به کدام یک از تیپ شخصیتی در پشت فرمان علاقه دارید؟

یک مطالعه که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد که به صورت کلی هفت نوع مختلف رانندگی در جاده‌های امروزی وجود دارد تا ما شاهد تیپ شخصیتی متفاوتی در پشت فرمان باشیم.
روانشناسان اجتماغی در کالج علوم اقتصادی و سیاسی لندن با همکاری لاستیک گودیر یک مطالعه در مورد بر رسی روانشناسی اجتماعی و ایمنی در جاده‌های اروپا پرداختند که نتایج این مطالعه روش‌های مختلف رانندگی در سطح جاده‌ها و تعامل و پاسخ مردم در مواجهه با سایر رانندگان پرداخته است که به طور یقین خواندنش خالی از لطف نمی‌باشد.
با تمرکز بر روی گروه‌های مختلف و مصاحبه با رانندگان، محققان هفت شخصیت مختلف که به طور اغلب در هنگام رانندگی و در هنگامی‌که در پشت فرمان هستید آشکار می‌شوند را شناسایی کرده اند.
شخصیت معلم…
اولین نوع رانندگان تیپ شخصیتی با شخصیت معلم گونه هستند به طوری که انان باید مطمئن شوند که رانندگان دیگر به اشتباهات خود پی برده اند و به نوعی آنان را برای رفتار صحیح آموزش داده و در برخی مواقع می‌خواهند مطمئن شوند که این آموزش به درستی انجام گرفته است.
شخصیت همه چیز دان..
نوع بعدی رانندگان، رانندگانی هستند که فکر می‌کنند آنها ” توسط مشتی افراد احمق” احاطه شده اند و اغلب سعی می‌کنند با شاد نشان دادن و یا داد و فریاد این اصل را با خود مرور کنند در حالی که سعی می‌کنند وسیله نقلیه خود را بسیار محافظت شده نگاه دارند.
شخصیت رقیب تراش..
شخصیت سوم رقیب تراش است زیرا او به طور مداوم نیاز به پیشی گرفتن از سایر رانندگان داشته و به طور مداوم راننده ای را که راه را بر او می‌بندد اذیت می‌کند و حتی سعی می‌کند با انجام حرکات خطرناک در زمانی که پیشی گرفت کوچکترین منفذی برای کسی برای سبقت گرفتن از خود باقی نگذارد.

drive_ipishkhan_car_233_61631760
شخصیت مجازاتگر..
این شخصیت دوست دارد که به مجازات مستقیم رانندگان از دید او متخلف در سطح جاده اقدام کند که بهترین عنوان برای این افراد road ragers است و حتی این رانندگان ممکن است در نهایت از خودرو خود برای مجازات سایر رانندگان خارج شوند و به درگیری فیزیکی نیز اقدام کنند.
شخصیت فیلسوف..
به طور مطمئن آرامترین تیپ شخصیتی در پشت فرمان، که به راحتی سوء رفتار سایر رانندگان را پذیرفته و تلاش می‌کند تا آن را با توضیح منطقی پاسخ دهد و البته این دسته از رانندگان اغلب احساسات خشمگینانه خود را در هنگامی‌که در داخل خودرو هستند مدیریت می‌کنند.
شخصیت احترازگر…
ششمین تیپ از رانندگان که رفتار‌های عصبی و دیوانه وار سایر رانندگان را دیده و سعی می‌کنند تا از آنان دور بمانند.
شخصیت فراری…
آخرین تیپ رانندگان، رانندگان فراری و بی مسئولیت هستند که با گوش دادن به موسیقی و یا گفتگو با تلفن همراه در حالی که در پشت فرمان هستند اوقات رانندگی خود را سپری می‌کنند، به گفته محققان این افراد” یک خود منحرف در روابط اجتماعی ” هستند که البته خود آن را انتخاب کرده اند و در ضمن لازم نمی‌بینند که به سایر رانندگان در جاده‌ها در مورد رفتار خود توضیح دهند.
دکتر کریس تنانت مدیر گروه تحقیق در این مورد می‌گوید:” بسیاری از ما در زمانی که می‌توانیم با خوشحالی و آرامش در پشت فرمان بشینیم ولی به هر حال مجبور به تعامل با سایر رانندگان هستیمو بدین ترتیب جاده به یک محیط اجتماعی تبدیل می‌شود که قادر است ما را به راحتی به چالش‌های نامشخص بکشاند در حالی که ما ممکن است در مورد رانندگی دیگران نیز نگران باشیم”.
به هر حال این تحقیقات نشان می‌دهد که رفتار ما به رفتار رانندگی دیگران نیز بستگی دارد که البته شاید خود ما هم شخیصت خود را در هنگام رانندگی قبول نداشته باشیم و از نقطه نظر روانی شخیصت‌های مختلف رانندگی نشان دهنده این است که رانندگان برای مقابله با ناکامی‌های خود به بروز احساسات خود در کسری از ثانیه اقدام می‌کنند و در برخی نیز بسته به وضعیت تعامل با دیگران ممکن است دارای چندین پروفایل از این رفتار‌های مختلف رانندگی باشیم.
راستی شخصیت شما در هنگام رانندگی کدام یا کدامها است..؟؟؟

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.