چگونه در هنگام بارندگی بالاترین کیفیت رانندگی را داشته باشیم؟

به گزارش خودروبرتر ، برای رانندگی در باران و با داشتن فاکتورهای کیفیت و مطمئن و ایمن باید حواسمان به رعایت نکاتی باشد:

– هنگام بارندگی دقت بیشتری به خرج دهید. مبادا مناظر زیبا، هوای خوش و بوی نم باران حواستان را از رانندگی پرت کند.

– از سالم بودن برف‌پاک‌کن‌های جلو و عقب خودرو مطمئن باشید و بسته به‌شدت باران، سرعت برف‌پاک‌کن را تنظیم کنید.

– منبع آب‌شیشه شوی را به‌طور مرتب کنترل کنید. در یک جاده گل‌آلود، حتی پس از باران، ماشین‌های جلویی آن را گلی خواهند کرد.

– مراعات عابران پیاده را بکنید. خیابان پر از چاله‌های کوچک و بزرگ است که هنگام باران پر از آب می‌شوند. شرط انصاف این است که از چاله‌ها بااحتیاط عبور کنید تا آب گل‌آلود به عابران نپاشد.

– هنگام بارندگی، حداکثر سرعت‌های مجاز تعیین‌شده برای معابر مختلف کاهش می‌یابد و شما باید با سرعت کمتری رانندگی کنید. این احتیاط در سرعت، برای وقتی‌که تازه باران شروع‌شده هم صادق است. یعنی وقتی‌که تازه زمین‌تر شده، اصطکاک کاهش می‌یابد. به‌خصوص در اوایل بارندگی، به علت مخلوط شدن آلودگی‌های سطحی مانند روغن ماشین و گردوخاک که به‌طورمعمول روی سطح همه خیابان‌ها و جاده‌ها هست، حتی خطر جدی‌تر نیز می‌شود.

– اگر هنگام بارش باران مجبور به گرفتن ترمز شدیدی شدید، چند بار به‌طور پیاپی پا را روی ترمز فشار دهید. با این کار از لیز خوردن ماشین جلوگیری خواهید کرد. البته رانندگان ماشین‌هایی که به ترمز ABS مجهزند، خیالشان از این بابت راحت‌تر است زیرا این ترمزها برای لیز نخوردن در چنین شرایطی طراحی‌شده‌اند.

چگونه از سرخوردن خودرو در هنگام رانندگی در باران جلوگیری کنیم؟

– شاید این سؤال پیش بیاید که هنگام سرخوردن، چگونه خودرو را متوقف کنیم؟ بهترین کار، این است که اعتمادبه‌نفس داشته و به خود مسلط باشید. از ترمز کردن بپرهیزید زیرا ضربه زدن به ترمز درروی سطح لغزنده چرخ‌ها را قفل می‌کند و باعث لغزش و سرخوردن بیشتر می‌شود. باید در جهتی حرکت کنید که قسمت عقب خودرو سر می‌خورد (فرمان را به همان طرف بچرخانید) و هر زمان خودرو به حالت مستقیم درآمد، در جهت دلخواه خود حرکت کنید. خیلی آهسته روی ترمز فشار دهید تا از سرعت خودرو کاسته شود یا آرام روی گاز فشار دهید تا خودرو به حرکت خود ادامه دهد.

– از سبقت گرفتن بپرهیزید. چرخاندن فرمان به مقدار زیاد، ضربه‌ای به عقب خودرو می‌زند که موجب سرخوردن آن می‌شود و خودرو در جهت عکس حرکت برمی‌گردد. درعین‌حال، خودرو را در دنده نگه‌دارید و از خلاص کردن آن بپرهیزید، زیرا در این حلت به کم شدن سرعت کمک می‌کند و حداکثر کنترل را به راننده می‌دهد.

– از برداشتن پای خود از روی گاز به‌طور ناگهانی خودداری کنید و پدال گاز را به‌طور متعادل نگه‌دارید تا از سرخوردن خودرو در این وضعیت جلوگیری کنید. هنگامی هم که خودرو «بکسوات» کرد از گاز دادن‌های بی‌مورد و چرخاندن سریع چرخ‌ها خودداری کنید زیرا این عمل علاوه بر این‌که نتیجه مثبتی ندارد، خودرو را نیز عمیق‌تر و کامل‌تر در گل‌ولای فرومی‌برد.

– در شرایط جوی معمول و به‌صورت استاندارد شما می‌بایست فاصله سه الی چهارثانیه‌ای با خودروی جلوی خود داشته باشید که به هنگام رانندگی در زیر بارش باران این عدد به ۵ ثانیه افزایش پیدا می‌کند. با این کار علاوه برداشتن زمان کافی برای عکس‌العمل در جاده لغزنده از پاشیده شدن آب جاده بر روی خودروی شما هم که موجب حادثه می‌شود، جلوگیری به عمل می‌آید.

امیدوارم که این نکات برای رانندگی در باران به بهترین نحو به کمک شما بیاید.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.