پراید در عراق رکورد فروش 30 میلیونی بر جای گذاشت!

مهدی جمالی مدیرعامل خودروسازی سایپا گفت: گروه خودروسازی برنامه‌های متنوعی را برای بعد برجام پیش‌بینی کرده است همانطور که دشمنان خارجی برنامه‌های بزرگی را برای متوقف کردن گروه خودروسازی و اقتصاد کشور طراحی کرده بودند خوشبختانه تهدیدات آنها ناکام ماند.

مدیرعامل خودروسازی سایپا اضافه کرد: هم اکنون برنامه‌های مشترکی را با شرکت‌های خارجی در دستور کار داریم این امر  فرصت‌ ارزشمندی را برای صنعت کشور به ویژه برای ایجاد اشتغال به وجود می‌آورد. به طوریکه کشور بخاطر تحریم‌ها توانست به دانش بومی خودرو دست پیدا کند.

جمالی با اشاره به اینکه گروه سایپا هم اکنون ادعای دانش تولید خودرو را از A تا Z دارد، گفت: در سال‌جاری یک خودروی کاملا ایرانی طراحی و ساخته‌ایم به نام “ساینا” و برای سال‌ آینده نیز برنامه ساخت و تولید دو خودروی جدید را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. به نظر می‌رسد این دانش تقریبا در کشور بومی شده و امیدواریم پس از تحریم کمبودهای که در صنعت خودروسازی وجود داشته به زودی برطرف شود.

همکاری تجاری با کشورهای شرقی و اروپایی

مدیرعامل خودروسازی سایپا در پاسخ به این سوال که چه کشورهایی پیشنهاد همکاری با گروه خودروسازی سایپا را بعد از برجام دادند، گفت: گروه خودروسازی سایپا از قدیم‌الایام با کشورهای شرقی و اروپایی همکاری تجاری داشته است به طوری که با کیان موتور، نیسان، رنو و ولوو همکاری تنگاتنگی داشته است که هم اکنون در حال مذاکره با طرف‌های تجار قبلی و جدید هستیم تا جای که پیشرفت خوبی در مذاکرات حاصل شده است به محض اینکه مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد نتیجه نهایی را اعلام خواهیم کرد.

جمالی در رابطه با محصول جدید سایپا برای سال آینده گفت: سایپا سال آینده دو محصول کاملا ایرانی با طراحی داخلی توسط مهندسان و متخصصین داخلی طراحی کرده و به زودی عرضه می‌کند همچنین محصولات مشترک را بعد از این که قراردادها نهایی شود اعلام می‌کنیم.

ارائه تسهیلات برای خودرودار شدن مردم

وی در رابطه با ارائه تسهیلات برای قشرهای متوسط گفت: گروه خودروسازی سایپا طرح‌های مختلفی را طراحی کرده که طرح اتوخدمت یکی از آنها است که برای نخستین بار در گروه خودروسازی طراحی شده و در این طرح از روزی که خریدار خودرو اقدام به ثبت نام می‌کند تا زمان تحویل خودرو به صورت مرتب ماهیانه با کارت بانکی این شرکت هزینه مشتریان را بر اساس نوع خرید انجام می‌دهد همچنین روش‌های مختلف دیگری را نیز طراحی کردیم که آگهی آنها به زودی برای دهه فجر منتشر خواهد شد.

مدیرعامل خودروسازی سایپا در خصوص خرید خودرو با وام 25 میلیون تومانی گفت: ارائه این تسهیلات مشکل گروه خودروسازی سایپا را حل نکرد آنچه که نشان داد این بود که اولا مردم به شدت از تولید داخلی حمایت می‌کنند به طوری که در طول تاریخ صنعت خودروسازی برای نخستین بار بود که فروش 19هزار خودرو به نام این شرکت به ثبت برساند.

طنزهای مربوط به پراید را نمی‌بینم

جمالی در پاسخ به این پرسش که طنزی که مردم در مورد خودرو عنوان می‌‌کنند، گفت: زمانی که طنزی در این مورد مطرح می‌شود ناراحت می‌شوم به طوری که طنزهای مربوط به پراید را نمی‌بینم.

وی در مورد همکاری این شرکت با نیسان گفت: در حال مذاکره هستیم هر کدام از شرکت‌ها بتوانند خواسته‌های ما را انجام دهند حتما با آنها قرارداد می‌بندیم.

