مراقب شگرد جدید کلاه برداری در معاملات خودرو باشید

خودروبرتر -کلاه برداری در معاملات خودرو همیشه به فروشنده محدود نمی شود و گاهی خریدارن هم از همین تکنیک کارشناسی خودرو برای فریب دادن فروشندگان خودرو استفاده می‌کنند. برای آشنایی با انواع روش های کلاه برداری در معاملات خودرو  با ما همراه باشید.

به‌تازگی افراد سودجو و کلاه‌بردار با فروشندگان خودرو و ملک تماس می‌گیرند و خودشان را خریدار واقعی جا می‌زنند به‌طوری‌که شما از خریدار بودن آنان اطمینان حاصل می‌کنید  و ماجرا ازاینجا کلید می‌خورد و به‌عنوان خریدار نزد شما می آیند و خواستار نوشتن قولنامه به‌صورت دستی برای ندادن هزینه بنگاه می‌شوند.

به‌صورت عرف، ثمن معامله را یک چک به مبلغ کل در وجه حامل به شما می‌دهند و به شما میگویند خودرو و مدارک نزد خودتان باشد تا چک پاس شود تا اطمینان بیشتری را به‌سوی خود جلب کنند.

بعد از یک الی دو روز نزد شما آمده و خواستار فسخ معامله با بهانه‌های مختلف همچون جور نشدن وجه ثمن معامله میشوندبعد از فسخ کردن و به دست آوردن چک معامله به هر نحو از شما، جلوی روی شما قولنامه خود و شمارا پاره می‌کنید و شما نیز اطمینان حاصل می‌کنید که معامله فسخ‌شده است.

کلاه‌برداری شروع‌شده است و شخص سودجو کپی رنگی قولنامه را جلوی روی شما پاره کرده است و اصل قولنامه نزد خودش است و قولنامه شما هم که از بین رفته است.. حالا چه اتفاقی می‌افتد؟

خریدار (کلاه‌بردار) اظهارنامه‌ای و شکایتی تحت عنوان تحویل مبیع و الزام به تنظیم سند برای شما ثبت می‌کند و ادعا می‌کند بجای دریافت چک(که از شما موقع فسخ گرفته) به شما دلار،سکه،وجه نقد و… داده و در اینجا است که شما توی دردسر بزرگی می‌افتید و متأسفانه قضات محترم هم با توجهبه اینکه اصل چک و اصل قولنامه در دست خریدار(کلاه‌بردار) است وقوع عقد بیع را درست دانسته و رأی به ضرر شما صادر می‌شود و شمارا ملزم به تنظیم سند و تحویل خودرو/ملک بدون دریافت ۱ریال می‌کند و اینجا است که شما مال‌ومنالتان بدون دریافت یک ریال به باد می‌رود.

کلاغ رنگ شده را به جای قناری می‌فروشند

یکی از انواع کلاه برداری در معاملات خودرو  که در زمان فروش خودرو رخ می دهد این است که فروشنده یک خودروی کاملا سالم را نشان می دهد اما خودروی دیگری را به شما می فروشد. اما چگونه؟ بسیار ساده است. پلاک خودرو را جابجا می کنند. امروز به شما یک خودرو سالم را نشان می دهد، خودوریی که در واقع هیچ ایراد بدنه یا فنی ندارد. بعد از تنظیم قولنامه و دریافت بیعانه به راحتی پلاک خودرو را جابجا کرده و خودرویی با انواع ایرادات بدنه و فنی به شما تحویل می دهد.

راه حلی که کارشناسان همراه مکانیک پیشنهاد می دهند این است که حتما شماره پلاک، شماره شاسی، شماره ماشین و شماره بیمه نامه را در مبایعه نامه وارد کرده و در زمان تحویل چک کنید. به عنوان مثال، در پژو ۲۰۶ شماره شاسی زیر صندلی عقب سمت راست قرار دارد.

کلاغ رنگ شده را به جای قناری از شما می‌خرند!

یکی دیگر از روش‌های کلاه برداری در معاملات خودرو توسط خریداران حرفه ای و با بهره گیری از پنهان کاری فروشندگان رخ می‌دهد. داستان از آنجا شروع می شود که خریدار در اولین بازدید، تمامی ایرادات خودرو را شناسایی می کند اما به روی خود نمی آورد و و برعکس به تعریف از خودرو می پردازد. فروشنده هم وقتی می بیند خریدار متوجه عیب خودرو نشده به روی خود نمی آورد و ادعا می کند که خودرو سالم است. خریدار بیعانه را پرداخت کرده و به تنظیم قولنامه می پردازد. فروشنده نیز خوشحال از آنکه خریدار عیب های خودرو را ندیده و خودرو را با قیمتی بالاتر به فروش رسانده است به امضای قولنامه می پردازد، غافل از آنکه خریدار زرنگ تر از او بوده و ضرر و زیان قابل توجهی را در قولنامه قید کرده است. در روز تعویض پلاک، خریدار درخواست می کند که برای اطمینان خاطر بهتر است از کارشناسی خودرو در محل استفاده کنند. کارشناس خودرو را بررسی می کند و ایرادات فنی و بدنه متعددی را اعلام می کند! نتیجه اینکه خریدار به راحتی و بنا به قولنامه نوشته شده نسبت به دریافت ضرر و زیان قید شده اقدام می کند و سر فروشنده‌ی پنهان کار کلاه بزرگی می رود.

برای دور ماندن از این نوع کلاهبرداری ها، حتما تمامی بندهای قولنامه را به دقت مطالعه کنید و بعد از اطمینان از صحت تمامی موارد قید شده، قولنامه را امضا کنید. اگر شما به فرایند نگارش قولنامه و یا تمامی بندها و ضوابط آن آشنایی ندارید، حتما از یک فرد یا مجموعه مطلع کمک بگیرید.

قطعات خودرو را جابجا می‌کنند

در بعضی موارد، فروشندگان از غفلت خریداران استفاده کرده و در فاصله عقد قولنامه تا تعویض پلاک اقدام به تعویض قطعات و آپشن های خودرو مثلا ضبط صوت، لاستیک ها و … کرده و از فروش آنها در بازار سود قابل قبولی را کسب می کنند. این موضوع خصوصا در خودروهای گران قیمت، که اختلاف قیمت قطعات داخلی و خارجی آنها بالاست بسیار متداول است.

برای روبرو نشدن با این نوع ضررها هم پیشنهاد می‌کنیم تمامی مراحل عقد قولنامه، امضا و تعویض پلاک در یک روز انجام شود که احتمال تقلب در معامله و تعویض قطعات به حداقل کاهش یابد. در غیر این صورت در فاصله زمانی تنظیم قولنامه تا تعویض پلاک، خودرو در پارکینگ دو قبضه نگهداری شود تا احتمال سوء استفاده از خودرو کم شود

 

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.