چرا آگهی تبلیغاتی فولکس واگن جنجالی شد؟

اعتراض گسترده به نژادپرستانه بودن آگهی نسل جدید گلف، کارخانه فولکس‌واگن را ناچار به عذرخواهی کرد.

آگهی ده ثانیه‌ای که در صفحه اینستاگرام فولکس‌واگن منتشر شده بود، دست بزرگ زنی را نشان می‌داد که با خنده مردی را مانند عروسک بازی می‌دهد.

این دست سپس مرد را از یک مدل گلف دور کرده و به داخل یک رستوران فرانسوی پرتاب می‌کند که نامش “پتی کولون” است که به فارسی “کشورگشای کوچولو” ترجمه می‌شود.

ترفندهای تصویری شبیه به این در شبکه‌های اجتماعی زیاد دیده می‌شود اما معترضان معتقدند سفید بودن پوست دست و سیاه‌پوست بودن مرد، برتری نژادی سفیدپوستان را به بیننده القا می‌کند.

بعد از نمایش ویدئو؛ عبارت “نسل جدید گلف” حرف به حرف روی صفحه ظاهر می‌شود. معترضان می‌گویند این حروف به ترتیبی ظاهر می‌شود که ابتدا کلمه‌ای دیگر را نمایش می‌دهد؛ کلمه‌ای که برای خطاب‌ قرار دادن سیاه‌پوستان از آن استفاده می‌شد و به کار بردن آن بسیار توهین‌آمیز است.

خودروساز آلمانی، ابتدا در برابر اعتراض‌ها مقاومت کرد و گفت نژاد کسانی که در ویدیو هستند ربطی به مضمون آن ندارد. اما با بالاگرفتن اعتراض‌ها، مدیران فولکس‌واگن در شبکه‌های اجتماعی از مردم عذرخواهی کردند.

الکه هایتمولر، مدیر برابری نژادی در فولکس‌واگن و یورگن استاکمان، مدیر بازاریابی این شرکت در بیانیه خود گفته‌اند: “ما خشم مردم را درک می‌کنیم و [این آگهی] برای خود ما هم تکان‌دهنده بود. این ویدیو توهینی به همه دستاوردهای جنبش حقوق مدنی سیاه‌پوستان است. این آگهی توهینی به همه انسان‌های نجیب است.”

شایان توجه است که این آگهی تبلیغاتی بخشی از مجموعه‌ای است که قرار بود در پس‌زمینه خود روایتگر مضمونی عاشقانه بین یک زن سفید‌پوست و مردی با پوست تیره، نسل جدید گلف را تبلیغ کند.

به عنوان مثال در یکی دیگر از این ویدئوها، زن با گذاشتن پاکتی زیر برف‌پاک‌کن مرد را گول می‌زند که انگار جریمه شده است، در حالی که نامه‌ای عاشقانه در پاکت است.

سخنگوی ارشد فولکس واگن اعلام کرده است که خودروساز آلمانی محتوای مورد نیاز خود را به آژانس‌های تبلیغاتی خارج از کارخانه می سپارد و در ضمن در حال تحقیق هستند تا بدریابند در کجای این فرایند دچار اشتباه شده و نتیجه را به صورت رسمی اعلام خواهند کرد.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.