اسقاط خودرو فرسوده به چه عواملی بستگی دارد و چگونه باید ماشین قدیمی را اسقاط کرد؟

آلودگی هوا و اقدامات برای کاهش ورود آلاینده‌­ها به هوا، سال‌ها است که در کشورهای مختلف، مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌ است. متخصصان به دنبال راهکاری مناسب برای رهایی از بحران آلودگی هستند. اسقاط خودرو فرسوده، یکی از مواردی است که آلودگی هوا را تشدید می‌کند. ماندن این خودروها در چرخه حمل و نقل، آسیب­‌های جدی به محیط زیست و سلامت افراد جامعه، وارد می‌­کنند.

طبق ماده 8 قانون هوای پاک، تمامی افرادِ دارای وسایل نقلیه موظف هستند، خودرو خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند. تردد وسایل نقلیه فرسوده در خیابان‌­ها، مانند نداشتن بیمه شخص ثالث از نظر قانونی جرم محسوب می‌­شود. اما از کجا بدانیم خودرویی اسقاطی است یا خیر و چه راهکارهایی درباره خودروی فرسوده وجود دارد؟ در ادامه این مطلب با ما باشید تا به این موضوعات دقیق‌­تر بپردازیم.

خودروی فرسوده و ویژگی‌­های آن

خارج کردن خودروی فرسوده از چرخه حمل و نقل، امری حیاتی محسوب می‌شود. و در کشور ما حدود 70 درصد از ناوگان حمل و نقل عمومی، دچار فرسودگی ا­ست.

ابتدا باید بدانیم به چه خودرویی فرسوده می‌گویند؟ عوامل زیادی در فرسودگی خودرو نقش دارند از جمله:

  • سن خودرو
  • میزان کارکرد
  • شرایط فرهنگی و اقتصادی جامعه
  • رشد تکنولوژی

در کل خودرویی فرسوده‌است که از لحاظ ایمنی، میزان آلایندگی و کیفیت در شرایط مناسب نباشد و نتواند معیارهای سلامت فنی را پاس کند.

در ابتدای اجرای طرح خودرو فرسوده تنها معیار فرسودگی اتومبیل، سن آن در نظر گرفته می‌­شد. با بررسی بیشتر،به ایننتیجه رسیدندکه سن خودرو به تنهایی معیار مناسبی برای از دور خارج کردن خودرو نیست. ملاک دیگری برای اخذ معاینه فنی خودرودر نظر گرفته‌ شد.

طبق این معیار، در صورتی که خودرویی، نمی‌­توانست برای دو دوره متوالی، معاینه فنی را پاس کند، فرسوده تلقی می‌شد. طبق این قانون، مالکانی که خودروی آن‌ها به سن مرز فرسودگی رسیده‌است، موظف هستند در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری به مراکز معاینه فنی، مراجعه کنند. به این ترتیب و با بررسی دوره­‌های بیشتر، هم آلودگی هوا و هم میزان تصادفات کاهش می­‌یابد.

اسقاط  ماشین فرسوده

سن مرز فرسودگی

در جدول زیر سن مرز فرسودگی برای وسایل نقلیه مختلف و تعداد دفعات مراجعه به مراکز فنی در سال آورده شده‌است:

نوع وسیله نقلیه نوع سوخت سن مرز فرسودگی تعداد دفعات مراجعه به مراکز فنی در سال
خودروهای شخصی (سواری، ون) ۱۵ ۲ بارهر ۶ ماه یک‌بار
خودروهای عمومی (سواری، ون) بنزینی و دوگانه سوز ۸ ۴ بارهر ۳ ماه یک‌بار
گازسوز ۱۰ ۴ بار هر ۴ ماه یک‌بار
برقی ۱۴ ۳ بار هر ۴ ماه یک‌بار
وانت گازسوز و بنزینی ۱۴ ۳ بارهر ۴ ماه یک‌بار
دوگانه سوز و دیزلی ۱۳ ۳بارهر ۴ ماه یک‌بار
اتوبوس درون شهری دیزلی و پایه گازسوز ۱۰ ۴ مرتبههر ۳ ماه یک‌بار
برقی ۲۰ ۳مرتبههر ۴ ماه یک‌بار
مینی بوس و میدل باس درون و برون شهری دیزلی ۸ ۳هر ۴ ماه یک‌بار
پایه گازسوز ۱۰ ۳ مرتبه هر ۴ ماه یک‌بار
برقی ۲۰ ۳ مرتبه هر ۴ ماه یک‌بار
اتوبوس برون شهری و کشنده ۱۰ ۳ بار هر ۴ ماه یک‌بار
کامیون و کامیونت ۱۶ ۳مرتبه هر ۴ ماه یک‌بار
موتورسیکلت بنزینی کاربراتوری ۵ ۲ بار هر ۶ ماره یک‌بار
بنزینی انژکتوری ۶ ۲بار هر ۶ ماره یک‌بار
برقی ۱۲ ۲ مرتبه هر ۶ ماره یک‌بار
سواری دولتی ۱۳ ۳ مرتبه هر ۴ ماه یک‌بار

 

طبق قانون، کلیه وسایل نقلیه­‌ای که موارد بالا را رعایت نکنند، مشمول جریمه می­‌شوند. البته این نکته هم باید در نظر داشت که طبق شرایطی ممکن است سن اسقاط خودروی فرسوده مقداری بالاتر در نظر گرفته شود. مثلاً برای اتوبوس­‌های درون شهری که بازسازی اساسی انجام داده‌­اند، 5 سال به سن مرز فرسودگی افزوده می­‌شود.

