فیوز خودرو چیست و کدبندی رنگی آنان چه مفهومی دارد؟

به گزارش خودروبرتر ، با توجه به ماهیت کارکرد فیوز خودرو ، اطلاع از رتبه‌بندی و مشخصات کامل فیوزها حیاتی است. جریان‌های خیلی پایین باعث سوختن پیش از موعد فیوزها می‌شود درحالی‌که وجود ولتاژ بسیار بالا باعث شکست هدف اولیه طراحی فیوز می‌شود.

انواع مختلفی از فیوزها در صنعت خودرو بکار می‌روند اما ما درباره فیوزهایی صحبت می‌کنیم که در اکثر خودروهای دهه 80 به این‌طرف استفاده شده‌اند. به یاد داشته باشید که علاوه بر فیوزهای تیغه‌ای استاندارد ATC، فیوزهای دیگری نیز از نظر ابعاد وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به میکرو، مینی و ماکسی اشاره کرد.

صرف‌نظر از شکل فیوز ماشین  تیغه‌ای بکار رفته در صنعت خودرو، فیوزها معمولاً دارای کدبندی رنگی استانداردی هستند که تشخیص رتبه‌بندی الکتریکی آن‌ها را آسان می‌سازند.

شاید در ابتدا با خود فکر کنید که شناسایی این فیوزها آسان است زیرا شماره آن‌ها رویشان نوشته شده و نیازی به دانستن رنگ آن‌ها وجود دارد.

رنگ بندی فیوز خودرو چه معنا و مفهومی دارد ؟

این طرز تفکر به نوعی صحیح است اما برخی فیوزها دارای شماره‌هایی به رنگ پلاستیک خود بوده و رنگی نیستند. موضوع مهم‌تر اینکه جعبه‌فیوزها اغلب در بخش‌های تاریک زیر داشبورد یا در محفظه کثیف پیشرانه قرار گرفته و خواندن اعداد روی آن‌ها کاری سخت است.

به همین دلیل است که دانستن رنگ و استاندارد فیوزها کمک مهمی محسوب خواهد شد. در ادامه شما را با استاندارد رنگ‌بندی فیوزها آشنا می‌کنیم. می‌توانید این لیست را پرینت کرده و در جایی مناسب نگه دارید تا در مواقع لزوم بتوانید از آن استفاده کنید‌.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.