هر آنچه باید درباره انتخاب و خرید تایر و لاستیک خودرو بدانیم

تایر یکی از قسمت های اصلی خودرو است که بر روی رینگ مستقر شده و مجموعه لاستیک را تشکیل می دهد .

در ضمن تایر ماشین به عنوان آخرین عضو از سیستم انتقال قدرت خودرو می باشد که نقش مهمی را در کنترل خودرو بر عهده دارد.

پس انتخاب لاستیک و نگهداری از آن از عوامل مهم برای عملکرد هر چه بهتر این عضو از سیستم محسوب میشود.

به طور کلی یک تایر از چندین قسمت تشکیل شده است که مهمترین آنان عبارتند از:

1-لایه های تایر، 2- آج های تایر 3- تیوب 4- والو  ( محلی که باد وارد تایر می شود) 

تایر ها جز وزن خودرو به حساب نمی آیند و در نتیجه نیروی عمودی وارد شده از سمت بالا را تحمل می کنند ، پس باید دارای ویژگی های خاصی نیز باشند.

یک تایر مناسب باید بتواند بار زیاد ، لغزندگی جاده و سرعت زیاد را به خوبی تحمل کرده و از مسیر منحرف نشود. بدنه متشکل از لایه‌هایی از رشته‌های مقاوم و مستحکم است که مجموعا قابلیت تحمل فشار داخلی تایر و همچنین جذب نیروهای وارده از سطح جاده را داراست. معمولا در خودروهای سواری جنس این لایه از الیاف پلی‌استر است و در خودروهای سنگین از فولاد استفاده می‌شود. زاویه نصب این لایه‌ها نسبت به محیط تایر در نوع رادیال بین 88 تا 90 درجه و در نوع بایاس بالای 30 تا 40 درجه است. استحکام یک تایر معمولی با تعداد لایه‌های بدنه توصیف می‌شود.

نحوه ساخت تایر خودرو

تایرها از روی هم گذاری لایه های لاستیک ایجاد می شوند ، این لایه ها در دمای زیاد تحت اثر پرس های سنگین قرار می گیرند و با لایه های فلزی نیز مقاوم سازی می شوند . لایه گذاری های مختلفی در تایرها انجام می شود که رایج ترین آنها زاویه دار متقاطع و رادیال است . زاویه دار متقاطع : این لاستیک ها دارای کیفیت مطلوبی هستند و به علت قیمت ارزان تر نسبت به رادیال کاربرد بیشتری دارند رادیال : یک لاستیک با لایه گذاری کاملا افقی ، خنک در سرعت های زیاد ، میل به غلتش خوب و استحکام بسیار زیاد ( در خودرو های دارای بار زیاد به علت نرمش زیاد استفاده نمی شود)  

چگونه تاریخ ساخت لاستیک یا تایر را بدانیم؟

کلیه لاستیک‌ها دارای تاریخ ساخت روی جداره خود هستند که با چهار رقم نشان داده می­شود. دو عدد اول نشان­دهنده هفته ساخت و دو رقم بعد سال ساخت لاستیک هستند. برای مثال عدد “1204” نشان می‌دهد این لاستیک در هفته دوازدهم سال 2004 میلادی تولید شده است. واگر این عددسه رقمی باشد به معنای تولید قبل از سال 2000 می باشد.

 امروزه همراه لاستیک‌های نو خارجی، یک کارت دریافت می‌کنند که پس از وارد کردن مشخصات باید به آدرس شرکت سازنده پست شود یا لاستیک را از طریق اینترنت، ثبت می­کنند تا هرگونه کار­کرد نامناسب بعداً قابل پیگیری باشد.

قابل ذکر است مصرف لاستیک هایی که  ازتاریخ تولید آنها بیش از 3 سال می گذرد مناسب نیست.

ترکیبات سازنده تایر

در ساختمان لاستیک از مواد شیمیایی، طبیعی و معدنی مختلفی استفاده می‌شود که هر یک در عملکرد تایر و نیز در جریان تولید آن نقش خاصی را ایفاء می‌کنند.

اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده تایر به شرح زیر است:

کائوچو: هر یک از اجزا مختلف تایر شامل نسبت های مختلفی از کائوچوی طبیعی و مصنوعی هستند که این نسبت به خصوصیات فیزیکی مورد نیاز بستگی دارد. به عنوان مثال کائوچوی طبیعی دارای مقاومت حرارتی بالا و چسبندگی عالی است و به این دلیل در اجزا درونی‌تر تایر مثل لایه‌ها بیشتر کاربرد دارد.

دوده: اضافه کردن دوده به کائوچو باعث افزایش مقاومت سایشی تایر شده، خواص مکانیکی آن را بهبود می‌بخشد. ساختار کائوچو به گونه‌ای است که در بین مولکول‌های آن، فضاهای خالی وجود دارد و دوده در این فضاها قرار می‌گیرد. گاهی اوقات علاوه بر دوده از پرکننده‌های غیر دوده‌ای نظیر کربنات کلسیم یا کائولن نیز استفاده می‌شود.

نخ: بدنه اصلی تایر شامل لایه‌های نخی پوشش داده شده با آمیزه (خمیر) لاستیکی می‌باشد. جنس نخ‌ها نایلون، ریون یا پلی استر است. به مجموع لایه‌های نخی بکار رفته در تایر، منجید یا کارکاس گفته می‌شود. وظیفه لایه‌های نخی، تحمل فشار باد از داخل تایر و بار وارد شده به تایر از خارج می‌باشد.

سیم:به منظور ایجاد استحکام کافی در بخشی از تایر که روی رینگ قرار می‌گیرد و طوقه (بید) نام دارد، از سیم‌های فولادی استفاده می‌شود. این سیم‌ها ضمن آنکه دارای پوشش مسی یا برنزی هستند توسط آمیزه لاستیکی نیز پوشش داده شده، پس از چند دور تابیده شدن، با مقطعی به شکل مربع یا ذوزنقه مجموعه سیم‌های طوقه را تشکیل می‌دهند.

همچنین در کمربند تایرهای رادیال سیمی سواری و در لایه‌های تایرهای باری تمام سیمی از سیم‌های فولادی با قطر و ضخامت مشخص استفاده می‌گردد.

محافظت کننده‌ها:اکسیژن و ازون موجود در هوا می‌توانند باعث تخریب و فرسایش اجزا تایر شود. برای مقابله با اثرات مضر این عوامل از مواد شیمیایی خاصی نظیر اکسیدانت‌ها، موم‌ها و ضد اوزونانت‌ها در آمیزه لاستیکی استفاده می‌شود.

سایر عوامل شیمیایی:به منظور تولید و فرآوری بهتر و آسانتر آمیزه لاستیکی، در چرخه و مراحل مختلف فرایند تولید از مواد دیگری نظیر انواع روغن، شتاب‌دهنده‌ها، گوگرد (به عنوان عامل پخت) و . . . استفاده می‌گردد.

آج تایر یا همان گل تایر چیست؟    

آج قسمت خارجی تایر است که مستقیما با سطح زمین در ارتباط است ، اهمیت آجها در جاده های شهری و اتوبان ها کمتر معلوم می شود و این یکی از همان دلایلی است که افراد نا آگاه فقط به زیبایی آج ها اهمیت می دهند . طرح‌های مختلف آج برای تخلیه بهتر آب از زیر تایر و افزایش قابلیت تایر در برخورد با شرایط گوناگون سطح جاده ساخته می‌شود. می‌توان به طرح‌های رگه‌ای (Rib) ، عرضی (Lug) ، ترکیبی از عرضی و رگه‌ای (Rib & Lug) و بلوکی (Block) اشاره کرد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. ولی نقش این بازیگران در جاده های شنی – برفی – مرطوب و کم اصطکاک به خوبی آشکار می شود ، انتخاب لاستیک با آج مناسب در شرایط سخت رانندگی فرمان پذیری خودرو را افزایش می دهد . انتخاب آجها با شکل مناسب از پرشدن لاستیک از گل و برف در جاده های  نا مطلوب نیز جلو گیری می کند . عمق آج در تایر نو 5/9 میلی متر است و تا عمق 2 میلی متر قابل قبول است.