علاوه بر موارد بالا، با رعایت کردن شرایط زیر دو سال به سن مرز فرسودگی افزوده می­‌شود:

  • نصب پالایشگر دوده استاندارد برای خودروهای دیزلی، حداقل یک‌سال پیش از رسیدن به سن مرز فرسودگی
  • تعویض کاتالیست استاندارد و سیستم اگزوز برای تاکسی‌­ها

برای کسب اطلاعات جامع در مورد اسقاط خودرو بع لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/mag/scrapping-used-car/

اسقاط کردن خودروهای فرسوده

اگر طبق قانون و با بررسی­‌ها، اتومبیل شما فرسوده تلقی شود، باید وارد فرایند اسقاط شود. برای اسقاط خودرو فرسوده وامی به مالکان داده می‌­شود تا بتوانند خودرو جدید خریداری کنند. مبلغ این وام برای کلان‌شهرهایی مانند تهران، اصفهان، مشهد و همدان بین 50 تا 70 میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ است. علاوه بر این مبلغ 7 میلیون تومان بابت اسقاط خودرو فرسوده از متقاضی کسر می‌­شود.

صفر تا صد اسقاط خودرو

دولت برای اسقاط خودرو فرسوده طرح­‌هایی در نظر گرفته‌است. در حال حاضر دو طرح برای اسقاط ماشین وجود دارد:

  1. طرح نقدی
  2. طرح جایگزین

در هنگام ثبت خودرو فرسوده خود در سامانه(khodrofarsoodeh.com) می­‌توانید، یکی از این طرح‌­ها را با توجه به مدل و کاربری خودروی خود انتخاب کنید. در واقع این طرح‌­ها، برای جلوگیری از اثر تورم بر اعطای تسهیلات از طرف دولت ارائه شده‌­اند.

 طرح نقدی اسقاط ماشین

در طرح نقدی اسقاط خودرو، پس از ثبت نام مالک اتومبیل در مراکز اسقاط، دولت ماشین فرسوده را در مراکز اسقاط خودرو تحویل می‌گیرد. با بررسی اتومبیل، وجهی به صاحب ماشین پرداخت می‌شود.

خودروهایی که در این طرح قرار می­‌گیرند به شرح زیر هستند:

  • خودروی سواری سال 1362 تا 1385
  • خودروی وانت سال 1350 تا 1385
  • خودرو ون سال 1340 تا 1377
  • خودروی کامیونت، کامیون، مینی بوس، اتوبوس و خاور، سال 1350 تا 1370
  • موتورسیکلت سال 1350 تا 1370

در هنگام ثبت نام در سامانه، مشخصات مالک، مشخصات وسیله نقلیه و نوع سند آن را باید وارد کنید. پیش از ثبت نام در سامانه باید کلیه خلافیخودرو، عوارض و مالیات مربوط به وسیله نقلیه خود را پرداخت کرده‌باشید و در هنگام تحویل آن به مراکز اسقاط آنها را ارائه دهید.

طرح جایگزین

علاوه بر طرح نقدی، طرح دیگری با عنوان طرح جایگزین وجود دارد که طبق شرایطی شما می‌توانید، خودروی فرسوده خود را با خودروی جدید، جایگزین کنید.

اسقاط خودروهای فرسوده

شما در این طرح می‌­توانید هم از طریق سایت و هم از طریق مراجعه حضوری به نمایندگی­‌های خودروسازی مربوطه، ثبت‌نام را انجام دهید. پس از ارائه اسناد مربوطه به نمایندگی، خودروی فرسوده شما تحویل گرفته می­‌شود و از طرف شرکت خودروساز به بانک معرفی می­‌شوید.

با ارائه معرفی­‌نامه به بانک، وامی از طرف بانک برای خرید خودروی جدید به شما داده‌ می‌­شود. البته این طرح که در موضوع بودجه سال 1400 به آن اشاره شده‌ بود و طبق آن شرکت ایران خودرو مجری اصلی این طرح بود؛ اساساً تاکسی­‌ها با خودروی سمند تعویض می­‌شدند، همچنان در حالت تعلیق قرار دارد.

اگر چه طرح اسقاط خودرو فرسوده ممکن است کمی برای صاحبان اتومبیل دردسر ساز و هزینه بر باشد؛ اما همیشه هر قانونی که ما را کمی به خرج بیاندازد، قانون بد تلقی نمی‌شود.

اگر بدانیم که اسقاط ماشین‌های کهنه در نهایت به نفع ما است، این کار مهم را در اولویت قرار می‌دهیم. حتی اگر خودرو ما به سن فرسودگی هم نرسیده باشد باید کمی در مورد این امر مهم دقت بیشتری کنیم. هر چه زودتر از شر ماشین فرسوده خود خلاص شویم در هزینه‌های خود صرفه جویی کرده‌ایم.

ماخذ: بیمه دات کام (https://bimeh.com))

این مطلب یک  رپرتاژ تبلیغاتی است و خودروبرتر مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد.
بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.