تحول 20 ساله ایران خودرو فقط در بخش افزایش قیمت

این امر که ممکن است برای برخی از شرکت های خودروساز نظیر کره ای ها هرسال اتفاق بی‌افتند یا اینکه همانند کمپانی های آلمانی یا ایتالیایی طی یک دوره زمانی مشخص انجام شود؛ به عبارت دیگر فیس لیفت کردن این خودرو ها شامل تغییراتی در اجزای بدنه، موتور، داخل (داشبورد) بوده که پس از انجام این تغییرات خودروی به روز شده به حدی تغییر می کند که تنها نام مدل پیشین خود را یدک می شد ولی انگار ایران خودرو تفسیر معکوسی از این پیشرفت دارد.

برهمین اساس پس از فیس لیفت مشتری با خودرویی کاملا متحول شده روبرو می شود اما نام خودرو کماکان بی تغییر می ماند که این امر بار روانی پیشرفت در کیفیت خودرو را در ذهن مصرف کننده دوچندان می کند.

در حال حاضر یکی از تولید کنندگان بزرگ خودرو در کشور گروه خودروسازی ایران خودرو است؛ این خودرو سازی حدود 15 مدل خودروی تولیدی دارد که در ادامه گزارش به تغییرات برخی از مدل های آن می پردازیم.

پژو 405

از ورود این خودرو به بازار داخلی بیش از 25 سال می گذرد؛ این خودروی فرانسوی در ابتدا با مدل GL وارد بازار شد و پس از مدتی نسخه کامل شده آن که مجهز به شیشه بالابر برقی، رنگ بدنه متالیک، قفل مرکزی پیشرفته، صداگیر موتور و … با نام پژو GLX وارد بازار شد.

پس از چندین سال عرضه بدون تغییر در موتور و ظاهر مدل دیگری از این خودرو تحت نام SLX وارد بازار شد که مورد اقبال عمومی قرار نگرفت؛ اما در آخرین تحولات گروه خودروسازی ایران خودرو تمرکز خود را بر بهبود فضای داخلی این خودرو متمرکز کرد که نتیجه آن “پژو 405 داشبورد جدید” امروزی است.

بطور کلی از زمان ورود آن به داخل بازار تغییرات بسزایی در طراحی این خودرو بوجود نیامده اما قیمت آن از هفت میلیون تومان به بیش 32 میلیون تومان رسیده است.

گفتنی است طبق آخرین گزارش ارزشیابی خودرو که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران پژو 405 از پنج ستاره کیفیت تنها یک ستاره کسب کرده است.

GLI

SLX

GLX

GLX داشبورد جدید

پژو پارس

یکی از فیس لیفت های موفق ایران خودرو از روی اتاق پژو 405 بوجود آمد که این خودرو به محصول جدید آن زمان پژو یعنی 406 بسیار نزدیک کرد؛ لازم به ذکر است موتور پژو پرشیا آن زمان با 405 تفاوتی نداشت؛ همچنین نام آن در ابتدا پژو سفیر بوده به اندکی بعد به پرشیا و در نهایت پارس تبدیل شد.

البته چند سال بعد گروه خودروسازی ایران خودرو با تغییر موتور پرشیا، مدل ELX را با موتور 1800 سی سی 16 سوپاپ (معروف به موتور زانتیایی) را تحت عنوان پژو پارس ELX به بازار عرضه کرد.

همچنین همین مدل بعد از چند سال موتور 2000 سی سی و در سال های اخیر با تغییر در طراحی داخلی (داشبورد فرمان و فریم جدید) را با 3 مدل سال (ساده) پارس LX و پارس ELX به بازار عرضه کرده است.

در حال حاضر قیمت پژو پارس اتوماتیک تا 51 میلیون تومان هم می رسد اما این قیمت کماکان انتظارات مردم از این خودرو را برآورده نمی کند.

طبق گزارش های استاندارد پژو پارس توانسته تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفیت را کسب کند.

طرح اولیه

فعلی

تغییر داشبورد

پژو 206

یکی از خودروهایی که از بدو ورود محبوبیت خاصی در جوانان ایجاد کرد، پژو 206 بود که در 6 تیپ عرضه شد؛ این خودرو که از سال 80 وارد بازار شد در تیپ های مختلف و با توجه به نوع آپشن های نصب شده در آن و همچنین گیربکس (اتومات و دنده) و موتور 1400 سی سی و 1600 سی سی 16 سوپاپ عرضه شد.