به صورت کلی أنواع تایر خودرو با أنواع مختلفی از آج طراحی شده است که هر کدام از آنان برای شرایط مختلف جاده ای و همچنین سبک رانندگی مناسب می باشندکه عبارتند از: 

تایر جهت دار (یک طرفه) یا مخصوص زمستان

منظور از این نوع آج، این نکته است که تایر در یک جهت میچرخد و به طور معمول فلشی در روی دیواره خود دارد که منعکس کننده جهت چرخش است و مزیت آن این است که آب پیمایش بهتری دارد و از همین روی آب بیشتری را از سطح خود خارج میکند و البته این نوع تایر باید از جلو به عقب جابجا شوند تا بهترین عملکرد را در سطح خاص خود داشته باشند.


تایرمتقارن یا تمام فصل (All Season)

آج تایرهای متقارن دارای الگوی یکسان در کل تایر است و این نوع لاستیک بیشتر در خودروهای سواری ارزان قیمت رایج بوده و دارای عمر طولانی و بی صدا هستند و البته میتوانند به طریقه های مختلف چرخانه شده که به طولانی تر شدن عمر لاستیک و بهره وری بیشتر کمک میکند.


تایرنامتقارن یا آفرود (Off-road)

این نوع آج به نوعی محبوب ترین تایر در بین طرفداران خودروهای اسپرت است که طرح های گل یا همان آج های مختلف برای حداکثر کارایی و چنگ زنی در هر دو نوع جاده مرطوب و خشک دارای بهترین عملکرد است.

این نوع تایر معمولا برای بهترین چسبندکی در سطوح خیس و زمستانی طراحی شده در حالی که قسم بیرونی تایر برای داشتن بیشترین بازدهی در سطوح خشک دارای آج های بزرگتری است.

برای اینکه این نوع تایر درست نصب شود ، بر روی لدیواره لاستیک عبارت “خارج” و “داخل” حک شده است تا بهترین کارایی را داشته باشد و البته این نوع تایر همیشه دارای بیشترین تنوع طرح آج یا همان گل تایر است.


تایرجهت‌دار/ نامتقارن یا پرفورمنس (Performance)

به نوعی بهترین حالت آج خودرو است که از الگوی V شکل در جهت تخلیه بهتر آب بهره گرفته و برای چشبندگی بهتر در هوای خشک نیز از آج نامتقارت بهره گرفته است و برای بهره وری بیشتر باید از همان قوانین لاستیک جهت دار در الگوی چرخش بهره گرفته شود.

شایان توجه است که اگر در وسیله نقلیه خود از آج های متفاوتی بهره گرفته باشید دیگر الگوهای چرخش برای آن کارساز نیست.


اعداد مهمی که روی تایر درج شده است

اعداد روی تایر چیست؟

اگر به دیواره‌ی کناری تایر و لاستیک ها نگاه کنیم حرف و عدد و ارقامی می بینیم که شاید در نگاه اول بی معنی و گیج کننده بن نظر برسند ولی باید بدانیم که تک تک آنها معنای خاصی داشته و باید جدی گرفته شوند که در ذیل به این اعداد و ارقام و معانی آنان اشاره میکنیم:

قطر تایر

مهم‌ترین فاکتور در انتخاب تایر، قطر آن است که بر اساس واحد اینچ مشخص می‌شود. مثلا می‌گویند این تایر 14 اینچی است. سایز اصلی تایر بر اساس سایز رینگ خودرو مشخص می‌شود و می‌توان با تعویض رینگ، سایز تایر خودرو را بزرگ یا کوچک کرد. بنابراین در انتخاب و خرید تایر جدید برای خودرو، باید سایز رینگ خودرویتان را بدانید. سایز تایرها بر اساس اینچ می‌تواند 8، 10، 12، 13، 14، 15، 17، 18، 19، 20، 22، 23، 24، 26 و 28 اینچی باشد. معمولا در خودروهای سواری و شاسی‌بلند از این سایزهای تایر استفاده می‌شود و می‌توان گفت که سایزهای رایج بازار است.

