فراری با FXX-K EVO سلاطین پیست را به مبارزه می‌طلبد

Ferrari FXX-K EVO

فراری شاید تنها شرکتی روی کره زمین باشد که قادر به تولید همزمان ماشین های اسپورت، سوپراسپورت ها، ابرخودروها و حتی سفینه فضایی در ظاهر یک ماشین باشد. این کمپانی مدتی قبل مدل “لافراری” را معرفی کرد که آمیخته ای از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا در عرصه مکانیک بود و بعد از آن FXX K را بر پایه لافراری تولید کرد تا نشان دهد یک ماشین چطور می تواند به یک اسب وحشی رام نشدنی تبدیل شود. اما سقف توانایی های فراری بسیار بیشتر از چیزی است که تصور می شود و به همین دلیل ابرخودرو FXX-K EVO فراری از خانه این شرکت در مارانلو به جهان معرفی شده است.

در نگاه اول حتما این سوال به ذهنتان خواهد رسید که چطور می توان ماشینی مانند FXX K را تقویت کرد و از نظر فنی بهبود بخشید. اما فراری تضمین کرده FXX-K EVO فراری به وضوح از هر نظر ماشینی قوی تر از برادر خود است. این ماشین 23 درصد DownForce بیشتری نسبت به FXX K و 75 درصد بیشتر نسبت به لافراری دارد. این عدد یعنی شرایطی که در سرعت 200 کیلومتر در ساعت وزنه ای 640 کیلوگرمی روی خودرو قرار داشته و آن را به سمت پایین فشار دهد.

در سینهٔ این هیولا یک پیشرانهٔ V12 قرار دارد که 860 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. در کنار این پیشرانهٔ درون‌سوز، یک موتور الکتریکی با 190 اسب بخار قدرت نیز قرار دارد که مجموع نیروی قوای محرکه را به 1050 اسب بخار قدرت و بیش از 900 نیوتن متر گشتاور می‌رساند. این نیروی عظیم توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچهٔ F1 به چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند. FXX K Evo در جلو از رینگ‌های 19 اینچی و در عقب 20 اینچی استفاده می‌کند که با لاستیک‌های پیرلی P Zero پوشیده شده‌اند. برای توقف این اسب چموش نیز در هر دو محور از ترمزهای کربن سرامیکی برمبو استفاده شده است.

وقتی میلیون‌ها دلار برای طراحی و مهندسی خودرویی مانند فراری لافراری هزینه می‌کنید طبیعی است بخواهید با تولید تعداد بیشتری از آن سود مناسبی بگیرید.

مدیران این شرکت به دنبال راه حل دیگری برای درآمدزایی بودند که آنهم  تولید نمونه‌های ویژه پیست‌های مسابقه‌ای از این خودرو است و این دقیقاً کاری است که قبلاً با تولید FXX-K انجام شده است ولی فراری دست بردار نبود و به همین دلیل FXX-K پروژه جدیدی به دست مهندسینش سپرد تا خودروی سریع‌تر و پایدارتر و بهتری بسازند و به این ترتیب FXX-K Evo، فرزند جدید این شرکت ایتالیایی متولد شد.

فراری پیش تر اعلام کرده بود که  به صورت رسمی اعلام کرده است که سری FXX فقط برای مسابقات پیست و آنهم فقط برای خودروهای فراری می باشد تا بدین ترتیب شاهد حضور تعداد کمی در این مسابقات البته با برچسب های قیمت بالا باشیم.

اولویت آئرودینامیک در FXX-K EVO فراری

خودروسازان و به‌ویژه تولیدکنندگان خودروهای سوپراسپرت و ابرخودروهایی مانند فراری لافراری از ابتدای طراحی این خودروها بررسی‌های زیادی در زمینه آئرودینامیک خودروها می‌کنند تا بتوانند بهترین محصول را با توجه به محدود یت‌های طراحی خودروها به بازار عرضه کنند.

فراری هم در زمینه تولید لافراری همین کار را کرد و لافراری در این زمینه خودروی بسیار موفقی بود اما وقتی صحبت از یک نسخه خاص و ویژه پیست می‌شود، حتی لافراری هم زیر تیغ جراحان می‌رود تا بهتر شود.

در طراحی و ساخت FXX-K EVO فراری، مردان مارانلو در وهلهٔ اول بر ارتقاء و بهبود آئرودینامیک خودرو تمرکز داشته‌اند. بدین منظور یک بال عقب ثابت برای خودرو طراحی شده که هماهنگ با اسپویلر تطبیقی عقب کار می‌کند و در میانهٔ آن‌هم یک بالهٔ عمودی نصب شده است. علاوه بر این، سپرهای جلو و عقب نیز برای کنترل بهتر جریان هوا دوباره طراحی شده‌اند. تمامی این تغییرات نتیجهٔ بیش از یک سال آزمایشات آئرودینامیکی و شبیه‌سازی سیالات هستند.

وقتی صحبت از آئرودینامیک در یک سوپراسپرت و به‌ویژه خودرویی باقدرت بیش از هزار اسب بخار می‌کنیم هدف فقط ساخت خودرویی که مقاومت کم در مقابل عبور جریان هوا داشته باشد نیست چراکه چنین خودرویی باید بتواند در سرعت‌های بالا پایدار هم باقی بماند. برای این منظور مهندسان فراری از مجموعه‌ای از قطعات جدید استفاده کرده‌اند که باعث می‌شود با افزایش سرعت، نیروی رو به پایین بیشتری در خودرو ایجاد شود و در سرعت‌های بالا خودرو چسبندگی زیادی به زمین داشته باشد.

