راهنمای تنظیم بهترین و مناسب ترین باد برای لاستیک خودرو

نگهداری لاستیک یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید از نظر ایمنی و هزینه برای خودروی خود انجام دهید.  ساده ترین راه برای مراقبت از لاستیک های خود که سریع و ارزان است: حفظ باد صحیح لاستیک است. در خودروهای جدید ، فشار تایر توصیه شده معمولاً روی برچسب داخل درب راننده ذکر می شود. 

دلایلی که دیگر باید به فکر تنظیم باد لاستیک خودرو خود باشید این است که شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که چرا بنزین بیشتری در قیاس با گذشته میسوزاندی و باید سریع تر به پمپ بنزینی سر بزنید ویا اینکه چرا وقتی در  پشت فرماندر حال رانندگی هستید، فرمان شما کمی کند و سفت به نظر می رسد و یا اینکه  چرا خودروی شما نسبت به حالت عادی نزدیکتر به زمین است..بله درست حدس زده اید در باد تایر های خودروی شما مشکلی به وجود امده که البته حل کردن آن کم هزینه در ابتدای کار خواهد بود.

همگی به خوبی میدانیم که داشتن باد مناسب برای مصرف سوخت متعادل بسیار مهم است و البته باد تایر مناسب علاوه بر اینکه مصرف سوخت را متعادل و بهینه می کند ، کنترل فرمان یا همان فرمان پذیری را نیز بسیار بهبود بخشیده و بدین ترتیب طول عمر لاستیک ها را نیزافزایش می دهد.

این مقدار دقیقاً روی درب خودرو نوشته شده است و این همان چیزی است که باید هنگام پر کردن باد توصیه شده ، پوند بر متر مربع یا همان PSI  اندازه گیری کنید .

در خودروهای جدید ، فشار تایر توصیه شده معمولاً روی برچسب داخل درب راننده ذکر می شود که گر هیچ برچسبی روی درب وجود نداشت ، معمولاً می توانید مشخصات را در دفترچه راهنمای خودرو پیدا کنید. اکثر خودروهای سواری هنگام سرد بودن در لاستیک ها از ۳۲ psi تا ۳۵ psi استفاده می کنند.  دلیل بررسی فشار باد لاستیک در هنگام سرد بودن این است که وقتی لاستیک ها در طول جاده حرکت می کنند ، اصطکاک بین آنها و جاده باعث ایجاد گرما می شود که هم دما و هم فشار هوا افزایش می یابد.  به همین دلیل مطمئن شوید که خودرو یک شب خاموش بوده یا حداقل چند ساعت از خاموش بودن آن گذشته باشد.

بهترین و مناسبت ترین تنظیم باد لاستیک

معایب استفاده از مقدار باد نامناسب در لاستیک خودرو

مقدار باد زیاد

باد بیش از حد لاستیک باعث عملکرد بد خودرو می گردد و رانندگی با لاستیک کم باد نیز می تواند باعث سایش زودرس ناشی از افزایش اصطکاک شود. در هر صورت ، باد نکردن لاستیک به میزان توصیه شده بر سایش لاستیک و عملکرد خودرو تأثیر می گذارد. در چنین شرایطی لاستیک پر باد بر روی رینگ فشار وارد می کند که در نهایت موجب کج شدن رینگ می شود و همچنین طول عمر لاستیک را کاهش و باعث ایجاد ترک هایی روی تایر می شود.

مقدار باد کم

رانندگی با لاستیک های کم باد ، یکی از بزرگترین دلایل خرابی لاستیک است که طبق گفته اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ، نداشتن باد کافی در لاستیک مشکلات دیگری را به همراه دارد.  در چنین شرایطی لاستیک ها به سرعت فرسوده می شوند ، عملکرد ضعیفی از خود ارائه می دهند و بازده سوخت را نیز کاهش می دهند .

نحوه بررسی فشار باد تایر

دانستن چگونگی بررسی باد تایر برای ایمنی و بالا بردن طول عمر لاستیک بسیار مهم است. بنابراین بهتر است باد تایرهای خود را مرتباً و براساس بازه زمانی های منظم چک کنید و حتما به یاد داشته باشید که چک کردن باد لاستیک به صورت چشمی کافی نیست و نیاز است از سیستم های پیشرفته تر استفاده کنید ، که در اینجا به آنها اشاره می کنیم.

از فشار سنج تایر استفاده کنید

وقتی نوبت به انتخاب یک سنج می رسد ، شما معمولاً ۳ گزینه دارید:

  • فشار سنج از نوع قلمی یا میله ای
  • فشار سنجهای ساعتی شکل
  • فشار سنجهای دیجیتال – نمایش اعداد در صفحه دیجیتال

فشار سنج را درون ساقه سوپاپ قرار دهید ، مطمئن شوید که فشارسنج به طور یکنواخت و محکم بر روی ساقه فشار داده شده است.

نکته بسیار مهم

فشار لاستیک خود را بیش از یک بار بررسی نکنید ، زیرا در هنگام اندازه گیری بعدی هوا می تواند از طریق میل سوپاپ خارج شود.

سنسور TPMS

یک سیستم الکترونیکی است که راننده را از وضعیت باد درون تایر باخبر می سازد. این سیستم بیشتر در خودروهای پیشرفته قابل مشاهده است.

از باد نیتروژن برای لاستیک های خود استفاده کنید

طی تحقیقات انجام شده باد نیتروژن مزیت های زیادی نسبت باد معمولی می باشد. به طوری که این باد در مقابل تغییرات آب و هوایی مقاوم است و از ایجاد رطوبت در لاستیک نیز جلوگیری می کند. به همین دلیل برای اینکه مسائل مربوط به باد معمولی را که در بالا گفتیم کمتر داشته باشید ، توصیه می کنیم از باد نیتروژن در لاستیک های خود استفاده کنید

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.