فناوری تایر

گام بعدی در انتخاب لاستیک توجه به نوع تکنولوژی تولیدی آن است. به طور معمول لاستیک های موجود در بازار در دو نوع بایاس و رادیال است.به گفته کارشناسان ، در تولید لاستیک های بایاس که از تکنولوژی قدیمی برخوردار هستند،از الیاف ورشته های نخی استفاده می شود.درحالیکه در تولید لاستیک های رادیال از رشته های سیمی استفاده می شود.فروشندگان تایرمعتقدند که تایرهای بایاس اگر تحت تاثیر نیروهای عمودی قرار بگیرند ،سطح تماس آج آنها تغییر شکل داده وبه مرور حالت جمع شده پیدا می کند.این مساله باعث کاهش عمرلاستیک وچسبندگی آن به جاده می شود.درمقابل تایرهای رادیال به دلیل ساختار محکم وتغییرات اندک شکل آج ها، درپیچ،چسبندگی خوبی به سطح جاده دارند.این لاستیک ها به دلیل به کارگیری رشته های سیمی در ساختار خود،تحمل سرعت بالاتری نسبت به تایرهای بایاس را دارندوعمرآنها نسبت به لاستیک های بایاس 40تا60 درصد بیشتراست.به گفته فعالان بازار ،تکنولوژی تولیدی اکثر شرکت های ایرانی از نوع بایاس بوده و اکثر تایر های رادیال وارداتی هستند.توجه داشته باشید قیمت لاستیک های رادیال بیشتر از نوع بایاس بوده ونوع تایر روی آن حک شده است.

فاق تایر چیست؟

منظور از این عبارت، میزان ارتفاع تایر از زمین تا رینگ است که به‌صورت کسری از عرض آن معرفی می‌شود. به عنوان مثالوقتی که اعلام میشود فاق تایر 60 است به این معنی است که ارتفاع تایر به اندازه 60 درصد عرض تایر است.

پهنای تایر

موضوع دیگری که در باید در مورد اعداد و ارقام روی تایر بدانید همان عرض یا پهنای تایر است که به عنوان مثال شما یک تایر 190 را با 205 تعویض کرده و بدین ترتیب فرمان پذیری خودرو بهتر و نرم تر میشود و معمولا از لاستیک های پهن با عنوان تایر اسپرت نیز نامیده میشود.


حد بارگزاری یا شاخص میزان وزن قابل تحمل

 این عدد نماینده حداکثر وزنی است که تایر می‌تواند تحمل کند، هنگامی که حداکثر مقدار مجاز فشار را  داشته ‌باشد و بین صفر تا 279 متغیر است. برای خودروهای شخصی، عدد حد بارگذاری بین 71 تا 100 است.برای مثال، حد بارگذاری برای خودروی پراید 76 و معادل 400 کیلوگرم بار است، یعنی این تایرهنگامی که حداکثر فشار باد مجاز را دارد (بخش “و” را ببینید)، حداکثر400 کیلوگرم را می‌تواند حمل کند.توجه داشته باشیدهرگز لاستیکی را که حد بارگذاری آن کمتر از میزان توصیه¬شده از سوی سازنده خودروست، روی رینگ نصب نکنید. برای آگاهی از میزان بار قابل تحمل هر شاخص به جدول زیر مراجعه کنید         


علامت حداکثر سرعت قابل تحمل

حداکثر سرعتی که لاستیک می‌تواند تحمل کند، با یک حرف از A تا Z بیان می‌شود.برای مثال روی جداره تایر خودروی پراید، نماد H برای سرعت درج شده که نشان می¬دهد .

هنگامی که تایر دارای فشار بار و بارگذاری مناسب است، حداکثر توان حرکت 210کیلومتر در ساعت را داراست. واضح است اگر تایری تحت تأثیر حداکثر سرعت واقع شود اما فشار باد آن تنظیم نباشد و یا اضافه بار روی آن را اعمال شود، آسیب می¬بیند و یا ممکن است بترکد.برای اطلاع از میزان سرعت هریک از این حروف به جدول زیر مراجعه کنید.

حداکثر فشار باد و بار تحمیلی به تایر 

عددی که در مقابل عبارت “حداکثر فشار باد” روی تایر درج می¬شود، مربوط به فشار بادی است که باید لاستیک داشته باشد، وقتی شما می‌خواهیدحداکثر بار قابل تحمل را روی آن تحمیل کنید. این عدد، مقدار فشار باد توصیه شده  برای استفاده نرمال نیست. مقدار توصیه شده فشار باد تایرها روی یک پلاک که معمولاً در لبه داخلی یکی از دو درجلو نصب می‌شود، نوشته شده است. اگر آن را نیافتید، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

باد تایر ماشین

باورتان می شود در هر قدمی که بر می دارید نیرویی چند برابر وزنتان را به پاها وارد می کنید؟ البته پزشکان معتقدندکه این نیرو به صورت یکسان روی تمامی پا وارد نمی شود.براساس مطالعات پزشکی شما چه لاغر باشید چه چاق موقع دویدن یا راه رفتن بیشترین فشار را روی قسمتی از پا وارد می کنید که مثل یک ضربه گیر وزن شما را تحمل می کندو مانع از آسیب رسیدن به استخوان ها می شود.

