دروغ های بزرگ خودروسازان در طول تاریخ

از زمان ظهور خودروسازان و معروف تر شدن آنان و درست در زمانی که به سود دهی رسیده بودند با کوتاهی در مسائل ایمنی موجب جراحت‌های شدید و مرگ هزاران نفر شدند.

به گزارش خودروبرتر،   این در شرایطی است که برخی تولید‌کنندگان با پنهان کردن ایراد محصولات خود و همچنین بیانیه‌های دروغ و گمراه‌کننده بسیاری از رانندگان را به کام مرگ کشانده‌اند. به‌عنوان مثال هیوندای و کیا درمورد بهره‌وری خودروهای مدل‌ سال‌های 2013-2011 به مشتریان دروغ گفته‌اند یا رسوایی فورد پینتو در دهه 1970 یکی از بدترین رویدادهای مربوط به ایمنی محسوب می‌شود.

در طول تاریخ در تمامی صنایع جهان دروغ‌هایی به مشتریان گفته شده است و صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما حقیقت هیچ‌گاه پشت ابر نمی‌ماند. زمانی که یک فروشنده یا فردی آشنا دروغ می‌گوید، می‌توان آن را نادیده گرفت یا از او توضیح نخواست. اما زمانی که سخنگوی یک شرکت دروغ می‌گوید، پیامدهای بدی خواهد داشت. درمورد شرکت‌های خودروساز، بیانیه‌های دروغ و گمراه‌کننده منجر به مرگ مردم می‌شود. از اواخر قرن نوزدهم که خودروسازان تولید خودرو را در آمریکا آغاز کرده‌اند، کوتاهی در مسائل ایمنی موجب جراحت‌های شدید و مرگ هزاران نفر شده است. همچنین شاهد تقلب در بهره‌وری سوخت و دیگر اظهارات نادرست درباره عملکرد بهتر خودروها بوده‌ایم.

1- بهره‌وری سوخت افسانه‌ای هیوندای و کیا

اگر خودروسازان درباره بهره‌وری سوخت خودروهای‌شان اغراق کنند، مصرف‌کنندگان در مدت زمان عمر خودرو هزینه‌های بیشتر از انتظاری را برای بنزین خواهند پرداخت. هیوندای و کیا در مورد بهره‌وری خودروهای مدل‌ سال‌های 2013-2011 به مشتریان دروغ گفته‌اند. این دو خودروساز کره‌ای به دروغ اعلام کردند نرخ بهره‌وری 2/ 1 میلیون دستگاه خودروی خود را تا 2-1 مایل بر گالن افزایش داده‌اند. در نتیجه این دروغگویی، هیوندای و کیا در سال 2014 مبلغ 100 میلیون دلار جریمه شدند.

2- فورد: پینتو شما را نمی‌کشد

زمانی که خودروسازان خودرویی را برای فروش عرضه می‌کنند، فرض بر این است که نکات ایمنی در آنها رعایت شده است، اما طی سال‌ها شاهد بی‌توجهی به زندگی انسان‌ها بوده‌ایم. «رسوایی فورد پینتو» در دهه 1970 یکی از بدترین رویدادهای مربوط به ایمنی محسوب می‌شود. براساس تحقیقاتی که از سوی نشریه مادر جونز منتشر شده است، مهندسان فورد طی آزمایش‌های قبل از تولید متوجه یک نقص مرگبار در مخزن سوخت این خودرو شدند. اما فورد به‌جای اینکه راهی برای برطرف کردن این نقص پیدا کند، این خودرو را روانه بازار کرد. در اثر این نقص درپی وارد شدن ضربات شدید به قسمت عقب، این خودروها آتش می‌گرفتند و دست‌کم 900 نفر به طور وحشتناکی جان باختند. پس از تصادفی که منجر به مرگ سه نوجوان شد، مدیران فورد با اتهام جنایی رو‌به‌رو شدند. در یکی از این محاکمه‌ها، مساله هولناکی فاش شد: اسناد فورد نشان داد این شرکت به‌جای فراخوان این خودروها، تصمیم گرفته است به خانواده قربانیان غرامت پرداخت کند. این مساله را دروغ یا هرچیز دیگر بنامیم، غیرقابل بخشش است.

3- فولکس‌واگن: موتورهای دیزلی پاک هستند

طی سال‌ها فولکس‌واگن تلاش کرده است عملکرد خودروهای خود را حفظ و همزمان آنها را طوری طراحی کند که مطابق با استانداردهای بهره‌وری سوخت باشند؛ بنابراین یک سیستم دیزلی را طراحی و ادعا کرد که با اکثر موتورهای بهره‌ور رقابت خواهد کرد. براساس گزارش نشریه آمریکن پروسپکت، این «دیزلی‌های پاک» مردم را تا جایی فریب داد که خودروی دیزلی جتا تی‌دی‌آی برنده جایزه «خودروی سبز» سال 2009 شد. اما بعدا مشخص شد که مهندسی پیچیده، شاهکار فولکس‌واگن نبوده است و این خودروساز از ابزار تقلب استفاده کرده است. در آزمایش‌هایی که از سوی شورای بین‌المللی حمل و نقل پاک انجام شد، این موتورهای دیزلی 30 تا 40 برابر بیشتر از حد مجاز گازهای آلاینده منتشر کردند. از آن زمان به بعد، فولکس‌واگن در سراسر جهان در حدود 25 میلیارد دلار جریمه شده است و رسوایی‌های مربوط به «دیزل‌گیت» همچنان ادامه دارد.

