خودرو چینی در سبد محصولات خودروسازان ایرانی چقدر سهم دارد؟

بر اساس گزارش هفته‌نامه خودرو امروز که مبنی بر اطلاعات منتشر شده از سوی “بخش مطالعات بازار خودرو امروز”، در پنج‌ماهه نخست سال جاری، خودروهای سواری چینی تولید شده در خودروسازی کشورمان سهمی 10درصدی از تولید در کشور را در اختیار داشته‌اند و 90درصد خودروهای تولید شده را محصولات غیر چینی تشکیل می‌دهند.

خودرو
بر اساس این گزارش، بیشترین حجم تولید خودروهای چینی در شرکت مدیران  است و پس از آن، کرمان موتور، سایپا (با محصولات چانگان، برلیانس و زوتی) و ایران‌خودرو (با هایما و دانگ فنگ) جای دارند.
جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانید به ضمیمه “مطالعه بازار امروز” که در هفته جاری منتشر شده است مراجعه کنید.

این در حالی است که  حال حاضر تناسبی بین قیمت و کیفیت خودروهای چینی عرضه شده در بازار ایران در مقایسه با قیمت و کیفیت خودروهای تولیدی در داخل کشور وجود ندارد.

در نتیجه همین عدم تناسب، کیفیت خودروهای چینی که با قیمت‌های بالایی در بازار ایران به فروش می‌رسند به مراتب پایین‌تر از کیفیت خودروهای ایرانی است که با قیمت‌هایی کمتر از خودروهای چینی عرضه می‌شوند. به عنوان مثال خودروی توجوی هاچ‌بک (تولیدی کرمان موتور ) در حالی به قیمت 37 میلیون تومان در بازار ایران عرضه می‌شود که این خودرو در جدول رده‌بندی کیفی در رتبه ششم و بعد از تندر 90 قرار دارد.

در شرایطی که میزان نمره منفی خودرو تندر 90 برابر با 21.1 و قیمت آن در بازار ایران حدود 30 میلیون تومان است، میزان نمره منفی توجوی تقریبا سه برابر تندر 90 (57.5) است که این به معنای سه برابر بودن کیفیت تندر 90 نسبت به توجوی است با این حال توجوی به قیمتی بالاتر از تندر 90 عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.