این خودرو در ادامه بیشتر در 3 تیپ 2 و3 و 5 به بازار عرضه شد و نوع اتوماتیک آن نیز به سبب قطع همکاری پژو در زمان تحریم ، از ادامه تولید باز ماند.

خودروی 206 از نظر ظاهری د ر تمامی تیپ ها یکسان بوده و فقط نسخه صندوق دار آن دارای ظاهری مختلف است.

ایران خودرو توانسته با ارتقاء کیفیت پژو 206 در آبان ماه یک ستاره کیفی دیگر از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران دریافت کند و سطح این محصول را به سه ستاره برساند.

همچنین ایران خودرو طی این سال ها خودروی رانا را بر پایه 206 صندوقدار طراحی نمود اما از این خودروی 33 میلیون تومانی استقبال چندانی نشد.

شایان ذکر است طی سال های اخیر بهای یک دستگاه پژو 206 از زیر 10 میلیون تومان به نزدیک 40 میلیون تومان رسیده اما برخلاف افزایش چهار برابری قیمت طی سال های اخیر، ظاهر آن تغییر محسوسی نداشته است و از نظر کیفی بهبود یافته که در حال حاضر با کسب سه ستاره کیفیت، جزء محصولات با کیفیت خودروسازی ایران خودرو است.

پژو 206

پژو 206 صندوقدار

رانا

سمند/ خودروی ملی؟!

اسب زرد یا همان سمند اولین خودرویی بود که ادعا شد توسط مهندسین داخلی ساخته شده و در آن زمان جنجال زیادی به پا کرد؛ این خودرو با موتور 1800 سی سی 405 به بازار عرضه شد اما از نظر استحکام یک سر و گردن از این خودرو بالاتر بود.

طی سال های گذشته چندین مدل مختلف از سمند به بازار عرضه شد که از جمله آن می توان به سمندر ساده، سمند LX، سمند سورن و سمند SE اشاره کرد.

قیمت این خودرو نیز در آن زمان قیمتی در حدود 10 میلیون تومان داشت که در حال حاضر به 39 میلیون تومان نیز می رسد.

این خودرو نیز نتوانسته آنطور که باید و شاید انتظارات کیفی را براورده کند و تنها موفق به کسب یک ستاره کیفیت از استاندارد شده است.
در این بین ایران خودرو با تغییری جزئی در موتور و نمای ظاهری، خودروی سورن را به بازار عرضه کرد که از نظر کیفیت داخل و موتور از بقیه سمند های موجودِ آن زمان بهتر اما گران تر بود.
گفتنی است خودروی دنا نیز بر پلتفرم سمند اما با ظاهری متفاوت توسط گروه خودروسازی ایاران خودرو عرضه شده که با قیمتی در حدود 45 میلیون تومان در بازار معامله می شود، دنا یک فیس لیفت از خودروی سمند است و دارای موتور، گریبکس و اکسل مشترک با سمند سورن است.

مقایسه طرح اولیه و سمند معمولی

سورن

دنا

حال بر روند تغییرات چند خودرو ساز خارجی بی.ام.و نگاهی می اندازیم تا متوجه تغییرات هرساله ظاهر و موتور خودرو متناسب با نیاز و سلیقه مشتریان شویم.

در حال حاضر بیش از 20 سال است که در خودرو های تولیدی ایران خودرو تغییری بوجود نیامده است و حتی در مواقعی با افت مواجه شده است؛ در این بین هیچ گاه شاهد کاهش قیمت نبوده ایم بطوریکه طی این سال ها قیمت اکثر خودرو های تولید داخل سه یا چهار برابر شده اند.
براساس این گزارش و طبق آخرین گزارش کیفیت خودرو ها کلیه محصولات تولیدی ایران خودرو در سراسر کشور بطور میانگین با دو ستاره از پنج ستاره کیفیت فعالیت می کنند.

کیفیت پائین قطعات، خدمات پس از فروش، نبود نوآوری در خودروها از جمله اعتراضات مشتریان به خودروسازان است؛ حال که تحولی در فضای سیاسی- اقتصادی کشور رخ داده و بار دیگر تعامل و همکاری با خودروسازان پیشرفته بین المللی از سر گرفته شده است، انتظار می رود خودروسازان با احترام به سلیقه مشتریان نسبت به ایجاد تحولی در صنعت خودرویی کشور اقدام کنند، که البته امیدواریم این تحول فقط در بحث قیمت گذاری خودرو ها نباشد.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.