نبرد غولهای فناوری در داشبورد خودروها

غول فناوری دره سیلیکون در مراسم رونمایی از نسخه جدید سیستم عامل خود از امکانات جدید برای کنترل بخش های مختلف خودرو توسط سیستم عامل خود نیز رونمایی کرد.

در حال حاضر امکانی برای کاربران اپل وجود دارد که میتوانند گوشی‌ آیفون خود را به نمایشگر اصلی ماشین با فناوری carplay وصل کنند که به طور طبیعی به برنامه‌هایی همچون پخش موسیقی و نقشه دسترسی دارد و در ضمن می‌تواند از تلفن و برنامه‌های پیام‌رسان استفاده کند.

در برور رسانی جدید این سیستم عامل این سیستم ارتباط کارپلی با ماشین عمیق‌تر شده و به همه نمایشگرهای ماشین و داشبورد وصل شده و اطلاعاتی نظیر سرعت، مقدار سوخت و دمای هوا را نیز به راننده نمایش خواهد داد و در ضمن راننده این امکان را دارد که از طریق کارپلی رادیو و سیستم تهویه مطبوع ماشین را هم کنترل کند.

این نرم‌افزار بسیار پرطرفدار است و از سال ۲۰۱۴ تاکنون در بیش از ۶۰۰ مدل ماشین و حتی چند مدل موتورسیکلت نصب شده است و برای بروز رسانی جدید هم فورد، رنو، مرسدس-بنز، ولوو، هوندا و جگوار-لندروور از جمله خودروسازانی هستند که با اپل برای نصب این سیستم توافق کرده‌اند.

در آن سوی میدان و رقیب سرسخت اپل یعنی گوگل و مالک آن آلفابت هم برنامه‌ای مشابه با کارپلی دارد که با سیستم عامل اندروید این شرکت ساخته شده و نامش اندروید اتو (Android Auto) است. این شرکت هم به تازگی اندروید اتو را توسعه داده تا جای سیستم عاملی که خودروسازان برای ماشین طراحی می‌کنند را بگیرد و البته شرکت آمازون هم نرم‌افزاری مشابه به نام الکسا برای خودروها دارد که فراگیری بسیار کمتری نسبت به اپل و گوگل دارد.

اپل، آلفابت و آمازون سخت در تلاشند تا برای افزایش درآمد خود از فرصا برزرگ تر شدن نمایشگر‌ها و اتصال ماشین‌ها به اینترنت پرسرعت استفاده کرده و هر چه بیشتر به اطلاعات راننده‌ها و ماشین‌ها دست پیدا کنند.

از سوی دیگر نیز خودروسازان که دانش و زیرساخت کافی برای رقابت با این غولهای فناوری دره سیلیکون را ندارند ناچارند به خاطر فشار مصرف‌کننده‌ها به سوی این شرکت ها دست همکاری دراز کنند زیرا در صورت عدم همکاری ممکن است منسوخ شده و از بازار رقابت حدف شوند.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.