چرا باتری ماشین می خوابد؟

خودروبرتر – یکی از دلایل اصلی و رایج استارت نزدن خودرو، باتری خالی است که البته تنها دلیل آن این نکته نیست که باتری خودروی شما خوب نیست ولی یکی از علائم خوابیدن باتری ماشین است.

وظبفه باتری در خودرو

مهمترین دلیل قرار دادن باتری در ماشین تامین برق کافی برای استارت زدن و روشن ماندن برخی از اجزای خودرو (چراغ و رادیو) هنگام خاموش بودن خودرو است. وقتی خودرو شروع به کار می کند، سیستم شارژ ( که شامل آلترناتور و تنظیم کننده ولتاژ می باشد) شارژ باتری را تامین می کند و تمام انرژی مورد نیاز وسیله نقلیه را فراهم می کند. درواقع باتری به عنوان منبع پشتیبان عمل می کند و در شرایطی که انرژی تولید شده توسط سیستم شارژ کافی نباشد، برق مازاد را تامین خواهد کرد.

مراقبت از خودرو؛ چگونه جلوبندی خودرو را در خانه تنظیم کنیم؟

علائم خوابیدن باتری ماشین

اگر دینام مشکلی نداشته باشد، روشن نشدن خودرو علامتی است از این که مشکلی در سیستم استارت خودرو شما وجود دارد. وقتی سوئیچ را می‌چرخانید، صدای تلق تلق به گوش‌ می‌رسد ولی هیچ اتفاقی نمی‌افتد. بعد از مدتی، حتی همان صدا هم قطع می‌شود. معمولاً مسبب این مشکل، خوابیدن باتری است و اولین سوالی که به ذهن راننده می‌رسد این است: ” چرا باتری خوابیده است؟ “.

خرابی دینام مهمترین دلیل خوابیدن باتری ماشین

وقتی دینام خوب کار نکند، باتری مجبور است به جای این که به عنوان یک انباره عمل کند، جریان برق بیشتری از دینام بیرون بکشد تا ضعف دینام را جبران کند. در این صورت حتی بهترین باتری هم در نهایت از کار خواهد افتاد و راننده بد شانس را میان راه خواهد گذاشت. باتری خودروها برای آن طراحی نشده‌اند که مدتی طولانی از برق‌شان استفاده شود. باتری برای این طراحی شده است تا برق لازم برای استارت زدن اولیه را در اختیار خودرو قرار بدهد و بقیه کار را به قسمت های دیگر بسپارد.

مراقبت از خودرو؛ آموزش باتری به باتری کردن ماشین به ساده ترین روش

 روشن ماندن چراغ‌های ماشین

از دیگر دلایل رایجی که در بسیاری از اوقات موجبات خالی شدن شارژ باتری خودرو را فراهم می‌آورد روشن ماندن چراغ‌های داخلی یا خارجی خودرو به مدت طولانی است. در واقع برخی از رانندگان کم حواس شب‌ها پس از پارک کردن خودروی خود فراموش می‌کنند که چراغ‌های داخلی یا خارجی آن را خاموش نمایند و خودرو را در همان وضعیت به حال خود رها می‌کنند.

این دسته از رانندگان هنگامی که صبح روز بعد برای استفاده از خودرو پشت فرمان آن می‌نشینند معمولا با این حقیقت تلخ روبرو می‌شوند که اتومبیل آنها دیگر استارت نمی‌خورد. در چنین شرایطی مسلم است که عمده شارژ باتری خودرو در طول شب گذشته برای روشن نگه داشتن چراغ‌های آن هدر رفته است و باتری خالی شده دیگر توانی برای تامین انرژی مورد نیاز برای استارت زدن خودرو ندارد.

شاید هم این مورد به بی‌دقتی راننده مربوط نشود و دلیل اصلی آن وجود عیب و ایراد در سوییچ چراغ‌های داخلی و بیرونی خودرو باشد. در صورت وجود این مشکل چراغ‌های داخلی یا خارجی خودرو بدون اطلاع راننده به شکل خود به خود روشن می‌ماند و در طولانی مدت تمام انرژی موجود در باری را مصرف می‌کند. از همین رو بهتر است وضعیت چراغ‌ها و سیم‌ها یا کابل‌های متصل به آنها هرازگاه مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد تا در صورت وجود مشکل در آنها، ایرادهای موجود رفع گردد.

راحت‌ترین روش تشخیص ایراد در باتری ماشین

تشخیص یک باتری خوابیده بسیار آسان‌تر از تشخیص دینام از کار افتاده است. خودرو را با هل دادن روشن کنید، سپس وایرهای باتری را بردارید. کمی صبر کنید. اگر دینام نتواند سیستم را شارژ کند، خودرو خیلی زود خاموش خواهد شد و مشخص خواهد شد مشکل از کجاست. اگر ماشین روشن بماند و درجا کار کند، پس به احتمال زیاد مشکل از باتری است.

باتری خوابیده چقدر باید شارژ شود

البته باید توجه داشته باشید باتری خوابیده باید برای مدتی طولانی زیر شارژ قرار بگیرد و دینام هر چقدر هم شدید کار کند نمی‌تواند آن را شارژ کند. باتری را می‌توان با استفاده از اهم متر تست کرد. بیشتر تعمیرگاه ها  ابزارهایی برای تست کردن وضعیت و ظرفیت شارژ باتری ها دارند.

توصیه میکنم مطلب ما در مورد  چگونگی نگهداری از باتری ماشین را نیز مطالعه فرمایید.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.