مهمترین نکاتی که باید در هنگام خرید خودرو چینی مدنظر قرار دهید

تا چند سال پیش که خرید خودروهای چینی آنچنان رونقی نداشت ، ما دیگران را از خرید خودرو چینی به دلیل کیفیت پایین ساخت نهی میکردیم ولی دیگر نمیتوان منکر شد که کیفیت خودروهای چینی بهبود یافته است و با روند رو به رشدی که در پیش گرفته اند میتوان ادعا کرد که شاید تا چند صباح دیگر اکثر بازارها را در اختیار خود بگیرند.

از همین روی ما در این مطلب سعی داریم که اگر قصد خرید خودرو چینی دارید نکاتی را به شما گوشزد کنیم تا در این میان بهترین محصول و با کیفیت ترین خودرو چینی را خریداری کنید.

مطالبی که در کاتالوگ مطرح نشده است را از فروشنده توضیح بخواهید

چینی ها به خوبی به اثر تبلیغات واقف هستند و از همین روی میدانند که ستاره های ایمنی برای اکثر مشتریان اهمیت دارد و استفاده از آپشن های رفاهی میتواند در جذب مشتریان مهم باشد.

ولی نمیتوان منکر شد که در لایه های پنهان خودروسازی در چین، پلتفرمهای کپی شده و موتورهای شبیه سازی شده و گیربکس های مشکل دار در کنار ضعف ایمنی دیده میشود که بالطبع در کاتالوگ ها مطرح نمیشود.

از همین روی اگر ستاره ایمنی در محصولی ندیدید، آن خودرو به شکل خطرناکی ناایمن هست و وقتی با افتخار 4 یا 5 ستاره بودن محصول خود را در بروشور درج میکنند عدم درج آن به معنای ایمنی ضعیف 2 یا 3 ستاره در موسسه تست تصادف چین است که خود کیلومترها فاصله با موسسات ایمنی اروپایی و آمریکایی دارد.

البته چینی ها به دلیل های متعدد، حتی بدون تست در موسسه خودشان، اقدام به درج ستاره ایمنی میکنند و اطلاعاتی نیز در این مورد منتشر نمیکنند که باید به این مورد نیز با دقت بیشتری توجه نمود و در منابع خبری جستجو نمود.

فناوریهای چینی چندان قابل اعتماد نیستند

همگی به خوبی میدانیم که أساس صنعت خودروسازی چین بر أساس مهندسی معکوس است و در داخل خود چین نیز خودروهای چینی چندان محبوب نیستند و آمار فروش ماهیانه در این کشور پر از نام های مطرحی همچون فولکس واگن، فورد، هیوندایی و … است که بر صدر لیست تکیه زده اند.

این در حالی است که دولت پچین حمایت سنگینی از خودروسازان میکند وی خود چینی ها هنوز به فناوری و رقابتی بودن محصولات وطنی خود چندان اعتمادی ندارند.

 از دیگر مشکلات، ضعف در سیستم انتقال قدرت و ضعیف بودن صفحه کلاج است که حتی دذر گیربکس های اتوماتیک وضعیت بدتر بوده و هزینه های جند ده میلیونی به خریداران خود تحمیل میکنند و به عنوان مثال برای یک خودرو 100 میلیونی چینی به حدود 30 میلیون تومان میرسد.

خودروهای کاملا جدید بازار را نخرید

دیگر به خوبی میدانیم که خدمات پس از فروش در ایران چیزی شبیه به پختن قرمه سبزی برای حا افتادن است و روند مونتاژ ، عیب یابی و حتی تامین قطعات یدکی گاهی بسیار به طول می انجامد.

خودروهای کاملا جدید شاید عیوبی داشته باشند که باعث دلسردی خریداران خود شده و باعث افت شدید قیمت آنها در بازار دست دوم شود و خود خودروسازان نیز به چند ماه زمان برای رفع مشکلات نیازمندند از همین روی خودروهای مونتاژی در اولین سری خود دارای ایراداتی هستند و چون فراخوان نیز به شکل عمومی صادر نمیشود خریداران خود ناچارند با مراجعات مکرر به نمایندگی ها و صرف وقت و هزینه نسبت ره رفع ایرادات خودروهای خود اقدام کنند.

