بین کادیلاک یا سمند کدام را برای خرید انتخاب میکنید؟

خودروبرتر – این روزها بحث علل گران شدن انواع خودرو در کانون توجه مردم و محافل رسانه‌ای قرار دارد. خودروسازان اما علاوه بر موضوع نوسان قیمت ارز به گران تمام شدن هزینه تولید خودرو هم اشاره می‌کنند که البته قابل توجه است.
با این حال استناد مدیران خودروساز به اینکه در دنیا خودروی زیر 3 هزار دلار اساسا وجود ندارد، استدلال خوب و قابل توجهی است اما جالبتر این است که مردم بدانند با 3 تا 4 هزار دلار مورد اشاره چه خودروهایی در آمریکا می‌توان خرید.
قبل از پرداختن به این موضوع، ابتدا پژوهش اولیه‌ای را بررسی می‌کنیم که هر خودروی ساخت داخل، بنا به اظهار مسئولان خودروساز کشور چه‌مقدار ارز بری دارد و به عبارتی چند دلار باید برای ساخت یک خودروی ساخت داخل هزینه کرد.
گفتگو با چند دست‌اندرکار خودرو نشان می‌دهد بعد از نوسان قیمت ارز در تابستان گذشته، قیمت خرید اقلام مرتبط با تولید نیز افزایش یافت.
البته ذکر این نکته ضروری است که خودروسازان دولتی کشور معمولا ارز 3700 تومانی تا 4200تومانی دریافت می‌کنند اما قطعه سازان می‌گویند ظرف چند ماه گذشته مجبور بوده‌اند از سامانه نیما ارز برای خرید قطعات خریداری کنند.
با این حال طبق بررسی‌های صورت گرفته و بنا به اظهار مسئولان وزارت صنعت ارزبری هر خودروی ساخت داخل به قرار ذیل است:

پراید : 3200 دلار
وانت نیسان آریسان ۲ هزار و ۲۳۷ دلار
پژو ۲۰۶ حدود ۲ هزار و 500 دلار،
پژو ۲۰۷ 3 هزار و 400 دلار
سمند: 6100 دلار

تاثیر نوسان قیمت ارز بر قیمت خودرو

حال با مد نظر قرار دادن این موضوع که اگر به روال سابق دولت ارز 3500 تومانی برای واردات قطعات به قطعه سازان می‌داد، قیمت پژو 207 هجده میلیون تومان ارزان‌تر تمام می‌شد که در حال حاضر با نرخ نیمایی قیمت بالاتر محاسبه می‌شود. بنا به اظهار خودروسازان اگربرای خرید قطعات، خودروساز مجبور باشد ارز آزاد از صرافی یا بازار آزاد تهیه کند 18 میلیون اضافه قیمت قبلی تبدیل به 30 میلیون خواهد شد به این معنی که با ارز نیمایی 18 میلیون اضافه قیمت و با ارز بازار آزاد 30 میلیون اضافه قیمت در عرضه پژو‌207رخ خواهد داد. یا مثلا در مورد قیمت‌هایما تولید این خودرو با ارز نیمایی ۱۳ هزار دلار هزینه دارد اما اگر خرید قطعات با ارز آزاد صورت بگیرد باید بیش از ۱۳۰ میلیون تومان بیشتر هزینه شود تا خودرو ساز بتواند قطعات مورد نیاز خود برای تولید را تامین کند.
یک بررسی از دیگر دلایل استنادی خودرو سازان نشان می‌دهد آنها حتی به قیمت آلیاژ و لاستیک خودرو هم که افزایش چند برابری داشته استناد می‌کنند اما نکته بسیار جالبتر اینکه در بیشتر موارد در محاسبه قیمت تمام شده یک خودرو علاوه بر افزایش هزینه خودروسازان در پی افزایش نرخ ارز، هزینه پرسنل، انرژی، خرید قطعات داخلی نیز از جمله‌ هزینه این شرکت‌ها محسوب می‌شود که در اعلام قیمت نهایی خودرو تاثیر دارد.

