هر آنچه باید در مورد لاستیک تیوبلس بدانیم

لاستیک تیوبلس (Tubeless Tire) نوعی از تایراست که به سبب بهره مندی از خصوصیات کیفی ویژه ای از جمله ایمنی بالا، راحتی در کار و عملکرد خوب، در میان انواع تایر جایگاه ویژه را بخود اختصاص داده است.

ساختار لاستیک تیوبلس

تایر تیوبلس از لحاظ ساختمان شبیه به لاستیک معمولی میباشد؛ با این تفاوت که جدار داخلی آن بوسیله لایه نازکی از بوتیل (Butyl) بطور کامل عایق بندی شده است. این لایه لاستیک که از پلیمریزاسیون ایزوبوتیل بدست می آید، همان لایه نازکی است که در جدار داخلی تیوب های معمولی مورد استفاده قرار میگیرد.

این لایه مانع از نشتی هوا شده و بنابراین تایر و لبه چرخ تشکیل یک مخزن هوا را میدهند که مانند تیوب معمولی قابلیت نگهداری هوا را دارا است. لذا در لاستیک تیوبلس نیازی به تیوب و روبان لاستیکی دور چرخ (Flap) نیست. همچنین بر خلاف لاستیک های معمولی که بر روی چرخ چند قسمتی (Multi-piece Wheel) سوار می شوند، لاستیک تیوبلس می تواند بر روی چرخ یکپارچه (Single-piece Wheel) سوار شود.

لاستیک زمستانی تیوبلس با رنگ خاص تیره
Winter tyre closeup, dark backgroud

عملکرد لاستیک تیوبلس

درصورتی که چیزی مانند میخ وارد بدنه لاستیک معمولی و تیوب شود، با سوراخ کردن جداره آنها موجب خارج شدن سریع هوا خواهد شد. این در حالیست که در لاستیک تیوبلس پس از ورود میخ به بدنه لاستیک اطراف آن به سرعت آب بندی شده و خود میخ نیز بعنوان درپوش راه خروج هوا را می بندد.
    یک تایر تیوبلس که درست نصب شده باشد، بطور متوسط باد را با سرعت 25/0 اتمسفر در روز از دست میدهد، لذا اگر تایر تیوپلس باد  را با سرعتی بیشتراز مقدار ذکر شده از دست بدهد باید ابتدا از بابت سفت بودن درپوش سوزن باد اطمینان حاصل کرده، سپس به دنبال پنچری موجود در لاستیک گشت.

مزایای تایرهای تیوبلس

هرچند که هر دو لاستیک معمولی و تیوبلس در اندازه یکسان و فشار باد یکسان میتوانند میزان بار یکسانی را تحمل کنند، لیکن لاستیک تیوبلس مزایای خاصی دارد که به ذکر آنها می پردازیم.

• نصب لاستیک تیوبلس بسیار ساده تر است.
• استفاده از آن موجب کاهش وزن خودرو می شود.
• تعداد قطعات کمتر و تعمیر آنها ساده تر است.
• افزایش عمر تسمه درون لاستیک (Bead) به دلیل افزایش فضای خالی در چرخ که منجر به کاهش انتقال حرارت از لنت ترمز خواهد شد.
• افزایش عمر تاج و دیواره جانبی لاستیک.
• افزایش تعادل جانبی بر سر پیچ ها و در هنگام دور زدن به دلیل کمتر بودن ارتفاع در مقطع لاستیک.
• عدم انفجار لاستیک به سبب پنچری و افزایش ضریب ایمنی.
• افزایش فاصله زمانی میان پنچری و خوابیدن لاستیک که به راننده این امکان را میدهد که خود را به تعمیرگاه برساند.
• کاهش صدمات وارده از دست اندازهای مسیر به جلوبندی به سبب مقاومت لاستیک نسبت به ضربات وارده.
• عدم امکان وجود پنچری ریز در لاستیک بدلیل ساختار خاص لاستیک تیوبلس.
• عدم امکان نفوذ شیء ریز از کناره لاستیک به داخل آن. 

