آخرین ماشین‌های ایرانی که ستاره ایمنی خودرو دارند+ مراحل تست ایمنی ماشین

«این خودرو ایمنی ندارد»، «بدنه‌اش ضعیف است»، «به خودروی مرگ معروف است»، این‌ها نمونه جملاتی هستند که در خصوص بعضی خودروها در بین مردم شنیده‌می‌شود؛ اما چقدر از این جملات و نظرها بر پایه علمی و مستدل هستند؟ بیشتر این نظرهای به ظاهر کارشناسی بر اساس تجربه‌هایی است که افراد در تصادفات خودرویی مشاهده کرده‌اند. در صورتی که باید گفت، کیفیت و قدرت یک خودرو را نمی‌توان به همین صورت بیان کرد. کیفیت یک عامل کیفی است و به صورت عدد خاصی بیان می‌شود. در خصوص کیفیت خودرو، از واحدی به نام ستاره ایمنی خودرو استفاده می‌کنند. عبارتی که ممکن است شنیده باشید. اگر می‌خواهید بیشتر در این خصوص بدانید، حتماً در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

ستاره ایمنی خودرو چیست؟

همان‌طور که در بالا هم نوشتیم، کیفیت یک عامل کیفی است و نمی‌توان آن را با عدد بیان کرد. حالا می‌خواهد برای هر وسیله‌ای باشد. در خصوص خودرو، میزان قدرت و ایمنی آن را به ویژه در تصادف با ستاره ایمنی، بیان می‌کنند. تعداد ستاره بین یک تا ۵ است و هرچه ستاره ایمنی خودرو بیشتر باشد، مقاومت آن هم در تصادف بیشتر خواهد بود.

برای کسب اطلاعات جامع در خصوص ستاره ایمنی خودرو به لینک زیر مراجعه نمایید:

 https://bimeh.com/mag/car-safety-stars/

۵ ستاره ایمنی خودرو چیست؟

همان‌طور که در بالا هم نوشتیم، امتیازها بر اساس میزان آسیب به آدمک‌ها و بدنه داده‌می‌شود. هر امتیاز داده‌شده، نشان‌دهنده مقاومت خودرو در تصادف و کیفیت قطعات داخلی آن از جمله: کمربند، کیسه هوا و غیره است. جمع امتیازها در نهایت به صورت تعداد ستاره، بیان می‌شود که شامل زیر است:

  • ۵ ستاره ایمنی که در آن سرنشینان در سلامت ایمنی کامل هستند و میزان آسیب به خودرو، کمتر از ۱۰% است.
  • ۴ ستاره ایمنی که در آن میزان آسیب، بین ۱۱ تا ۲۰ درصد است.
  • ۳ ستاره ایمنی که در آن سرنشینان در حالت شوک تصادف قرار می‌گیرند و میزان آسیب به خودرو بین ۲۱ تا ۳۵ درصد است.
  • ۲ ستاره ایمنی که در آن میزان آسیب وارد به خودرو، بین ۳۵ تا ۴۵ درصد است.
  • ۱ ستاره ایمنی که در آن میزان آسیب وارد به خودرو، بیش از ۴۶ درصد است و هیچ تضمینی برای سلامتی سرنشینان وجود نخواهد داشت.

مراحل مختلف تست ایمنی خودرو

برای دادن ستاره ایمنی خودرو، بدون هیچ برنامه و مرحله‌ای نمی‌توان پیش رفت. مراحل آن باید به ترتیب و دقیق انجام شوند تا کارشناسان بتوانند، نظر دقیق‌تری بدهند. این مراحل به صورت زیر است:

  1.  برخورد از جلو: در این مرحله که بر اساس استاندارد یورو انکپ (Euro NCAP) انجام می‌شود، خودرو از جلو و در حالی که آدمک آن کمربند ایمنی بسته‌است، با سرعت 56 کیلومتر بر ساعت به مانعی برخورد می‌کند.
  2. برخورد از گوشه ۲۵%: در مرحله دوم، خودرو با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت و از ۲۵% گوشه جلو به مانعی برخورد خواهد کرد.
  3. تصادف از گوشه ۴۰%: در مرحله سوم، خودرو از بخش ۴۰% گوشه جلویی خود و با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت به یک مانع برخورد می‌کند.
  4. برخورد جانبی: در مرحله چهارم، خودرو با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت و با زاویه ۶۰ درجه به یک خودروی دیگری برخورد می‌کند.
  5. سقف خودرو: در مرحله پنجم، نیرویی تقریباً سه برابر وزن خودرو از طریق یک دستگاه به گوشه سقف وارد می‌شود. این نیرو برای خودروهای سنگین ۱۵ برابر وزن خودرو است.
  6. تست نشت نکردن بنزین: در مرحله آخر، خودرو از عقب و با سرعت ۴۸ کیلومتر بر ساعت به یک مانع متحرک به وزن ۱۸۰۰ کیلو برخورد می‌کند. در این حالت که باک بنزین پر است، نباید حتی یک قطره سوخت نشت کند.

آزمایش از طریق آدمک‌ها

یکی از معیارهای ستاره‌های خودرو، میزان آسیب به آدمک‌ها است. این آدمک‌ها کاملاً مصنوعی هستند و شبیه به بدن انسان ساخته‌شده‌اند. آدمک‌ها دارای وزن ۷۷ کیلوگرم و قد ۱.۷۸ متر هستند.

