انجام سریعترین پیت استاپ تاریخ فرمول یک توسط تیم ردبول + ویدئو

خودروبرتر – به تازگی تیم ردبول توانسته است سریع ترین پیت استاپ تاریخ فرمول وان را انجام دهد و  با لاستیک‌های جدید به رکورد 1.91 ثانیه دست پیدا کند که سریعترین رکورد تاریخ پیت استاپ در فرمول یک است ، به همین بهانه نگاهی به فرایند پیت استاپ در فرمول یک انداختیم.

در سال 2010 و بعد از ممنوعیت سوخت گیری در طول مسابقه، هدف اصلی انجام پیت استاپ تعویض لاستیک می‌باشد. در این حالت در اکثر موارد تعویض لاستیک در کم تر از سه ثانیه انجام می‌شود. با توجه به دشوار شدن سبقت‌گیری در طول مسابقه، بسیاری از جابجایی‌ها در پی اتخاذ

استراتژی‌های متفاوت صورت می‌گیرد و لذا حتی تغییر یک ثانیه‌ای در تکمیل پیت استاپ می‌تواند تاثیر‌گذار باشد. به عنوان مثال ، اگر باله خودرو  آسیب دیده باشد و یا تیم برای تغییر نیروی داون فورس بخواهد زاویه آن را تغییر دهد، مدت زمان پیت استاپ به طور یقین افزایش خواهد‌یافت.

مراحل انجام پیت استاپ فرمول یک

در ابتدای فرایند، ابتدا راننده از طریق رادیوی تیمی‌ به پیت فراخوانده می‌شود. او علاوه بر تایید رادیویی، از طریق دکمه تایید کردن پیت (Pit Confirm) که بر روی فرمانش قرار دارد، به تیم اعلام می‌کند که از این دستور تبعیت می‌کند و در پی آن چراغی در گاراژ تیم برای آگاه کردن مکانیک‌ها روشن خواهد شد.

خودرو پس از رسیدن به ورودیِ پیت، به محض گذر از خط سفید و ورود به پیت لین، باید به علت مسائل ایمنی سرعت خود را به 80 کیلومتر در ساعت کاهش دهد و هرگونه تخطی جریمه‌ای به دنبال خواهد داشت. راننده به کمک دکمه محدود‌کننده سرعت بر روی فرمانش، به سرعت لازم می‌رسد و پس از آن به سمت گاراژ تیم حرکت می‌کند.

اگر از قدیم مسابقات فرمول یک را دنبال کرده باشید حتماً مکانیکی که تابلو به دست در نزدیکی گاراژ تیم ایستاده و راننده را به پیت استاپ هدایت می‌کرد به خاطر دارید. به این مکانیک به علت شکل تابلویش که شبیه به آب‌نبات چوبی بود، مرد آب‌نباتی می‌گفتند.

وی علاوه بر هدایت راننده به پیت استاپ ، با زیر در نظر داشتن سایر مکانیک‌ها در هنگام انجام پیت استاپ، به کمک تابلویش به راننده اعلام می‌کرد که چه هنگام خودرو را در دنده یک قرار دهد و چه هنگام اجازه حرکت مجدد را دارد. اما پس از آن که در سال 2008 تیم فراری شروع به استفاده از چراغ پیت کرد، رفته رفته مرد آب‌نباتی از پیت استاپ حذف شد.

خودرو پس از رسیدن به گاراژ خودرو در محوطه مخصوص تعویض لاستیک (پیت باکس) قرار می‌گیرد. در واقع اولین مرحله در انجام یک پیت استاپ سریع همین مرحله است. راننده می‌بایست در محلی دقیق توقف کند تا چرخ‌هایش درست در مقابل مکانیک‌ها قرار گیرد.

نقش اساسی مکانیک‌ها در فرمول یک

حداقل 16 مکانیک در یک پیت ‌استاپ شرکت می‌کنند. مکانیکی به همراه جک در جلوی خودرو ایستاده است که با ورود خودرو به پیت، جک در زیر باله جلو قرار می‌گیرد. مکانیکی دیگر پس از توقف خودرو در پشت خودرو قرار می‌گیرد و جک را در پشت خودرو قرار می‌دهد. این دو مکانیک همزمان خودرو را ده سانتی متر به بالا می‌آورند و دو مکانیک دیگر در دو طرف خودرو قرار می‌گیرند و با با گرفتن سایدپاد خودرو، آن را ثابت نگه می‌دارند.

علاوه بر این چهار مکانیک، هر چرخ نیاز به سه مکانیک دارد. مکانیک اول با کمک دریل لاستیک را باز می‌کند. مکانیک دوم لاستیک را بر می‌دارد و مکانیکی دیگر لاستیک جدید را در جای خود قرار می‌دهد. سپس مکانیک اول با کمک دریل لاستیک را پیچ می‌کند. این مکانیک پس از اتمام کارش با فشردن دکمه ای بر روی دریل، سیگنالی را به چراغ پیت استاپ که در دید راننده قرار دارد می‌فرستد. ضمناً دست خود را به نشانه اتمام کار بالا می‌گیرد.

علاوه بر این 16 نفر ممکن است مکانیک‌های دیگری نیز به پیت استاپ اضافه شوند؛ دو مکانیک همراه به جک در جلو و عقب خودرو تا در صورت عمل نکردن جک‌های اصلی وارد عمل شوند، مکانیکی همراه با استارتر موتور تا در صورت خاموش شدن خودرو وارد عمل شود. دو مکانیک برای تغییر زاویه باله جلو در صورت نیاز و یا تعویض دماغه خودرو هنگامی‌ که آسیب دیده است و یک، دو یا چند مکانیک دیگر برای جدا کردن قطعات اضافی چسبیده به خودرو.

باز کننده لاستیک سعی می‌کند قبل از توقف کامل خودرو دریلش را در مهره چرخ جا بیندازد. بردارنده، لاستیک را جدا می‌کند. سوار کننده، لاستیک را سوار می‌کند.مکانیک اول(بازکننده) لاستیک را می‌بندد.پس از توقف خودرو، دو مکانیک به کمک جک خودرو را بلند می‌کنند و پس از اتمام کار بر روی زمین قرار می‌دهند.در این فاصله ممکن است مکانیک‌های دیگر زاویه باله جلو را تغییر دهند یا قطعات چسبیده به خودرو را جدا کنند.

پس از اتمام کار، چراغ به رنگ سبز تغییر می‌کند و راننده وارد پیت لین می‌شود و دوباره به مسیر مسابقه بازمیگردد که فرایند در مدت زمان 15 الی 20 ثانیه صورت میپذیرد.

منبع تخته گاز
بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.