتمندترین و به نوعی بهترین خوروی دنیا را تولید کند. وی به همین منظور دستور داده بود تا به صورت مخفیانه بر روی یک خودروی سدان کار کنند. ایجی تویودا در سال ۱۹۸۳ میلادی، این پروژه را تحت نام “Flagship One” به همه معرفی کرد.

چگونه نام لکسوس انتخاب شد؟

در سال 1986 بود که به درخواست ایجی تویودا مدیر وقت تویوتا، این شرکت یک تیم تخصصی برای انتخاب نام برند برای محصولات لوکس این شرکت شروع به غعالیت نمود.

سرانجام از میان در حدود 219 نام اسامی همچون  وکترا، ورون، چاپارل، کالیبره و الکسیس  کاندید شدند که نام الکسیس به مرحله نهایی راه یافت و از آنجایی که این نام شایسته یک خودرو نبود  با تغییر حرف لاتین یو بجای آی و تغییر حرف نخست یعنی؛ ای با ال (که از لاکچری به معنی لوکس گرفته شده بود) نام لکسوس انتخاب شد.

تیمی متشکل از 60 طراح، 24 تیم مهندسی،1400 مهندس،2300 تکنیسین،220 نفر پشتیبان و صرف هزینه ای بالغ بر یک میلیارد دلار در سال 1989 نخستین محصول این شرکت با نام اف 1 و ال اس 400 را در نمایشگاه دیترویت لس آنجلس رونمایی کرد که در اواخر همان سال نیز فروش آن آغاز شد.

موسس برند لکسوس

موسس برند لکسوس را باید ایجی تویودا، مدیر وقت تویوتا نامید. تویودا در سال ۱۹۱۳ در ناگویا ژاپن به دنیا آمد. وی در دانشگاه سلطنتی توکیو مهندسی مکانیک خوانده و پس از فارغ‌التحصیلی به شرکتی که پسرعمویش Kiichiro Toyoda تاسیس کرده بود، یعنی تویوتا پیوست.

پس از سال‌های فعالیت، او به عنوان پنجمین مدیر تویوتا انتخاب شد و طولانی‌ترین مدت مدیریت عاملی را در این شرکت داشت. در سال ۱۹۸۱ او از سمت خود کنار رفته و به‌عنوان رئیس هیات مدیره کار خود را ادامه داد. تصمیم برای گسترش بخش لوکس در سال ۱۹۸۳ توسط او گرفته شد، اما نهایی شدن و معرفی رسمی برند لکسوس، تا سال ۱۹۸۹ به طول انجامید. تویودا در سال ۱۹۹۴ و در سن ۸۱ سالگی پست مدیریتی خود در تویوتا را واگذار کرد. در نهایت او ۵ روز بعد از جشن تولد ۱۰۰ سالگی در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳ از دنیا رفت.

در سال ۱۹۸۹ بعد از کار‌هایی طولانی و گسترده با کوشش ۶۰ طراح، ۲۴ تیم مهندسی، ۱۴۰۰ مهندس، ۲۳۰۰ تکنیسین، ۲۲۰ نفر پشتیبانی، ۴۵۰ نمونه آزمایشی و صرف هزینه‌ای حدود یک میلیارد دلار، نخستین پروژه لکسوس با نام اف۱ و محصولی به نام لکسوس ال‌اس۴۰۰ و در نمایشگاه خودرو دیترویت و لوس آنجلس رونمایی گردید و از سپتامبر همان سال، فروش خودرو‌های لکسوس شروع شد.

لکسوس در نخستین سال حضور خود در ایالات متحده آمریکا بیش از ۵۰ هزار دستگاه به فروش رساند و در سال ۱۹۹۶ به مجموع فروش نیم‌میلیون دستگاه در عرض هفت سال حضورش در آمریکا دست پیدا کرد.

