چرا نباید نگران بالا بودن درجه حرارت موتور ماشین عزیزمان باشیم ؟

خودروبرتر – به صورت کلی یک دهنیت از قدیم و از زمان خودرو پیکان در ذهن ما نقش بسته است که اگر دمای موتور از 80 درجه بالاتر برود برای موتور پیکان و حنی سایر خودروهای قدیمی خطر وجود خواهد داشت  و این دما باید پایین بیاید.

متاسفانه این دهنیت نادرست باعث شده تا رانندگان امروزی نیز به خصوص در فصل گرما از روش ردن کولر و به تبع ان بالا رفتن دمای موتور از 90 درجه به بالاتر متوسل به راه کارهایی برای کاهش این دما شوند.

روش های غیراستاندارد برای پایین آوردن دمای موتور

به همین خاطر با روش‌هایی همچون حدف ترموستات از مدار سیستم خنک کننده و یا افزودن سنسور جهت فعال نمودن فن خنک کنده در دمای 75 درجه و یا یکسره کردن دور فن ها در دور بالا  و یا سری کردن مقاومت نزدیک به 100 اهم باعث میشوند تا فن ها د حدود 10 درجه پایین تر شروع به فعالیت کرده و موتوردر دمای پایین مشغول به فعالیت باشد که بیشتر در سمند  و پژو و … شاهد آن هستیم.

مراقبت از خودرو: تنظیم جلوبندی خودرو در خانه

چرا نباید موتور خودرو را خنک نگه داریم ؟

خودروهای مدرن امروزی معروف به خودروهای گرما دوست هستند زیرا موتور آنها با الیاژ خاصی طراحی شده و به راحتی در دماهای بالای 100 درجه به فعالیت خود ادامه میدهد.

به صورت کلی با طراحی جدید علاوه بر جلوگیری از سائیدگی سیلندر و بالاتر بردن توان موتور باعث کاهش مصر سوخت به صورت قابل ملاحظه ای میشود زیرا در دمای بالا  خام سوزی سوخت به کمترین میزان خود میرسد.

هدف از این طراحی علاوه بر جلوگیری از سائیدگی سیلندر و بالا بردن توان موتور باعث کم شده مصرف سوخت بطور قابل ملاحضه می گردد.در دمای یالا خام سوزی سوخت به حداقل ممکن خود می رسد.

در ضمن کامپیوترهای نصب شده در این خودروها در دمای بالا به دلیل احتراق کامل سوخت به انژکتورها فرمان کاهش پاشش سوخت را ارسال میکند.

به جدول ذیل که نشان دهنده مصرف سوخت در دمای بالاتر است توجه نمایید:

دمای موتور(C) سائیدگی موتور(MM) مصرف سوخت(L/H) توان(KW)
4 0.2 14.3 19.4
38 0.051 13.2 20.3
60 0.025 12.1 21.3
70 0.013 11 21.6
82 0.008 10.6 22

منبع جدول ذکر شده: کتاب توان موتور و تراکتور تالیف کارول اپی گورینگ

بنابرانی توصیه میکنیم که در این خودروها به نشان دهنده درجه حرارت موتور توجه نمایید که تا دمای 110 درجه موتور در دمای عادی خود فعال است و نکته جالی اینکه در این خودروها تا دمای 85 درجه ترموستات هنوز بسته است و وقتی دما از این درجه عبور کند ترموستات شروع به باز شدن و فعالیت میکند.

کارکرد فن ها در خنک شدن موتور 

به صوت کلی تا دمای 90 درجه فن ها خاموش هستند و بعد از عبور از این دما، فن ها با دور پایین شروع به کار میکنند و در حدود 105 درجه موتور با دور فن پایین خنک میشود و از دمای بین 100 تا 120 درجه موتور با دور فن بالا خنک میشود و بعد از این دماست که سیستم های هشدار ایمنی فعال شده و لامپ STOP روشن میشود که بلافاصله خودرو باید متوقف شود.

در ضمن در مواقعی که از کولر بهره میبرید دور بالای فن روزدتر فعال شده و در این زمان فشار گاز کولر تعیین کننده دور فن بالای خودرو است.

پس اگر خودرو مدل بالایی دارید بهتر است که بی خیال پایین آوردن دمای موتور با روش های غیراستاندارد باشید و از رانندگی خود لذت ببرید و نگران آن نباشید.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.