معایب تایرهای تیوبلس

– قیمت بیشتر در مقایسه با لاستیک های معمولی
– گاهی برای نصب آن نیاز به تلمبه است
– مراقبت و نگهداری بیشتر


برای استفاده از لاستیک های تیوبلس به نوارهای مخصوص نصب در داخل طوقه و درزگیر نیاز دارید. والف های لاستیک های تیوبلس معمولا باید از نوع پرستا باشند تا قطر کمتر آن ها به مقاومت بیشتر لاستیک کمک کند.

برای نصب لاستیک در اکثر موارد به تلمبه نیاز دارید. نگهداری از لاستیک های تیوبلس نیز در مقایسه با لاستیک های معمولی و تیوپ دوچرخه دشوارتر است. هرچند ماه یک بار لازمست است تا طوقه و لاستیک کاملا تمیز شده و مجددا درزگیری شود. همچنین اگر برای رفع سوراخ های کوچک از درزگیر استفاده کردید، باید مراقب باشید تا آن قسمت از لاستیک برای دقایقی در محیط کثیف قرار نگیرد.
در نهایت این شما هستید که تشخیص می دهید چه لاستیکی برایتان مناسب است. نوع استفاده شما از دوچرخه و مسیرهای دوچرخه سواری از معیارهای مهمی هستند که در انتخاب لاستیک مناسب تاثیرگذارند.

نح.ه پنچرگیری لاستیک تیوبلس

روش پنچر گیری لاستیک تیوبلس :

در مبحث نگهداری خودرو، تفاوت لاستیک تبوبلس از لاستیک معمولی را قبلا توضیح دادیم  اول باید لاستیک را باد کنید  بعد با آب کف نقطه پنچری را پیدا کرده و سپس اگر میخ یا چیز نوک تیزی فرو رفته باشد با سییم چین بیرون بکشد و محل پنچری را به اندازه آن سوراخ می کنیم.

سپس نخ پنچری را از سوراخ وسیله ای که آن هم شبیه درفشه ولی نوک آن سوراخه رد می کنیم بعد آن را وارد سوراخ لاستیک می کنیم.

سپس به آرامی آن را چرخانده و بیرون می کشیم با این کار نخ پشت لاستیک گره خورده واز خروج باد جلوگیری شده و در آخر اضافه نخ را قیچی می کنیم.

نکته بسیار مهم

اگر کنار لاستیک از کنار پنچر شده باشد نخ زدن بیهوده هست ولاستیک بیشتر آسیب می بیند چرا که در کناره های لاستیک سیم وجود ندارد ولاستیک بیشتر پاره می شود و برای این کار باید لاستیک آپارات کرد.

مهمترین نکات در انتخاب رینگ خودرو

یکی از توصیه های کارشناسان توجه به همخوانی رینگ و لاستیک خودرو است.آنها توصیه می کنند هنگام انتخاب رینگ ،به نوع وسیله نقلیه، اندازه و نوع تایر(تیوبلس یا تیوب تایپ ) توجه کنید.رینگ مورد نظر حتما باید با استاندارد وسیله نقلیه و متناسب به نوع تایر انتخاب شود. کارشناسان توصیه می کنند از رینگ های زنگ زده ،پوسیده، تاب دار یا جوشکاری شده مطلقا استفاده نکنید. درصورت انتخاب تایر تیوبلس (بدون تیوب) دقت کنید لبه های رینگ(محل نشیمنگاه طوقه به تایر) سالم و بدون زدگی باشد. همچنین از هرگونه تغییرات بر روی رینگ مثل جوشکاری ، سنگ زدن و ساج انداختن و… پرهیز کنید. همچنین توجه به سوراخ پیچ روی سطح رینگ بسیار مهم است. سوراخ های پیچ برروی سطح کروی شکل حالت واشرفنری دارند.اگر با رینگی برخورد کردید که سطح کروی سوراخ های پیچ آن به هر دلیلی صاف شده بود از خرید آن جدا خودداری کنید.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.