برای این منظور دماغه خودرو تغییر کرده و تیزتر شده است. به‌علاوه یک دیفیوزر بزرگ در عقب خودرو وظیفه خارج کردن هوای زیر این فراری را بر عهده دارد. از همه این‌ها مهم‌تر نصب یک بال عقب بزرگ در انتهای خودرو است که باعث می‌شود این بخش با افزایش سرعت به زمین فشرده شود. همه این‌ها درنهایت باعث شده در زمان رسیدن این خودرو به حداکثر سرعت، نیروی رو به پایینی معادل 830 کیلوگرم ایجاد شود که نقش مهمی در پایداری خودرو دارد.

قیمت و تعداد تولید FXX-K EVO فراری

سیستم فنربندی این خودرو نیز برای افزایش Downforce بهینه سازی شده اند. در کابین ماشین از یک فرمان کاملا جدید استفاده شده و البته پیشرانه به کار رفته همان مدلی است که قبلا در FXX K مورد استفاده قرار گرفته بود. با وجود اینکه اعلام شده تنها تعداد محدودی از این خودرو تولید خواهد شد فراری درباره عدد این تولید محدود صحبتی به میان نمی آورد. و البته طبق روال همه ماشین های FXX، استفاده از Evo هم در جاده غیر قانونی است.

متأسفانه فراری در این زمینه سکوت کرده و فعلاًَ هیچ اطلاعاتی در دست نیست. البته باید در نظر بگیریم از مدل FXX-K تنها 40 دستگاه ساخته شده است و به این ترتیب احتملاً FXX-K Evoهم سقف تولیدی در محدوده 40 دستگاه خواهد داشت.

در مورد قیمت هم فعلاً چیزی نمی‌دانیم اما وقتی FXX-K قیمتی در حدود 3 میلیون دلار داشته، نباید انتظار قیمت پایین‌تری از FXX-K Evo داشته باشیم.

در کابین، تیم طراحی فراری با فرمان جدید الهام گرفته‌شده از خودروی فرمول یک و پدال‌های تعویض دنده‌ی پشت آن و استفاده از سیستم بازیابی انرژی جنبشی (KERS) پرکار بوده است. نمایشگر سمت راست راننده که به دوربین عقب خودرو متصل است، با نمایشگر بزرگ‌تر ۶.۵ اینچی تعویض شده است. سیستم جدید تلمتری نیز با نمایش دقیق‌تر و بهتر اطلاعات فنی و البته نمایش وضعیت سیستم KERS، در اختیار راننده قرار دارد.

موتور و گیربکس FXX-K EVO فراری

فراری لافراری، خودرویی که FXX-K EVO فراری بر اساس آن ساخته شده است یک سوپراسپرت هیبرید باقدرت نزدیک به هزار اسب بخار است اما همین مجموعه هم تقویت شده است تا قدرت به بیش از هزار اسب بخار برسد بر روی این خودرو ترکیبی از یک موتور بنزینی و مجموعه الکتریکی نصب شده است که در مجموع می‌توانند 1/036 اسب بخار قدرت را به چرخ‌ها برسانند. موتور V12 بنزین سوز این خودرو به‌تنهایی قدرتی معادل 850 اسب بخار دارد که عدد بالایی است اما موتور الکتریکی هم در زمان لازم به کمک آن می‌آید و می‌تواند

187 اسب بخار قدرت دیگر را تحویل دهد تا در مجموع فراری FXX-K Evo بتواند باقدرت بیش از هزار اسب بخار، پیست‌ها را به آتش بکشد.

 FXX-K EVO فراری چقدر سریع است؟

فراری فعلاًَ در این زمینه چیزی نگفته و احتمالاً برای بررسی آن باید منتظر تست‌ها باشیم. البته شاید فراری هیچ‌گاه عدد نهایی شتاب را اعلام نکند اما مسأله مهم توانایی‌های این خودرو در پیست‌ها است. فراری پیش از این مدل FXX-K را در پیست Fiorano که پیست اختصاصی فراری است تست کرده بود. این خودرو با زمان 1دقیقه و 14 ثانیه، حدود 5 ثانیه سریع‌تر از لافراری استاندارد است و با توجه به آنکه FXX-K Evo سبک‌تر و آئرودینامیک‌تر از FXX-K است می‌توان انتظار داشت زمان به زیر 1 دقیقه و 13 ثانیه برسد.

FXX K Evo هم به‌عنوان یک پکیج کامل برای مشتریان برگزیدهٔ فراری ارائه خواهد شد و هم به‌عنوان ارتقائی برای FXX K موجود (برای کسانی که قبلاً آن‌را خریداری کرده‌اند) قابل سفارش است. کسانی که شانس داشتن این هایپرکار فوق‌العاده را داشته باشند می‌توانند تحت برنامهٔ XX فراری با آن در پیست‌ها رانندگی کنند. این برنامه 9 رویداد در پیست‌هایی در سراسر جهان در فاصلهٔ بین مارس 2018 تا اکتبر 2019 را شامل می‌شود.

در پایان شما را به تماشای هنرنمایی این شاهکار فراری در روی پیست دعوت میکنیم.

بیشتر بخوانید
نظرت رو بگو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.