با پول خرید خودروی ایرانی کدام خودروهای خارجی را می‌توان خرید؟

شکی نیست که اگر تعرفه و شیوه واردات خودرو در کشور اصلاح شود مردم می‌توانند با قیمت بسیار مناسب‌تری از ایمنی و فن‌آوری خودروهای روز دنیا در کشور لذت ببرند و از سوی دیگر با تشکیل یک بازار رقابتی شاید خودروسازان داخلی هم بیشتر به فکر توسعه محصولات خود باشند.
حال در اینجا به خوروهای با کیفیت خارجی اشاره می‌کنیم که با پول خرید خودروی داخلی (یا قدری بیشتر) می‌توانستیم در صورت آزادی واردات خودرو، آنها را خریداری کنیم.
در حال حاضر همانگونه که همه می‌دانند اکثر خودروهای صفر آب بندی نشده در ایران بعد از چند روز دچار مشکل شده و باید برای تعمیر به نمایندگی‌ها بروند. اما یک خودروی خارجی تا سالها، فعالیت قابل قبولی دارد.
قیمت 206 تیپ 2 صفر در ایران 66 میلیون تومان است که با همین مقدار پول (14 میلیون تومان کمتر) می‌توان خودروی شاسی بلند هوندای 2007 را خریداری کرد ( به قیمت 3700 دلار)
پژو 405 جی ال ایکس در حال حاضر در ایران 58 میلیون تومان است که با پول آن می‌توان در خارج از ایران بی ام و 2007 را با 2 میلیون تومان ارزانتر خریداری کرد. ( 4000 دلار)
پژو پارس دوگانه سوز 75 میلیون در ایران بفروش می‌رسد که با 23 میلیون تومان ارزانتر از این قیمت می‌توان خودروی فورد 2013 را به قیمت 3700 دلار خریداری کرد.
پژو 208 کراس اوور ساخت ایران در حال حاضر 223 میلیون تومان است که با این مقدار پول می‌توان خودروی فورد آمریکایی مدل 2014 را خریداری کرد.
پراید 3200 دلار معادل 44 میلیون تومان است که با این پول می‌توان یک خودروی Ford Focus 2012 آمریکایی را خریداری کرد.
قیمت سمند صفر در ایران اکنون 95 میلیون تومان است که با این پول می‌توان یک خودروی مطمئن آمریکایی به اسم کادیلاک پرقدرت 2010 را خریداری کرد.
قیمت رانا در ایران 60 میلیون تومان است که با این مقدار پول می‌توان هوندای شاسی بلند 2010 را خریداری کرد که یک خودروی بسیار قدرتمند است.

مقایسه تکنیکی و فنی خودروها

این مقایسه قیمتی با درنظر گرفتن این فاکتور بوده که خودروهای کارکرده خارجی به لحاظ ایمنی و قدرت در مقایسه با خودروهای صفر ایرانی از امکانات به مراتب بیشتری برخوردار هستند؛ این در حالی است که خودروشناسان به خوبی می‌دانند که حتی برخی خودروهای صفر تولید ایران به لحاظ ایمنی و استحکام صفر هستند.
این نکته هم در مقایسه فوق الذکر حائز اهمیت است که در حال حاضر یک خودروی کادیلاک یا شورولت آمریکایی قدیمی در ایران (1970) نزدیک به 800 میلیون تومان قیمت دارد در نتیجه مقایسه خودروهای ایرانی با خودروهای 2007 به بعد با توجه به عمر مفید قابل توجه آنها به خوبی نشان می‌دهد که حتی با درآمد فعلی هر ایرانی و احتساب سقوط بی‌سابقه ارزش پول، هر ایرانی با دلار 14 هزار تومانی ( که تنها چند روزی است به این قیمت رسیده است) می‌تواند در صورت آزادی واردات خودرو و رقابت پذیر شدن بازار با پولی که هم اکنون برای خرید خودروی بی‌کیفیت داخلی می‌پردازد حتی با قیمتی به مراتب ارزانتر، خودروهای خارجی ذکر شده در بالا را خریداری نماید.

منبع: آفتاب یزد

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.