۴ گام اساسی در معاوضه خودرو که اگر ندانید، سرتان کلاه می‌رود

در گذشته که چیزی به نام پول وجود نداشت، مردم از تبادل کالا به کالا استفاده می­‌کردند. به این ترتیب هر دو طرف معامله به چیزی که مورد نظرشان بود، می‌رسیدند. امروزه این شکل از معامله همچنان پابرجا است و یکی از اشکال آن، معاوضه خودرو است. یعنی شما می‌­توانید خودروی خود را با خودرو و یا هر کالا یا چیز دیگری که ارزشی برابر با آن دارد معاوضه کنید. مسئله‌­ای که در مورد این‌گونه معامله‌­ها مهم است، نوشتن قرارداد معاوضه است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا مفصل به این مسئله بپردازیم.

معاوضه خودرو چیست

معاوضه خودرو که در اصطلاح به آن کلید به کلید کردن هم می­‌گویند، به این معنی است که دو طرف معامله خودروهایشان را با هم تعویض می­‌کنند. این شکل از معامله معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که طرفین نمی­‌خواهند وجه نقد بپردازند. در معاوضه ماشین، نیاز نیست که حتما دو خودرو ارزش برابر داشته باشند. مثلاً شما می‌­توانید ماشین خود را با یک ماشین کارکرده یا صفر تعویض کنید. ولی هر دو خودرو باید به صورت کامل بررسی شوند و ارزش آنها مشخص شود تا هیچ‌کدام از طرفین از این معاوضه خودرو متضرر نشوند.

انواع معاوضه خودرو

امروزه معاوضه خودرو انواع و اقسام مختلفی دارد و به صورت‌­های گوناگون انجام می­‌شود که در زیر به آنها اشاره شده‌است:

  1. معاوضه دو خودرو با شرایط و ارزش یکسان
  2. تعویض خودروی کارکرده با یک خودروی صفر
  3. معاوضه خودرو با ملک، زمین، آپارتمان و …

۴گام‌ اساسی در معاوضه خودرو

وقتی می­‌خواهید خودروی خود را تعویض کنید، باید نکاتی را رعایت کنید تا هیچ کدام از طرفین معامله متضرر نشوید.

۱) اولین گام در معاوضه خودرو انجام بررسی‌­های اولیه است. با انجام بررسی‌های اولیه ارزش خودرو مشخص می­‌شود و می‌­توانید با خیال آسوده‌­تری معامله را انجام دهید. در بررسی­‌های اولیه باید خودروها مورد کارشناسی قرار بگیرند و موارد زیر در نظر گرفته شوند:

  • مدل خودرو
  • میزان کارکرد
  • سلامت فنی
  • بیمه­‌نامه­‌ها
  • سلامت بدنه و ایرادات ظاهری
  • تعداد دفعات دست به دست شدن خودرو
  • و…

هر یک از عوامل بالا روی قیمت گذاری خودرو تأثیر­گذار هستند و بهتر است که خودرو را برای انجام این بررسی­‌ها نزد کارشناس ببرید.

معاوضه خودرو
برای معاوضه خودرو حتما از کارشناسان کمک بگیرید

۲) بهتر است که از عقد صلح در قرارداد، استفاده کنید. در این‌صورت هم به مقصود خود می‌­رسید و هم آزادی عمل بیشتری دارید. با عقد صلح در واقع معامله طبق توافق دو طرف صورت می‌­گیرد و می‌­توانید، شرایطی را در قرارداد بیاورید که بتوانید تا حدودی قوانین را محدود کنید. استفاده از عقد صلح، روشی برای ساده‌­تر کردن معامله تعویض خودرو است.

۳) وقتی می‌­خواهید قرارداد معاوضه خودرو بنویسید، باید مشخصات هر دو طرف معامله به صورت کامل و دقیق، مشخص شود. یعنی اگر معاوضه ماشین با ماشین است، مشخصات هر دو ماشین مانند: مدل، شماره موتور، شماره شاسی، سال ساخت، رنگ و …مشخصشوند.

۴) در قولنامه بخشی وجود دارد، تحت عنوان سایر شرایط که در آن بخش هر دو طرف می‌­توانند، شروطی از موعد تحویل گرفته تا ضمانتِ انجام تعهد و شرایط فسق قرارداد را در آن‌جا ذکر کنند.

