اجباری شدن جعبه سیاه خودرو در اتحادیه اروپا

خودروبرتر– در بزرگترین تحول قوانین ایمنی حمل و نقل در پنجاه سال گذشته،‌ اتحادیه اروپا نصب سیستم محدودکننده سرعت در خودروها را اجباری خواهد کرد.

براساس قانونی که به زودی در پارلمان اروپا تصویب می‌شود، تمامی خودروها حداکثرباید تا سه سال آینده مجهزبه سیستمی شوند  که با تشخیص حداکثر سرعت مجاز جاده‌ها، سرعت ماشین‌هایی که تند حرکت کنند را به صورت خودکار کم می‌کند.

به هر حال این سیستم بخشی از ۱۵ فن‌آوری ایمنی اجباری است که در همه ماشین‌ها به طور استاندارد نصب خواهند شد.

از دیگر فن‌آوری‌ها، ترمز خودکار برای جلوگیری از تصادف، سیستم تشخیص خستگی یا مستی راننده و دستگاهی مانند جعبه سیاه هواپیما برای ذخیره اطلاعات ماشین است.

سیستم محدودکننده سرعت با کمک دوربین و راه‌یاب ماهواره‌ای سرعت ماشین را در حد مجاز پایین می‌آورد. خاموش کردن این سیستم ممکن نیست، اما راننده در صورت نیاز به سرعت بیشتر برای سبقت گرفتن می‌تواند با فشار دادن پدال گاز سیستم را برای مدت کوتاهی متوقف کند.

بنا بر آمار اتحادیه اروپا، هر سال به طور میانگین ۲۵ هزار نفر در جاده‌های کشورهای عضو این اتحادیه جان خود را از دست می‌دهند و دلیل اکثر تصادف‌ها خطای انسانی است.

گروه‌های غیردولتی که برای ایمنی بیشتر جاده‌ها فعالیت می‌کنند از این قوانین تازه استقبال کرده‌اند و می‌گویند چنین تحولی در قانون‌گذاری از زمان اجباری شدن کمربند ایمنی سابقه نداشته‌ است.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.