جالب است بدانید همین نظریه را مهندسان مکانیک در مورد لاستیک خودرو دارند و براساس مطالعات صنعتی ترکیب باد و لاستیک در خودرو مشابه استخوان و گوشت پاشنه پا است.به این ترتیب که تنها 5درصد وزن خودرو روی لاستیک وارد شده و95درصد دیگر را باد درون لاستیک تحمل می کند.به همین دلیل کارشناسان فنی خودرو از لاستیک به عنوان پاشنه آشیل اتومبیل یاد می کنند.آنها توصیه می کنند همان طورکه به سلامتی پاهایتان فکر می کنید  برای حفظ ایمنی ماشین و البته خودتان به فکر سلامتی ((پای))خودرویتان هم باشید.

مهمترین توصیه ها در مورد کنترل باد تایر ماشین

مهم ترین توصیه مکانیک ها در این خصوص کنترل ماهیانه فشار باد لاستیک است.فشار باد تایرها براساس استانداردهای خاصی تنظیم می شودکه خودروسازان در دفترچه راهنمای خودرو آن را اعلام می کنند.معمولا فشار باد لاستیک برای هر خودرو به صورت برچسبی در کنار در طرف راننده یا در صندوق عقب هم تعبیه می شود.به گفته کارشناسان لاستیک میزان فشار باد تایر برای خودرو های سواری بین 30تا 35 PSi  است.اگر فشار باد لاستیک پایین تر از میزان اعلام شده باشد ،باعث لغزش یا جابجایی بیش از حدتایر در ناحیه تماس با جاده شده و درنتیجه سبب افزایش حرارت بیش از حد آن می شود.همین مشکل در مورد فشار بیش از حد باد نیزصادق است.درصورتیکه فشار باد تایر بالاتر از حد استاندارد باشد تماس لاستیک با جاده ناقص بوده که علاوه بر کاهش عمر تایر می تواند برای سرنشینان خودرو خطر آفرین باشد.کارشناسان لاستیک توصیه می کنند پیش از حرکت وزمانی که تایر خنک است اقدام به تنظیم فشار باد آن کنید.معمولا پس از رانندگی طولانی، حرارت وفشار باد افزایش پیدا می کند.بنابراین در این حالت اگر فشار باد تایر از حد توصیه شده بیشتر باشد هیچگاه آن را کم نکنید وپس از خنک شدن ،مجددا فشارباد تایر را کنترل کنید.توصیه دیگر اهل فن، تنظیم فشار باد براساس باری است که خودرو حمل می کند.شمانباید باری که بیش از  حدمجاز برای وسیله نقلیه تان است را با آن حمل کنید.اگر به هر دلیلی مجبورشدید تاباری بیش از حد مجاز را روی خودروتان وارد کنیدباید براساس دستورالعمل دفترچه راهنمای خودرو ومشورت با کارشناسان فنی میزان  فشار باد لاستیک را افزایش دهید.

بهترین نوع تایر با توجه به نوع کاربری وسیله نقلیه چیست؟

سازندگان لاستیک روی آن قید می‌کنند که این تایر برای چه نوع خودرویی ساخته شده است.

  • پرکاربردترین و پرتقاضاترین تایر بازار، لاستیک‌های نوع P هستند. حرف P به خودروهای Passenger یا سواری اشاره دارد و طیف وسیعی از وسایل نقلیه (سدان‌ها، هاچ‌بک‌ها، بعضی شاسی‌بلندها، ون‌های کوچک و موارد مشابه) را شامل می‌شود.
  • نوع LT برای ون‌های بزرگ و شاسی‌بلندها و وانت‌هایی است که باید محموله‌ای را حمل کنند.
  • نوع T برای تایرهایی استفاده می‌شود که زاپاس هستند و وظیفه‌شان تنها رساندن خودرو تا یک تعمیرگاه است. این لاستیک‌ها برای استفاده دائمی طراحی نشده‌اند.
  • نوع ST برای کشنده‌های خاص طراحی شده است. مثلا کشنده‌ای که برای انتقال اسب استفاده می‌شود یا کشنده‌های قایق از این نوع هستند.
  • نوع C برای اشاره به تایرهایی به کار می‌رود که کاربری تجاری دارند و در خودروهایی مثل کامیون و کامیونت و حتی ون‌های بزرگ و اتوبوس‌ها استفاده می‌شوند. این تایرها باید وزن زیادی را تحمل کنند.