نخستین محصول

نخستین محصول نهایی این پروژه، شش سال بعد از معرفی آن یعنی در سال ۱۹۸۹ تولید شد. نام این خودرو لکسوس LS۴۰۰ بود که با هدف ایجاد تنوع بیشتر درمحصولات تویوتا تولید شد. از طرفی این خودرو به دلیل کیفیت خوب خود در کلاس خودرو‌های با کیفیت و لوکس قرار می‌گرفت که باعث می‌شد تا کمپانی تویوتا محصولی برای عرضه در این کلاس نیز داشته باشد. البته با وجود اینکه اولین خودروی لکسوس در سال ۱۹۸۹ تولید شده، اما برند لکسوس از سال ۲۰۰۵ به بعد در خودرو‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

تاسیس برند لکسوس حدودا در همان زمانی است که دیگر رقبای ژاپنی همچون نیسان و هوندا، برند‌های لوکس خود یعنی infiniti و acura را معرفی کردند. در این زمان، دولت ژاپن سیاست‌های تسهیلاتی برای صادرات به آمریکا داشت و ساخت و صادر کردن خودرو‌های لوکس و گران قیمت به آمریکا، سود زیادی برای خودروسازان داشت. پس از این پروژه، خودرو‌های لوکس دیگر تویوتا با نام‌های Supra و Toyota Mark II نیز به بازار عرضه شدند.

از دیگر تولیدات خاص تویوتا در آن سال‌ها، لیموزین دست‌ساز Toyota Century بود که از موتور V۸ بهره می‌برد. این خودرو، بزرگترین سدان تولیدی توسط این خودروساز ژاپنی تا آن روز بود. خودروی لوکس بعدی نیز Crown نام داشت که پس از مدتی و در سال ۱۹۸۲، صادرات هر دوی آن‌ها متوقف شد. در این زمان بود که تیم طراحی F۱ تصمیم گرفت تا سدان جدید خود را با بهره‌گیری از موتور V۸ برای بازار‌های جهانی طراحی کند.

طراحی و فناوری تولید

طراحی و تولید خودرو‌های لکسوس همواره جزو برترین فرآیند‌های تولید بوده‌اند. از ابتدای شروع به کار این شرکت، همواره مسائلی همچون فاکتور‌های آیرودینامیکی، کیفیت رانندگی و ارگونومی فضای داخلی مدنظر بوده‌اند. در فرآیند توسعه‌ی خودرو‌های لکسوس، استانداردی با نام IDEAL که مخفف کلمات Impressive، Dynamic، Elegant، Advanced و Lasting است به کار گرفته می‌شود.

این استاندارد به معنای طراحی محصولاتی چشمگیر، دینامیک، باوقار، پیشرفته و پایدار است. طراحی هر خودروی لکسوس باید ۵۰۰ استاندارد داخلی را رعایت کند که با نام “Lexus Musts” شناخته می‌شوند. یکی از ساده‌ترین این استانداردها، دوخت چرمی داخل خودرو‌های این شرکت است. فناوری‌های خاص زیادی در داخل خودرو‌های لکسوس استفاده می‌شوند. کلید‌های هوشمند، سیستم استارت پیشرفته، گیج‌های نمایشی پیشرفته، ماوس کنترلی با بازخورد‌های لرزشی و بسیاری ویژگی‌های صوتی و تصویری، از امکانات خودرو‌های لکسوس هستند.

نامگذاری محصولات  لکسوس

نامگذاری خودرو‌های لکسوس، نظم خاصی دارد. نام مدل‌های محصولات این شرکت، شامل ۲ حرف الفبا و ۳ عدد است. اولین حرف بیان‌گر نوع خودرو در کلاس خودرو‌های لکسوس و دومی نشان دهنده‌ی مدل بدنه‌ی خودرو است. به عنوان مثال LS به معنای Luxury Sedan است. ۳ عددی که پس از این حروف می‌آیند برابر با حجم موتور ضربدر ۱۰۰ هستند. به عنوان مثال ۳۵۰ نشان‌دهنده‌ی یک موتور ۳.۵ لیتری است. برای خودرو‌های SUV از حرف X. در نام آن‌ها استفاده می‌شود. ۳ عدد استفاده شده در مدل‌های هیبرید، نشان‌دهنده‌ی خروجی ترکیبی بنزین-برق آن‌ها است. در برخی مدل‌ها از حروف کوچک بعد از اعداد برای نشان دادن نیروی محرکه استفاده می‌شود. به عنوان مثال h در برخی مدل‌ها به معنای Hybrid بودن خودرو است.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.