البته شاید خوش شانس باشید و خودروی جدید شما بر روی پلت فرم قدیمی مونتاژ شده باشد و تنها دچار تغییرات ظاهری شده باشد که بالطبع مشکلات کمتری را تجربه خواهید کرد و با کمبود قطعات روبرو نخواهید شد.

– از فروشندگان قدیمی، پیگیر اطلاعات باشید

خودرو در ایران هنوز به چشم یک کالای سرمایه ای دیده می شود و خریداران از افت قیمت آن در زمان فروش بیمناکند، بنابراین اکثر مشتریانی که ریسک خرید یک خودرو چینی جدید را می پذیرند، حتی در شبکه های اجتماعی و کلوب های تخصصی نیز نسبت به بیان عیب خودرو خود خودداری می کنند.

ترس از انتشار این مشکلات و افت قیمت در زمان فروش، اصلی ترین دلیل این کار است ولی  می توانید با مراجعه به آگهی های اینترنتی مشکلات خودرو مد نظر خود را ارزیابی کنید.

تنها کافیست که شماره فروشنده را بنویسید و به فاصله زمانی چند هفته یا چند ماه بعد تماس گرفته و تجربه ایشان را در مورد خودرو مذکور جویا شوید، احتمالا در این بازه زمانی خودرو فروش رفته است و فروشنده می تواند بدون در نظر گرفتن سود و زیان مالی، اطلاعات واقعی را مطرح کند.

– به سراغ خودروهای دست دوم بروید

خودروهای چینی در زمان فروش دچار افت وحشتناک قیمتی میشوند و از همین روی با کمی صبر و حوصله میتوانید خودروهایی با کارکرد کم و با قیمت ارزان تر از مدل صفر کیلومتر خریداری کنید.

در ضمن شما میتوانید با مراجعه به آگهی های فروش دست دوم، نسبت به تست و رانندگی خودرو اقدام کنید که این برای خودرو صفر کیلومتر امکان پذیر نیست و در ضمن از تجربه مالک خودرو در نگهداریب و رفع عیوب احتمالی نیز با خیر میشوید و در ضمن سرویس های اولیه نیز توسط خریدار اولی انجام شده است و شما با خرید آن از انجام این أمور معاف میشوید.

–  خودروهای مشارکتی بهتر از نمونه های چینی

طبق قوانین کشور چین، اگر خودروسازان بخواهند به صورت مستقل در این بازار حضور پیدا کنند باید مالیات و عوارض بسیار سنگینی پرداخت کنند و از همین روی خودروسازان ناگریز ار عرصه محصولات خود در قالب جوینت ونچر یا همان انتقال فناوری و تولید مشترک با خودروسازان چینی هستند.

از این رو فولکس واگن، جنرال موتورز، مزدا، فورد و …همگی در چین دارای کارخانه هستند و مدل هایی را به صورت مشارکتی با شرکای چینی راهی بازار می کنند، ولی شرکت هایی  نظیر لیفان، جک و چری به تولید مستقل خودرو مشغولند و به همین دلیل کمتر به فناوری خودروسازان جهانی دسترسی دارند

بنابراین خرید خودروهایی که براساس جوینت ونچر تولید می شوند، ریسک کمتری نسبت به محصولات خودروسازان کاملا مستقل چینی دارند.

 به عنوان مثال، شرکت دانگ فنگ به شکل مشارکتی با پژو کار می کند و از موتورها و گیربکس های پژو برای محصولاتش بهره می برد اما سایر خودروسازان چینی در اغلب موارد ناچار به کپی کردن شاسی، موتور و گیربکس می شوند.

در پایان اگر قصد خرید خودرو چینی در بازار ایران را دارید به انتخاب خودروهایی اقدام کنید که قصد حضور بلند مدت در بازار ایران را دارند و قصد برند سازی دارند تا کمتر دچار مشکلاتی همجون کمبود قطعات یدکی و .. شوید.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.