تست ایمنی خودرو با استفاده از آدمک‌ها

سه سنسور به آدمک‌ها وصل می‌شود تا میزان آسیب‌ها را بسنجد:

  • شتاب سنجدر بخش‌های مختلف بدن آدمک، شتاب سنج‌هایی قرار داده‌می‌شود. این وسیله میزان شتاب را در مسیرهای مختلف و در نتیجه میزان آسیب را به قسمت‌های مختلف بدن در هنگام برخورد اندازه‌گیری و نشان می‌دهد.
  • فشار: یک سنسور فشار در داخل بدن آدمک قرار می‌گیرد و میزان نیروهای وارد به بخش‌های مختلف بدن را اندازه‌گیری و نشان می‌دهد.
  • حرکت: سنسور حرکت در داخل قفسه سینه آدمک قرار می‌گیرد و میزان حرکت را اندازه‌گیری و نشان می‌دهد.

تست ایمنی خودرو‌ها

تعداد ستاره ایمنی خودروهای ایرانی

تعداد ستاره ایمنی خودروهای ایرانی به صورت زیر است:

  • پراید بدترین خودرویی سواری است که در یک تصادف، تمامی بخش‌های آن از جمله: سقف، درها، ستون و کابین و داشبورد، دچار آسیب جدی می‌شوند، پراید به زور توانسته ۲ ستاره را دریافت کند.
  • پژو ۲۰۶ به دلیل اینکه در هنگام تخریب کاپوت، موتور آن به داخل جابه‌جا نمی‌شود و به سمت پایین می‌رود، از این رو آسیب کمتری به سرنشینان آن وارد می‌شود. برای همین پژو ۲۰۶ توانسته ۳ ستاره را دریافت کند.
  • سمند برخلاف تصور ما خیلی خودروی ایمنی نیست. با اینکه سمند در تصادفات به دلیل وزن بالا و ضخیم بودن ستون ها، دچار آسیب کمتری می‌شود؛ اما مانند پژو ۲۰۶، توانسته ۳ ستاره ایمنی خودرو را دریافت کند.
  • تیبا بدتر از پراید نباشد، بهتر هم نیست. در آزمایش‌ها، خودرو باز شده‌است و ستون‌های آن آسیب جدی دیده‌اند. می‌توان به تیبا، ۲ ستاره ایمنی داد.
  • تندر ۹۰ به دلیل اینکه ساختار طراحی متفاوت و ایمن‌تری دارد، توانسته ۳ ستاره ایمنی را از آن خود کند. این تفاوت‌ها شامل: قرار گرفتن مخزن سوخت در کف و دور از کمک‌فنرها، وجود لایه در پشت صندلی عقب برای محدود کردن ورود اشیا از صندوق به داخل و ساختار لایه زنبوری داشبورد است.
  • پژو پارس در قسمت پایین جز بخش پدال و فرمان، مقاومت خوبی دارد؛ اما بدنه آن استحکام قابل قبولی ندارد و به راحتی در تصادف و واژگونی آسیب می‌بیند. شاید با ارفاق بتوان به پژو پارس ۳ ستاره ایمنی داد.

خودروهای ۴ ستاره‌ای در ایران

خودروهای ایرانی که در تست ایمنی خودرو توانسته‌اند، ۴ ستاره دریافت کنند به شرح زیر هستند:

  • رنو مگان را می‌توان جزو بهترین خودروها در ایران به حساب آورد که به دلیل مقاومت بالا در ستون‌ها، استفاده از سیستم ضد قفل در ترمزها و کیفیت بالای کیسه هوا، ۴ ستاره را به خود اختصاص داده‌است.
  • سوناتا از نظر ایمنی در بخش جلوی خودرو به ویژه پا در وضعیت مطلوبی است. این خودرو هم مانند رنو مگان جزو مقاوم‌ترین‌ها است و ۴ ستاره ایمنی خودرو دریافت کرده‌است.
  • مزدا ۳ هم به دلیل داشتن ساختار کیسه هوای عالی، توانسته امتیاز خوبی به دست بیاورد. تعداد ستاره مزدا ۳، چهار است.

خرید بیمه بدنه

تصادف و آسیب به بدنه همیشه وجود دارد؛ حتی بدنه بهترین خودروها هم در تصادف ساده، آسیب خواهند دید. بهترین راه برای جبران خسارت‌های وارد شده، بیمه بدنه است. با بیمه بدنه می‌توان خسارت‌های مالی وارد شده به خودرو را به راحتی پوشش داد. با توجه به افزایش قیمت خودروها و قطعات و اینکه خیلی از خودروهای ساخت داخل از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند، از این رو، خرید بیمه بدنه ضروری به نظر می‌رسد. شما عزیزان می‌توانید برای خرید بیمه بدنه از طریق بیمه دات کام، انواع شرکت‌ها را استعلام کرده و بعد از مقایسه، بهترین را خریداری کنید.

ستاره ایمنی خودرو، عاملی است که نشان دهنده قدرت و ایمنی خودرو در هنگام تصادفات است. مسلماً هرچه ستاره ایمنی خودرویی بیشتر باشد، با خیال راحت‌تری فرد رانندگی خواهد کرد؛ اما به هر حال این دلیل نمی‌شود که فرد رعایت اصول رانندگی ایمن را جدی نگیرد.

منبع: سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

این مطلب یک  رپرتاژ تبلیغاتی است و خودروبرتر مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد.
بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.