آخرین پراید هم از خط تولید گذشت

پیش تر آخرین پراید ۱۱۱ هم اردیبهشت ماه تولید شده بود و خط تولید ۱۳۲ هم دی ماه سال ۹۸ متوقف شد.

به این ترتیب خط تولید پراید به کلی متوقف شده است؛ هر چند به درخواست وزارت صمت تولید وانت این خودرو به دلیل کمبود وانت در ایران، فعلا ادامه خواهد یافت.

توقف خط تولید پراید به همراه پژو ۴۰۵ از سال‌ها پیش در برنامه بوده است. بر اساس آمارهای رسمی این دو خودرو در نیمی از تصادفات رانندگی در ایران مشارکت دارند.

سابقه خودرو پراید در ایران

پراید از دهه ٧٠ خورشیدی در ایران تولید شده و به دلیل قیمت ارزان از پرفروشترین خودروها بوده ؛ هر چند پایین بودن سطح ایمنی این خودرو از مهمترین دلایلی بوده که منتقدان پراید برای توقف تولید آن ذکر می‌کردند.

تولید خودروهای پراید مونتاژ شده از سال ۷۲ و با برند “کیا” در ایران توسط شرکت سایپا آغاز شد که سال‌ها ادامه داشت و در طول زمان به مدل‌هایی نظیر صبا و نسیم‌ تغییر یافت.

عرضه پراید در ایران زمانی آغاز شد که کل خودروهای سواری ساخت داخل به پیکان در مدل‌های ۱۶۰۰ سی‌سی و پیکان موتور پژویی، رنو ۵ و ۲ پاترول محدود بود؛ البته به اینها باید خودروهای پژو ۴۰۵ و رنو‌ ۲۱ را هم اضافه کرد.

اولین پرایدهای وارداتی تیپ‌های فول و ساده داشتند که درتیپ فول، ‌بالابرهای شیشه برقی بودند و خودرو به سیستم تهویه و کولر مجهز بود. قیمت پراید‌ هاچ‌بک در آن زمان یک‌میلیون و ۸۷۰هزار تومان و قیمت پراید ساده صندوق‌دار یک‌میلیون و ۹۵۰هزار تومان بود.

پراید که ۲۷ سال از عمرش در ایران می‌گذرد بعد از پیکان از قدیمی‌ترین خودروهای ایران بوده است.

خداحافظی پژو قبل از تولید آخرین پراید

در اواخر خرداد ماه امسال هم ایران خودرو آخرین خودرو پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس را در سایت خراسان تولید کرد و به ۲۷ سال تولید این خودرو پایان داد، هرچند تولید نوع دوگانه‌سوز آن به طور محدود ادامه دارد.

با خارج شدن پژو ۴۰۵ و پراید از خط تولید دو خودروساز بزرگ ایران، بحث جایگزینی این خودروهای ارزن قیمت مجددا مطرح شده است.

گزینه های جایگزین برای خودروی ارزان قیمت

امیر جعفرپور، معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صمت در گفتگو با خبرگزاری ایرنا سه گزینه برای خودروهای خارج شده از خط تولید مطرح کرده است. به گفته او وزارت صنعت سه گزینه تولید میکروکارها (Micro Car)، تولید خودرو با موتور کم‌مصرف و موتورسیکلت‌های چهارچرخ را در دست بررسی دارد “تا گزینه مناسبی را برای خانواده‌های ایرانی برگزیند.”

سایپا حدود سه سال پیش از محصول کوییک رونمایی و آن را جایگزین پراید معرفی کرد.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه
  1. فریبرز می گوید

    سلام .همچین چیزی نیست بنده به عنوان یک جوان ایرانی نام پراید را نمی خواهم از لیست تولیدات خودرو حذف کنم .پراید به همین طرح می اید با بدنه قویتر به زودی ….

نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.