فعالان بازار لاستیک توصیه می کنند به منظور انتخاب صحیح رینگ و لاستیک ، پس از مطالعه کتابچه راهنمای خودرو ، به کاربری ماشین تان توجه کنید.به گفته آنها ، دراین زمینه به عواملی مثل کاربری استاندارد یا اسپرت،تحمل بار معمولی یا زیاد و…. باید توجه کنید.

معمولا خودروهایی که از خط تولید خارج می شوند دارای لاستیک های فابریک با کاربری استاندارد هستند.برای نمونه روی خودرویی مثل پژو206 ،لاستیک و رینگ استاندارد با سایز 14/65/185 نصب شده است.

اگر شما می خواهید این خودرو را به حالت اسپرت تغییر دهید سایز رینگ و لاستیک متناسب با این کاربری 16/45/205 خواهد بود.عدد 205 پهنای لاستیک به میلیمتر ،45 عرض به میلیمترو16 قطر رینگ به اینچ را نشان می دهد.امروزه چون نیروی انتظامی نسبت به اسپرت خودروها حساس شده است،مردم کمتر به سراغ رینگ اسپرت می روند وچندسالی است که استقبال مردم از رینگ و لاستیک های پهن و اسپرت کم شده است.کارشناسان فنی خودرو معتقدند رینگ و لاستیک های پهن یا به اصطلاح عام((اسپرت)) زیبایی خاصی به خودرو می دهد اما همین لاستیک پهن باعث خشکی حرکت فرمان می شود.

راه کارهای تشخیص لاستیک نو با لاستیک انباری

از دغدغه ها ونگرانی ها رانندگان در زمان خرید لاستیک یا همان تایر ماشین ، خرید یک لاستیک تازه تولید شده است.

متاسفانه در کشور ما لاستیکهای خارجی بیشماری وجود دارد که بیش از پنج سال از تاریخ ساخت آنها گذشته است.این مورد برای لاستیکهای ساخت داخل کمتر وجود دارد.

خطرات این لاستیکها با توجه به شرایط آب و هوائی گرم و جاده های پر دست انداز،رعایت نکردن سرعت مطمئنه و خانواده های پر جمعیت و تکمیل ظرفیت کامل خودرو توسط افراد خانواده،  … باعث ناامنی استفاده از این لاستیکها در جاده های کشور به خصوص در زمان مسافرت و استفاده از خودرو در مدت زمان و ساعت بیشتر می گردد.

این لاستیکها که در بازار به اصطلاح لاستیک انباری شناخته می شوند.به دلایل مختلفی نظیر توقیف محموله های قاچاق، عدم فروش در یک کشور به دلایل مختلف و انتقال آنها به یک کشور ثالث و یا لاستیکهائی که در یک سری ساخت در کارخانه مشکل فنی داشته که توسط تولید کنندگان به کشورهای جهان سوم قاچاق می گردند.و دلایل بسیار دیگر که فقط سازندگان ازآن باخبر هستند.

این لاستیکهای انباری توسط فروشندگان جزئی با قیمتی کمتر از لاستیکهای تازه تولید شده از عمده فروشان لاستیک خریداری می گردد. در زمان خرید فروشندگان از وضیعت انباری بودن آن اطلاع می یابند. متاسفانه این صداقت در زمان فروش به مشتریان وجود ندارد و بدون اطلاع به مشتری و با همان قیمت لاستیک تازه تولید شده به مشتری از همه جا بیخبر فروخته می شود.

این لاستیکهای انباری هیچ تفاوت ظاهری با یک لاستیک تازه تولید شده ندارند. وازنظر شکل ظاهری نمی توان تشخیص انباری بودن آن را داد.سازندگان خودرو جهت مشخص نمودن زمان تولید لاستیک ملزم به ثبت تاریخ ساخت هستند.