همچنین در مورد همکاری با پارس خودرو افزود: این موضوع را بیشتر در روزنامه‌ها مطالعه کردم بنابراین نظر خاصی در این زمینه ندارم هر شرکتی که نظر ما را برآورده سازد با آنها وارد مذاکره می‌شویم.

ثبت هولوگرام برای کالاهای تولیدی

جمالی در مورد ورود قطعات چینی به کشور گفت: در دوره تحریم بالاخره فضایی به وجود آمده بود که به دلیل نیاز، برخی از قطعات وارد کشور می‌شد اما هم اکنون خودروسازی هولوگرام (برچسب اطمینان) را روی کالاهای تولیدی ثبت می‌کنند به همین منظور بازرسی ویژه‌ای را برای کنترل در این خصوص راه‌اندازی کرده است که به طور مرتب نمایندگی ‌ها را رصد کند.

وی ادامه داد: در یک فضای گسترده و اقتصاد بزرگ مثل اقتصاد ایران با جمعیت 70 میلیونی ممکن است تخلفاتی صورت گیرد نزدیک به هزار و 200 قطعه‌ساز داخلی قطعات خودرو را تولید می‌کنند به نظر می‌رسد با برداشته شدن تحریم‌ها موانع موجود برطرف شود.

جمالی گفت: نارضایتی زیادی در خصوص خودروهای شرکت سایپا در جامعه مطرح نیست هم اکنون نزدیک 6 میلیون پراید در کشور تردد می‌کنند و مردم به خاطر این حجم فکر می‌کنند که نارضایتی وجود دارد و آن را با تعداد اندک خودروهای خارجی مقایسه می‌کنند در حالی که چنین نیست.

وی تصریح کرد: تعداد توقف خودروهای سایپا در تعمیرگاه‌ها کمتر از 72 ساعت نیست در حالی که توقف بهترین خودروها در تعمیرگاه‌ها بیشتر از این میزان است.

مدیرعامل خودروسازی سایپا در خصوص سرانجام پراید گفت: پراید به دلیل قیمت، نوع خدمات و مصرف مورد علاقه مردم بوده و تقاضای بیشتری دارد و ما برنامه‌ای را برای به روزرسانی آن در دستور کار خود قرار داده‌ایم شاید تنها چیزی که از این خودرو باقی مانده است اسم پراید باشد اما پراید جدید تولیدی مانند سابق نیست.

وی تصریح کرد: اشکال اساسی که در صنعت خودروسازی وجود دارد قیمت‌گذاری خودرو توسط دولت است که بر این اساس در قیمت ‌گذاری قیمت پایه نیز بر آن تعیین می‌شود بنابراین چیزی که تغییر پیدا می‌کند این است که همزمان با تغییر خدمات قیمت نیز تغییر می‌یابد.

تعهد فروش 50هزار خودرو

جمالی افزود: هم اکنون بیش از 50 هزار تعهد فروش داریم که به زودی بر اساس برنامه آنها را تحویل خواهیم داد به طوری که هیچگونه از خودروها در پارکینگ خارج از روال عادی نیست.

مدیرعامل خودروسازی سایپا ادامه داد: خودروسازی‌ها هیچکدام دولتی نیستند و همه سهام آنها در بورس عرضه می‌شود و قانون تجارت بر آنها حاکم است که باید بر اساس سود و زیان آن در بورس عرضه شود و دولت در هر دو خودروسازی‌ها کمتر از 15 درصد سهم دارد.

پراید 30 میلیون تومانی در عراق

وی در پاسخ به این سوال که پراید در کشورهای همسایه از جمله عراق ارزان‌تر است گفت: قیمت پراید 131 بدون ایربگ و ABS در عراق 30 میلیون تومان است شاید بعضی از مسافرانی که در عراق با قیمت 5 میلیون تومانی مواجه می‌شوند به دلیل نبود امنیت و سرقت این خودرو است که با دست به دست شدن خودروی پراید به صورت قیمت پایین فروخته میشود.

جمالی گفت: در سه سال گذشته تورم کشور نزدیک به 50 درصد بوده قیمت خودرو نه اینکه افزایش نداشته بلکه ثابت مانده است به طوری که ما 50 درصد تخفیف ارائه دادیم.

وی در خصوص قیمت خودرو بعد از برجام گفت: در اقتصاد کشور هیچ کالایی ارزان نمی‌شود بنابراین نباید انتظار پایین آمدن قیمت خودرو را در آینده داشت

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.