نقاط ضعف و قوت خودرو دنا، مقرون به صرفه ترین مدرن ایرانی

دنا محصول ایران خودرو است که در حقیقت همان سمند بهینه شده با فیس لیفت (طراحی خودرو و ارائه آپشنهای جدید اعم از امکانات جدید تغییرات در نوع موتور و ..که بستگی به حجم تغییرات ایجاد شده به دو نوع ماژور و مینور تقسیم میشه) کلی است که قرار بود جایگزین خودروهای پژو ۴۰۵ و سمند شود. در ابتدا قرار بر این بود که در سال ۱۳۹۱ عرضه شود که بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان بر سر قیمت گذاری و با تأخیر زیاد راهی بازار شد. این محصول به دست مهندسان ایرانی و بدون حمایت‌های خارجی و با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات ایران خودرو طراحی شده‌است. مدل‌های خودرو دنا شامل ال‌ایکس با موتورهای ای‌اف۷ بنزینی و پایه گازسوز و ای‌ال‌ایکس با موتور ای‌اف۷ توربوشارژ است. که هم اکنون تولیدموتور EF7 توربو شارژر منتفی شده، و موتور XUM جایگزین آن شده است. تفاوت مدل‌های خودرو دنا، علاوه بر موتور، در سیستم‌هایی همچون رینگ، آیینه برقی تاشو، چراغ‌های مه‌شکن، رنگ تریم داخلی، می‌باشد؛ و در مدل های بعدی فرمان برقی و کیسه هوای جانبی نیز اضافه می‌شود.طول دنا ۴۵۵۸ میلی متر، عرض آن ۱۹۴۴ میلی متر و ارتفاع آن ۱۴۶۰ میلی متر است.درباره سرعت و شتاب دنا هم باید گفت که حداکثر سرعت این خودرو ایرانی ۱۹۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد هم ۱۲ ثانیه می باشد، در ضمن مصرف سوخت دنا، در هر صد کیلومتر ۷٫۹ لیتر است،لازم به ذکر است که حجم باک دنا هم ۷۰ لیتر می باشد.

حال به بررسی دقیق قسمت های مختلف این خودرو می پردازیم، تا به شما در شناخت کامل این محصول ایرانی کمک کنیم، در ابتدا به نقاط ضعف دنا می پردازیم:

۱) بررسی موتور:

موتور دنا همان موتور EF7 است، که ۱۱۴ اسب بخار قدرت دارد و با توجه به وزن دنا که ۱۲۷۷ کیلوگرم است، نمی توان انتظار شتاب خیلی خوبی را از آن داشت. اما دنا با داشتن پدال گاز برقی و ضرایب خوب دنده‌ها، حس شتاب گیری بهتری نسبت به سمند EF7 و سمند SE دارد(همین موتور را دارند). عایق بندی موتور نیز خوب انجام شده و این امر باعث شده تا صدای موتور کمتر از سمند وارد کابین ‌شود. حتی در دور موتورهای بالا، زوزه‌ی موتور آزاردهنده نیست.اما در کل موتور EF7 که موتور ملی است چند ایراد دارد که صدای وحشتناک موتور ، عدم هماهنگی موتور و جعبه دنده که باعث می شود در دنده ۵ گژکاری وجود داشته باشد و دیگر مشکل موتور EF7 زود جوش بودن آن است.

۲) سیستم تعلیق:

امروزه راحتی سرنشینان مهم ترین هدف سازندگان خودرو است.یکی از مهم ترین عوامل راحتی سرنشینان جلوگیری از انتقال ارتعاشات حاصل از محیط خارج به سرنشینان است. این ارتعاشات میتواند ناشی از عوامل متعددی مانند ترمز کردن ،حرکت در پیچ و ناهمواریهای جاده و .. باشد.برای رسیدن به این امر، بین چارچوب شاسی و چرخهای خودرو، سیستم تعلیق را کار گذاشته اند. سیستم تعلیق ،مجموعه فنرها،کمک فنرها و تمام سازوکارهایی است که برای ایجاد راحتی سفر و فرمانپذیری خودرو به کار میروند. هر سیستم تعلیق دو هدف کلی دارد که هدف اول آن راحتی سرنشینان و هدف دوم فرمان پذیری و کنترل خودرو می باشد، اما در دنا اشکال کوبیدن محور عقب همچنان مانند سمند به‌چشم می‌خورد و در ناهمواری‌های جاده و خیابان، ضربه‌ها به کابین وارد می‌شود. این سبک فنربندی و سیستم تعلیق برای یک خودرو در این بازه قیمتی ( ۴۰ الی ۵۰ میلیون تومان ) ناامید کننده به حساب می آید.

