بایدها و نبایدها در هنگام جوش آوردن خودرو

به طور یقین همگی ما با معضلی به نام جوش آوردن خودرو روبرو شده ایم و اغلب ما اقدامات عجولانه ای در این مواقع انجام میدهیم که موجب صدمه دیدن موتور خودرو میشود.

با هم به بررسی باید ها و نبایدهای در هنگام جوش آوردن ماشین عزیزمان میپردازیم که امیدواریم روزی به کارتان بیاید.

نبایدهای که در هنگام جوش آوردن ماشین انجام دهید:

عدم خاموش کردن ماشین

روشن بودن ماشین سبب کار کردن فن خودرو شده که خود باعث خنک شدن خودرو میشود و تنها در صورتی خودرو را خاموش کنید که فن خودرو نیز از کار افتاده باشد.

آب ریختن بر روی موتور

ریختن آب بر روی موتور باعث بلوک شدن اجزای داخلی موتور شده و باعث خرابی آن میشود چون به یکباره خودرو سرد شده و فرایند سرد شدن خودرو باید تدریجی بوده و به آرامی صورت گیرد.

بازکردن درب رادیاتور

باز کردن درب رادیاتور در هنگام جوش آوردن ماشین فقط و فقط باعث سوختگی شما خواهد شد و حجم بسیار زیادی از آب جوش و داغ را به اطراف پراکنده میکند در حالی که تاثیر چندانی در فرایند خنک سازی ماشین و خودرو ندارد.

بایدهایی که باید در هنگام جوش آوردن خودرو انجام دهید:

باز کردن در موتور

اولین کار پس از خاموش نکردن ماشین، باز کردن درب موتور است. این کار بسیار ساده‌ و پیش‌وپا افتاده‌ای است که به کاهش دمای محفظه‌ی موتور می‌کند. البته برای باز کردن کاپوت باید مراقب باشید، چراکه ممکن است حجم بخار و گرمای زیادی در زیر درب موتور مخفی شده باشد. در لحظه‌ای که درب موتور با باز می‌کنیم، این بخار و گرما بیرون می‌زند و برای همین باید از این موضوع آگاه باشید و حواستان به دست و صورت‌ خود باشد. وقتی که درب موتور باز می‌شود، هوای بیشتری در مسیر مجاورت با موتور قرار می‌گیرد که باعث خنک شدن می‌شود. البته این روند آهسته انجام می‌شود اما انجام این اقدام جزو اولین‌ اولویت‌هاست که اهمیت بسیار زیادی دارد. هوا به عنوان سیال نقش مهمی را برای انتقال گرما از موتور به فضای بیرون بازی می‌کند.

ریختن آب روی رادیاتور

نباید این مورد با ریختن آب روی موتور اشتباه گرفته شود. باید تلاش کنید که در این شرایط دشوار، بطری آب گیر بیاورید و روی رادیاتور بریزید تا رادیات خنک شود. در این شرایط بعضی از کارشناسان خودرو باور دارند که پس از ریختن آب روی رادیات، سوار ماشین شوید و مسافتی را با آن طی کنید. با برخورد هوا به رادیاتور و آب ریخته شده روی آن، دمای موتور پایین می‌آید.

روشن کردن بخاری

استفاده از بخاری باعث می‌شود تا گرمای موتور گرفته شود. ترموستاتی که در سر راه آب رادیات قرار دارد، بعد از رسیدن دمای آب به درجه‌ی خاصی اجازه‌ی ورود را به آب می‌دهد. فن پشت لوله هم باعث می‌شود تا دمای گرم آب در لوله به کابین انتقال پیدا کند. درنظر داشته باشید که استفاده از بخاری، روی موتور بار اضافی وارد نمی‌کند. بخاری گرفتن از ماشین نه تنها باعث گرم‌شدن موتور نمی‌شود، بلکه گرمای به وجود آمده توسط پروانه به داخل کابین منتقل می‌شود. این یعنی استفاده از فرصت با راه‌حل مناسب تا هم گرما تا حدی کاسته شود و هم پروانه‌ها با چرخش هوا به جریان انداختن هوا و خنک‌شدن کمک کنند. این درحالی است که کمپرسورهای کولر برای کارکردن از موتور توان می‌گیرند. برای همین است که وقتی حین رانندگی، کولر می‌زنید، شتاب و قدرت ماشین تا حدی گرفته می‌شود.

در ضمن به شما پیشنهاد میکنم مطالعه این و این مطلب را در مورد دلایل فنی جوش آوردن خودرو است را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.