محبوب ترین پیکاپ جهان F 150 برقی شد

خودروساز آمریکایی فورد نمونه‌ای الکتریکی از پیکاپ محبوب F 150 برقی رونمایی کردکه “لایتنینگ” یا رعد و برق نامیده شده و تولید آن از سال آینده آغاز خواهد شد.

فورد پیش رو بوده و بدین ترتیب وانت رعد و برق اولین ماشین پرفروش در آمریکا است که با قوای محرکه الکتریکی به بازار عرضه می‌شود.

مشخصات فنی فورد F 150 برقی

وانت الکتریکی فورد از نظر ظاهری تفاوت زیادی با مدل بنزینی ندارد. مهمترین تغییر، اضافه شدن جای بار در جلوی ماشین است. از دیگر امکانات آن، تبدیل کنسول ماشین به میز کار است. از در عقب وانت هم می‌توان به عنوان میز کار استفاده کرد.

برای تامین نیروی ابزار برقی، یازده پریز در جاهای مختلف ماشین گذاشته شده و می‌توان از نیروی باتری برای برق رساندن به خانه هم استفاده کرد. فورد می‌گوید قوی‌ترین مدل این وانت می‌تواند برق یک خانه را برای سه روز تامین کند.

ماشین دو موتور الکتریکی دارد که در مدل استاندارد، ۴۲۶ اسب بخار و در مدل‌ قوی‌تر ۵۶۳ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین حدود چهار ثانیه است.

فورد می‌گوید مدل استاندارد وانت F 150 با هر بار شارژ می‌تواند تا ۳۷۰ کیلومتر حرکت کند. حداکثر مسافتی که مدل قوی‌تر می‌تواند با هر بار شارژ طی کند ۴۸۳ کیلومتر اعلام شده است. به گفته کارخانه، شارژ باتری از ۱۵ تا ۸۰ درصد با شارژر‌های سریع ۴۴ دقیقه طول می‌کشد. شارژ کامل باتری‌ها با برق خانگی ۱۴ ساعت زمان نیاز دارد.

جیم فارلی، مدیر فورد، ساخت مدل الکتریکی ‌F 150 را “لحظه‌ای تاریخی” خواند و آن را برای حرکت صنعت خودرو به سمت قوای محرکه الکتریکی بسیار مهم توصیف کرد.

وانت‌های سری F فورد در ۴۳ سال گذشته پرفروش‌ترین وانت آمریکا بوده‌اند. F 150 همچنین پرفروش‌ترین ماشین در آمریکا است و فورد از فروش آن سالانه حدود ۴۲ میلیارد دلار درآمد دارد.

استقبال خریداران از وانت رعد‌و‌برق نه تنها آینده فورد را تضمین می‌کند، بلکه فرهنگ سوار شدن بر ماشین‌های الکتریکی را در جامعه جا انداخته و تاثیر مهمی بر آلودگی هوا در آمریکا خواهد گذاشت.

اهمیت این ماشین در موفقیت برنامه‌های کاهش آلودگی هوای دولت آمریکا تا حدی است که جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا را هم به ایالت میشیگان و دفتر مرکزی فورد کشاند. او یک روز پیش از مراسم رونمایی، از کارخانه‌ای که قرار است وانت الکتریکی در آن ساخته شود بازدید کرد و چند دقیقه‌ای با یکی از این وانت‌ها رانندگی کرد.

فورد برای جلب خریداران، ماشین را ارزان‌تر از رقیبان می‌فروشد. قیمت پایه مدل استاندارد حدود ۴۰ هزار دلار است. قیمت ماشین در برخی ایالت‌ها به خاطر سوبسید‌های دولتی حتی از مدل بنزینی هم ارزان‌تر است. قیمت لوکس‌ترین مدل ماشین ۹۰ هزار دلار است.

این در حالی است که جنرال موتورز، قیمت وانت الکتریکی خود،‌ هامر را ۱۱۲ هزار دلار تعیین کرده و قیمت پایه وانت‌های شرکت ریویان، رقیب دیگر فورد، ۸۰ هزار دلار است.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.