تایر خودروهای آینده باد ندارد !!

خودروساز ژاپنی تویوتا در نمایشگاه خودرو توکیو علاوه بر نشان دادن یک دوجین خودرو مفهومی و سوخت سلولی و خودران از یک ایده جدید نیز رونمایی کرد.

به گزارش خودروبرتر، تویوتا در این نمایشگاه از لاستیک و تایرهای بدون باد برای خودروهای برقی رونمایی کرد که به دلیل اینکه هوا در آن بکار گرفته نشده است بسیار سبک هستند و در داخل خود از  نوارهای لاستیک های استفاده شده که بر دور یک آلومینیوم لاستیک پیچیده شده اند.

به هر حال مهمترین مزیت این روش کاهش وزن موتور اصلی خواهد بود که کاهش چشمگیری در وزن خودرو خواهد گذاشت که برای خودروهای برقی بسیار حیاتی خواهد بود.

نمی توان منکر شد که شرکت های سازنده خودروهای برقی شدیدا به دنبال چنین ایده هایی هستند که به نظر می رسد تویوتا از تمامی آنان پیشی گرفته است.

شایان توجه است که تایرهای بدون باد این کاسنپت توسط شریک سخت افزاری تویوتا یعنی شرکت  Sumitomo Rubber توسعه یافته است شده بود که یکی از چند شرکتی  است که برای جایگزینی ایده ی تایرهای جدید تلاش فراوانی به عمل آورده است.

تویوتا اذعان داشته است  که این فناوری می تواند به میزان ۵ کیلوگرم از هر تایر وزن کم کند و حالا مدیر مسوول کمپانی لاستیک Sumitomo ادعا می کند که تایرهای بادی ۱۰-۲۰ درصد چرخش پذیری بهتری دارند.

البته یکی از چالش های در پیش روی این تایرها عملکرد آنان در دنیای واقعی است زیرا این لاستیک ها فقط در شرایط آزمایشگاه مورد تست قرار گرفته اند و هیچ معلوم نیست در دنیای واقعی و بعد از چند صد کیلومتر طی مسافت چه کارکرد و عکس العملی در مورد عوارض جاده ای و گرما و سرما و از همه مهمتر اصطکاک خواهند داشت.

حتی دانشمندان این پروژه قدمی رو به جلو نهاده و اعلام کرده اند که قصد دارند در مراحل توسعه بعدی این تایرهای بدون باد، موتور خودرو را نیز در درون آن قرار دهند.

سرپرست تیم تحقیقاتی تاکائو ساتودر این باره می گوید”در این تایرها نوار لاستیکی یک محفظه پلاستیکی-آلومینیومی را در بر می‌گیرد. ما در تلاشیم مقاومت لازم را در این تایرها ایجاد کنیم به‌ نحوی‌ که بدون وارد شدن آسیب به موتور درون محفظه، تایر بتواند وزن خودرو را تحمل کند”.

چندی پیش نیز شرکت لاستیک سازی میشلن نیز لاستیک و تایر های بدون باد موسوم به توبیل را معرفی کرد که قابلیت شارژ داشت بدین معنی که وقتی شارژ یک قسمت از لاستیک کم می شود شما به راحتی می توانید آن قطعه را درآورده و دوباره شارژ کنید.

تویوتا اعلام کرده است که تایرهای بدون باد مابین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ به مرحله ی تولید خواهند رسید و انتظار می رود که این مدت زمان خوبی باشد تا ترکیب مناسبی از وزن کم، چرخش پذیری بهتر و قیمت مناسب را در اختیار خریداران خود بگذارند.

 

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.