نکات مهم در خصوص خرید تایر ایرانی و انواع لاستیک ایرانی

نکته ی دیگر قابل ذکر در مورد لاستیک های ایرانی این است که در هنگام خرید حتما دارای علامت استاندارد باشند.لاستیک های ایرانی از این دسته در دونوع در بازار یافت می شوند.در نوع اول لاستیک ایرانی در دوطرف خود دارای مهراستاندارد می باشد که این نوع لاستیک درجه یک محسوب می شود.اگر لاستیک تنها در یک طرف دارای علامت استاندارد باشد بیانگر این است که لا ستیک درجه دو می باشد.لاستیک هایی که در زمان تولید در کارخانه به هر علتی در حین تولید مانند قطع برق وقفه ای در تولیدشان می افتد به جمع لاستیک های درجه دو می پیوندند.

تایر run flat یا همان RF چیست؟

با وجود تایرهای RF ،حتی زمانی که باد تایر خالی شده باشد شما می توانید به حرکت ادامه داده و عملکرد خودرو را در هنگام افت فشار باد در تایر حفظ نمایید. به جای تعویض تایر در کنار خیابان که امری ناخوشایند و خطرناک محسوب می شود، شما می توانید به حرکت خود ادامه داده و به راحتی خود را به منزل و یا تعمیرگاه برسانید.

تایرهای RF زاپاس خود محسوب می شوند، با وجود دیوارهای جانبی تقویت شده، تایرها حتی اگر کاملاً از  باد خالی شده باشند، قادر به ادامه عملکرد خود هستند. ترکیب فرسایشی مقاوم به گرما که در ساخت این نوع تایر به کار گرفته شده است، در برابر افزایش احتمالی گرما مقاومت می کند. با استفاده از تایرهای RF شما قادر خواهید بود با سرعتی بالاتر از 150 کیلومتر در ساعت و بدون تغییر وضعیت محسوس به رانندگی خود ادامه دهید. در عین حال در وقت خود صرفه جویی کرده و بنابراین استرس کمتری خواهید داشت، دیگر نیازی به حمل تایر زاپاس هم ندارید و در نتیجه فضای بیشتری برای حمل بار در اختیار شما قرار می گیرد.

سیستم “رانندگی تطبیقی” (Adaptive Drive) تا حد ممکن فشار وارده بر تایر معیوب را کاهش داده و به تایرهای دیگر انتقال میدهد. این نوع تایرها موجب امنیت بیشتر، آسودگی خاطر سرنشین و نیز امکان استفاده از فضای بیشتر را در خودرو فراهم می کند.شرکت ADAC آلمان”، یعنی همان بزرگترین کلوپ اتومبیل در دنیا، از تایرهایRF به عنوان “اولین انقلاب اساسی در طراحی تایر” از زمان به وجود آمدن تایرهای بادی یاد می کند

مهمترین نکات در انتخاب رینگ خودرو

یکی از توصیه های کارشناسان توجه به همخوانی رینگ و لاستیک خودرو است.آنها توصیه می کنند هنگام انتخاب رینگ ،به نوع وسیله نقلیه، اندازه و نوع تایر(تیوبلس یا تیوب تایپ ) توجه کنید.رینگ مورد نظر حتما باید با استاندارد وسیله نقلیه و متناسب به نوع تایر انتخاب شود. کارشناسان توصیه می کنند از رینگ های زنگ زده ،پوسیده، تاب دار یا جوشکاری شده مطلقا استفاده نکنید. درصورت انتخاب تایر تیوبلس (بدون تیوب) دقت کنید لبه های رینگ(محل نشیمن گاه طوقه به تایر) سالم و بدون زدگی باشد. همچنین از هرگونه تغییرات بر روی رینگ مثل جوشکاری ، سنگ زدن و ساج انداختن و… پرهیز کنید. همچنین توجه به سوراخ پیچ روی سطح رینگ بسیار مهم است. سوراخ های پیچ برروی سطح کروی شکل حالت واشرفنری دارند.اگر با رینگی برخورد کردید که سطح کروی سوراخ های پیچ آن به هر دلیلی صاف شده بود از خرید آن جدا خودداری کنید.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.