۳) کیفیت مونتاژ:

در قسمت‌هایی مانند درب‌ها مشکل مونتاژ مشهود است، فاصله بین درزهای دنا وضعیت مطلوبی ندارد و با یک مقایسه کلی با یک خودروی روز اروپایی و حتی چینی به عمق این مطلب پی خواهید برد.

۴) جنس کابین:

استفاده دنا از پلاستیک خشک در کابین خود، نقطه ضعف بزرگی برای این خودرو ملی شده است، متاسفانه ما در برخی خودروها با قیمت بالاتر هم شاهد این جنس از کابین(البته با متریال بهتر و حس دلنشین تر) هستیم.

۵) طراحی داخلی:

طراحی داخلی دنا در برخی جاها نقطه قوت دارد و هم در برخی جاها ضعف که نقطه ضعف آن این است که به محض شروع حرکت، درها به صورت خودکار قفل می‌شوند و وقتی توقف می‌کنید، باز به صورت خودکار باز می‌شوند. در هنگام ترافیک باز و بسته شدن مداوم درها آزار دهنده است و باید فکری به حال آن شود. همچنین نمایشگر تهویه مطبوع، با توجه به آفتابی بودن هوا در روز آزمایش، کمی ناخوانا بوده و حواس راننده را پرت می‌کند. امیدواریم که ایران خودرو این مشکل را نیز برطرف کند.

حال نوبت به بررسی نقاط قوت دنا رسیده است

۱) طراحی داخلی:

در مورد طراحی داخلی خودروی دنا، باید گفت، بیشترین اتفاقات در بخش داشبورد و غربیلک فرمان رخ داده است. این بخش نیز در طراحی از دور خودروی متفاوت کپی برداری شده است که البته این بار هردو کره ای هستند. در طراحی داشبورد دنا، آنچه بیشتر از همه به نظر می رسد، کپی برداری داشبورد، کنسول میانی و دریچه های هوا از خودروی هیوندای سوناتا وای اف ( سوناتا نسل ششم) است که البته باید گفت انتخاب بسیار خوبی بوده چراکه طراحی داشبورد و کنسول از نقاط قوت هیوندای سوناتا وای اف است. در ضمن این طراحی با طرح دماغه و پیشنانی خودرو تناسب خوبی دارد غربیلک نیز از خودروی دوولاستی آمده است که طرحی زیبا و متناسب و در عین حال خوش دست و به دور از شلوغی و آشفتگی دارد. در کل طراحی داخلی دنا بسیار خوب و قابل تقدیر است.

۲) تجهیزات رفاهی درخور قیمت:

در دنا برخی آپشن ها حتی در خودرو های چینی هم مشاهده نمی شود و این نکته مثبتی به شمار می رود.در زیر چند عدد از تجهیزات رفاهی دنا را مشاهده می کنید:
_مجهز به سامانه کروز کنترل
_سامانه کمک پارک عقب
_ برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس
_قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
_رادیوپخش با مانیتور تصویری بزرگ و قابلیت پخش فایلهای صوتی و تصویری
_دارای قابلیت استفاده از سیستم ناوبری (رهیاب)
_غربیلک فرمان مجهز به دکمه های کنترل سیستم صوتی، هندزفی موبایل و کروز کنترل
_آینه های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک
_سیستم پاسخگویی به تلفن همراه (هندزفری موبایل(
_جابجایی‏های صندلی‏های راننده و سرنشین جلو بصورت کاملا برقی
_مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک
_ امکان نصب صندلی کودک (استاندارد Isofix)
_کیسه هوا
نکته قابل توجه راجع به سیستم صوتی، دنا این است که، به لطف استفاده از بلندگوهای با کیفیت، حتی وقتی صدای سیستم صوتی را تا انتها زیاد می‌کنیم، افت محسوسی در کیفیت دیده نمی‌شود و نیازی به تعویض آن نخواهید داشت.