4- تویوتا: درشتاب ناخواسته، رانندگان مقصرند

تویوتا سال‌ها ادعا کرده است که شتاب ناخواسته‌ای که در خودروهای این شرکت روی می‌دهد به‌دلیل اشتباه رانندگان است. اما در تمام مدتی که مردم در سراسر جهان در اثر تصادفات ناشی از شتاب ناخواسته جان می‌باختند، تویوتا می‌دانست که این شتاب ناخواسته از طراحی نادرست ناشی می‌شود. این مشکل در سال 2009 و در پی مرگ یک نظامی و سه همراه او در ایالت کالیفرنیا به اوج خود رسید. پس از این حادثه، بازرسان دریافتند که تویوتا تلاش کرده است بدون مطلع کردن مقامات این مشکل را برطرف کند. این فریبکاری موجب شد وزارت دادگستری آمریکا تویوتا را مبلغ 2/ 1 میلیارد دلار جریمه کند. علاوه‌بر این، تویوتا با 400 مورد شکایت به‌دلیل جرح مواجه شد و در نهایت مجبور شد برای جبران این دروغ آشکار میلیون‌ها دستگاه خودرو را فراخوان کند.

5- جنرال‌موتورز: سوئیچ استارت مشکل ندارد

همان دروغی را که فورد درمورد خودروی پینتو گفت، جنرال‌موتورز درباره سوئیچ استارت خودروهایش گفت. پس از تحقیقاتی که از سوی کنگره و سپس پریت بارارا، دادستان آمریکا، صورت گرفت، مشخص شد مهندسان جنرال‌موتورز از سال 2004 (و حتی زودتر) از نقص سیستم سوئیچ استارت مطلع بودند. از سال 2004 تا زمانی که جنرال‌موتورز میلیون‌ها خودرو را فراخوان کرد، دست‌کم 124 نفر در اثر صدمات ناشی از خودروهای معیوب جان باختند. ماری‌بارا، مدیرعامل جنرال‌موتورز نسل قبلی کارکنان را مقصر این ماجرا دانست و ده‌ها نفر را اخراج کرد. این خودروساز آمریکایی همچنین مبلغ 900 میلیون دلار جریمه شد و مبلغ 545 میلیون دلار نیز برای پرداخت غرامت به خانواده قربانیان کنار گذاشت.

6- فورد: برف‌پاک‌کن را ما اختراع کردیم

در دهه 1960 یک مخترع آمریکایی به نام باب کرنز برف‌پاک‌کن دوتایی متناوب را اختراع کرد که به خودی خود حرکت می‌کرد و متوقف می‌شد. فورد موتور کرنز را استخدام کرد و از او خواست ساخت این وسیله را به مهندسان آموزش دهد. زمانی که آنها توانستند این برف‌پاک‌کن را تولید کنند، کرنز را اخراج کردند و گفتند این شرکت از برف‌پاک‌کن دیگری استفاده می‌کند. کمی بعد، فورد از همان برف‌پاک‌کن در یکی از مدل‌های خود استفاده کرد و این مساله سرآغاز چند دهه مبارزه شد. کرنز سرانجام در دهه 1990 در این مبارزه پیروز شد. او پس از شکست فورد در دادگاه، از دیگر خودروسازانی که از برف‌پاک‌کن او استفاده کرده بودند شکایت کرد. اما آنها هم مانند فورد ادعا کردند خودشان این برف‌پاک‌کن را اختراع کرده‌اند، ادعایی که هیات منصفه دروغ دانست.

7- دروغ فورد درباره گیربکس اتوماتیک

فورد که در دهه 1970 با رسوایی پینتو دست به گریبان بود، در سال 1980 با رسوایی دیگری رو‌به‌رو شد. این‌ رسوایی به گیربکس اتوماتیک مربوط بود. نقص این گیربکس موجب می‌شد خودروهای فورد در هنگام پارک به حرکت درآیند و درنتیجه بیش از 20 نفر کشته شدند. این بار هم تحقیقات نشریه مادر جونز نشان داد فورد از اوایل دهه 1970 از این نقص مطلع بوده است. این تحقیقات نشان داد هزینه تعمیر این خودروها برای فورد 3 سنت به ازای هر خودرو است. اما فورد به‌جای برطرف کردن این نقص، یک دهه به مردم دروغ گفت و موجب مجروح شدن و مرگ افراد بسیاری شد.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.