اگر می‌خواهید اطلاعات کامل‌تری در مورد معاوضه خودرو کسب کنید به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/mag/car-exchange/

مبایعه‌­نامه تعویض خودرو و نکات آن

پس از اینکه بررسی­‌های لازم در مورد خودرو به عمل آمد و ارزش آن مشخص شد، نوبت به نوشتن مبایعه‌‌نامه یا همان قرارداد معاوضه ماشین می­‌رسد.

در نوشتن قرارداد معاوضه خودرو، نکاتی وجود دارد که باید رعایت شود. برخی از این نکات به شرح زیر است:

  • موارد معامله همراه با مشخصات، قیمت دقیق و تاریخِ نوشتنِ قرارداد باید در بخش عوضین معامله، نوشته شود.
  • اگر عوضین معامله ارزش برابری نداشته باشند؛ باید مابه‌­التفاوت و نحوه و تاریخ پرداخت آن مشخص شود.
  • دو نسخه از قرارداد باید تهیه شود و هر کدام از طرفین معامله یک نسخه از آن را که به امضای هر دو طرف و شهود رسیده‌است، نزد خود داشته باشند تا در صورت تخلف، طرف مقابل بتواند، پیگیری‌­های قانونی را انجام دهد.

نکته: چون در اینجا بحث تعویض خودرو است و هر دو طرف در عین حال که فروشنده هستند، خریدار هم به حساب می‌­آیند، در نتیجه پرداخت هزینه قولنامه بر عهده هر دو طرف است. مگر اینکه دو طرف توافقی غیر از این داشته‌باشند.

پس از نوشتن قرارداد، مانند: مراحل خرید خودرو، دو طرف معامله به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده و کارهای مربوط به تعویضپلاکو دریافت برگه سبز و کارت خودرو را انجام می­‌دهند. در آخر هم برای انتقال سند به دفترخانه باید مراجعه شود.

نوشتن قرارداد معاوضه خودرو
برای نوشتن قرارداد  معاوضه خودرو از کارشناسان حقوقی کمک بگیرید.

مزایا و معایب تعویض ماشین

مالکیت خودرو از راه معاوضه مزایا و معایبی دارد. قبل از اینکه تصمیم به معاوضه بگیرید، بهتر است اطلاعاتی در این باره کسب کنید. در ادامه این معایب و مزایا را برایشماشرحمی‌دهیم.

معایب معاوضه خودرو

۱- در مورد خودروی کارکرده مسائلی مانند پنهان­‌کاری مالک درباره خودرو هم وجود دارد. ممکن است فروشنده تمامی نکاتی که در مورد بدنه و یا مسائل فنی ماشین را نگوید. بهترین کار هنگام معاوضه یا خرید و فروش خودرو دست دوم، مراجعه به کارشناس برای بررسی این موارد است.

۲- دوخودرویی که باهم معاوضه می‌‌شوند به لحاظ شرایط و کیفیت دقیقا مانند هم نیستند.

 مزایای معاوضه خودرو

۱- در این روش معامله، پای پول نقد در میان نیست. یعنی شما نیاز به پول نقد برای تصاحب خودروی دیگر ندارید و فقط در صورتی‌ که ارزش خودروها باهم برابر نباشد، باید مقداری به عنوان مابه‌‌التفاوت پرداخت شود.

۲- با معاوضه اتومبیل شما می‌توانید مالکیت خودروهایی که دیگر تولید یا وارد نمی‌‌شوند را در اختیار داشته باشید. حتی می‌‌توانید مالک خودرویی شوید که توان خرید مدل صفر آنرا ندارید.

۳- قیمت‌گذاری برطبق توافق طرفین صورت می‌‌گیرد و شورای رقابت و ارگان‌‌های رسمی در این کار دخالت ندارند.

در نهایت، اگر قصد معاوضه خودرو دارید، باید تمام نکات گفته شده را به دقت بررسی کنید تا متضرر نشوید. فراموش نکنید که برای تعویض ماشین حتما از کارشناسان خبره کمک بگیرید. کارشناسان به دلیل دقت و تجربه کافی در این امر، می‌توانند شما را از ضررهای مالی که ممکن است گریبان شما را بگیرد حفظ کنند.

منبع: سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

این مطلب یک  رپرتاژ تبلیغاتی است و خودروبرتر مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد.
بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.