۳) سیستم ترمز دنا:

یکی از نقاط قوت دنا بی تردید در این بخش است، زیرا هر چهار چرخ به ترمز دیسکی مجهزند که با کمک ABS و EBD و به لطف بوستر ترمز، عملکرد بسیار عالی دارد. ترمز دنا حس اطمینان خوبی در موقع رانندگی دارد.

۴) زیست محیطی:

دارا بودن استاندارد آلایندگی یورو ۴ که قابلیت ارتقا به یورو۵ را هم دارد یک نکته مثبت برای دنا محسوب می شود.

۵) ایمنی:

در مقایسه با خودروهایی که در این بازه قیمتی به فروش می رسند( برلیانس H330) و حتی بالاتر از آن( جک j5) عملکر دنا قابل قبول است، زیرا اکثر خودروهای هم کلاس موجود، با ۲ کیسه هوا عرضه شده‌اند و دنا نیز ۲ کیسه هوا دارد. ولی در قسمت ترمز (که قبلا هم ذکر کردیم) این خودرو بسیار قوی است و از ترمزهای قابل اعتمادی تشکیل شده است. همچنین سیستم عیب یابی دنا بسیار کارآمد است.
در زیر به برخی از آپشن های ایمنی دنا که در سایت تولید کننده(ایران خودرو) ذکر شده می پردازیم:
_ مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو
_ مجهز به کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
_ مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو و عقب با پیش کشنده و محدودکننده نیرو -جلو
_مجهز به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و بوستر MBA به همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
_فرمان جمع شونده در تصادف
_ چراغ های مه شکن جلو و عقب به همراه چراغ های ایمنی روی درها
_شیشه های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید)۶) در حین رانندگی:

شاید در همگام سکون حس کنید که صندلی‌های دنا خشک است، اما در هنگام رانندگی به خوبی شما را در بر ‌می‌گیرد.وقتی شروع به حرکت می کنید، در هنگام رانندگی با دنا، دید خوبی به اطراف دارید، آیینه های جانبی و جلو، نیز دید خوبی دارند و از این لحاظ مشکلی نخواهید داشت.

۷) هندلینگ خوب (فرمان پذیری مناسب):

فرمان‌پذیری یا هندلینگ یک خودرو که بیانگر رفتار دینامیکی آن در حرکت بر روی مسیرهای منحنی و گذر از پیچ‌ها است، تحت تاثیر، ویژگی‌های هندسی و عملکردی ساز و کارهای گوناگون به کار رفته در خودرو همچون سیستم‌های تعلیق، ترمز و فرمان می باشد. طبق این امر، در طراحی هر یک از سیستم‌های یاد شده باید تاثیر ویژگی‌های آن سیستم در فرمان پذیری خودرو به عنوان یکی از معیارهای مهم در نظر گرفته شود، فرمان‌پذیری با پایداری و ناپایداری خودرو مرتبط است.باید بگوییم که دنا و سازنده آن در این بخش خوب کار کردند و هندلینگ این اتومبیل ستودنی است فاکتورهای کلیدی در فرمان‌پذیری عبارتند از توزیع جرم (مرکز جرم و ارتفاع آن)، سیستم تعلیق، چرخ‌ها و تایرهای خودرو و … ، زمانی که شما با این خودرو در جاده‌ها رانندگی می کنید، دیگر نگرانی از عدم کنترل خودرو وجود ندارد. همچنین کیفیت سواری دنا بسیار خوب است و به‌خوبی می‌تواند با برلیانس H330 و جک j5 رقابت کند. لازم به ذکر است، که این سطح از کیفیت فنی برای وضع آشفته تولیدات داخلی بسیار خوب است.

در آخر، تلاش جدی ایران خودرو برای ارائه محصولی جدید، قابل ستایش است و دنا با امکانات خوب، چهره‌ای جذاب و عملکرد مناسب، می‌تواند به سرعت جای خود را در بازار به دست آورد. اما این نکته فراموش نشود که هنوز دنا امتحان اصلی خود را پس نداده است، و باید دید که در استفاده دراز مدت، آیا کیفیت خود را حفظ می کند؟

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.